Vriendin helpen

09-03-2019 11:15 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin maakt momenteel een moeilijke tijd door (ouders overleden, verslaafde zus die maar voor problemen blijft zorgen enz).

Ze trekt het allemaal niet meer en heeft een afspraak gemaakt met de huisarts. Hartstikke goed natuurlijk.
Maar ik wil haar graag helpen, maar weet niet hoe. Ik luister naar haar, maar ze moet zelf de stappen zetten om haar problemen op te lossen. Ze is een alleenstaande moeder, haar kinderen zijn al wat ouder (11 en 13).

Omdat ze het niet super breed heeft had ik me bedacht om voor haar en de kinderen een vakantiehuisje of stacaravan te regelen in de vakantie. Gewoon ergens in Nederland of Belgie, waar ze met de auto naar toe kan (die heeft ze). Boodschappen moeten ze thuis ook doen. Ze is er dan even uit, kan letterlijk even afstand nemen van de situatie en kan hopelijk haar gedachten even verzetten.

Omdat ik ook niet oneindig rijk ben is het budget niet heel groot. Wie heeft er tips?
Moire schreef:
09-03-2019 13:29
Grappig hè, ik vind dat dus juist het ultieme zorgen voor iemand. Dingen uit handen nemen, zodat er ruimte ontstaat waar zij behoefte aan heeft.
Ik kan me zomaar voorstellen dat ze nu helemaal niet op uitjes en sauna’s en al dat soort nietszeggende shit zit te wachten.
Ik zou me schuldig voelen iemand anders met mijn rotzooi op te zadelen. Tenzij ze geld genoeg heeft en trakteert op de huishoudelijke hulp/oppas etc, maar niet dat ze die vervelende dingen zelf moet doen. Als ze alleen in huis wil zijn stuurt ze haar kinderen maar naar hun vader. Als ze behoefte heeft aan afleiding is daar TO die iets leuks met haar wil doen. Of dat nu wellness is of 'n dagje shoppen of gewoon 'ns goed uit eten met de nodige cocktails of wijn.
Gebruna schreef:
09-03-2019 13:33
Het gaat om het gebaar, hè? Alleen al het voorstel doen, kan vriendin helpen: gewoon het idee dat er iemand met haar meedenkt en elfs iets voor haar zou willen doen...en/of een opening naar misschien wel een andere optie voor iets waar die vriendin echt behoefte aan heeft....

Maar waarom moet het meteen iets 'luxe' zijn, iets dat vooral veel geld kost, 'iets dat je normaal niet doet'.... Moet zelfs uitgangspunt zijn???

Ik denk dat de echte 'waarde' in dit geval in hele andere aspecten zit; pas als laatste in het aspect 'geld'.
Waarom denken sommige mensen in termen van "hoe meer iets kost, hoe beter het is"? Blijkbaar zelfs in dit soort gevallen waar geld helemaal niet het 1e probleem van de vriendin van TO is?
Goed verwoord. Precies wat ik bedoelde.
Iedereen bedankt voor de reacties :)

Er is wel een vader in beeld, maar dat is een lang verhaal. Daar kunnen ze niet op bouwen en er is ook geen omgangsregeling. De jongste gaat daar op onregelmatige basis naar toe (als hij zin heeft).

Mijn vriendin is niet zo van de welness.

Ze hebben wel vriendjes, maar wie dat zijn en of ze het oké vindt dat ze daar logeren weet ik eigenlijk niet.

Ik denk dat het inderdaad het beste is als ik het eerst met haar overleg. Het hoeft absoluut niet iets te zijn wat geld kost. Ik heb haar ook al eens geholpen met schoonmaken en dat vond ze lief, maar volgens mij heeft ze dat liever niet. Voelt denk ik als een bezwaar ofzo.

Ik kwam op het idee van een vakantiehuisje omdat ze een tijd geleden zei dat ze zo graag eens weg zou willen, gewoon alles achterlaten. Kan natuurlijk figuurlijk bedoeld zijn, maar dacht dat het wellicht fijn zou zijn om de boel even de boel te laten. Bovendien werkt mijn vriendin onregelmatige uren en dacht ik dat het juist fijn zou zijn als ze eens alleen met de kinderen eruit is. Ze heeft er soms over dat ze zich schuldig voelt als ze de kinderen alleen laat, vandaar.

Maar ik ga het eens met haar overleggen.
redbulletje schreef:
09-03-2019 13:34
Ik zou me schuldig voelen iemand anders met mijn rotzooi op te zadelen. Tenzij ze geld genoeg heeft en trakteert op de huishoudelijke hulp/oppas etc, maar niet dat ze die vervelende dingen zelf moet doen. Als ze alleen in huis wil zijn stuurt ze haar kinderen maar naar hun vader. Als ze behoefte heeft aan afleiding is daar TO die iets leuks met haar wil doen. Of dat nu wellness is of 'n dagje shoppen of gewoon 'ns goed uit eten met de nodige cocktails of wijn.
Maar wie zegt dat zij daar blij van wordt? Ik vind het echt de meest goedkope manier om je van ‘hulp’ af te maken. Daarbij zou ik als moeder helemaal niet ergens in een andere provincie de hele dag in een wellness willen liggen. Alsof ik kan stoppen met denken aan mijn kind. En ik zou als de dood zijn een telefoontje te missen en eigenlijk helemaal niet een hele dag van mijn kind weg willen zijn.

Betaalde hulp, te belazerd om je eigen handen vuil te maken?

Ik heb geleerd dat liefde niet te koop is en zorg niet zit in groots, maar in klein. Verschillende normen en waarden dus.

Dus TO: overleg met je vriendin.
Maar weg willen en alles achterlaten klinkt eerder als rust aan d'r kop willen, niet met 2 pubers op de lip in 'n stacaravan gaan zitten in het hoogseizoen.
redbulletje schreef:
09-03-2019 13:50
Maar weg willen en alles achterlaten klinkt eerder als rust aan d'r kop willen, niet met 2 pubers op de lip in 'n stacaravan gaan zitten in het hoogseizoen.
Dat zou voor jou idd zo zijn. Voor moeders is dat vaak anders.
redbulletje schreef:
09-03-2019 13:50
Ja, maar dat krijgt ze ook als TO de kinderen een dag of twee ergens mee naartoe neemt. En dan hoeft ze zich ook niet schuldig te voelen omdat ze dan weet dat de kinderen een leuke tijd hebben doordat er iets bijzonders met ze wordt gedaan.
Puzzlenien schreef:
09-03-2019 12:32
Wat ik zelf fijn vond toen ik een burn-out had, was dat mensen niet vroegen wat ze konden doen maar iets deden.

Bv als ze langskwamen stofzuiger pakte en rondje door het huis deden. Wat groente-fruit-brood meenemen of iets dergelijks.
Doekje over de meubels halen of was in de wasmachine stoppen.

Ik zou het niet fijn hebben gevonden als iemand een weekje weg zou regelen. Waarom? Je komt dan ineens in een onverwachte situatie waar je eigenlijk niet echt onderuit kan. Dit kan in een dergelijke (mentale) situatie to much zijn. hoe lief het ook bedoelt is.

Praktische dingen in huis kun je gewoon doen zonder te vragen. Dit zal je namelijk nooit tegen je zeggen of aan je vragen om te doen.
Zeg bv: Waar staat je stofzuiger? Zet een koffie/thee voor haar en parkeer haar op de bank en doe even je ding. Zo hoeft ze het niet aan te geven (schuldgevoel).

Ik zelf vond het ook fijn dat sommige vriendinnen gewoon drinken pakte dat ik ze niet hoefde te "verzorgen". Degene die langskwamen en echt "op visite" kwamen, kwamen 1x en heb ik daarna afgehouden tot ik me daar weer tot toe in staat voelde.

Nu is haar situatie geen burn-out als ik het lees uit je OP, maar wellicht heb je iets aan mijn ervaringen.
Ik vond dit dus echt een vreselijke inbraak op.mijn privacy en verkapte kritiek dat il het niet goed deed.
Ik.moest hier echt vreselijk van huilen en raakte in paniek als iemand dat deed.

Vragen wat ze fijn zou vinden, dan weet je zeker dat je niet misslaat.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven