Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
@moondancer wat ongezellig dat je man zo lang weg is. Ik snap dat je dan vrienden op zoekt.

@drinken wat drinken jullie peuters weinig :-? Ik weet wel dat de onze heel veel drinkt vergeleken met anderen maar 400ml is echt te weinig volgens het Voedingscentrum. Ik ben zelf een dorstig mens en heb denk ik peuter beïnvloed door aan te nemen dat ie altijd wel dorst heeft. Ik bied hem vanaf baby af aan al de ganse dag drinken aan en er staan her en der bekers water in huis. In de auto en tas zit ook altijd water en sjok zelfs in de speeltuin en bieb achter hem aan met een beker. Als we eten zeg ik ook om de 3 happen dat ie een slok water kan pakken. Ik denk dat ie genoeg geïndoctrineerd is om water te drinken.

Ik snap ook ineens waarom onze peuter vaak doorlekt :lol:
Ik heb eigenlijk echt geen idee hoeveel mijn peuter drinkt. Hij is de hele dag in de weer met eten en drinken en de luier stroomt regelmatig (bijna) over dus ik let er eigenlijk ook niet zo op.

Weet wel dat er uit gekke bekers nog meer gedronken wordt. We hebben zo’n dubbelwandige met glitters en zo er in en die kun je natuurlijk alleen maar het beste schudden zonder dat mama boos wordt als hij leeg is. Dus snel drinken en schudden maar!
GlitterCupcake schreef:
15-03-2019 21:14
@moondancer wat ongezellig dat je man zo lang weg is. Ik snap dat je dan vrienden op zoekt.

@drinken wat drinken jullie peuters weinig :-? Ik weet wel dat de onze heel veel drinkt vergeleken met anderen maar 400ml is echt te weinig volgens het Voedingscentrum. Ik ben zelf een dorstig mens en heb denk ik peuter beïnvloed door aan te nemen dat ie altijd wel dorst heeft. Ik bied hem vanaf baby af aan al de ganse dag drinken aan en er staan her en der bekers water in huis. In de auto en tas zit ook altijd water en sjok zelfs in de speeltuin en bieb achter hem aan met een beker. Als we eten zeg ik ook om de 3 happen dat ie een slok water kan pakken. Ik denk dat ie genoeg geïndoctrineerd is om water te drinken.

Ik snap ook ineens waarom onze peuter vaak doorlekt :lol:
Dit kon ik een jaar geleden ook schrijven. De rietjesbeket van de Hema werd meermaals per dag volledig gevuld en daarna leeggedronken.
Een jaar later mag ik blij zijn als ie een paar slokken neemt.
Terwijl ik niks heb veranderd aan mijn opvoeding of voorbeeldgedrag.
Hier staat altijd wel drinken op tafel, maar hij drinkt gewoon amper. Drinken uit bijvoorbeeld spa fles gaat wel beter. En in bed ligt ook standaard fles water.
Bij kdv moet hij soms ook blijven zitten tit zijn drinken op is en dat kan zo kwartier duren.
1-Aapje schreef:
15-03-2019 21:32
Hier staat altijd wel drinken op tafel, maar hij drinkt gewoon amper. Drinken uit bijvoorbeeld spa fles gaat wel beter. En in bed ligt ook standaard fles water.
Bij kdv moet hij soms ook blijven zitten tit zijn drinken op is en dat kan zo kwartier duren.
Hier ook zo. Tegenwoordig werkt het nog wel eens om peuter slokjes voor een ander te laten nemen.

En onderweg ergens naartoe kan hij wel veel drinken.

Hij plast wel regelmatig, dus ik vertrouw maar gewoon erop dat peuter zich meldt als hij dorst heeft.
Dochter van ruim 2.5 jaar eet haar boterham dubbelgevouwen en eet hem zo netjes op totdat ze bij de korstjes is. Die wil ze nog wel steeds in stukjes. Ze mist nog twee hoektanden en vier kiezen in haar melkgebit, dus het zou me niet verbazen als het daarmee te maken heeft. Alhoewel als iets hard is, maar wel lekker genoeg is, dan lukt het haar wel om het zonder veel problemen te eten :facepalm:
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Het drinken gaat hier beter dan een jaar terug maar blijft een ding, ze is al een keer met uitdroging in het ziekenhuis geweest dus we letten er wel extra op. Dat was toen vooral omdat ze heel veel wondvocht verloor door haar eczeem maar ik vond het één van de engste dingen die we met haar hebben meegemaakt. Ze viel steeds weg en we konden geen goed contact meer met haar krijgen, na wat vocht in het lichaam knapte ze heel snel op.

Er staat hier ook standaard drinken op tafel en we bieden het regelmatig aan, ze neemt alleen altijd van die kleine slokken! Denk dat we nu rond de 500ml bij haar naar binnen krijgen op een dag. Maar ze krijgt ook nog twee keer per dag een zakje hervulbare knijpfruit, soms wat soep, komkommer en sappige peer.
Toch wel fijn om te horen dat mijn dochter niet de enige slechte drinker is, want volgens het Voedingscentrum is het inderdaad te weinig. Hier staat ook altijd een beker (of bekers) met water en ook in bed heeft ze een rietjesbeker. Ze houdt gelukkig erg van druiven en peer en ik laat haar nog steeds elke dag ontbijten met pap. Dan heeft ze in elk geval de helft alvast binnen.

Dochter is zo blij met haar nieuwe grote bed, dat ze daar dus gewoon in blijft liggen als ze wakker wordt. Ik hoorde haar wel vanochtend rond 7 uur, maar ze riep nog niet dus ik bleef nog heel even liggen. Opeens schrok ik om 10 uur wakker. Ik denk dat dochter ook weer in slaap was gevallen, maar ze heeft me helemaal niet geroepen en is ook niet uit bed gekomen. (Stiekem wel heerlijk om weer eens zo uit te slapen!)
@fiona: Heerlijk, heb ik ook wel eens gehad dat ik weer wakker schrok een me dan echt afvroeg of ik niet wat had gemist. Dat ze misschien wel had geroepen, maar ik dat niet had gehoord.

Ben wel heel trots op dr, want ze slaapt nu al een ruime week niet meer in dr slaapzak, maar gewoon in pyjama onder dekbed in dr peuterbed!

@drinken: is hier ook niet zo'n probleem. Ze drinkt uit beker, rietjes bekers en ze heeft nu zo'n kleen kanteen fles voor onderweg.

@envelop: gatsie wat naar, wat kan vocht dan een verschil maken.
Lavendel_12 schreef:
16-03-2019 14:43
Ben wel heel trots op dr, want ze slaapt nu al een ruime week niet meer in dr slaapzak, maar gewoon in pyjama onder dekbed in dr peuterbed!
Aah, hier ook! Sinds ruim een week slaapt ze in haar grote eenpersoonsbed, in pyjama onder haar dekbed. Het ging echt meteen de eerste keer goed, naar haar slaapzak en ledikant heeft ze niet meer omgekeken. Ik ben ook zo trots, wat worden ze dan groot hè? :love:
Ik heb net een slaaptrainer besteld in de hoop dat dat hier gaat helpen als hij wakker wordt in de nacht. Onze zoon wil dus geen deken dus die slaapt met lange broek, lange mouwen en sokken aan.
Deze meelezer breekt even in met een vraag...

@ envelop: hoe hebben jullie de eczeem van jullie dochter onder controle gekregen? Ik hoop op een gouden tip, omdat mijn peuter er ook weer meer last van krijgt. Fijn dat het bij jullie nu beter gaat!
@Aapje, wil hij ook geen slaapzak meer aan?
fiona2018 schreef:
16-03-2019 18:24
@Aapje, wil hij ook geen slaapzak meer aan?
Draagt hij al sinds 10 maanden ofzo niet meer. Hij blijft wel onder deken liggen als hij diep in slaap is, maar schopt hem weg zodra hij wakker wordt. Hij heeft eigenlijk een hekel aan alles wat krap is dus maxicosi, box, ledikant, kinderwagenbak etc waren garanties voor krijsen. Slaapzak valt daar voor hem ook onder.

Pff ik geloof dat we inmiddels duidelijk in peuterpubertijd zijn beland en ik ben het nu al beu :facepalm:.
Artemisss schreef:
16-03-2019 17:10
Deze meelezer breekt even in met een vraag...

@ envelop: hoe hebben jullie de eczeem van jullie dochter onder controle gekregen? Ik hoop op een gouden tip, omdat mijn peuter er ook weer meer last van krijgt. Fijn dat het bij jullie nu beter gaat!
Met hormoonzalf, we hebben een korte periode heel flink gesmeerd tot het rustig was en kunnen het nu onder controle houden door 3x per week te smeren. Ik geloof niet dat er een andere oplossing bestaat dan hormoonzalf al zou ik die troep liever niet gebruiken.
De tips van geen zeep, max 2x per wk in bad met een flinke scheut balneum, huid goed vet houden etc ken je vast al.

Sterkte, eczeem is echt kut... we hebben vandaag ook de eerste plekjes bij baby gezien :cry: hopelijk wordt dat niet weer zo'n drama.
1-Aapje schreef:
16-03-2019 17:05
Ik heb net een slaaptrainer besteld in de hoop dat dat hier gaat helpen als hij wakker wordt in de nacht. Onze zoon wil dus geen deken dus die slaapt met lange broek, lange mouwen en sokken aan.

Welke heb je besteld? En is een slaapzak met benen iets? Het lijkt mij zo fris zonder deken :)
Envelop schreef:
16-03-2019 20:11
Met hormoonzalf, we hebben een korte periode heel flink gesmeerd tot het rustig was en kunnen het nu onder controle houden door 3x per week te smeren. Ik geloof niet dat er een andere oplossing bestaat dan hormoonzalf al zou ik die troep liever niet gebruiken.
De tips van geen zeep, max 2x per wk in bad met een flinke scheut balneum, huid goed vet houden etc ken je vast al.

Sterkte, eczeem is echt kut... we hebben vandaag ook de eerste plekjes bij baby gezien :cry: hopelijk wordt dat niet weer zo'n drama.

Weet je, niemand zou die troep vrijwillig op een kind smeren maar je hebt geen keus :hug:
Nijntje* schreef:
15-03-2019 21:28
Dit kon ik een jaar geleden ook schrijven. De rietjesbeket van de Hema werd meermaals per dag volledig gevuld en daarna leeggedronken.
Een jaar later mag ik blij zijn als ie een paar slokken neemt.
Terwijl ik niks heb veranderd aan mijn opvoeding of voorbeeldgedrag.

Ik geloof het gelijk dat alles binnen 1 klap kan veranderen :)
Klopt helemaal glitter en ik ben heel blij dat het bestaat!
Ah envelop, ik hoopte echt dat baby niet hetzelfde zou krijgen!
Ik hoop dat het meevalt!

Waar komt eczeem eigenlijk vandaan? Erfelijk of bad luck? Of iets anders? Ik heb er helemaal geen ervaring mee.
@aapje de komst van de baby triggert waarschijnlijk ook de peuterpubertijd extra. Gaat het verder goed tussen doe twee?
Wij hebben vanmorgen een mooi huis bekeken en peuter vond het er ook tof. Kan ik mij voorstellen want de eigenaren hadden een folly in de tuin staan :lol: Dat is een miniatuur kasteel/huis. Het bouwkundigrapport was niet mals om het dak maar de rest was wel goed in orde.

Ik vroeg mij af hoe jullie eigenlijk wonen en hebben jullie gekocht/gehuurd op basis van (toekomstige) kinderen of niet?
Oh spannend Glitter! Wat was je gevoel bij het huis?

Wij hebben wel gekocht met het oog op een gezin, maar wij wilden sowieso al uit de stad weg. Dus ook meer ruimte voor je geld. Wij wonen vrijstaand aan de rand van een dorp. Dus wel alle voorzieningen op loopafstand, bewuste keuze want wil erop uit met zoon.
Klinkt goed glitter.

Ik heb mede door zoon de keus voor dit huis gemaakt. Kindvriendelijke buurt waar veel kinderen en speeltuinen zijn (zelfs 1 voor de deur) dus veel vriendjes hoop ik voor zoon, waar hij lekker ve buiten kan spelen.

Daarnaast spelen natuurlijk ook veel andere redenen mee, oppervlakte, de staat, duurzaamheid etc.
GlitterCupcake schreef:
16-03-2019 20:28
Welke heb je besteld? En is een slaapzak met benen iets? Het lijkt mij zo fris zonder deken :)
Tommee tippee Gro Clock. Die is blauw in de nacht en oranje als je wakker mag worden.

Ja daarom draagt hij joggingbroek en sokken. Hij wil gewoon niks op zich. Ook waar wij onder deken op de bank zitten in de ochtend, zit hij er liever bovenop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven