Bruiloften, Daggasten etc
woensdag 6 maart 2019 om 22:54
Naar aanleiding van een ander topic,
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
zaterdag 9 maart 2019 om 14:09
Maar waarom als ik vragen mag? Als een locatie om 23.00 of om 1.00 sluit dan zit je toch ook met een eindtijd op zo'n dag? Vond 21.00 ideaal. Rond 17.30/18.00 ging de barbecue aan en denk dat iedereen tegen 20.00 lang en breed klaar was met eten en drinken. Dan neem je er nog eentje en dan is het wel welletjes. Het was ook volledig buiten en er was geen band/DJ of mogelijkheid tot dansen. Geen speeches, anekdotes of andere dingen tussendoor. Dan is 21.00 toch een mooie eindtijd? Vrijwel iedereen is terug naar huis gegaan en slechts een enkeling had een hotel geboekt. 1 verzoek om bij ons te mogen logeren hebben we afgeslagen, heel vreemd vond ik dat.Nectarinepit schreef: ↑09-03-2019 13:53Dat snap ik, maar ik blijf het vreemd vinden. Het komt zo ongastvrij over.
zaterdag 9 maart 2019 om 14:39
Ja geen idee is echt al lang geleden.zand-korrel schreef: ↑09-03-2019 13:06Hoe wist je dan dat het echt de bedoeling was dat je bij de ceremonie was?
Ik ken nl echt geen andere uitnodigingen dat dan dat erbij staat, zonder dat men gelijk voor de hele dag uitgenodigd is.
Die mensen krijgen een andere kaart/ inlegvel erbij oid.
Het was echt voor het eerst hier op het forum dat ik gemopper las van mensen die vonden dat ze de hele dag uitgenodigd waren omdat er in de kaart vermeld stond dat ze welkom waren bij de ceremonie, receptie en avondfeest, maar niet voor het eten.
Ik lees zo'n kaart al anders. Nl als uitnodiging voor het avondfeest en leuk als je bij de ceremonie kan zijn maar dat hoeft niet.
Als je echt als daggast uitgenodigd bent is het wel extreem ongastvrij om met bepaalde daggasten wel te eten en anderen het maar uit te laten zoeken!
zaterdag 9 maart 2019 om 14:51
Maar als je uitgenodigd wordt... Het is toch ook 'de taak' van het bruidspaar om de gasten te voorzien van een leuke gevulde dag? Niet dat je uren moet wachten.zand-korrel schreef: ↑09-03-2019 13:10Ja maar dan ben je toch ook niet verplicht om te komen?
Dan ligt het toch ook aan jezelf dat je met een gat komt te zitten.
Als je er wél heel graag naartoe wil, vind ik dat er ook niet over gaten gezeurd moet worden.
Ook eens een bruiloft gehad waarbij de ceremonie, de receptie en het feest op 3 verschillende locaties waren en het was in een onbekende stad dus we moesten echt zoeken. En dan was er ook nog een vierde locatie voor de mensen die mee mochten eten dus echt ouders en brus, wij waren nichten dus wij niet.
zaterdag 9 maart 2019 om 14:57
Nectarinepit schreef: ↑09-03-2019 13:53Dat snap ik, maar ik blijf het vreemd vinden. Het komt zo ongastvrij over.
Huh? Dus het is alleen gastvrij als je een feest tot middernacht doet ofzo? Als je alleen een etentje doet is toch ook prima? Waarom is dat meteen ongastvrij?
zaterdag 9 maart 2019 om 15:02
@kopjechino: Ik zie dat zelf niet als een taak van het bruidspaar.
Wel vind ik het logisch dat ze er dan rekening mee moeten houden dat er mensen zijn die een keuze gaan maken en ófwel alleen ceremonie bij te wonen of om pas bij het avondfeest te komen. Een bruidspaar dat hoopt op hoge opkomst bij een ceremonie om 11.00 of 14.00 én ook nog eens om 20.00 op het avondfeest is niet realistisch.
Wij hadden wel een aansluitend programma voor iedereen maar ook wel enkelen die niet bij de ceremonie waren. Stiekem beetje jammer maar ach!
Wel vind ik het logisch dat ze er dan rekening mee moeten houden dat er mensen zijn die een keuze gaan maken en ófwel alleen ceremonie bij te wonen of om pas bij het avondfeest te komen. Een bruidspaar dat hoopt op hoge opkomst bij een ceremonie om 11.00 of 14.00 én ook nog eens om 20.00 op het avondfeest is niet realistisch.
Wij hadden wel een aansluitend programma voor iedereen maar ook wel enkelen die niet bij de ceremonie waren. Stiekem beetje jammer maar ach!
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 15:03
1.31% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 15:03
Ben het er helemaal mee eens, dat als je de hele dag uitgenodigd wordt er ook voor je gezorgd dient te worden. En inderdaad, niet allen met eten maar ook met tijdvulling.kopjechino schreef: ↑09-03-2019 14:51Maar als je uitgenodigd wordt... Het is toch ook 'de taak' van het bruidspaar om de gasten te voorzien van een leuke gevulde dag? Niet dat je uren moet wachten.
Ook eens een bruiloft gehad waarbij de ceremonie, de receptie en het feest op 3 verschillende locaties waren en het was in een onbekende stad dus we moesten echt zoeken. En dan was er ook nog een vierde locatie voor de mensen die mee mochten eten dus echt ouders en brus, wij waren nichten dus wij niet.
Maar het gaat mij erom dat ik het idee heb dat mensen als daggast zijn uitgenodigd terwijl ze dat dus niet zijn. Laat ik het zo zeggen; als ik een kaart krijg met daarop de tijd van de ceremonie, receptie en het avondfeest dan ga ik ervan uit dat ik voor het avondfeest uitgenodigd ben, maar niet de hele dag . En dat ik óók van harte welkom ben bij de ceremonie mocht ik dat leuk vinden maar dat ik verder geen diner krijg.
Zo'n bruiloft als jij noemt ben ik ook eens geweest. Alleen dat waren ook nog eens 3 locaties in 3 verschillende steden/dorpen die een uur uit elkaar lagen. Echt niet fijn zoiets.
Ik denk ook dat er sneller gaten ontstaan als een trouwerij een hele dag duurt. Omdat alles dan over een hele dag uitgesmeerd moet worden.
Of zou dat niet uitmaken?
zaterdag 9 maart 2019 om 15:39
Wij hebben dat wel gedaan. Maar goed dat is meer dan 20 jaar geleden, dus er is een hoop veranderd. Maar ik zou het nu weer zo doen denk ik. Was meer voor zakenrelaties, buren van de ouders etc. Wij hadden al 80 daggasten en met de daggasten erbij zo'n 200 mensen op het feest denk ik. Komt vooral doordat man een grote (Indische) familie heeft. Ze komen ook allemaal bij elkaar op verjaardagen, ooms, tantes, neven en nichten. Het is niet dat we ze eens per jaar zien.NYC schreef: ↑07-03-2019 18:32Zijn er ook mensen die er nog een receptie bij gegeven hebben? Dus niet de mensen die als daggast (en dinergast) genodigd waren maar ook niet uitgenodigd als avondgast/bij het feest, maar wel even in de namiddag voor een kop koffie/gebakje of een alcoholische versnapering?
Daggasten verzamelden allemaal bij ons thuis, waar de tantes de broodjes hadden gesmeerd (ok, de daggasten steken ook zelf de handen uit de mouwen, dat drukt de kosten wel weer). Daarna trouwen, receptie, diner en feest. De bruidstaart hadden we maar als dessert gedaan, anders kon die nergens meer.
In die tijd was er ook geen sprake van 'uitnodigen' voor de ceremonie. Op de kaart stond gewoon: om zo laat trouwen wij in het gemeentehuis van .. (kon toen ook alleen nog in het gemeentehuis). En dan de tijd van het feest of receptie. Het was toen ook heel gebruikelijk dat collega's met een groepje naar de ceremonie gingen, gewoon onder werktijd. Verder waren het natuurlijk voornamelijk daggasten die erbij waren, maar de moeder van man's ex stond wel buiten te kijken haha.
Ik weet dat op de trouwfoto's van mijn ouders (jaren '60) volslagen vreemden prominent in beeld staan. Toen ik aan mijn moeder vroeg wie dat waren, zei ze dat die gewoon waren binnengelopen maar de fotograaf blijkbaar dacht dat het familie was. Ik zag dat laatst pas voor het eerst dat er expliciet voor de ceremonie uitgenodigd werd. Nu maak ik de laatste tijd ook weinig bruiloften mee helaas (ik vind het wel echt leuk als 1 van de weinigen geloof ik). Kregen we een kaart met alle onderdelen van het feest en dan was het kruisje aangevinkt waar je bij mocht zijn, beetje apart vond ik wel. Wij hadden het destijds gewoon mondeling tegen de daggasten gezegd hoe laat ze bij ons thuis verwacht werden. En de uitnodigingen voor de receptie en feest waren 2 verschillende. Het komt best wel ongastvrij over om mensen nog even met de neus op de feiten te drukken dat ze niet overal welkom zijn. Op zich niet vreemd, maar zo zwart op wit wel vond ik. En toen vond ik het ook raar dat blijkbaar de ceremonie een aparte activiteit was waar een vinkje voor moest om te mogen komen. Ik weet inderdaad niet beter dan dat het een juridische aangelegenheid is die wettelijk gezien openbaar moest zijn. In dit geval was het niet in de buurt, maar als het in mijn eigen stad was geweest en ik was vrij, was ik (niet beter wetend) vast even gaan kijken, als ik die expliciete kaart niet had gehad.
zaterdag 9 maart 2019 om 16:14
Ik vond dat juist zo leuk, dat collega's onder werktijd toch even bij de ceremonie of de kerk waren. Heb ik ook altijd zo proberen te regelen als een andere collega trouwde, het werk zo verdelen dat een deel van het team het ene moment weg kan en een ander deel evt het andere moment.
De kerk was overigens ook openbaar. Zaten ook veel ooms en tantes die verder alleen voor het avondfeest waren uitgenodigd. En kerkgenoten die helemaal niet voor de bruiloft waren uitgenodigd, maar gewoon naar een bruiloft in hun kerk gaan. Is toch leuk, al die belangstelling.
De kerk was overigens ook openbaar. Zaten ook veel ooms en tantes die verder alleen voor het avondfeest waren uitgenodigd. En kerkgenoten die helemaal niet voor de bruiloft waren uitgenodigd, maar gewoon naar een bruiloft in hun kerk gaan. Is toch leuk, al die belangstelling.
zaterdag 9 maart 2019 om 19:07
Ja ik vind dat ook erg leuk. Maar ik heb de indruk dat de ceremonie dus tegenwoordig als iets intiems wordt gezien voor een klein gezelschap. Blijkbaar zijn daar ook trends in.Marana-- schreef: ↑09-03-2019 16:14Ik vond dat juist zo leuk, dat collega's onder werktijd toch even bij de ceremonie of de kerk waren. Heb ik ook altijd zo proberen te regelen als een andere collega trouwde, het werk zo verdelen dat een deel van het team het ene moment weg kan en een ander deel evt het andere moment.
zaterdag 9 maart 2019 om 19:33
Ik vind het ook altijd erg leuk als er buitenstaanders bij zijn!lattemachiato schreef: ↑09-03-2019 19:07Ja ik vind dat ook erg leuk. Maar ik heb de indruk dat de ceremonie dus tegenwoordig als iets intiems wordt gezien voor een klein gezelschap. Blijkbaar zijn daar ook trends in.
dinsdag 12 maart 2019 om 15:29
Nee, ik vind het gewoon vreemd om een eindtijd op een uitnodiging te vermelden. Ik kan niet goed uitleggen waarom. Misschien komt het ook omdat ik het nooit eerder gezien heb. Ik zou het zelf in ieder geval niet snel doen.
dinsdag 12 maart 2019 om 15:33
NYC schreef: ↑09-03-2019 14:09Maar waarom als ik vragen mag? Als een locatie om 23.00 of om 1.00 sluit dan zit je toch ook met een eindtijd op zo'n dag? Vond 21.00 ideaal. Rond 17.30/18.00 ging de barbecue aan en denk dat iedereen tegen 20.00 lang en breed klaar was met eten en drinken. Dan neem je er nog eentje en dan is het wel welletjes. Het was ook volledig buiten en er was geen band/DJ of mogelijkheid tot dansen. Geen speeches, anekdotes of andere dingen tussendoor. Dan is 21.00 toch een mooie eindtijd? Vrijwel iedereen is terug naar huis gegaan en slechts een enkeling had een hotel geboekt. 1 verzoek om bij ons te mogen logeren hebben we afgeslagen, heel vreemd vond ik dat.
Ik krijg er een beetje een "oprotten nu" gevoel bij. Dat is vast niet het juiste gevoel, maar toch. Ik zou er dan eerder voor kiezen om de sluitingstijd van de locatie bij aanvang van het feest te vermelden, dan het te vermelden op de uitnodiging. En mocht men eerder willen weten of er een eindtijd is in verband met babysits, vervoer of dergelijke, dan mag dat natuurlijk gevraagd worden.
Ik ben het niet gewend om een eindtijd te zien op een uitnodiging, dat speelt ook wel mee lijkt me.
dinsdag 12 maart 2019 om 15:52
Ik heb nog nooit ene uitnodiging met eindtijd gezien.Nectarinepit schreef: ↑12-03-2019 15:29Nee, ik vind het gewoon vreemd om een eindtijd op een uitnodiging te vermelden. Ik kan niet goed uitleggen waarom. Misschien komt het ook omdat ik het nooit eerder gezien heb. Ik zou het zelf in ieder geval niet snel doen.
Maar je hebt wel standaard-afslutingen, waardoor iedereen weet, dat hij weg moet:
- de laatste ronde, vanuit de bar
- Laatste nummer, volgende de DJ
- Koffie rondbrengen
etc
dinsdag 12 maart 2019 om 17:35
lattemachiato schreef: ↑09-03-2019 19:07Ja ik vind dat ook erg leuk. Maar ik heb de indruk dat de ceremonie dus tegenwoordig als iets intiems wordt gezien voor een klein gezelschap. Blijkbaar zijn daar ook trends in.
Ja, en dat terwijl de ceremonie feitelijk openbaar is voor iedereen. Genodigd of niet genodigd.
Het wordt ook openbaar verkondigd. Je kan zelfs bezwaar maken als je daar wettelijke redenen voor hebt natuurlijk.
Kerk is altijd openbaar.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 12-03-2019 17:40
2.70% gewijzigd
dinsdag 12 maart 2019 om 17:37
Inderdaad.
Een eindtijd op een uitnodiging heb ik nog nooit gezien, wel dit ja, zodat je weet dat het feest ten einde loopt.
dinsdag 12 maart 2019 om 17:45
Tegenwoordig hebben veel mensen hun ceremonie toch op hun feestlocatie, dus lijkt me niet dat je daar zonder uitnodiging binnen komt i.t.t. kerk of stadhuis.
dinsdag 12 maart 2019 om 18:00
Oh ik had er niet over nagedacht dat dat niet gebruikelijk was. Ik zou juist eerder denken: als het er op staat dan weet iedereen (die bijv de locatie ook niet kent) waar ie aan toe is. Voor het geval men zou verwachten dat er ná het eten nog een feest met een DJ en dansen etc achteraan zou komen en men dan een hotel boekt en dan achteraf zou zeggen: ja als ik had geweten dat het alleen een étentje was dan had ik geen hotel geboekt.Nectarinepit schreef: ↑12-03-2019 15:33Ik krijg er een beetje een "oprotten nu" gevoel bij. Dat is vast niet het juiste gevoel, maar toch. Ik zou er dan eerder voor kiezen om de sluitingstijd van de locatie bij aanvang van het feest te vermelden, dan het te vermelden op de uitnodiging. En mocht men eerder willen weten of er een eindtijd is in verband met babysits, vervoer of dergelijke, dan mag dat natuurlijk gevraagd worden.
Ik ben het niet gewend om een eindtijd te zien op een uitnodiging, dat speelt ook wel mee lijkt me.
Waar zou jij vanuit gaan als er geen tijden op de kaart zouden staan? Zou jij dan denken dat je om 21.00 naar huis zou gaan op het moment dat je een uitnodiging krijgt?
dinsdag 12 maart 2019 om 18:06
Dat is origineel, dan kan een ieder zijn eigen eindtijd invullen!Coconuts12 schreef: ↑12-03-2019 18:03Wij hadden wel een eindtijd op de uitnodiging staan. 'Het feest duurt tot ongeveer .... uur'.
dinsdag 12 maart 2019 om 18:07
Ja, het was waarschijnlijk iedereen ook wel duidelijk geworden als we niks hadden vermeld. Dan had het café ook wel aangegeven zo tegen negenen dat het welletjes was. Maar wees eens eerlijk. Als jij een trouwkaart had gekregen met uitnodiging voor een ceremonie en een aansluitend een bbq/feest in café X te Y zou jij dan zelf niet vooraf willen weten of je een hotel zou moeten boeken (late uurtjes) of dat late uurtjes er sowieso niet in zitten?
dinsdag 12 maart 2019 om 18:11
NYC schreef: ↑12-03-2019 18:07Ja, het was waarschijnlijk iedereen ook wel duidelijk geworden als we niks hadden vermeld. Dan had het café ook wel aangegeven zo tegen negenen dat het welletjes was. Maar wees eens eerlijk. Als jij een trouwkaart had gekregen met uitnodiging voor een ceremonie en een aansluitend een bbq/feest in café X te Y zou jij dan zelf niet vooraf willen weten of je een hotel zou moeten boeken (late uurtjes) of dat late uurtjes er sowieso niet in zitten?
Precies, lijkt mij heel erg handig. Of dat je een uber/taxi of gewoon nog de tram kan nemen en dus je OV kaart mee moet nemen.
Ik snap echt niet wat er gek is aan een globale eindtijd. Iedereen weet dat elke feestlocatie sluit en dat dat nogal kan verschillen.
Dat heeft niks met ongastvrij te maken. Juist het tegenovergestelde.
dinsdag 12 maart 2019 om 18:20
Ik heb dat ook al een paar keer meegemaakt. Bij de uitnodiging ontvingen wij een brief van de ceremoniemeesters waarin stond welke restaurants in de buurt aangeraden werden.zand-korrel schreef: ↑09-03-2019 11:26Oprechte vraag; ik zie hier heel veel mensen die uitgenodigd zijn op een bruiloft met een 'gat in de dag' .
Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt!
Word je dan specifiek als daggast uitgenodigd en wordt erbij vermeld dat je het eten zelf maar moet regelen?
Of staat er op de kaart dat je welkom bent bij de ceremonie, eventuele receptie, en avondfeest?
Want als het dat laatste is dan ligt het toch bij jezelf?
Wij waren echt specifiek uitgenodigd voor de ceremonie, receptie en avondfeest.
Ceremonie van 15:00 tot 16:00
Receptie met koffie, daarna wijn van 16:00 tot 18:00.
Om 18:00 ging een select gezelschap dat wél mocht mee-eten op de lokatie dineren.
Om 20:00 begon het feest. Dus om 18:00 naar huis gereden (20 min rijden), snel naar eettentje gerend, daar gegeven (in sjieke outfit
Ik vond het niet leuk.