Hoe lezen stimuleren?

22-03-2019 13:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn dochter van 8 doet het redelijk op school maar er is vooral een ding wat niet goed gaat: lezen.
Ze loopt flink achter op het niveau dat ze nu zou moeten hebben.
Al heel lang krijgt ze daarom op school hulp bij het lezen en het is de bedoeling dat ze thuis ook veel leest.
Dit is al een jaar lang een strijd, ik krijg haar thuis niet aan het lezen.
Heb van alles geprobeerd : naar de bieb en zelf boeken uit laten kiezen, stripboeken, ze heeft zelfs een abonnement gekregen op haar favoriete tijdschrift in de hoop haar zo te stimuleren. Ik weet het niet meer.
Op school ook een gesprek gehad met haar juf. Het lezen moet echt gaan verbeteren want hier gaat ze het in de toekomst alleen maar moeilijker door krijgen.
Ik vind het zo zonde, zelf lees ik juist heel graag en gun haar ook zo het plezier om eens lekker te verdwalen in een boek.
Heeft er iemand ervaring, en nog liever, goede tips?
delicious35 schreef: ↑
22-03-2019 13:44
Voorlezen en dan hopen dat ze het boek zo leuk vindt dat ze het zelf uit leest omdat wachten dan te lang duurt.
Herkenbaar, zo is mijn groep-3 zoon gaan lezen. In Dolfje Weerwolfje, veel leuker dan "een kip op een hek".
Advies van de juf is dat hij wel hardop moet lezen, dus daarom lezen we nu samen en lees ik de moeilijke woorden mee.
nlies schreef: ↑
22-03-2019 13:55
zoals mijn buurjongen vroeger die ook iedere dag een bepaald aantal bladzijden moest lezen. Op een gegeven ogenblik had hij een boek wat hij na de verplichte bladzijden toch wel spannend . Toen zijn moeder zei dat hij rustig door mocht lezen, keek hij echt of moeder gek was:Je doet toch niet meer dan verplicht is
Het ergste waren de boekenlijsten die verplicht gelezen moesten worden.
S-Meds schreef: ↑
22-03-2019 13:42
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen

ik begrijp niet dat ouders stoppen met voorlezen als het kind zelf een beetje kan lezen.
Heel erg eens! De Gorgels, De computerheks, Dolfje Weerwolfje, sprookjesboeken, Mees Kees, Superjuffie etc. Voorlezen tot minimaal de brugklas.

En daarnaast samen lezen in bijv. Samenleesboeken. Of prentenboeken. Die zijn echt niet alleen voor kleuters. En bij de bieb hebben ze leuke informatieboeken met makkelijke stukjes voor het kind om zelf te lezen en wat langere teksten om voor te lezen.

En boeken kiezen die aansluiten bij haar belevingswereld en vooral niet te moeilijk of te dik: De Effies, De Roskam, dat soort series van Vivian den Hollander. M4 en E4 maximaal. Niet moeilijker dan dat.
lizzy75 wijzigde dit bericht op 22-03-2019 13:58
0.31% gewijzigd
Lezen is lezen. Dus neem een abbo op de Donald Duck. Is nog steeds een van de weinige dingen de mijn jongste vrijwillig leest.
Isabellarose- schreef: ↑
22-03-2019 13:58
Lezen is lezen. Dus neem een abbo op de Donald Duck. Is nog steeds een van de weinige dingen de mijn jongste vrijwillig leest.
En zelfs een stripboek werd hier niet gelezen.
Lizzy75 schreef: ↑
22-03-2019 13:58
Heel erg eens! De Gorgels, De computerheks, Dolfje Weerwolfje, sprookjesboeken, Mees Kees, Superjuffie etc. Voorlezen tot minimaal de brugklas.

En daarnaast samen lezen in bijv. Samenleesboeken. Of prentenboeken. Die zijn echt niet alleen voor kleuters. En bij de bieb hebben ze leuke informatieboeken met makkelijke stukjes voor het kind om zelf te lezen en wat langere teksten om voor te lezen.

En boeken kiezen die aansluiten bij haar belevingswereld en vooral niet te moeilijk of te dik: De Effies, De Roskam, dat soort series van Vivian den Hollander. M4 en E4 maximaal. Niet moeilijker dan dat.
En zelfs dát had niet geholpen.
2019 schreef: ↑
22-03-2019 14:00
En zelfs dát had niet geholpen.
Het gaat er niet om dat het kind een lezer wordt, het gaat erom dat ze nu leeskilometers gaat maken. En ja, het is zeker fijn als ze er plezier in krijgt. Maar zo niet, dan zal ze toch moeten lezen.
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen

ik begrijp niet dat ouders stoppen met voorlezen als het kind zelf een beetje kan lezen.
DIT!!!!!!!
En haar dan tegelijkertijd mee laten lezen.
Tip van school voor mijn oudste dochter:

Samen lezen. Jij of vader leest een paar pagina's voor en je kind ook. Om en om. Elke dag een kwartiertje.

Is en leuk en werkte hier als een trein.
Sommige mensen houden nou eenmaal niet van lezen. Dat zal zo blijven, maar het lezen moet wel op niveau blijven natuurlijk, anders zit het haar met andere dingen in de weg.

Toch blijven voorlezen dus.
Mijn tweede (dyslect) moest ook veel lezen, liefst hardop, toen ze die leeftijd had. Een echte straf voor haar. Voorlezen aan haar jongere zusjes vond ze wel heel leuk. Dus zij mocht (niet moest!) elke avond voorlezen.

Nadeel: ik kreeg op mijn kop van de juf dat ik niet genoeg voorlas aan mijn jongsten. Juf had namelijk gevraagd of papa of mama wel eens voorlazen en daar was 'nee' op gevolgd.
...
Maar wat is nu het probleem?

Wanneer jullie samen lezen verbetert zij jouw fouten. Spellen en dictee gaat goed? Wanneer gaat het dan niet goed? Kan andere vakken niet goed doen, omdat ze de vragen of het stukje slecht leest?

Hoe meer je haar gaat pushen, hoe meer zij met haar hakken in het zand gaat.

Zijn haar ogen trouwens ooit gecontroleerd? Wanneer deze niet goed samenwerken kan dit het lezen ook heel lastig maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef: ↑
22-03-2019 14:18
Hoe meer je haar gaat pushen, hoe meer zij met haar hakken in het zand gaat.
Mee eens!
...
Wij hadden ook een kind dat niet wilde lezen. Toen hebben we een hele poos 's avonds voor het naar bed gaan echt de tijd genomen (zo'n 15-20 min, vind ik best lang) om samen te lezen. Hij een stukje, dan ik/mijn man een stukje, en zo door. Inmiddels leest hij enthousiast duckjes (ik denk idd maar, lezen is lezen, voor de vaardigheid maakt het niet uit dat het een strip is en in bv België worden strips veel serieuzer genomen dan in Nederland dus het zal ook een cultuurdingetje zijn) en op vakantie zelfs een heel boek van Roald Dahl. Daarbij uiteraard wel gestimuleerd in om en om een hoofdstuk lezen, als ik een hoofdstuk had voorgelezen moest hij eerst zelf weer een hoofdstuk lezen voor ik het volgende hoofdstuk voorlas. En al wordt hij wellicht nooit een echt fanatieke lezer, hij heeft het niveau dat nodig is volgens school dus goed genoeg.
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen

Nou dit dus. Mijn 8-jarige leest ook niet uit haarzelf, maar ik lees nog steeds voor. Verder doen we veel duo-lezen. Dus om de beurt een stuk lezen. Verder hebben we op advies van de juf alle AVI-boekjes de deur uit gedaan en zijn we normale en leuke boeken gaan lezen. Verder heb ikzelf een abbo op Koboplus en daar staan ook veel kinderboeken bij. Lezen op de e-reader is ook best succesvol, want als er maar een beetje veel tekst op de bladzijde staat dan geeft ze het zo op. Ik zet de letters dan wat groter zodat er minder tekst per pagina staat. Dat werkt ook goed. En als een boek niet leuk is, weg ermee en door naar de volgende.

Mijn dochter is het lezen weer leuk gaan vinden door de Waanzinnige boomhut boeken en informatieboeken. Ze las vorig jaar halverwege groep 4 net aan E3 en is door bovenstaande tips nu halverwege groep 5 naar E5 gegaan.
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen

Hier ook zo'n kind, dat niet graag las.
- Voorlezen, en dan tussendoor een paar zinnen of alineas zelf laten lezen. Geen hele bladzijdes, dat was hier al teveel van het goede. Ik heb ook een aantal boekenseries gezocht, die niet alleen uit tekst en een enkel plaatje bestaan, maar waar er ook allerlei afwisseling in de tekst staat. Dus midden in een zin opeens een andere tekststijl, andere tekstkleur of een plaatje/tekeningetjes. Geronimo Stilton bijvoorbeeld.

- Daarnaast veel blijven voorlezen, zonder dat het kind zelf ook moet lezen. Lezen = leuk!
- En een stapel Donald Duckjes naast het bed. 's Avonds naar bed brengen, en dan niet meteen moeten gaan slapen. Nee, lees nog lekker wat
als je zin hebt!
- Een scheurkalender naast het bed. Iedere dag een klein leesmomentje, ook al is het maar 2 minuten.
- Een paar kookboeken voor kinderen gezocht. Zullen we wat koken/bakken? Leuk, lees jij het recept voor?
- In de auto onderweg, verkeers- en reclameborden of namen van winkels lezen.
- Naast het toilet een paar stripboekjes.
- Uit eten in een restaurantje of bestellen bij de pizzeria - de kaart laten lezen.
- Voorlezen uit de krant, berichtjes die interessant zijn. Ergens heeft het gebrand. Een kat heeft z'n baasje na 6 jaar teruggevonden. Komend weekend is er een spelletjesmiddag voor kinderen ergens. Etc.

Lezen is zo veel meer dan alleen boeken! En lezen brengt zoveel leuks.
Gewoon dat laten ervaren, zonder de druk van te moeten lezen...
tof wijzigde dit bericht op 22-03-2019 15:13
0.36% gewijzigd
Overstappen op non-fictie? Niet iedereen vindt verhalen lezen leuk. Ik las als kind de encyclopedie, vond ik veel interessanter. Nog steeds lees ik bijna alleen maar non-fictie.

Bij mijn stiefzoon zag ik hetzelfde. Hij las weinig, tot hij boeken ontdekte over een onderwerp dat hem echt interesseerde. Nu zit het veel in de boeken, leest en tekent de plaatjes na, hij vraagt zelfs boeken voor zijn verjaardag. :applause:
Er zijn al heel veel goede dingen genoemd, maar alle beetjes helpen: netflix op Engels zetten met Nederlandse ondertitels. Maakt ze ook weer wat meters, tijdens een ontspannen moment.

Vroeger was niets nagesynchroniseerd. Als kind was het bijhouden van de ondertitels best een uitdaging.
Veel voorlezen inderdaad.
Zelf het leesmateriaal laten kiezen.
Elke dag verplicht een stuk lezen, je kan dat aantrekkelijk maken door haar na bedtijd te laten lezen (dus 20 minuten lezen = 20 minuten later naar bed)

Ander leesmateriaal kan ook helpen (stripboeken, niet-fictie, boeken over games/barbies/disney/andere favo dingen, tijdschriften, woordspelletjes....)
weet je ook wat ze niet leuk vindt aan lezen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
O ja, en als je een hond hebt kan ze kwispellezen. Dat is voorlezen aan de hond. Een hond luistert, brengt rust en verbetert haar niet. Dat laatste is ook belangrijk, want kinderen verliezen het plezier in lezen als vader of moeder hen telkens verbetert. Laat haar lekker voorlezen, inclusief fouten. Het wordt vanzelf beter naarmate ze meer leeservaring heeft opgebouwd.
Kwispellezen heeft aantoonbaar effect op het leesplezier. Google er maar eens op.
Dropdrop schreef: ↑
22-03-2019 15:06
Er zijn al heel veel goede dingen genoemd, maar alle beetjes helpen: netflix op Engels zetten met Nederlandse ondertitels. Maakt ze ook weer wat meters, tijdens een ontspannen moment.

Vroeger was niets nagesynchroniseerd. Als kind was het bijhouden van de ondertitels best een uitdaging.
Jongste heeft ook dyslexie, maar die heeft hierdoor alleen maar prima Engels leren verstaan. Ondertitels leest ze niet.
...
Ondertitels! Dat was hier het enige. Dan gaat lezen oefenen vlot.
Maar ook functionele teksten (gebruiksaanwijzing, recepten, routes) willen nog wel eens lukken.

Een kind dat echt niet wil krijg je lastig aan het lezen. Misschien op school met een maatje extra lezen of laten voorlezen aan jongste kleuters? Dat vinden ze meestal wel erg leuk.
Al gaat dat kind het reclameblad voorlezen ...
Elke dag verplicht een kwartier lezen.
Terwijl jij staat te koken ofzo.

Moppenboekjes al geprobeerd?
Ondertiteling op tv?
Wegwijzers onderweg?

En 's avonds voor ze gaat slapen voorlezen of afwisselen. Zij een (half) blad en jij een half blad.

Jullie hebben overigens een gesprek gehad met de juf.
Maar was zij daarbij?
Anders zou ik de juf nog een gesprek laten hebben met haar.
Het helpt immers misschien een stuk "dat het moet van de juf" om elke dag minstens een kwartier te lezen.
Je geeft aan dat spelling en dictee wel goed gaan, dus de woorden kent ze wel. Daarnaast kan het ook zijn dat ze prima kan lezen, maar dat ze het gewoon niet leuk vindt. Net zoals sommige mensen rekenen niet leuk vinden of spelling.

Een neefje van mij houdt ook niet van lezen, want de boeken op zijn niveau vindt hij niet interessant en de boeken die hij wel leuk vindt, zijn nog te moeilijk. Daarom vindt hij het wel heel leuk om voorgelezen te worden, want dan hoeft hij niet te worstelen met de woorden en je kunt je echt concentreren op het verhaal! Zijn ouders vragen hem wel eens om hen te helpen met een woord (wat staat hier?), dus dan helpt hij even en leert hij weer een nieuw woord. Over een paar jaar zal zijn leesniveau wel goed genoeg zijn om die spannende boeken te lezen en tot die tijd komt hij door het voorlezen toch in aanraking met een heleboel woorden.

Het lijkt mij erg vervelens om er thuis strijd over te hebben. Wat wordt er op school aan gedaan om haar niveau te verbeteren? Is het voor haar duidelijk dat het extra lezen moet van school?

Meerdere mensen gaven als tip om haar te laten helpen met bijvoorbeeld koken, folders, richtingen, straatnamen voorlezen.
Verplicht oefenen is een andere optie. Als het ook wordt gedaan voor rekenen en spelling waarom niet voor lezen. Laat haar 10 minuten voorlezen tijdens het koken of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven