Schuldgevoel naar kat, herkenbaar?
zaterdag 9 maart 2019 om 10:20
Hallo!
Sinds een klein jaar deel ik (alleenstaand) mijn leven (en appartement, met balkon) met de leukste kat op aarde ❤. Ze verrijkt mijn leven op alle vlakken en ik ben tot over mijn oren verliefd. Echter ben ik 'veel' van huis en dat maakt dat ik me schuldig voel tegenover haar. Ik ben 4 dagen per week ruim 10 uur per dag weg van huis voor werk, ga 's avonds ook ongeveer 4 keer per week de deur uit en slaap in het weekend wel eens (ongeveer eens in de 6 weken) een nachtje ergens anders. Als ik de lift uit stap en 2 stappen de gang in zet richting voordeur kan ik haar vaak al horen bléren alsof ze al 4 maanden verwaarloosd wordt. Ik heb nooit van buren gehoord dat ze langdurig staat te mauwen, dus misschien herkent ze mijn voetstappen/heeft een ingebouwde klok waardoor ze weet hoe laat ik ongeveer thuis kom en begint ze dan pas? Kunnen katten dit?
Hoe dan ook; ik vind t zielig voor poes. Als ik thuis ben ben ik er ook geheel voor haar en heeft ze mijn onverdeelde aandacht, maar toch. Poes kan op het afgezette balkon, maar alleen als ik thuis ben. Overigens kiest ze er voor om alleen op het balkon te zijn als ik dat ook ben. Ze volgt me als een schaduw (douchen of naar de wc zonder poes is er niet bij
) Bij haar vorige eigenaar kon ze naar buiten, maar dit deed ze zelden. Lag soms in de tuin te slapen in de zon, ging wel eens de tuin uit maar nooit meer dan 10 minuten een blokje om. Ik denk dus dat poes wel tevreden is met regelmatig op t balkon, maar toch.... ik heb in huis aan de muur een heel parcours gemaakt met verschillende plankjes zodat ze wat uitdaging heeft en lekker hoog kan zitten, maar mevrouw vindt alleen het karton dat om de plankjes zat leuk en kijkt naar het hele parcours niet om
Ze sloopt niets, is gezond, aanhankelijk, speels. Niets dat er op wijst dat ze ongelukkig is. Het zielig vinden zit denk ik ook meer in mij dan in poes. Ze slaapt denk ik het grootste deel van de tijd dat ik er niet ben, want dat is nou eenmaal wat katten doen. Maar in mijn hoofd zit ze ergens in een hoekje van 1 van haar kartonnen dozen de minuten weg te huilen tot de baas weer thuis komt
Ik heb nagedacht over een maatje voor poes, maar ze is erg dominant en fel en kon in het verleden slecht met andere katten. Bovendien is de ruimte om elkaar te ontlopen hier beperkt. Dan eindig ik straks met 2 gestresste katten, puur omdat de baas vindt dat poes een vriendje moet. Dat is pas echt zielig. Of zouden jullie het toch proberen? Iemand ervaring met een loner-kat die uiteindelijk toch een maatje accepteerde en nu helemaal happy is?
Ik hoor graag jullie mening. Moet ik me niet zo ontzettend aanstellen en zit het tussen de oren? Ben ik een ontaarde poezen-moeder en is ze beter af bij iemand anders? Toch kijken voor een maatje? Hoe herken je een ongelukkige kat? Meer tips om de leefomgeving van deze liever-lui-dan-moe diva uitdagender te maken? Moet ik meer avonden thuis blijven voor haar, of red ze zich zo ook wel prima? Ik heb t aan haar gevraagd, maar ze keek alleen een beetje dommig naar me. Dus daarom vraag ik maar online om raad en ervaringen
.
Toen poes hier kwam wonen had ik overigens een baan met minder lange dagen en was ik meer thuis. Door omstandigheden is de situatie zoals ie nu is, anders was ik er denk ik niet aan begonnen.
Sinds een klein jaar deel ik (alleenstaand) mijn leven (en appartement, met balkon) met de leukste kat op aarde ❤. Ze verrijkt mijn leven op alle vlakken en ik ben tot over mijn oren verliefd. Echter ben ik 'veel' van huis en dat maakt dat ik me schuldig voel tegenover haar. Ik ben 4 dagen per week ruim 10 uur per dag weg van huis voor werk, ga 's avonds ook ongeveer 4 keer per week de deur uit en slaap in het weekend wel eens (ongeveer eens in de 6 weken) een nachtje ergens anders. Als ik de lift uit stap en 2 stappen de gang in zet richting voordeur kan ik haar vaak al horen bléren alsof ze al 4 maanden verwaarloosd wordt. Ik heb nooit van buren gehoord dat ze langdurig staat te mauwen, dus misschien herkent ze mijn voetstappen/heeft een ingebouwde klok waardoor ze weet hoe laat ik ongeveer thuis kom en begint ze dan pas? Kunnen katten dit?
Hoe dan ook; ik vind t zielig voor poes. Als ik thuis ben ben ik er ook geheel voor haar en heeft ze mijn onverdeelde aandacht, maar toch. Poes kan op het afgezette balkon, maar alleen als ik thuis ben. Overigens kiest ze er voor om alleen op het balkon te zijn als ik dat ook ben. Ze volgt me als een schaduw (douchen of naar de wc zonder poes is er niet bij
Ze sloopt niets, is gezond, aanhankelijk, speels. Niets dat er op wijst dat ze ongelukkig is. Het zielig vinden zit denk ik ook meer in mij dan in poes. Ze slaapt denk ik het grootste deel van de tijd dat ik er niet ben, want dat is nou eenmaal wat katten doen. Maar in mijn hoofd zit ze ergens in een hoekje van 1 van haar kartonnen dozen de minuten weg te huilen tot de baas weer thuis komt
Ik heb nagedacht over een maatje voor poes, maar ze is erg dominant en fel en kon in het verleden slecht met andere katten. Bovendien is de ruimte om elkaar te ontlopen hier beperkt. Dan eindig ik straks met 2 gestresste katten, puur omdat de baas vindt dat poes een vriendje moet. Dat is pas echt zielig. Of zouden jullie het toch proberen? Iemand ervaring met een loner-kat die uiteindelijk toch een maatje accepteerde en nu helemaal happy is?
Ik hoor graag jullie mening. Moet ik me niet zo ontzettend aanstellen en zit het tussen de oren? Ben ik een ontaarde poezen-moeder en is ze beter af bij iemand anders? Toch kijken voor een maatje? Hoe herken je een ongelukkige kat? Meer tips om de leefomgeving van deze liever-lui-dan-moe diva uitdagender te maken? Moet ik meer avonden thuis blijven voor haar, of red ze zich zo ook wel prima? Ik heb t aan haar gevraagd, maar ze keek alleen een beetje dommig naar me. Dus daarom vraag ik maar online om raad en ervaringen
Toen poes hier kwam wonen had ik overigens een baan met minder lange dagen en was ik meer thuis. Door omstandigheden is de situatie zoals ie nu is, anders was ik er denk ik niet aan begonnen.
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:26
Omdat poes (ik ken r al sinds een vriendin en ik haar uit het asiel haalden jaren geleden) anders het asiel weer in zou gaan. Situatie van vriendin veranderde dus t was of poes bij mij, of maar het asiel. Ik had toen nog een andere baan en was een stuk meer thuis zoals je kunt lezen, anders was ik er niet aan begonnen.pamelacourson schreef: ↑09-03-2019 10:22Heel eerlijk gezegd vind ik het terecht dat je je schuldig voelt, het beestje is wel erg veel alleen. Waarom ben je eraan begonnen?
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:27
Nee, wel eens aan gedacht. Misschien toch maar eens doen....
Ik tref haar overigens als ik savonds terug kom na 2 uurtjes weg geweest te zijn 9 van de 10 keer op dezelfde plek, in dezelfde positie. Slapend.
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:30
Mijn kat zit per dag ongeveer 8 uur alleen, ook ik ga s'avonds de deur uit maar kom wel altijd na een paar uur weer terug. Ik vind het niet zielig, beest ligt alleen maar te slapen/eten. Nu is die van mij al 16(!) jaar, Bij jongere katten is het vast anders. Ik vind het niet heel zielig, probeer eens een camera op te hangen omt e zien hoe je kat de dag door komt
zaterdag 9 maart 2019 om 10:30
Kunnen ze elkaar bij jou een beetje uit de weg? De indeling is hier zo dat ze alle ruimtes slechts kunnen bereiken via 1 gang...MinkeDeWit schreef: ↑09-03-2019 10:25Daarom heb ik twee katten. Ze vinden elkaar niet altijd even lief, maar alleen is erg eenzaam. En dan is hier meestal wel iemand thuis vanaf een uur of 16.00.
Overigens is poes bekend met vechten met iedere andere kat en gerichte, niet uitgelokte agressie richting kinderen, dus ik ben bang dat ze een andere kat simpelweg opeet.
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:31
Marie-Antoinettexx schreef: ↑09-03-2019 10:30mensen; vergeet niet; het is een maar een kat, geen kind
zaterdag 9 maart 2019 om 10:32
zaterdag 9 maart 2019 om 10:34
Niets wijst er op dat ze ongelukkig is schrijf je, je maakt je zorgen om het roepen op het moment dat je thuiskomt. Onze kat zat altijd achter de voordeur als wij thuiskwamen, ze hoorde meestal de auto denk ik. Soms was ze te laat en kwam ze net de trap af rennen als de auto ergens anders geparkeerd werd en ze deze dus niet gehoord had.
Ik denk dus dat ze gewoon hoort dat je er aan komt.
Maar die camera dat is wel een goed idee, dan weet je het zeker. En een andere kat zou ik niet doen als ze zo agressief is.
Ik denk dus dat ze gewoon hoort dat je er aan komt.
Maar die camera dat is wel een goed idee, dan weet je het zeker. En een andere kat zou ik niet doen als ze zo agressief is.
I like being a mess. It's who I am.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:35
Tja, ik zal me misschien wel niet heel populair maken met deze opvatting, maar ik denk dat mensen de gevoelens van hun huisdieren wel heel erg vermenselijken tegenwoordig. Het is natuurlijk afhankelijk van de kat, maar veel katten kunnen prima alleen zijn. Natuurlijk zou het 'gezelliger' (kijk, ik doe het zelf ook) voor poes zijn als je meer thuis zou zijn, maar als ze niet gestressed of gefrustreerd overkomt, denk ik dat t allemaal wel mee valt.
Toen ik nog alleen woonde was mijn kat ook wel veel alleen. Als ik dan weer thuis was moest-ie wel uitgebreid knuffelen ja, maar verder heb ik nooit t idee gehad dat-ie het heel vreselijk vond. Al kon hij wel zelf naar buiten.
Kat erbij: Ik zou het niet doen. Als ze dominant is en vroeger al niet goed met andere katten kon, zou ik het risico niet nemen. Want wat moet je dan weer met poes 2 als het niet klikt?
De webcam is wel een interessante, ik denk dat je het wel kunt zien als poes zich erg verveelt.
Toen ik nog alleen woonde was mijn kat ook wel veel alleen. Als ik dan weer thuis was moest-ie wel uitgebreid knuffelen ja, maar verder heb ik nooit t idee gehad dat-ie het heel vreselijk vond. Al kon hij wel zelf naar buiten.
Kat erbij: Ik zou het niet doen. Als ze dominant is en vroeger al niet goed met andere katten kon, zou ik het risico niet nemen. Want wat moet je dan weer met poes 2 als het niet klikt?
De webcam is wel een interessante, ik denk dat je het wel kunt zien als poes zich erg verveelt.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:35
Met liever lui dan moe bedoelde ik dat ze, als je bijvoorbeeld met haar speelt, rustig afwacht tot je dichtbij genoeg bent met je speeltje. Balletje waar brokjes uit kunnen vallen als je m rolt? Prima, ze wacht wel tot ik er een keer over struikel. Ze speelt veel en graag, maar meer inspanning leveren dan nodig is nooit haar ding geweest.
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:40
Bedankt. Ik denk er ergens ook zo over. T beest leeft in t hier en nu en natuurlijk is t voor haar leuk als ik er ben, maar t is niet zo dat ze dan ontzettend aan me plakt. Ze doet lekker haar eigen ding. Als ik verplaats van ruimte verplaatst ze uit zichzelf mee, maar gaat dan in die ruimte weer verder met haar eigen ding. Maar toch. T beest voelt als mn kind en je wil dat ze gelukkig isMoosey schreef: ↑09-03-2019 10:35Tja, ik zal me misschien wel niet heel populair maken met deze opvatting, maar ik denk dat mensen de gevoelens van hun huisdieren wel heel erg vermenselijken tegenwoordig. Het is natuurlijk afhankelijk van de kat, maar veel katten kunnen prima alleen zijn. Natuurlijk zou het 'gezelliger' (kijk, ik doe het zelf ook) voor poes zijn als je meer thuis zou zijn, maar als ze niet gestressed of gefrustreerd overkomt, denk ik dat t allemaal wel mee valt.
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:41
Poezen vinden andere poezen niet leuk. Ze zijn solitair en hebben niets aan een maatje. Ze hebben een territorium en dat willen ze niet delen. Ze vinden een andere kat niet ‘gezellig’. Tenzij ze elkaar als kitten al kenden of als je erge mazzel hebt.
Ik heb 2 katten en dat is al 3 jaar bonje. En alleen houdbaar omdat ik een groot huis heb en ze elk hun eigen verdieping hebben en vrij in en uit het huis kunnen lopen. Dat maakt dat ze niet vechten, maar ze willen absoluut niet bij elkaar in de buurt zijn en als ze in dezelfde ruimte zitten is het binnen 5 minuten blazen.
En ik heb de laatst er als kitten bij gekregen, en hem heel zorgvuldig geïntroduceerd. Volgens het boekje. Zonder succes. Pas na een jaar werd het niet steeds knokken. Maar vriendjes worden ze nooit. Tuurlijk zijn er gevallen van katten die uiteindelijk samen in een mandje slapen, maar eerlijk gezegd zijn dat de uitzonderingen als je het mij vraagt.
Ik heb 2 katten en dat is al 3 jaar bonje. En alleen houdbaar omdat ik een groot huis heb en ze elk hun eigen verdieping hebben en vrij in en uit het huis kunnen lopen. Dat maakt dat ze niet vechten, maar ze willen absoluut niet bij elkaar in de buurt zijn en als ze in dezelfde ruimte zitten is het binnen 5 minuten blazen.
En ik heb de laatst er als kitten bij gekregen, en hem heel zorgvuldig geïntroduceerd. Volgens het boekje. Zonder succes. Pas na een jaar werd het niet steeds knokken. Maar vriendjes worden ze nooit. Tuurlijk zijn er gevallen van katten die uiteindelijk samen in een mandje slapen, maar eerlijk gezegd zijn dat de uitzonderingen als je het mij vraagt.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:42
Dit vind ik als ik google op 'hoeveel slaapt kat'. Ik weet natuurlijk niet hoe wetenschappelijk verantwoord het is 
'Gemiddeld slaapt een kat 18 uur per dag. Dit is verdeeld over een lange diepe-slaap-periode, een aantal korte siësta’s en wat dommelpartijen. Een uur per dag is hij bezig met lichaamsverzorging, een half uur om de maag te vullen en een half uur voor gymnastiek en nagelverzorging. De rest van de tijd wordt gevuld met jagen, spelen en aandacht trekken.'
Dus zoveel tijd over om met jou te spelen en te knuffelen heeft een kat ook helemaal niet. Druk schema, hoor
'Gemiddeld slaapt een kat 18 uur per dag. Dit is verdeeld over een lange diepe-slaap-periode, een aantal korte siësta’s en wat dommelpartijen. Een uur per dag is hij bezig met lichaamsverzorging, een half uur om de maag te vullen en een half uur voor gymnastiek en nagelverzorging. De rest van de tijd wordt gevuld met jagen, spelen en aandacht trekken.'
Dus zoveel tijd over om met jou te spelen en te knuffelen heeft een kat ook helemaal niet. Druk schema, hoor
moosey wijzigde dit bericht op 09-03-2019 10:44
10.67% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 10:43
M'n kind zou ik dan weer gerust 48 uur alleen laten. Gewoon, in zn kamer met de deur op slot. Luikje in de deur maken en vragen of de buurvrouw daar 2 keer per dag een bordje met een broodje kaas doorheen schuiftMarie-Antoinettexx schreef: ↑09-03-2019 10:30mensen; vergeet niet; het is een maar een kat, geen kind
Verdeel en heers.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:45
Ik zou er geen tweede kat bij nemen. Voor je het weet, vechten ze alleen maar met elkaar en heb je twee ongelukkige katten.
Of je het zielig vindt, moet je voor jezelf bepalen. Het ligt denk ik ook wel aan de kat.
Als ik een hele dag thuis ben, legt de kat hier ook bijna alleen maar te slapen. Ze wordt tussendoor een keer wakker om wat te eten/drinken en that's it. Als het regent of hard waait, wil ze ook niet naar buiten als ik wel thuis ben.
Zodra ik de sleutel in de voordeur steek, komt ze hard aan rennen. Maar dat gebeurt ook als de postbode de poort open doet of iemand anders op bezoek komt terwijl ik wel thuis ben. Als ik een half uur weg was voor de boodschappen, komt ze net zo hard aangerend als wanneer ik er een werkdag op heb zitten.
Of je het zielig vindt, moet je voor jezelf bepalen. Het ligt denk ik ook wel aan de kat.
Als ik een hele dag thuis ben, legt de kat hier ook bijna alleen maar te slapen. Ze wordt tussendoor een keer wakker om wat te eten/drinken en that's it. Als het regent of hard waait, wil ze ook niet naar buiten als ik wel thuis ben.
Zodra ik de sleutel in de voordeur steek, komt ze hard aan rennen. Maar dat gebeurt ook als de postbode de poort open doet of iemand anders op bezoek komt terwijl ik wel thuis ben. Als ik een half uur weg was voor de boodschappen, komt ze net zo hard aangerend als wanneer ik er een werkdag op heb zitten.
zaterdag 9 maart 2019 om 10:46
Onze katten komen ook altijd naar de voordeur of naar het voorkamerraam als ze 1 van onze auto's aan horen komen. Dan zijn ze gewoon blij dat je thuis bent. En die zijn met zijn tweetjes en wij zijn veel meer thuis dan jij.
En die van mij liggen overigens ook hele dagen te pitten. Niet normaal. In mijn volgende leven wil ik ook wel een huiskant zijn.
En die van mij liggen overigens ook hele dagen te pitten. Niet normaal. In mijn volgende leven wil ik ook wel een huiskant zijn.
Grief is just love with nowhere to go