Bruiloften, Daggasten etc

06-03-2019 22:54 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic,

Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??

In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
08-03-2019 13:35
Ik wel. Wij verlieten de bruiloft van een familielid pas rond 05:00 uur. En met ons vele anderen, inclusief het bruidspaar. Misschien uitzonderlijk, maar het gebeurt wel.

Is het vermelden van een eindtijd misschien regiogebonden? Oprechte vraag, want in het zuiden (waar ik vandaan kom) heb ik nog nooit een eindtijd gezien op een uitnodiging.
De bruiloften die ik in het Oost'n meemaakte (zeg Achterhoek/Twente) waren tot middernacht, dan koffie en iets warms, en dan werd je geacht weg te gaan
AnAppleADay schreef:
08-03-2019 13:31
Klopt, de reden dat ouders (mee)betalen is anders.
Maar het komt nog steeds redelijk vaak vol. In mijn omgeving zie ik het in ieder geval heel veel, maar wel voornamelijk bij hoogopgeleide 'rijkere' ouders. En dan is het dus inderdaad omdat die het makkelijk kunnen missen.
Klopt, in de omgeving waar ik ben opgegroeid (het Gooi) geven veel ouders ook flinke bedragen voor dure bruiloften. Maar dat is zeker niet doorsnee Nederland. Ik ken ook genoeg mensen die van hun ouders een frituurpan cadeau kregen.

Mijn eigen ouders zijn sowieso niet zo geverig, vanuit de redenering/het principe dat ze het zelf ook allemaal zelf hebben moeten doen en ze vinden het gewoon niet nodig om grote bedragen te geven. Studie hebben ze wel aan bijgedragen, maar daar hield het wat hun betreft ook op.at is gewoon hoe mijn ouders er tegenaan kijken. Gek genoeg verder totaal geen calvinistische mensen hoor.
Ik heb een keer een bruiloft gehad die bij mensen thuis in een grote loods was en daar ging het na 2 uur wel door. Dat het bruidspaar eerder weg gaat dan de gasten heb ik nog nooit mee gemaakt. Vaak krijgen de gasten nog een kleine attentie bij het weg gaan die door het bruidspaar gegeven worden. Ik zou het zelf ook zonde hebben gevonden om er niet tot het laatst bij te zijn geweest. Zo'n dag vliegt toch al om.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
08-03-2019 13:35
Ik wel. Wij verlieten de bruiloft van een familielid pas rond 05:00 uur. En met ons vele anderen, inclusief het bruidspaar. Misschien uitzonderlijk, maar het gebeurt wel.

Is het vermelden van een eindtijd misschien regiogebonden? Oprechte vraag, want in het zuiden (waar ik vandaan kom) heb ik nog nooit een eindtijd gezien op een uitnodiging.
Het staat meestal ook niet op de uitnodiging maar ook bij bruiloften in het zuiden zie ik het gebeuren.
De feesten beginnen ook al op tijd en veel locaties moeten om 2.00 dicht dus ik vind het niet heel raar.
En zeker een bruidspaar, dat meestal al vanaf vroeg op de ochtend op pad is, is vaak ook wel moe rond middernacht.

Ik geloof ook best wel dat het wel eens voorkomt, maar het laatste dat ik heb meegemaakt is dat een bruidspaar om 2.00 weg ging en daarna het licht aan ging.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-03-2019 13:38
Ik heb een keer een bruiloft gehad die bij mensen thuis in een grote loods was en daar ging het na 2 uur wel door. Dat het bruidspaar eerder weg gaat dan de gasten heb ik nog nooit mee gemaakt. Vaak krijgen de gasten nog een kleine attentie bij het weg gaan die door het bruidspaar gegeven worden. Ik zou het zelf ook zonde hebben gevonden om er niet tot het laatst bij te zijn geweest. Zo'n dag vliegt toch al om.
Ik vind het juist wel leuk, met z'n allen het bruidspaar uitzwaaien, al dan niet met sterretjes of confetti.
AnAppleADay schreef:
08-03-2019 13:38
Het staat meestal ook niet op de uitnodiging maar ook bij bruiloften in het zuiden zie ik het gebeuren.
De feesten beginnen ook al op tijd en veel locaties moeten om 2.00 dicht dus ik vind het niet heel raar.
En zeker een bruidspaar, dat meestal al vanaf vroeg op de ochtend op pad is, is vaak ook wel moe rond middernacht.

Ik geloof ook best wel dat het wel eens voorkomt, maar het laatste dat ik heb meegemaakt is dat een bruidspaar om 2.00 weg ging en daarna het licht aan ging.

Ja, dat zijn natuurlijk wel factoren die meespelen. Ik vroeg het mij gewoon af, omdat ik toch regelmatig lees dat een expliciete eindtijd op de uitnodiging staat.
lilalinda schreef:
08-03-2019 13:36
Ik ken het niet, hoor wel eens dat ouders kinderen helpen bij aankoop van een huis (deden onze ouders ook niet)
Maar als ik het goed herinner, kom jij uit een behoorlijk traditioneel milieu, dus ik denk, dat dan ook meer waarde (letterlijk &figuurlijk) aan een huwelijk & bruiloft gegeven wordt


Ja dat klopt. Bij ons wordt ook min of meer verwacht (zonder het écht te zeggen) dat je gaat trouwen voor je samen een huis koopt en aan kinderen begint.
Al hebben mijn man en ik ook wel een tijdje samen gewoond in een appartement voordat we gingen trouwen.
Dus niet echt super traditioneel. ;)
Ons avondfeest duurde tot 01:00 uur, en dat was ook lang genoeg want ik was kapot en blij dat we naar onze hotelkamer konden gaan.
Lucifer2018 schreef:
08-03-2019 09:05
Ik ben niet getrouwd. We hebben dingen geregeld voor het gezin. En het was ook nog eens het goedkoopst, dat partnerren toen.
Ik heb helemaal niks tegen trouwen ook. Ik snap huwelijken wel.

Wel tegen bruiloften en al het rare hysterische gedoe er om heen. Dingen zoals dresscodes, verschil tussen gasten, kosten die je worden opgedrongen als gast. Dure jurken en pakken enz enz.

En ik tikte al dat ik dat feestje zoals jij dat noemt ( alleen een etentje spontaan) helemaal niet had bedacht van te voren.
Sta er wel van te kijken. Ineens krijg je dus de verrassing, die je je uiteraard zelf hebt gegeven, om een rekening voor 40 personen diner te betalen. Heb jij zo veel geld zomaar ergens liggen? Ik zou dat niet zomaar hebben besloten.
LAgirl82 schreef:
08-03-2019 13:43
Ons avondfeest duurde tot 01:00 uur, en dat was ook lang genoeg want ik was kapot en blij dat we naar onze hotelkamer konden gaan.
Bij veel bruiloften die wel langer doorgaan, gaat het bruidspaar dan ook al eerder weg en wordt dan uitgezwaaid door de gasten. Ik heb al menig bruidspaar in ludieke auto's en bootjes naar hun hotel zien gaan waarna de dj nog een uurtje ofzo doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 13:08
Vroeger toen mensen nog voor 't leven trouwden vond ik dat wel anders dan nu, waar men over 't algemeen binnen 'n paar jaar weer gescheiden is. Dan is het zonde van die duizenden euro's die door de plee worden gespoeld met zo'n trouwdag. Investeer dan in het huis van je kind wat ook op je eigen kinds naam staat, zodat die er in elk geval kan blijven wonen na een scheiding. Dat is beter besteed geld dan aan die hele trouwdagpoppenkast.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik heb geen eindeloze stroom geld om bij te dragen aan mijn kinderen. Dus als ik in iets investeer voor hun later dan zou ik dat doen in hun studie of een huis. Ik zou liever zelfs een rijbewijs betalen dan een bruiloft. Daar heb je concreet gewoon langere tijd wat aan. Ik vind die dure feesten zo zonde dus als mijn kinderen dat willen mogen ze het zelf betalen.
Wij kregen trouwens deze week een uitnodiging voor een bruiloft voor begin mei, en daar staat een dresscode op voor het avondfeest.
Black Tie na 18 uur. Maar goed, dat had ik al wel verwacht.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
08-03-2019 13:03
De hele bruiloft zou ik ook niet betalen. Maar een groot geldbedrag geven vind ik dan wel weer normaal als ouders zijnde.
Van de giften van mijn ouders en mijn schoonouders hebben we de feestzaal betaalt, en dat was het diner en avondfeest met alles erop en eraan.
Ik vind het niet vreemd dat je als ouders bijdraagt, zouden wij ook doen voor onze kinderen. Dat is bij ons wel normaal.
Van mijn opa en oma hebben we op onze trouwdag ook een vrij groot geldbedrag gekregen.
Ik zou zelf geen bijdrage geven aan de bruiloft (althans geen enorm grote bijdrage, wel natuurlijk een cadeau) omdat ik het geld liever in wat anders investeer.
Mijn schoonouders hebben wel mijn bruiloft compleet betaald. Maar dat was omdat zij die bruiloft wilden.
Ik wilde een kleine bruiloft met alleen hele naaste mensen (net zoals mijn eerste huwelijk).
Zij wilden iedereen en alles uitnodigen en een enorm feest. Ik ben ermee akkoord gegaan en zij hebben ook alles betaald.
Maar achteraf had ik gewoon nee moeten zeggen, het was uiteindelijk niet echt mijn dag. Aan de andere kant die mensen heb ik er een plezier meegedaan en zo erg was het natuurlijk ook weer niet. en voor hun was het super belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
08-03-2019 10:46
En eten?
Was op dezelfde locatie, warm en koud buffet voor iedereen.
lilalinda schreef:
08-03-2019 08:00
Het "ongastvrije" zit 'um gasten niet mee laten eten. Maar dat is toch vrij 'Hollands', als je om 18.00 nog bij iemand bent, is de kans groot dat je moet wieberen (en dat voel je aankomen, dus je gaat vast). En niet, dat er even een bordje bij gezet wordt
dat is wel cultureel bepaald, in veel culturen is dat echt totaal Not-Done
Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt in Nederland. Altijd een uitnodiging gekregen om mee te eten hoor. Ook als dat inhield dat men allemaal wat minder at of men iets zou laten bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-03-2019 13:22
ja zie, ben genaaid...
We kregen niet veel meer dan een paar gordijnen
:-o wij ook.. handdoeken werden het
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
08-03-2019 10:36
:rofl:
Ik had wel eens gehoord/gelezen dat er mensen zijn die dat doen, puur om een avond te kunnen eten en drinken en dan afspeuren waar er huwelijksfeestjes zijn, maar nog nooit van iemand zelf gehoord bij wie dat gebeurd was.
Oh, de tafelschuimer of pique d’assiette was een bekend verschijnsel. Jan Cremer beschreef in “Ik Jan Cremet” hoe hij recepties en feesten in Parijs afschuimde.
Bij de inauguratie van president Chiraq wist er zelfs een door te dringen in het Elysée en op de statiefoto met alle regeringsleiders te komen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die Engelsen wel. Die drinken natuurlijk veel meer dan de gemiddelde bruiloftsgast in Nederland. :lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ttroeteltje schreef:
08-03-2019 14:06
Sta er wel van te kijken. Ineens krijg je dus de verrassing, die je je uiteraard zelf hebt gegeven, om een rekening voor 40 personen diner te betalen. Heb jij zo veel geld zomaar ergens liggen? Ik zou dat niet zomaar hebben besloten.

Ik had gewoon ineens hele lieve mensen staan bij het stadhuis. Zomaar. Met ballonnen en kadootjes.

Ik heb zelf besloten om even ergens te gaan eten. Gevraagd wie er mee wilde.
En ja, dat geld hadden we. Anders had ik het niet voorgesteld. Duh. :-D
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-03-2019 13:38
Ik heb een keer een bruiloft gehad die bij mensen thuis in een grote loods was en daar ging het na 2 uur wel door. Dat het bruidspaar eerder weg gaat dan de gasten heb ik nog nooit mee gemaakt. Vaak krijgen de gasten nog een kleine attentie bij het weg gaan die door het bruidspaar gegeven worden. Ik zou het zelf ook zonde hebben gevonden om er niet tot het laatst bij te zijn geweest. Zo'n dag vliegt toch al om.
Hier idem.
Weggaan voordat de gasten weggaan ken ik niet. Hebben wij ook niet gedaan. Al stelde man het wel voor. Is misschien een cultuurverschil. Ik kom uit het zuiden, hij uit het Gooi.
Op onze kaart stond trouwens ook een eindtijd, maar dat had ermee te maken dat wij in een hotel trouwden en daar moest het na een bepaalde tijd stil zijn.

Hele bruiloften betalen ken ik ook niet, maar ouders geven meestal wel wat. Van mijn schoonouders kregen we iets van 8000 euro. Daarmee hebben we het feest en diner betaald. Mijn ouders betaalden mijn jurk. Beiden komen we uit middelklasgezinnen met dito inkomens. Iets geven hoeft van mij niet, maar ik ken het niet beter dan dat ouders graag iets willen geven/je vooruit willen helpen op zo’n dag, ook al kunnen we het prima zelf betalen.
Nouschi schreef:
08-03-2019 16:28
Ik snap die Engelsen wel. Die drinken natuurlijk veel meer dan de gemiddelde bruiloftsgast in Nederland. :lol:
Ja die zuipen echt om zat te worden. Dat heb ik al vaak gezien als ik op vakantie ben.
minnimouse schreef:
08-03-2019 16:43
Hier idem.
Weggaan voordat de gasten weggaan ken ik niet. Hebben wij ook niet gedaan. Al stelde man het wel voor. Is misschien een cultuurverschil. Ik kom uit het zuiden, hij uit het Gooi.
Op onze kaart stond trouwens ook een eindtijd, maar dat had ermee te maken dat wij in een hotel trouwden en daar moest het na een bepaalde tijd stil zijn.

Hele bruiloften betalen ken ik ook niet, maar ouders geven meestal wel wat. Van mijn schoonouders kregen we iets van 8000 euro. Daarmee hebben we het feest en diner betaald. Mijn ouders betaalden mijn jurk. Beiden komen we uit middelklasgezinnen met dito inkomens. Iets geven hoeft van mij niet, maar ik ken het niet beter dan dat ouders graag iets willen geven/je vooruit willen helpen op zo’n dag, ook al kunnen we het prima zelf betalen.

Ik ga dat dus niet doen. Ook al heb ik het.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-03-2019 16:48
Ik ga dat dus niet doen. Ook al heb ik het.
Prima toch? Er is niemand die zegt dat je dat moet doen.
Blondie456 schreef:
08-03-2019 16:44
Ja die zuipen echt om zat te worden. Dat heb ik al vaak gezien als ik op vakantie ben.

Beetje generaliserend dit. Er zijn ook genoeg Engelsen die wel maat weten te houden.
Ik heb een tijdje in London gewoond, en echt niet alle Engelsen drinken om dronken te worden en er zijn er genoeg (vast de meerderheid) die wél maat weten te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven