Hufterig Nederland

08-03-2019 16:18 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlanders moeten volgens SIRE (Stichting Ideële Reclame) wat aardiger voor elkaar worden. Daarom begint de stichting maandag de campagne #DOESLIEF om mensen ertoe te bewegen beter met elkaar om te gaan.

Wat vinden jullie? Is Nederland hufterig?

Ik werk in de randstad en ik moet eerlijk zeggen, de meeste mensen zijn gewoon enorm hufterig. Ik heb vroeger als cassiere bij de AH gewerkt. Telefoneren tijdens het afrekenen, geen goedemorgen terugzeggen, geld letterlijk op de toonbank smijten, 'k*twijf* als ik vroeg om identiteitsbewijs.. kleine dingetjes wat mij als cassiere echt mijn baan deed haten.

Hetzelfde in de horeca (barmedewerker):
Vrolijk: 'Goeiemorgen meneer!'
*kijkt mij niet aan* 'Ja. Koffie.'

Kauwgom in theeglazen, iets laten vallen en het niet eventjes melden, zeuren over tosti's die niet lekker zijn en een nieuwe willen terwijl alleen de korst nog op het bord ligt..

Na een aantal van dit soort situaties begin ik toch wel redelijk sjacherijnig te worden.

Gasten die vrolijk gedag zeggen en zich normaal gedragen: ik wordt vrolijk en blij van jullie!

Waarom niet lief doen mensen?

Ok bedankt voor het lezen van mijn frustraties!
Jaahoor schreef:
08-03-2019 21:30
Even voor de duidelijkheid: ik plaats een topic over dat mensen liever zouden moeten doen en minder hufterig, jij reageert met dat mensen die hufterigheid opmerken eigenlijk zelf hufterig zijn.. ben ik nu ook hufterig, nu ik dát weer opmerk?

Zonder gekkigheid, ik begrijp de strekking van je bericht, maar jij hebt het over dat je hufterig bent als je je ergert aan jengelende kinderen op straat en gekletst van schoonmoeders? De hele strekking van mijn bericht is om je, juist ook in deze situaties, niet hufterig op te stellen..

Dat mensen overal om lopen te zeiken is weer een ander verhaal
Je bent niet hufterig: je loopt te zeiken!
Murrmurr schreef:
08-03-2019 21:38
Je bent niet hufterig: je loopt te zeiken!
Lekker hufterige reactie!
Jaahoor schreef:
08-03-2019 21:41
Lekker hufterige reactie!
Goeie nick trouwens!
Murrmurr schreef:
08-03-2019 21:51
Goeie nick trouwens!
Dank, jij ook! Alleen de uitspraak stinkt
Ik doe webredactie als hoofdtaak en beheer daarnaast de socials en per toerbeurt de mailbox. Het is echt ongelooflijk wat je dan allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt. Als ik op dezelfde toon terug zou mailen, ben ik mijn baan kwijt. Wat mensen denken te kunnen eisen van een gratis toegankelijk blog, je houdt het niet voor mogelijk! Ik heb een tijd niet met mijn achternaam durven ondertekenen omdat mensen me op gingen zoeken via Facebook.

In het echt vind ik mensen overigens een stuk aardiger.
Conclusie: SIRE toont vooral aan dat reclamemakers bijzonder slecht zijn in het veroorzaken van gedragsverandering. Gewoon weer wasmiddel en margarine verkopen!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Z0MER schreef:
08-03-2019 17:48
Ik weet niet hoe dat komt. Ik bejegen hen als ieder ander: aardig en opgewekt, maar vrouwen van die leeftijd lijken wat meer in zichzelf gekeerd en zijn vaak wat minder aardig naar mij (vooral als ze met hun man zijn en hun man wel gewoon aardig reageert), heel apart.
Goh, hoe zou dat komen denk je?
merle78 schreef:
08-03-2019 23:29
Goh, hoe zou dat komen denk je?
Weet ze niet schrijft ze :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
08-03-2019 23:31
Weet ze niet schrijft ze :)
Ze heeft er vast wel wat gedachtes over anders komt ze het hier niet delen.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 23:51
1.41% gewijzigd
Z0MER schreef:
08-03-2019 17:48
Ik weet niet hoe dat komt. Ik bejegen hen als ieder ander: aardig en opgewekt, maar vrouwen van die leeftijd lijken wat meer in zichzelf gekeerd en zijn vaak wat minder aardig naar mij (vooral als ze met hun man zijn en hun man wel gewoon aardig reageert), heel apart.

Hoe dik wil je het er bovenop leggen..
Ongelooflijk weer.
Pipistrello schreef:
08-03-2019 23:46
Hoe dik wil je het er bovenop leggen..
Ongelooflijk weer.
Ssssttttt niet op ingaan, anders neemt Ika... winter het hele topic weer over. :bonk:
loulou39 schreef:
08-03-2019 20:34
Dat ben ik met je eens, al scheelt het wel dat de winkelmedewerkers in de USA en Canada voor een groot deel van hun salaris afhankelijk zijn van fooien, dus dan ben je wel wat aardiger. Ook in het verkeer is het net wat makkelijker want als iemand bijvoorbeeld wil invoegen, kun je wel vier of vijf banen opschuiven. Hier is het vol en druk.

Het is niet alleen in de horeca en winkels zo hoor, over het algemeen zijn de mensen daar veel vriendelijker en gastvrijer.
Zeker als je naar het Zuiden gaat (zuid-oosten) daar is de Southern hospitality echt heel belangrijk en zijn mensen heel warm, vriendelijk en beleefd. Zelfs in het "schelden" zijn ze zo beleefd dat je zelfs denkt dat ze je een compliment geven! :rofl:
Murrmurr schreef:
08-03-2019 21:12
Maar even serieus: ik denk niet dat Nederlanders bovengemiddeld hufterig zijn; we; dat ze bovengemiddeld veel zeuren en zaniken over van alles, waaronder andermans hufterigheid.

Maar is dat zo? Zeuren Nederlanders meer dan bijv Duiters, Belgen of Italianen?
Vraag me af of dit echt zo is, of dat we dat gewoon denken dat we meer zeuren.
Murrmurr schreef:
08-03-2019 21:12
Maar even serieus: ik denk niet dat Nederlanders bovengemiddeld hufterig zijn; we; dat ze bovengemiddeld veel zeuren en zaniken over van alles, waaronder andermans hufterigheid.

:thumbsup:
Tamago schreef:
08-03-2019 21:57
Ik doe webredactie als hoofdtaak en beheer daarnaast de socials en per toerbeurt de mailbox. Het is echt ongelooflijk wat je dan allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt. Als ik op dezelfde toon terug zou mailen, ben ik mijn baan kwijt. Wat mensen denken te kunnen eisen van een gratis toegankelijk blog, je houdt het niet voor mogelijk! Ik heb een tijd niet met mijn achternaam durven ondertekenen omdat mensen me op gingen zoeken via Facebook.

In het echt vind ik mensen overigens een stuk aardiger.

Dit vind ik nu ook. Ik maak zelden hufterig gedrag mee in real life. Wel zie ik veel onaardig gedrag op het forum. Soms denk ik: die collega waar ik nu zo gezellig mee zit te kletsen, heeft die stiekem een heel andere mening en zit ze op een forum over mij te klagen?
Blijenvrij schreef:
09-03-2019 07:50
Dit vind ik nu ook. Ik maak zelden hufterig gedrag mee in real life. Wel zie ik veel onaardig gedrag op het forum. Soms denk ik: die collega waar ik nu zo gezellig mee zit te kletsen, heeft die stiekem een heel andere mening en zit ze op een forum over mij te klagen?

Maar dat is ook heel anders. Dat is hetzelfde als op social media, daar zetten mensen ook de meest vreselijke dingen neer.
Dat komt ook omdat je elkaar niet ziet en tegen een scherm praat, en omdat je anoniem(er) bent.
LAgirl82 schreef:
09-03-2019 07:39
Het is niet alleen in de horeca en winkels zo hoor, over het algemeen zijn de mensen daar veel vriendelijker en gastvrijer.
Zeker als je naar het Zuiden gaat (zuid-oosten) daar is de Southern hospitality echt heel belangrijk en zijn mensen heel warm, vriendelijk en beleefd. Zelfs in het "schelden" zijn ze zo beleefd dat je zelfs denkt dat ze je een compliment geven! :rofl:
Eens! Ik was niet zo lang geleden in New York en stond echt verbaasd over de vriendelijkheid. Tuurlijk snap ik dat het in winkels een commercieel spelletje is, maar laten we eerlijk zijn; ik kom liever in een winkel waar ze wellicht doen alsof ze blij zijn dat je binnenkomt dan in een winkel waar ze je geen blik waardig gunnen. Maar ook op straat, meerdere malen ervaren dat mensen de moeite en tijd namen om ons even te vragen of ze ons konden helpen met de weg wijzen oid. Dat gebeurd hier gewoon echt niet
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik ben gelukkig verhuisd vanuit de randstad naar een dorp met stadsrechten. Het was in het begin een echte cultuurshock; alles vroeg dicht, geen nachtelijke snacks of biertjes te halen hier.

Nu waardeer ik het hier enorm, mensen begroeten elkaar in de buurt, veel bekende gezichten overal en over het algemeen vriendelijke mensen in winkels en horeca.

Ik vind Amsterdam niet meer wat het geweest is, qua uitgaan en vertier natuurlijk wel, veel te veel mensen, chagerijnige lompe bediening in de horeca; drinken wordt voor je neer geflikkerd, zure kop wanneer je bestelling wordt opgenomen en dat van twintigers.

Zelf ook in de horeca gewerkt en ik had in no time een vast klantenkringetje opgebouwd en kreeg altijd ruim fooi. Ik vond het altijd fijn om service te verlenen en mensen te bedienen.
merle78 schreef:
08-03-2019 23:32
Ze heeft er vast wel wat gedachtes over anders komt ze het hier niet delen.
Nee hoor, hihihhihihi
Blijenvrij schreef:
09-03-2019 07:41
Maar is dat zo? Zeuren Nederlanders meer dan bijv Duiters, Belgen of Italianen?
Vraag me af of dit echt zo is, of dat we dat gewoon denken dat we meer zeuren.
Ik denk wel dat 'we' meer zeuren over ons eigen vermeende gezeur.
biol schreef:
09-03-2019 08:17
Eens! Ik was niet zo lang geleden in New York en stond echt verbaasd over de vriendelijkheid. Tuurlijk snap ik dat het in winkels een commercieel spelletje is, maar laten we eerlijk zijn; ik kom liever in een winkel waar ze wellicht doen alsof ze blij zijn dat je binnenkomt dan in een winkel waar ze je geen blik waardig gunnen. Maar ook op straat, meerdere malen ervaren dat mensen de moeite en tijd namen om ons even te vragen of ze ons konden helpen met de weg wijzen oid. Dat gebeurd hier gewoon echt niet

Inderdaad, mensen zijn heel erg behulpzaam daar.
Ik heb een tijde in 'the deep south' gewoond en ik woonde daar ook erg graag en dit was één van de redenen.
Die 'Southern hospitality' bestaat dus écht en ik weet dat veel mensen wel eens grapjes maken over de Southerners en hun 'casseroles', maar dat is dus ook echt. :thumbsup:
Als er daar iets is, een ziekte, overlijden of een verhuizing, mensen brengen je spontaan eten, meestal casseroles zoals ze die noemen, ookal kennen ze je (nog) niet, dan komen ze kennis maken en geven ze je meteen eten. En zo heb je dus voor dagen zelfgemaakt eten in huis! :yes:
Ze helpen je ook, vragen of je hulp kan gebruiken en zijn oprecht geïnteresseerd. Ze hebben daar echt dat 'sense of community' gevoel en community is voor hun belangrijk. En eten, dat is daar ook belangrijk haha!
Er zijn ook genoeg dingen die er minder zijn daar, maar dit is wel echt een van de pluspunten, en dat mis ik soms ook wel.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=hUG_cdpP9rs
Ik ben 1,5 jaar geleden gewoon te logeren uitgenodigd bij mensen uit Tennessee die ik 6 jaar daarvoor op 'n ranch in Montana 3 dagen heb meegemaakt. Heb 'n geweldige halloween ervaring gekregen, net zoals je in films ziet ;-D
redbulletje schreef:
09-03-2019 09:32
Ik ben 1,5 jaar geleden gewoon te logeren uitgenodigd bij mensen uit Tennessee die ik 6 jaar daarvoor op 'n ranch in Montana 3 dagen heb meegemaakt. Heb 'n geweldige halloween ervaring gekregen, net zoals je in films ziet ;-D

Dit herken je dan vast ook wel :cheer2: https://www.youtube.com/watch?v=hUFL2GT1-2g

Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=chrEsZffie8
LAgirl82 schreef:
09-03-2019 09:44
Dit herken je dan vast ook wel :cheer2: https://www.youtube.com/watch?v=hUFL2GT1-2g

Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=chrEsZffie8
Gelukkig spraken mijn vrienden niet zo plat. Die waren ook oorspronkelijk afkomstig uit Wisconsin en Pensylvania en zeiden sommige echt southerners ook niet te kunnen verstaan. Vooral in South Carolina heb ik soms echt een paar keer moeten vragen wat er bedoeld werd als iemand tegen me sprak. (Heb zelf toen ook nog een paar weken geroadtript door Georgia, Florida, N/S Carolina en Tennessee (en zelfs 'n stukje Alabama/Mississipi)
@Blijenvrij, mijn ervaring is inderdaad dat Nederlanders sneller en vaker zeiken dan Belgen.

Ooit voor een bedrijf gewerkt dat een bepaald product verkocht in de Benelux en Duitsland.

Wanneer er iets mis ging kreeg ik van de Nederlanders meteen een grote bek en allerlei dreigementen met juridische stappen als gevolg te horen waarbij de Belgen vaak zuchtten en zeiden het erg vervelend te vinden.

Vond dat wel grappig op te merken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven