All inclusive vraag
woensdag 13 maart 2019 om 10:03
Weer een reistopic van mij
In november zijn mijn schoonouders 45 jaar getrouwd en geven de kinderen/aanhang een all inclusive reis naar Hurghada, naar de Baron Palace. We hebben bewust gekozen voor een all inclusive formule, het is hun eerste "verre" reis en zo is het wel zo relaxt voor ze.
Zelf zijn wij nog nooit AI op vakantie geweest en nou lees ik her en der dat er heel wat fooi gegeven wordt op zo'n resort. Prima natuurlijk, maar hoe werkt dat precies?
Neem je dan een zak 1-euro munten mee?
En wie tip je wanneer?
Ik begrijp dat als je op het strand ligt en ze een drankje komen brengen je fooi zou geven, en als je dan 3 x wat besteld tip je dan ook 3 x?
En hoe werkt dat in de (buffet)restaurants?
En hoe met de handdoeken service bij het zwembad en zo?
Oh en hoe met de schoonmaak van de kamer?
Mijn schoonouders zijn lieve mensen en ik denk dat het belangrijjk voor ze is dat ze straks ter plekke weten dan ze het 'goed' doen en het personeel zeker wat extra's willen toestoppen op hun ongetwijfeld schamele lonen.
Vragen, vragen
In november zijn mijn schoonouders 45 jaar getrouwd en geven de kinderen/aanhang een all inclusive reis naar Hurghada, naar de Baron Palace. We hebben bewust gekozen voor een all inclusive formule, het is hun eerste "verre" reis en zo is het wel zo relaxt voor ze.
Zelf zijn wij nog nooit AI op vakantie geweest en nou lees ik her en der dat er heel wat fooi gegeven wordt op zo'n resort. Prima natuurlijk, maar hoe werkt dat precies?
Neem je dan een zak 1-euro munten mee?
En wie tip je wanneer?
Ik begrijp dat als je op het strand ligt en ze een drankje komen brengen je fooi zou geven, en als je dan 3 x wat besteld tip je dan ook 3 x?
En hoe werkt dat in de (buffet)restaurants?
En hoe met de handdoeken service bij het zwembad en zo?
Oh en hoe met de schoonmaak van de kamer?
Mijn schoonouders zijn lieve mensen en ik denk dat het belangrijjk voor ze is dat ze straks ter plekke weten dan ze het 'goed' doen en het personeel zeker wat extra's willen toestoppen op hun ongetwijfeld schamele lonen.
Vragen, vragen
woensdag 13 maart 2019 om 11:06
Dat is heel erg ruim hoor, denk dat 5 per dag gemiddeld echt zat is.
Wij deden het om de dag of zo voor de schoonmaak van de kamer (op het hoofdkussen leggen). En op de tweede of derde dag, als je een beetje doorhebt wie in het restaurant je prettig vindt, 's avonds bij het eten 2 euro, en diezelfde dag ook 's avonds in de bar bij de barman/vrouw die je fijn vindt. En dat evt na een paar dagen herhalen. Aan het einde van de week evt nog een paar euro aan iedereen waar je wat meer contact mee hebt gehad. Dan loop je overdag niet met muntgeld waar je op moet letten.
Wat wij ook wel deden was op erg warme dagen stiekem wat biertjes achter een boom zetten, bij de tuinmannen in de buurt. Konden zij erg waarderen (maar het management vindt dat niet de bedoeling, daarom stiekem).
woensdag 13 maart 2019 om 11:09
Geen euro munten geven! Je kunt geen munten wisselen naar lokale valuta bij de bank, alleen briefgeld. Tip dus in de lokale valuta. Hou voor het eten en losse dingen tussen de 20 a 50 pond aan voor fooi en voor de kamer schoonmakers aan het eind zo’n 200 pond. Het hotel zal gewoon een pinautomaat hebben waar ze lokaal geld kunnen pinnen.
woensdag 13 maart 2019 om 11:16
Hoe wij het de laatste keer gedaan hebben (in Egypte):
- wanneer de koffers naar je kamer gebracht worden: fooi
- Laatste dag dat je er bent: fooi aan de bediening na het eten, bij de bar etc. (afhankelijk van hoe dat georganiseerd is).
- Envelopje met fooi voor al het andere (achter de schermen) personeel bij het uitchecken (als daar een speciale bus voor is bij de receptie).
- Evt. een envelopje met fooi voor het kamer personeel.
- wanneer de koffers naar buiten worden gebracht: fooi.
- zwembadpersoneel ook einde van de vakantie fooi geven.
- als je met een busje ofzo op pad gaat, bij afscheid fooi.
En alles idd in lokale valuta!
Ik zou zeker niet dagelijks gaan tippen.., vaak wordt er volgens mij sowieso met een redelijk vast team gewerkt, dus zul je vaak dezelfde mensen tegen komen. Gewoon aardig tegen ze zijn, gesprekje aanknopen. Dan krijg je vanzelf je "extra" kwaliteit. (maar goed, wij zaten het grootste deel op een cruise, dus dan reis je sowieso met een vast team aan hotelmedewerkers).
- wanneer de koffers naar je kamer gebracht worden: fooi
- Laatste dag dat je er bent: fooi aan de bediening na het eten, bij de bar etc. (afhankelijk van hoe dat georganiseerd is).
- Envelopje met fooi voor al het andere (achter de schermen) personeel bij het uitchecken (als daar een speciale bus voor is bij de receptie).
- Evt. een envelopje met fooi voor het kamer personeel.
- wanneer de koffers naar buiten worden gebracht: fooi.
- zwembadpersoneel ook einde van de vakantie fooi geven.
- als je met een busje ofzo op pad gaat, bij afscheid fooi.
En alles idd in lokale valuta!
Ik zou zeker niet dagelijks gaan tippen.., vaak wordt er volgens mij sowieso met een redelijk vast team gewerkt, dus zul je vaak dezelfde mensen tegen komen. Gewoon aardig tegen ze zijn, gesprekje aanknopen. Dan krijg je vanzelf je "extra" kwaliteit. (maar goed, wij zaten het grootste deel op een cruise, dus dan reis je sowieso met een vast team aan hotelmedewerkers).
biebeltje wijzigde dit bericht op 13-03-2019 13:28
3.65% gewijzigd
woensdag 13 maart 2019 om 11:20
Nee joh, wij legden altijd de eerste dag een paar euro op het kussen voor de schoonmaak en verder niks. Ik zou het niet te ingewikkeld maken hoor. En als ze een vaste/favoriete ober/serveerster hebben kunnen ze die nog een paar euro geven.
woensdag 13 maart 2019 om 11:23
Alsof je elke dag dezelfde schoonmaakster hebt. Voor schoonmaak leg je dagelijks wat neer.Wintertime16 schreef: ↑13-03-2019 11:20Nee joh, wij legden altijd de eerste dag een paar euro op het kussen voor de schoonmaak en verder niks. Ik zou het niet te ingewikkeld maken hoor. En als ze een vaste/favoriete ober/serveerster hebben kunnen ze die nog een paar euro geven.
woensdag 13 maart 2019 om 11:27
All Inclusive betekent over het algemeen dat het gewoon inclusief fooi is. Dit heb je eigenlijk afgekocht. Veel mensen geven het wel, want dan loopt het personeel toch harder voor je.Marie-Antoinettexx schreef: ↑13-03-2019 10:17Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 maart 2019 om 11:31
Klopt!
Wij zijn meerdere keren in Egypte geweest en doen het volgende;
We geven degene die onze koffers naar de kamer brengt 1 à 2 euro.
Vervolgens geven wij dagelijks of om de dag de ober die ons bediend op het strand of bij het zwembad elke keer €1,- fooi, datzelfde geld ook voor degene die ons in het (buffet)restaurant bediend.
Ook leggen we elke paar dagen €2,- op ons kussen voor de schoonmakers.
Ook geven we het personeel van de handdoekenservice begin van elke week een fooi.
woensdag 13 maart 2019 om 11:35
Meerdere malen in Egypte geweest, wij geven altijd aan het begin een paar euro aan bijvoorbeeld de ober bij het zwembad. Heel prettig want als je daar aankomt de overige dagen komt hij s’morgens zonder te vragen je drankjes brengen.
Ook in de restaurants geven we wat, voor hun is dat veel en wij krijgen net dat beetje extra service!
Ook in de restaurants geven we wat, voor hun is dat veel en wij krijgen net dat beetje extra service!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 13 maart 2019 om 11:38
Ik leg elk briefje van 5 euro gedurende het jaar opzij. We gaan een paar keer per jaar, dus dat heb ik echt wel nodig
Meestal hebben wij halfpension (ontbijt en diner), dus geen All Inclusive, maar dat zou mij niet uitmaken.
Schoonmaak: om de dag 5 euro op het hoofdkussen (de laatste dag iets meer).
Tijdens het ontbijt en avondeten: om de dag 5 euro.
Taxi, brengen van de koffers,... 5 euro
De lonen zijn meestal ontzettend laag, dus ik hou echt rekening met een budget voor fooien.
Meestal hebben wij halfpension (ontbijt en diner), dus geen All Inclusive, maar dat zou mij niet uitmaken.
Schoonmaak: om de dag 5 euro op het hoofdkussen (de laatste dag iets meer).
Tijdens het ontbijt en avondeten: om de dag 5 euro.
Taxi, brengen van de koffers,... 5 euro
De lonen zijn meestal ontzettend laag, dus ik hou echt rekening met een budget voor fooien.
Life is short. Eat dessert first.
woensdag 13 maart 2019 om 11:40
woensdag 13 maart 2019 om 11:46
Duh, daar worden ze voor betaalt. Je koopt er geen extra service mee hè? Het is een bedankje voor hard werken voor een laag loon.Wintertime16 schreef: ↑13-03-2019 11:40Ik niet. Als iedereen de eerste dag wat neerlegt, komen alle schoonmaaksters een keer aan de beurt. Onze kamers waren altijd keurig schoongemaakt.
En alsof die 5 euro per dag, gemiddeld max 50 euro op een vakantie enorm op je budget drukt.
woensdag 13 maart 2019 om 12:47
Er rekening mee houdend dat het niet hoeft bij een all inclusive.Wintertime16 schreef: ↑13-03-2019 12:37Het gaat me ook niet om het budget. Zoals je in dit topic ziet geven sommigen niks, anderen incidenteel en weer anderen strooien de hele dag met briefjes van 5.
Ik zou doen waar je je zelf prettig bij voelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 maart 2019 om 12:58
Dat zeker, maar waarom zou je fooien niet in je budget opnemen? Als je weet dat de lonen daar zo laag liggen?Wintertime16 schreef: ↑13-03-2019 12:37Het gaat me ook niet om het budget. Zoals je in dit topic ziet geven sommigen niks, anderen incidenteel en weer anderen strooien de hele dag met briefjes van 5.
Ik zou doen waar je je zelf prettig bij voelt.
Als dat kan natuurlijk, niet als je keihard moet sparen voor elke euro om op vakantie te kunnen.
Life is short. Eat dessert first.
woensdag 13 maart 2019 om 13:03
Je kan gerust in euromunten fooi geven. Personeel wil graag euromunten bij je wisselen voor papiergeld. Handig dus om briefjes van 5 en 10 mee te nemen.
Wij geven altijd het volgende:
Om de dag 2 euro op het kussen voor de schoonmaker te beginnen op de eerste dag.
Een euro per koffer voor de man die je koffer naar de kamer brengt. Bij het ophalen van de koffers op de kamer (je kan ze ook zelf meenemen maar als je later vertrekt worden ze opgeslagen) ook weer een euro per koffer.
Voor de “handdoeken” man elke dag of om de dag 1 a 2 euro. Vaak lopen ze dan met je mee en leggen ze de handdoeken op je ligbed en evt een matrasje. Vaak liggen de handdoeken al klaar op de bedjes waar wij altijd liggen. Wij komen altijd vroeg naar het strand, anders vind ik het asociaal om je handdoek neer te leggen terwijl je zelf uren later pas komt.
De barjongens bij het strand komen vaak ongevraagd water brengen op het strand en als ze weten wat je drinkt nemen ze dat ook vaak mee. Wij geven ze elke dag 1 a 2 euro, niet per keer dus.
Bij het restaurant geef ik eenmalig een bedrag in de fooienpot. Wie vaak vergeten worden zijn de tuinmannen. Die zijn de hele dag in de bloedhitte bezig met het mooi maken en houden van de tuin. Af en toe geef is ze wat en zie je dat ze erg verbaasd en blij zijn met wat euro’s.
Vaak heb je een vaste ober als je vaak op ongeveer dezelfde plek gaat zitten. Deze ober geven wij ook af en toe wat. Mijn zus en ik hebben ook een keer een vervelende ober gehad. Die gaf enorm overdreven complimenten op het enge af. Wij zijn de tweede dag buiten “zijn” wijk gaan zitten.
Ik vind de mensen in de hotels in Egypte bijna allemaal zo aardig en behulpzaam, ook als ze geen fooi krijgen. Je hoeft echt niet constant fooi te geven om goede service te krijgen. Ik ben altijd verbaasd hoe snel ze onthouden wat je drinkt ondanks zoveel verschillende mensen elke week. Als wij aan komen lopen gaan ze soms al drinken voor ons halen en dat is echt niet steeds in hetzelfde hotel.
Om de dag 2 euro op het kussen voor de schoonmaker te beginnen op de eerste dag.
Een euro per koffer voor de man die je koffer naar de kamer brengt. Bij het ophalen van de koffers op de kamer (je kan ze ook zelf meenemen maar als je later vertrekt worden ze opgeslagen) ook weer een euro per koffer.
Voor de “handdoeken” man elke dag of om de dag 1 a 2 euro. Vaak lopen ze dan met je mee en leggen ze de handdoeken op je ligbed en evt een matrasje. Vaak liggen de handdoeken al klaar op de bedjes waar wij altijd liggen. Wij komen altijd vroeg naar het strand, anders vind ik het asociaal om je handdoek neer te leggen terwijl je zelf uren later pas komt.
De barjongens bij het strand komen vaak ongevraagd water brengen op het strand en als ze weten wat je drinkt nemen ze dat ook vaak mee. Wij geven ze elke dag 1 a 2 euro, niet per keer dus.
Bij het restaurant geef ik eenmalig een bedrag in de fooienpot. Wie vaak vergeten worden zijn de tuinmannen. Die zijn de hele dag in de bloedhitte bezig met het mooi maken en houden van de tuin. Af en toe geef is ze wat en zie je dat ze erg verbaasd en blij zijn met wat euro’s.
Vaak heb je een vaste ober als je vaak op ongeveer dezelfde plek gaat zitten. Deze ober geven wij ook af en toe wat. Mijn zus en ik hebben ook een keer een vervelende ober gehad. Die gaf enorm overdreven complimenten op het enge af. Wij zijn de tweede dag buiten “zijn” wijk gaan zitten.
Ik vind de mensen in de hotels in Egypte bijna allemaal zo aardig en behulpzaam, ook als ze geen fooi krijgen. Je hoeft echt niet constant fooi te geven om goede service te krijgen. Ik ben altijd verbaasd hoe snel ze onthouden wat je drinkt ondanks zoveel verschillende mensen elke week. Als wij aan komen lopen gaan ze soms al drinken voor ons halen en dat is echt niet steeds in hetzelfde hotel.
woensdag 13 maart 2019 om 13:05
Ik denk dat mijn schoonouders sowieso wel fooi willen geven, idd van de lage lonen.
Persoonlijk als ik zelf zou gaan zou ik ervoor kiezen veel munten en dan af en toe wat toe te stoppen, housekeeping elke dag omdat je die niet ziet.
Vooraf of achteraf zou ik niet snel doen, juist omdat je dan geen invloed hebt op waar het terecht komt.
Persoonlijk als ik zelf zou gaan zou ik ervoor kiezen veel munten en dan af en toe wat toe te stoppen, housekeeping elke dag omdat je die niet ziet.
Vooraf of achteraf zou ik niet snel doen, juist omdat je dan geen invloed hebt op waar het terecht komt.
woensdag 13 maart 2019 om 13:07
Kijk, dit klinkt me goed in de oren!veensteker schreef: ↑13-03-2019 13:03Je kan gerust in euromunten fooi geven. Personeel wil graag euromunten bij je wisselen voor papiergeld. Handig dus om briefjes van 5 en 10 mee te nemen.
woensdag 13 maart 2019 om 13:27
Haha, ik wilde al ooggaten uit een krant gaan knippendoornroosje9 schreef: ↑13-03-2019 13:23Dat hoeft niet opvallend te zijn hoor, gewoon langsgaan, bedanken en iets geven.
woensdag 13 maart 2019 om 16:47
Dit ja.... Die euromunten kunnen ze nergens uitgeven. Briefgeld kunnen ze wisselen.veensteker schreef: ↑13-03-2019 13:03Je kan gerust in euromunten fooi geven. Personeel wil graag euromunten bij je wisselen voor papiergeld. Handig dus om briefjes van 5 en 10 mee te nemen.
Dus neem inderdaad veel kleine eurobriefjes mee, of probeer in EP te tippen!
woensdag 13 maart 2019 om 17:03
Ik dacht precies hetzelfde. Nooit in me opgekomen en ook nooit iemand anders fooi zien geven.... Ben ik nu een gierige Hollander?Marie-Antoinettexx schreef: ↑13-03-2019 10:17Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
woensdag 13 maart 2019 om 19:24
Ik ben ook verbaasd eigenlijk. Ik heb juist geen zin om daar met geld te moeten lopen en heb mijn beurs in de kluis liggen. Leg eigenlijk alleen altijd wat neer voor de schoonmaaksters.Marie-Antoinettexx schreef: ↑13-03-2019 10:17Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
( niet dat ik nu zo vaak all in ga maar heb dat wel eens gedaan)