Vriendin helpen
zaterdag 9 maart 2019 om 11:15
Mijn beste vriendin maakt momenteel een moeilijke tijd door (ouders overleden, verslaafde zus die maar voor problemen blijft zorgen enz).
Ze trekt het allemaal niet meer en heeft een afspraak gemaakt met de huisarts. Hartstikke goed natuurlijk.
Maar ik wil haar graag helpen, maar weet niet hoe. Ik luister naar haar, maar ze moet zelf de stappen zetten om haar problemen op te lossen. Ze is een alleenstaande moeder, haar kinderen zijn al wat ouder (11 en 13).
Omdat ze het niet super breed heeft had ik me bedacht om voor haar en de kinderen een vakantiehuisje of stacaravan te regelen in de vakantie. Gewoon ergens in Nederland of Belgie, waar ze met de auto naar toe kan (die heeft ze). Boodschappen moeten ze thuis ook doen. Ze is er dan even uit, kan letterlijk even afstand nemen van de situatie en kan hopelijk haar gedachten even verzetten.
Omdat ik ook niet oneindig rijk ben is het budget niet heel groot. Wie heeft er tips?
Ze trekt het allemaal niet meer en heeft een afspraak gemaakt met de huisarts. Hartstikke goed natuurlijk.
Maar ik wil haar graag helpen, maar weet niet hoe. Ik luister naar haar, maar ze moet zelf de stappen zetten om haar problemen op te lossen. Ze is een alleenstaande moeder, haar kinderen zijn al wat ouder (11 en 13).
Omdat ze het niet super breed heeft had ik me bedacht om voor haar en de kinderen een vakantiehuisje of stacaravan te regelen in de vakantie. Gewoon ergens in Nederland of Belgie, waar ze met de auto naar toe kan (die heeft ze). Boodschappen moeten ze thuis ook doen. Ze is er dan even uit, kan letterlijk even afstand nemen van de situatie en kan hopelijk haar gedachten even verzetten.
Omdat ik ook niet oneindig rijk ben is het budget niet heel groot. Wie heeft er tips?
zaterdag 9 maart 2019 om 11:33
Ik zou kijken voor een AirBNB. Budget-technisch vaak het voordeligst en verrassende locaties.
Ik zou het wel eerst even met haar overleggen of ze er voor open staat, voordat je iets voor haar gaat boeken. Even er tussenuit kan heerlijk zijn, maar het kan ook extra stress geven, afhankelijk van hoe zij in haar vel zit.
Ik zou het wel eerst even met haar overleggen of ze er voor open staat, voordat je iets voor haar gaat boeken. Even er tussenuit kan heerlijk zijn, maar het kan ook extra stress geven, afhankelijk van hoe zij in haar vel zit.
zaterdag 9 maart 2019 om 11:36
Ik denk inderdaad dat het het beste is om dit voor te leggen asn je vriendin, zij heeft dan ook inspraak waar ze eventueel kan verblijven.
Heb namelijk zelf mee gemaakt dat ik als verassing iets kreeg aangeboden waar ik 'moest' verblijven, hoewel het gebaar natuurlijk echt heel erg lief was, vond ik het er verschrikkelijk en was het afzien.
Een gegeven paard niet in de bek kijken is zo maar toch...
Wel erg lief van je om zoiets voor haar te doen.
Heb namelijk zelf mee gemaakt dat ik als verassing iets kreeg aangeboden waar ik 'moest' verblijven, hoewel het gebaar natuurlijk echt heel erg lief was, vond ik het er verschrikkelijk en was het afzien.
Een gegeven paard niet in de bek kijken is zo maar toch...
Wel erg lief van je om zoiets voor haar te doen.
zaterdag 9 maart 2019 om 11:36
Inderdaad. Vraag je vriendin. Als ze echt door de bomen het bos niet meer ziet kan “even er tussenuit” (zeker als alleenstaande moeder) een onmogelijke opgave lijken en een averechts effect hebben. Superlief bedoeld van je, maar zou het echt checken. Mogelijk is ze meer gebaar met dat jij die kinderen een weekend meeneemt bijv. Zodat ze echt even zelf bij kan tanken. Of wat maaltijden voor haar vooruitkoken om wat lucht te krijgen... je weet het niet.
Overleg gewoon met haar. Stel wat dingen voor. Maar houd er rekening mee dat ze het nu gewoon echt niet weet. Als alles even te veel is, dan worden de meest vanzelfsprekende dingen soms onneembare hindernissen.
Overleg gewoon met haar. Stel wat dingen voor. Maar houd er rekening mee dat ze het nu gewoon echt niet weet. Als alles even te veel is, dan worden de meest vanzelfsprekende dingen soms onneembare hindernissen.
zaterdag 9 maart 2019 om 11:44
Eens!redbulletje schreef: ↑09-03-2019 11:40Ik zou eerder samen met die vriendin een wellness boeken voor 'n paar dagen. Lekker 'n paar dagen meiden onder elkaar zonder de kinderen.
zaterdag 9 maart 2019 om 11:49
Dit zou ik ook fijner vinden. Als vriendin zijnde. Is ze bijna jarig? Anders voor moederdag ofzo. Voelt ze zich ook niet bezwaard. Dan zeg je gewoon zag zo een goede aanbieding. We gaan lekker samen er even uit!redbulletje schreef: ↑09-03-2019 11:40Ik zou eerder samen met die vriendin een wellness boeken voor 'n paar dagen. Lekker 'n paar dagen meiden onder elkaar zonder de kinderen.
zaterdag 9 maart 2019 om 12:32
Wat ik zelf fijn vond toen ik een burn-out had, was dat mensen niet vroegen wat ze konden doen maar iets deden.
Bv als ze langskwamen stofzuiger pakte en rondje door het huis deden. Wat groente-fruit-brood meenemen of iets dergelijks.
Doekje over de meubels halen of was in de wasmachine stoppen.
Ik zou het niet fijn hebben gevonden als iemand een weekje weg zou regelen. Waarom? Je komt dan ineens in een onverwachte situatie waar je eigenlijk niet echt onderuit kan. Dit kan in een dergelijke (mentale) situatie to much zijn. hoe lief het ook bedoelt is.
Praktische dingen in huis kun je gewoon doen zonder te vragen. Dit zal je namelijk nooit tegen je zeggen of aan je vragen om te doen.
Zeg bv: Waar staat je stofzuiger? Zet een koffie/thee voor haar en parkeer haar op de bank en doe even je ding. Zo hoeft ze het niet aan te geven (schuldgevoel).
Ik zelf vond het ook fijn dat sommige vriendinnen gewoon drinken pakte dat ik ze niet hoefde te "verzorgen". Degene die langskwamen en echt "op visite" kwamen, kwamen 1x en heb ik daarna afgehouden tot ik me daar weer tot toe in staat voelde.
Nu is haar situatie geen burn-out als ik het lees uit je OP, maar wellicht heb je iets aan mijn ervaringen.
Bv als ze langskwamen stofzuiger pakte en rondje door het huis deden. Wat groente-fruit-brood meenemen of iets dergelijks.
Doekje over de meubels halen of was in de wasmachine stoppen.
Ik zou het niet fijn hebben gevonden als iemand een weekje weg zou regelen. Waarom? Je komt dan ineens in een onverwachte situatie waar je eigenlijk niet echt onderuit kan. Dit kan in een dergelijke (mentale) situatie to much zijn. hoe lief het ook bedoelt is.
Praktische dingen in huis kun je gewoon doen zonder te vragen. Dit zal je namelijk nooit tegen je zeggen of aan je vragen om te doen.
Zeg bv: Waar staat je stofzuiger? Zet een koffie/thee voor haar en parkeer haar op de bank en doe even je ding. Zo hoeft ze het niet aan te geven (schuldgevoel).
Ik zelf vond het ook fijn dat sommige vriendinnen gewoon drinken pakte dat ik ze niet hoefde te "verzorgen". Degene die langskwamen en echt "op visite" kwamen, kwamen 1x en heb ik daarna afgehouden tot ik me daar weer tot toe in staat voelde.
Nu is haar situatie geen burn-out als ik het lees uit je OP, maar wellicht heb je iets aan mijn ervaringen.
zaterdag 9 maart 2019 om 12:45
zaterdag 9 maart 2019 om 12:47
Ik vind dat beiden liefdadigheid.Paarsebloem schreef: ↑09-03-2019 12:45Je kan ook haar kinderen een dag naar de Efteling oid nemen. Dan heeft zij een dag voor haarzelf en hebben de kinderen een leuk uitje. Dat voelt misschien ook minder als liefdadigheid dan haar een huisje aanbieden.
Maar zoals de rest zegt: leg het voor.
TO moet er zelf ook wat aan hebben, dus iets met haar vriendin ondernemen zonder kinderen.
zaterdag 9 maart 2019 om 12:51
Het gaat om hoe de vriendin het aanvoelt, niet of dat ook jouw of mijn mening is. Daarom had ik het ook over misschien.redbulletje schreef: ↑09-03-2019 12:47Ik vind dat beiden liefdadigheid.
TO moet er zelf ook wat aan hebben, dus iets met haar vriendin ondernemen zonder kinderen.
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik er meteen al bijzette wat haar vriendin er aan heeft: een dag voor haarzelf.
En daar doe ik nog blijdschap dat haar kinderen een leuke dag hebben bij.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 09-03-2019 12:52
23.46% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 12:51
lolapaloeza schreef: ↑09-03-2019 11:50Een middagje ontspannen (samen met jou of alleen) is waarschijnlijk fijner dan in een stacaravan met 2 pubers. Maar vraag het haar.
Dit idd
zaterdag 9 maart 2019 om 12:52
Ik zou geloof ik in eerste instantie aanbieden de kinderen een (lang) weekend bij mij te laten logeren.
Dan kan je vriendin eens lekker goed lang uitslapen en heeft zij, in haar eigen omgeving, alle tijd voor zichzelf. Geef haar eventueel nog een cadeaubon/geld om iets leuks voor zichzelf te gaan kopen in de stad.
Met de kinderen zou je iets leuks kunnen gaan doen tijdens dat logeerweekend als jullie dat willen. Maar op die leeftijd vinden ze lang mogen uitslapen, hangen en een fimpje kijken bij jou thuis misschien ook wel prima?
Je zou het gewoon eens voor kunnen stellen aan haar (en de kinderen). Alleen al het idee dat er iemand met haar meedenkt, kan haar al helpen.
En al pratende komen jullie misschien weer op een ander/beter idee.
Als er weeknden zijn dat de kinderen bij hun vader zijn, zou je ook je vriendin mee kunnen nemen om 'uit te waaien aan zee' en dan één nacht eenhotel boeken. Dan is zij er ook even helemaal uit.
Dan kan je vriendin eens lekker goed lang uitslapen en heeft zij, in haar eigen omgeving, alle tijd voor zichzelf. Geef haar eventueel nog een cadeaubon/geld om iets leuks voor zichzelf te gaan kopen in de stad.
Met de kinderen zou je iets leuks kunnen gaan doen tijdens dat logeerweekend als jullie dat willen. Maar op die leeftijd vinden ze lang mogen uitslapen, hangen en een fimpje kijken bij jou thuis misschien ook wel prima?
Je zou het gewoon eens voor kunnen stellen aan haar (en de kinderen). Alleen al het idee dat er iemand met haar meedenkt, kan haar al helpen.
Als er weeknden zijn dat de kinderen bij hun vader zijn, zou je ook je vriendin mee kunnen nemen om 'uit te waaien aan zee' en dan één nacht eenhotel boeken. Dan is zij er ook even helemaal uit.
zaterdag 9 maart 2019 om 12:53
Goed adviesGebruna schreef: ↑09-03-2019 12:52Ik zou geloof ik in eerste instantie aanbieden de kinderen een (lang) weekend bij mij te laten logeren.
zaterdag 9 maart 2019 om 12:57
Die kinderen zijn toch oud genoeg om bij vriendjes te kunnen als zij gewoon alleen wil zijn? Beetje suf als TO daarop zou gaan oppassen. Is er geen vader waar ze ook regelmatig naartoe gaan?
Als vriendin wil je toch juist iets samen met je bff kunnen doen. Iets luxers dan wat je normaal kan. Zou dat in elk geval t uitgangspunt laten zijn.
Als vriendin wil je toch juist iets samen met je bff kunnen doen. Iets luxers dan wat je normaal kan. Zou dat in elk geval t uitgangspunt laten zijn.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:17
Dus TO moet niet op ze passen, maar ze moeten wel 'bij vriendjes'. Dan zijn ze dus alsnog bij iemand anders.redbulletje schreef: ↑09-03-2019 12:57Die kinderen zijn toch oud genoeg om bij vriendjes te kunnen als zij gewoon alleen wil zijn? Beetje suf als TO daarop zou gaan oppassen. Is er geen vader waar ze ook regelmatig naartoe gaan?
En dat moet dan tegelijk voor beide kinderen.
Er zijn genoeg mensen die een dagje thuis alleen kunnen zijn een stuk grotere luxe vinden dan in een wellness zitten. Daarom kan TO het beste hier wat suggesties opdoen en het dan gaan vragen, ipv dat we elkaar's suggesties de grond in proberen te boren. Want misschien vindt de vriendin de wellness dus wel veel beter, en slaat TO dan die optie af omdat een of andere user met de naam Paarsebloem dat als ongewenst afdoet.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:26
Zou idd die vriendin zelf vragen wat ze echt heel erg leuk zou vinden. Als een vriendin mij iets aanbiedt zou ik liever iets met haar ondernemen dan dat ze mijn huis gaat poetsen bijv. Vind dat meer iets voor iemand waar je geen persoonlijke band mee hebt: liefdadigheid idd of een betaalde dienst. Idem met kinderoppas spelen. Dan zijn TO en haar vriendin nog niet samen.Paarsebloem schreef: ↑09-03-2019 13:17Dus TO moet niet op ze passen, maar ze moeten wel 'bij vriendjes'. Dan zijn ze dus alsnog bij iemand anders.
En dat moet dan tegelijk voor beide kinderen.
Er zijn genoeg mensen die een dagje thuis alleen kunnen zijn een stuk grotere luxe vinden dan in een wellness zitten. Daarom kan TO het beste hier wat suggesties opdoen en het dan gaan vragen, ipv dat we elkaar's suggesties de grond in proberen te boren. Want misschien vindt de vriendin de wellness dus wel veel beter, en slaat TO dan die optie af omdat een of andere user met de naam Paarsebloem dat als ongewenst afdoet.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:29
Grappig hè, ik vind dat dus juist het ultieme zorgen voor iemand. Dingen uit handen nemen, zodat er ruimte ontstaat waar zij behoefte aan heeft.redbulletje schreef: ↑09-03-2019 13:26Zou idd die vriendin zelf vragen wat ze echt heel erg leuk zou vinden. Als een vriendin mij iets aanbiedt zou ik liever iets met haar ondernemen dan dat ze mijn huis gaat poetsen bijv. Vind dat meer iets voor iemand waar je geen persoonlijke band mee hebt: liefdadigheid idd of een betaalde dienst. Idem met kinderoppas spelen. Dan zijn TO en haar vriendin nog niet samen.
Ik kan me zomaar voorstellen dat ze nu helemaal niet op uitjes en sauna’s en al dat soort nietszeggende shit zit te wachten.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:33
redbulletje schreef: ↑09-03-2019 12:57Die kinderen zijn toch oud genoeg om bij vriendjes te kunnen als zij gewoon alleen wil zijn? Beetje suf als TO daarop zou gaan oppassen. Is er geen vader waar ze ook regelmatig naartoe gaan?
Het gaat om het gebaar, hè? Alleen al het voorstel doen, kan vriendin helpen: gewoon het idee dat er iemand met haar meedenkt en elfs iets voor haar zou willen doen...en/of een opening naar misschien wel een andere optie voor iets waar die vriendin echt behoefte aan heeft....
Maar waarom moet het meteen iets 'luxe' zijn, iets dat vooral veel geld kost, 'iets dat je normaal niet doet'.... Moet zelfs uitgangspunt zijn???
Ik denk dat de echte 'waarde' in dit geval in hele andere aspecten zit; pas als laatste in het aspect 'geld'.
Waarom denken sommige mensen in termen van "hoe meer iets kost, hoe beter het is"? Blijkbaar zelfs in dit soort gevallen waar geld helemaal niet het 1e probleem van de vriendin van TO is?