Ervaringen met schoonmoeders plus tips

15-03-2019 21:29 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik ben nou is benieuwd hoe jullie dealen met de relatie met je schoonmoeder? De mijne is een beetje vreemd. Ze wil zich graag overal mee bemoeien en ik kan daar niet zo goed tegen ook is ze totaal niet geïnteresseerd in andere mensen behalve haarzelf. Tegelijkertijd kan ze wel heel attent zijn; zo kookt ze wel altijd wat ik lekker vind als ik eens bij haar eet. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie daarmee dealen?
Hier even een voorbeeld:
laatst op een familie verjaardag was ik in gesprek met een ander familielid. Ineens "mengt" ze zich in ons gesprek. Dit gesprek ging over de vakantie van ons (vriend en mij). Ze zei "Nou jullie zouden toch niet duur weggaan?", erg hard zodat iedereen het kon horen. Nooit heb ik hier ook maar een woord over gerept. Ik word dan al boos van binnen en kan ik eigenlijk geen woord uitbrengen. Ook woon ik sinds een tijdje op mezelf (vriendlief de helft van de week ongeveer bij mij). Ze zegt dan zelfs tegen mijn moeder dat ze zo graag langs wil komen (maar ik haar niet uitnodig). Zelf vraagt ze niet hoe het gaat oid. Ik heb haar ook wel uitgenodigd daarna, en zei ze dat ze nu geen tijd had maar in januari van het nieuwe jaar wel weer. Dus ondertussen zijn we 2 maanden verder en heeft ze nog eens tegen vriendlief gezegd over dat langskomen. Dus ik dacht; vraag het nog wel een keer. Antwoord was nee nee heb nog geen tijd en vind het allemaal wat veel. (Niet dat ik per se wil dat ze komt kijken ofzo hoor, maar omdat ze zelf steeds zegt dat ze zo graag wil??).

Maar goed lang verhaal kort; wat zijn jullie ervaringen en tips?
3thee schreef:
16-03-2019 09:03
Ik heb helemaal geen interesse in een band met mijn schoonmoeder. Ik bel haar niet en ga ook niet bij haar langs.

Mijn man belde toch ook niet naar mijn moeder?
Nee dat is ook helemaal waar. Ik zou haar het liefst vermijden (want ze is gewoon niet erg leuk) maar ik wil niet onaardig zijn dus ik moet wel een soort oppervlakkige band opbouwen denk ik. Maar jouw mening laat me inderdaad het allemaal in perspectief zien
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 09:08
Nee dat is ook helemaal waar. Ik zou haar het liefst vermijden (want ze is gewoon niet erg leuk) maar ik wil niet onaardig zijn dus ik moet wel een soort oppervlakkige band opbouwen denk ik. Maar jouw mening laat me inderdaad het allemaal in perspectief zien
Je moet niks. Waarom? Het hoeft toch geen vriendin van je te worden? Ik probeer wel beleefd te zijn op verjaardagen en zo (hoewel als ze weer met allerlei rommel aankomt me dat ook niet altijd lukt, en dan moet ik soms wat botter zeggen dat we het echt echt niet nodig hebben), maar ik vertel haar weinig en vraag haar ook geen advies. Nou heb ik nooit advies nodig hoor, maar áls, dan niet aan haar, want ze weet op geen enkel vlak meer dan ik.
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 09:06
Fijn te horen dat je een lieve schoonmoeder hebt getroffen en dat ze dus zeker wel bestaan!
Ja zeker! Maar ik denk ook dat het een kwestie is van elkaar accepteren en leren kennen. De meeste moeders willen gewoon het beste voor hun kind. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin met een vriend en haar moeder mag haar vriend totaal niet. Ik begrijp ook wel waarom, want hij is echt niet goed voor haar.
3thee schreef:
16-03-2019 09:16
Je moet niks. Waarom? Het hoeft toch geen vriendin van je te worden? Ik probeer wel beleefd te zijn op verjaardagen en zo (hoewel als ze weer met allerlei rommel aankomt me dat ook niet altijd lukt, en dan moet ik soms wat botter zeggen dat we het echt echt niet nodig hebben), maar ik vertel haar weinig en vraag haar ook geen advies. Nou heb ik nooit advies nodig hoor, maar áls, dan niet aan haar, want ze weet op geen enkel vlak meer dan ik.
Hihi nee dat is zo! Ik bedoel ook geen vriendinnen worden; meer een gezonde maar oppervlakkige band. En inderdaad heb ik ook haar advies niet nodig, die geeft ze alleen wel ongevraagd 🤣.
naamloosjes schreef:
16-03-2019 09:36
Ja zeker! Maar ik denk ook dat het een kwestie is van elkaar accepteren en leren kennen. De meeste moeders willen gewoon het beste voor hun kind. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin met een vriend en haar moeder mag haar vriend totaal niet. Ik begrijp ook wel waarom, want hij is echt niet goed voor haar.
Ja ik ken haar wel (want al ruim 5 jaar mijn schoonmoeder). Ik vind alleen wel in het algemeen dat zelfs al vind je de partner van je kind niet geweldig/niet goed genoeg dat je dat niet op die persoon moet botvieren wanneer kind gelukkig is. Al helemaal niet wanneer het om praktisch volwassenen gaat. Nu denk ik niet dat ze me niet goed genoeg vind (tegen zoon ooit gezegd; te hoog gegrepen voor jou. Wat ik eigenlijk net zo erg vind).
Ja, ongevraagd, dat ken ik. Of ik negeer het of ik ga er tegenin. Net wat past.

Tegenin = "dat is niet zo" of iets dergeliijks, geen hele discussie, gewoon iets korts, en door. Ik geef haar niet het idee dat het waardevol is of dat ik er iets mee doe, als dat niet zo is.
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 23:56
Nouuuuuuuu niet helemaal mee eens. Ze zegt echt wel dingen tegen mij over mijn schoonzus (waar ik wel tegenin durf te gaan overigens) die in mijn ogen het daglicht niet kan verdragen. Dat ze dik is, te veel snoep en chips vreet. Dat ze niet goed kookt en niet goed voor haar zoon zorgt want ze maakt niet het hele huis schoon (zoon heeft niet meegekregen dat hij wellicht ook wat moet doen, want beiden een fulltime baan). En dat de inrichting die ze heeft uitgekozen zo spuuglelijk is "hoe kan je dat nou mooi vinden". Nu is mijn schoonzusje ook zwanger en roept schoonmoeder dat ze het veel te druk heeft met haar eigen leven en geen tijd heeft voor kleinkinderen, terwijl niemand aan haar heeft gevraagd of verwacht dat zij gaat oppassen...
Heeft je schoonmoeder daar gelijk in, dat ze te dik is, veel snoept en snackt en niet behoorlijk kan koken? Zo ja, dan zegt ze gewoon de waarheid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-03-2019 09:52
Heeft je schoonmoeder daar gelijk in, dat ze te dik is, veel snoept en snackt en niet behoorlijk kan koken? Zo ja, dan zegt ze gewoon de waarheid.
Wat een dom gelul.
pejeka schreef:
Ten eerste: al is het waar, dan nog praat je zo niet over een ander. Al helemaal niet over de grote liefde van je zoon. Dat is per definitie echt niet aardig. Ten tweede is het niet (helemaal) waar.
pejeka schreef:
Ik denk zomaar dat als iemand tegen dat mens zou reageren met "en jij bent een verschrikkelijk nare trut" het uiten van de waarheid niet zo gewaardeerd zou worden.
pejeka schreef:
15-03-2019 21:47
Misschien een domme vraag, maar wat heb je zélf in die tijd gedaan om een beetje contact/relatie met haar te krijgen?
Dat dacht ik ook gelijk

Afgeven op iemand is zo makkelijk, maar ik lees echt niets geks hier

behalve dan dat TO boos is dat schoonmoeder zich mengt in een gesprek, terwijl dat juist normal is op verjaardagen enzo
Het hangt er echt vanaf wat voor schoonmoeder je treft. Met de eerste kon ik op zich wel goed opschieten, maar was het haar man die mij de kriebels gaf. Bij de tweede schoonmoeder heb ik heel veel geluk gehad. Ze was ontzettend lief en ik kon fantastisch met haar opschieten. Helaas was haar zoon uiteindelijk niet de juiste match voor mij. Mijn moeder heeft wel echt een vreselijke schoonmoeder gehad en ik kan nog steeds niet echt zeggen dat ze m’n oma geweest is. Wat een vreselijke vrouw was dat.
Ik had een hele lieve schoonmoeder, maar die was al dement toen ik haar leerde kennen.....Dus heb haar eigenlijk nooit echt mogen leren kennen.
Mijn schoonvader is een ander verhaal........ Komt uit een andere cultuur, en praat slecht Nederlands. En door dat cultuurverschil hebben we geen contact.

Man ging tot Januari voor hem naar Nl, (wonen in het buitenland), maar in januari was het de laatste keer. Schoonvader maakte naar mij toe een botte opmerking, vroeg niet naar onze kinderen, en had weinig interesse.... Dus we gaan niet meer naar hem toe!
Heb dus geen tip voor je.... Ik doe het met mijn kinderen anders, en heb altijd in mijn achterhoofd dat je buren en familie niet kunt kiezen.....
Mijn schoonmoeder is een lieve vrouw. Vriend en zijn ouders hebben een aantal jaren gehad waarin ze amper contact hadden (hij is een beetje het huis uitgevlucht op zijn 18e, zijn moeder had toen een alcohol probleem en met zijn vader kan hij niet zo goed), maar het gaat sinds een jaar of 7 beter en ze doet erg haar best. heb een betje het idee dat zijn ouders al blij genoeg zijn dat ze hem weer regelmatig zien.

Ze is attent als we daar gaan eten (ik eet geen vlees of zuivel), met kaartjes voor verjaardagen en geinteresseerd. Schoonvader ook, al is die soms wat nukkiger.

Wij bellen en sms-en elkaar niet, wellicht dat het in de toekomst wel komt, hoe langer we elkaar kennen.

Gelukkig heb ik niet de schoonmoeder die mijn zus heeft, die bemoeit zich overal mee (kleur van de gordijnen, vakantie die geboekt wordt, etc)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik herken je verhaal. De monologen, de desinteresse en disrespect voor anderen. Gesprekken gaan binnen een minuut alleen over haarzelf,maakt niet uit wat het onderwerp is.

Pas nog tijdens een begrafenis werd er om stilte gevraagd omdat de kist met overledene werd binnengebracht terwijl iedereen een ere haag vormde. Iedereen doodstil terwijl de kist langskomt waar de familie achter loopt, begint zij tegen mij dat ze het maar raar vond en dat zij blij was dat zij de begrafenis van haar man anders had gedaan en ik had zus en ik had zo...

als je zelfs op zo’n moment nog een monoloog moet voeren over hoeveel beter jij een begrafenis hebt georganiseerd zegt heel veel.

Wat ik en mijn schoonzussen doen komt overeen met de adviezen die hier al gegeven zijn. Contact beperken en oppervlakkig houden, dingen door partner laten afhandelen, en vooral netjes blijven en glimlachen. En vooral accepteer dat dit het is, dat geeft rust. Dat wordt makkelijker naarmate je ouder wordt.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Haantje79 schreef:
16-03-2019 12:48
Ik herken je verhaal. De monologen, de desinteresse en disrespect voor anderen. Gesprekken gaan binnen een minuut alleen over haarzelf,maakt niet uit wat het onderwerp is.

Pas nog tijdens een begrafenis werd er om stilte gevraagd omdat de kist met overledene werd binnengebracht terwijl iedereen een ere haag vormde. Iedereen doodstil terwijl de kist langskomt waar de familie achter loopt, begint zij tegen mij dat ze het maar raar vond en dat zij blij was dat zij de begrafenis van haar man anders had gedaan en ik had zus en ik had zo...

als je zelfs op zo’n moment nog een monoloog moet voeren over hoeveel beter jij een begrafenis hebt georganiseerd zegt heel veel.

Wat ik en mijn schoonzussen doen komt overeen met de adviezen die hier al gegeven zijn. Contact beperken en oppervlakkig houden, dingen door partner laten afhandelen, en vooral netjes blijven en glimlachen. En vooral accepteer dat dit het is, dat geeft rust. Dat wordt makkelijker naarmate je ouder wordt.
Wow dat is wel extreem inderdaad. Bedankt voor je verhaal! Inderdaad waarschijnlijk ook voor mij de beste oplossing aangezien ik gewoon niet echt veel overeenkomsten heb en ik haar dus niet per se aardig vind. Ik ga wel eerst nog even mijn best doen trouwens. Mocht dat niet helpen dan tja, inderdaad lief blijven lachen haha.
Ik ben ook een schoonmoeder. Van een schoonzoon dan. Ik krijg het idee dat je het ook niet snel goed doet hoor. Volgens mij hebben de meeste schoonmoeders (of het nu van schoondochters is of van schoonzoons) de intentie om lief te zijn. Maar wat ik vaak hoor (niet van mijn eigen schoonzoon trouwens, want dat is een goeierd) is dat schoonmoeder te veel/ te weinig langskomt. Teveel/ te weinig hulp aanbiedt. Te veel/ te weinig praat. Te veel/ te weinig belt. :cry:
Kom nou jongens, we doen zo ons best :mrgreen:
Er wordt perfectie verwacht en dat bestaat niet.

Overigens...........de perfecte dochter/zoon/schoondochter/schoonzoon bestaat ook niet hè....... :P
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 09:47
Ja ik ken haar wel (want al ruim 5 jaar mijn schoonmoeder). Ik vind alleen wel in het algemeen dat zelfs al vind je de partner van je kind niet geweldig/niet goed genoeg dat je dat niet op die persoon moet botvieren wanneer kind gelukkig is. Al helemaal niet wanneer het om praktisch volwassenen gaat. Nu denk ik niet dat ze me niet goed genoeg vind (tegen zoon ooit gezegd; te hoog gegrepen voor jou. Wat ik eigenlijk net zo erg vind).
Hoe oud zijn jullie dan?
Mijn enige tip: duidelijk articuleren.

Als je jezelf hoort zeggen “ik ben eens benieuwd” dan is de kans echt groter dat je dat ook correct schrijft.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
herfstappeltaart schreef:
16-03-2019 13:37

Ik denk dat vaak wordt verwacht dat het matcht tussen beide karakters, maar waarom zou het? Volgens mij heb je niet sneller een klik met je schoonpersoon dan met je buurvrouw, terwijl van het eerste vooral vanuit de schoonmoeder veel wordt verwacht.
3thee schreef:
16-03-2019 13:48
Ik denk dat vaak wordt verwacht dat het matcht tussen beide karakters, maar waarom zou het? Volgens mij heb je niet sneller een klik met je schoonpersoon dan met je buurvrouw, terwijl van het eerste vooral vanuit de schoonmoeder veel wordt verwacht.
Hahaha "schoonpersoon" :-D

Hoe kom je erbij dat er vooral vanuit de schoonmoeder dingen worden verwacht? Heb ik nooit gedaan in elk geval.
Ik vind wel dat je je best moet doen van allebei de kanten omdat je er als het goed is beiden op uit bent om je dochter/zoon, man of vrouw gelukkig te maken.
Als ik bijvoorbeeld echt voor wrijving zou zorgen tussen mijn schoonzoon en mezelf zou mijn dochter daar onder lijden en dat wil ik absoluut niet.

Ik vind wel dat de ouders/schoonouders zich vaak veel meer in allerlei bochten wringen om het allemaal soepel te laten verlopen dan andersom. Richting ouders/schoonouders zijn de verwijten vaak niet van de lucht, terwijl andersom ontzettend veel wordt ingeslikt uit angst dat de kinderen nooit meer zullen komen. Ik denk dat alle kinderen eigenlijk wel overtuigd zijn van de trouw en loyaliteit van hun ouders. Er zijn niet veel ouders die hun kinderen laten vallen. Wat de omstandigheden ook zijn. Andersom is er vaak een veel hardere opstelling zie ik om me heen.
Oh ja hoor, er zijn ook lieve, geweldige schoonmoeders. De moeder van mijn ex was echt een lief mens, met wie ik uitstekend kon opschieten. Helaas waren haar zoon en ik uiteindelijk geen match, maar echt 10 jaar een uitstekende schoonmoeder aan gehad.

Met de huidige heb ik geen klik, dat kan nou eenmaal gebeuren. Dat in combinatie met het feit dat ze geen enkele belangstelling kan opbrengen voor mij en mijn schoonzus en, erger, ook niet voor haar kleinkind, maakt dat ik het contact niet zoek. En zij dus ook niet. Voor man zit ik daar een keer of 4 per jaar beleefd te zijn en komt ze eens in de 2-3 jaar eens hier. Prima.
The owls are not what they seem
herfstappeltaart schreef:
16-03-2019 13:37
Ik ben ook een schoonmoeder. Van een schoonzoon dan. Ik krijg het idee dat je het ook niet snel goed doet hoor. Volgens mij hebben de meeste schoonmoeders (of het nu van schoondochters is of van schoonzoons) de intentie om lief te zijn. Maar wat ik vaak hoor (niet van mijn eigen schoonzoon trouwens, want dat is een goeierd) is dat schoonmoeder te veel/ te weinig langskomt. Teveel/ te weinig hulp aanbiedt. Te veel/ te weinig praat. Te veel/ te weinig belt. :cry:
Kom nou jongens, we doen zo ons best :mrgreen:

Overigens...........de perfecte dochter/zoon/schoondochter/schoonzoon bestaat ook niet hè....... :P
Perfectie verwachten is inderdaad onmogelijk, het is geven en nemen van twee kanten. Als één kant alleen maar moet investeren en alles slikken gaat het nooit goedkomen.

Er zijn toch ook forumsters die gelukkig aangeven dat ze een hele lieve schoonmoeder hebben?
Maar er bestaan gewoon mensen met een zeer moeilijk karakter of persoonlijkheidsstoornis en die liggen vaak met iedereen overhoop.

Als je eigen broers geen contact meer met je willen en alle vijf je kinderen plus aanhang en kleinkinderen regelmatig gillend gek worden is er natuurlijk iets niet pluis. Maar dit is wel uitzonderlijk.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
LadyL0101 schreef:
16-03-2019 14:58
Oh ja hoor, er zijn ook lieve, geweldige schoonmoeders. De moeder van mijn ex was echt een lief mens, met wie ik uitstekend kon opschieten. Helaas waren haar zoon en ik uiteindelijk geen match, maar echt 10 jaar een uitstekende schoonmoeder aan gehad.

Met de huidige heb ik geen klik, dat kan nou eenmaal gebeuren. Dat in combinatie met het feit dat ze geen enkele belangstelling kan opbrengen voor mij en mijn schoonzus en, erger, ook niet voor haar kleinkind, maakt dat ik het contact niet zoek. En zij dus ook niet. Voor man zit ik daar een keer of 4 per jaar beleefd te zijn en komt ze eens in de 2-3 jaar eens hier. Prima.

Wel naar voor jullie :| .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven