Lippenbalsem
dinsdag 19 maart 2019 om 00:27
Hallo allemaal. Ik heb echt een hele domme vraag, en eigenlijk ook totaal niet belangrijk maar toch ben ik even benieuwd. Jaren geleden smeerde ik de hele dag door met lippenbalsem. Dit ging me enorm tegenstaan, dus ik heb dit afgebouwd en smeer nu al een jaar of 3 alleen in de nacht mijn lippen in met vaseline. Het liefste wil ik hier ook vanaf, ook omdat de laag steeds dikker wordt en ik het irritant vind. Maar nu, ik ben 1,5 week geleden gestopt met smeren in de nacht. Ik heb nog steeds velletjes, gebarsten lippen en sta bijna op het punt weer te gaan smeren. Wie heeft advies? Nog even doorzetten, en hoe lang dan, kom ik ooit helemaal van de vaseline/lippenbalsem af? Of accepteren dat ik de rest van mijn leven in de nacht blijf smeren?
"After all this time?" "Always."
dinsdag 19 maart 2019 om 00:50
Heb je al eens een product zonder aardolie gebruikt? Je kunt nu in je keukenkastje kijken of daar olijfolie, zonnebloemolie of iets dergelijks te vinden is. Roomboter helpt ook. Honing ook. Alles beter dan nu weer te gaan smeren. Kun je morgen op zoek naar een alternatief zonder parrafine, vaseline, petrolatum, enz. bijvoorbeeld Weleda lippenbalsem.
dinsdag 19 maart 2019 om 01:09
Zelf maken. Labello, vaseline etc. hielpen hier niet, ook al smeerde ik wekenlang. Met zelfgemaakte lippenbalsem hoefde ik maar een dag te smeren en was het al stukken beter. Ik gebruikte een combinatie van bijenwas, kokosolie en amandelolie. Als je googelt kom je genoeg recepten tegen met de hoeveelheden erbij.
dinsdag 19 maart 2019 om 02:21
Er zitten geen kliertjes met open verbinding naar buiten in je lippen...
dinsdag 19 maart 2019 om 06:53
dinsdag 19 maart 2019 om 07:23
Je raakt eraan gewend. Je hebt voor jezelf het idee dat je enorm droge lippen hebt, omdat ze zo vet zijn met balsem. Je eigen lichaam maakt ze nooit vet, dus je zult aan het gevoel moeten wennen hoe ze van nature aanvoelen.
Mijn schoonmoeder smeert 2 balsems per week helemaal op. Die is inmiddels niet meer te redden (zegt ze zelf). Zelfs toen ze afgevoerd werd op een brancard de ambulance in, wist ze er tegen mij nog uit te persen dat ik haar lippenbalsem even moest pakken en de broeders moesten nog even wachten tot ik terug was
Mijn schoonmoeder smeert 2 balsems per week helemaal op. Die is inmiddels niet meer te redden (zegt ze zelf). Zelfs toen ze afgevoerd werd op een brancard de ambulance in, wist ze er tegen mij nog uit te persen dat ik haar lippenbalsem even moest pakken en de broeders moesten nog even wachten tot ik terug was
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
dinsdag 19 maart 2019 om 07:45
Je raakt gewend aan de vettige lippen. Je fopt jezelf daarmee zodat je denkt dat je lippen vet horen te zijn. Zodra je het er niet opsmeert, voelt het dus droog en trekkerig. Je moet gewoon weer ‘leren’ hoe je eigen lippen aanvoelen van nature.herfstappeltaart schreef: ↑19-03-2019 07:37Ik weet niet wat ik lees hier....Ik gebruik 'smorgens na het tandenpoetsen een klein beetje Blystex uit dat kleine potje en dan heel de dag niks meer. Nergens last van verder.
Kun je daar zo aan verslaafd raken dan?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
dinsdag 19 maart 2019 om 07:46
Oké wisselende reacties. Voor degenen die helemaal gestopt zijn, weten jullie nog hoe lang het ongeveer duurde voordat je geen velletjes en gebarsten lippen meer had? Water drink ik al veel, niet aan Mn lippen zitten/likken is nog wel een ding. Het is overigens alleen Mn onderliep die barst en velletjes heeft.
"After all this time?" "Always."
dinsdag 19 maart 2019 om 08:01
Dat weet ik zo even niet meer, het is denk ik al 4 jaar geleden. In de winter is je huid wat droger vaak dus kan het zijn dat het wat langer duurt. Het zal er ook aan liggen wat nu de hoeveelheid is die je gebruik. Eventueel kun je denk ik ook afbouwen ipv direct stoppen? Maar hoe dan ook vind ik het de moeite waard.Severus_Snape schreef: ↑19-03-2019 07:46Oké wisselende reacties. Voor degenen die helemaal gestopt zijn, weten jullie nog hoe lang het ongeveer duurde voordat je geen velletjes en gebarsten lippen meer had? Water drink ik al veel, niet aan Mn lippen zitten/likken is nog wel een ding. Het is overigens alleen Mn onderliep die barst en velletjes heeft.
ps: als je velletjes hebt moet je ze er niet af trekken (dan bloedt het soms). Wat ik altijd doe, het klinkt een beetje raar, maar met de dop van een waterflesje. Had dat ooit op youtube als trucje gezien en werkt super goed. Dus de dop van een waterflesje heeft kleine karteltjes. Die karteltjes 'draai' je over je lip heen en dan scrub je eigenlijk de velletjes eraf. Het klinkt zo een beetje raar/ranzig, maar het werkt heel goed en je lippen gaan dan niet bloeden.
dinsdag 19 maart 2019 om 08:17
ach nee, dat is volstrekte onzinherfstappeltaart schreef: ↑19-03-2019 07:37Ik weet niet wat ik lees hier....Ik gebruik 'smorgens na het tandenpoetsen een klein beetje Blystex uit dat kleine potje en dan heel de dag niks meer. Nergens last van verder.
Kun je daar zo aan verslaafd raken dan?
https://www.nu.nl/nucheckt/5673869/nuch ... alsem.html
Conclusie
Je kunt volgens Rogiers niet fysiek verslaafd raken aan lippenbalsem. Het is niet zo dat je lippen eraan wennen als je regelmatig lippenbalsem gebruikt, en je de lippenbalsem nodig blijft hebben. Ook heb je niet steeds meer lippenbalsem nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.
Gewoon lekker blijven smeren hoor
dinsdag 19 maart 2019 om 09:09
dinsdag 19 maart 2019 om 09:31
dinsdag 19 maart 2019 om 10:46
Ik smeer al 2 jaar niet en heb nog steeds velletjes en barsten. Werkt voor mij niet, daarom gebruik ik nu zelfgemaakte.Severus_Snape schreef: ↑19-03-2019 07:46Oké wisselende reacties. Voor degenen die helemaal gestopt zijn, weten jullie nog hoe lang het ongeveer duurde voordat je geen velletjes en gebarsten lippen meer had? Water drink ik al veel, niet aan Mn lippen zitten/likken is nog wel een ding. Het is overigens alleen Mn onderliep die barst en velletjes heeft.
dinsdag 19 maart 2019 om 10:48
Maar dat zelfgemaakte werkt blijkbaar niet.Suzan_1991 schreef: ↑19-03-2019 10:46Ik smeer al 2 jaar niet en heb nog steeds velletjes en barsten. Werkt voor mij niet, daarom gebruik ik nu zelfgemaakte.
Koop gewoon een potje nivea en smeer een paar keer per dag.
dinsdag 19 maart 2019 om 11:14
Potje nivea dan maar (nee, geen aandelen, wel enthousiast smeerder)Suzan_1991 schreef: ↑19-03-2019 11:07Dat zelfgemaakte had ik meer dan 2 jaar geleden gebruikt en dat werkte erg goed. Ben gewoon te lui geweest om nieuwe te maken![]()
dinsdag 19 maart 2019 om 11:26
dinsdag 19 maart 2019 om 19:38
Ik ben al jaren verslaafd aan Purol op m’n lippen. Ik kan gewoon echt niet zonder. Heb ook overal potjes (werk, auto, slaapkamer, woonkamer) want stel je voor dat ik zonder kom...hell. Ik probeer soms af te bouwen want wil graag van die verslaving af maar het lukt maar niet. Ach, er zijn ergere verslavingen denk ik dan maar.