Tips voor mijn tuin

25-03-2019 21:53 38 berichten
Er is in mijn tuin een grote hoek leeg gekomen omdat er een boom is verwijderd. En die wil ik vullen. Vraag is: waarmee? Ik heb al wel wat websites afgezocht, maar ik vind het ook heel leuk te horen wat jullie zouden doen.

De hoek is ongeveer 2,5 bij 2,5 meter, achter een schutting maar wel op het zuiden. Als de zon wat hoger staat in de zomer staat ie er dus op, sowieso van 12 tot 16 ongeveer.

Ik wil graag iets dat groen blijft of vroeg in het jaar groen wordt, met bloemen of veel kleur, dat wat groter is en lekker vult maar geen boom wordt (max 2,5 meter). Beetje snoeiwerk vind ik niet erg maar niet zoals een vlinderstruik elk jaar helemaal eraf. Alles dat ik snoei moet namelijk door mijn huis worden afgevoerd en in vuilniszakken gepropt.

Wie heeft leuke ideeën, liefst met plaatjes? :-)
Alle reacties Link kopieren
Onder een bladverliezende struik of boom kun je bollen planten. Kies soorten voor verwildering (meestal de goedkoopste) en kies ze uit op de grond die je hebt. Dan heb je al vroeg in het voorjaar kleur.

Ik zou gaan voor een struik: Viburnum Opulus, witte bloemschermen, herfstverkleuring én helderrode bessen. Geen snoei nodig. De soort ‘compactum’ blijft kleiner.

Wil je ook in de zomer bloemen, dan kun je er een clematis doorheen laten groeien. Niet alle soorten zijn even sterk, maar ‘Hagley Hybrid’ doet het bij mij al jaren in een beukenhaag. Kies in ieder geval een soort die laat bloeit (juli/aug), voordeel daarvan is dat je die helemaal kort kan snoeien in het voorjaar.
Lijkt me een ideale plek voor een kruidentuin....
Oh die zijn allebei ook erg mooi Mermedina!

Ik krijg al een fijn lijstje om eens goed te bekijken, leuk!
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... lse_bamboe

Hemelse bamboe, wintergroen, rood en groen blad, witte bloemen en rode bessen. Altijd iets te zien. Het is geen echte bamboe en woekert niet.

Afbeelding
Afbeelding
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Castor1975 schreef:
25-03-2019 22:20
Lijkt me een ideale plek voor een kruidentuin....
Mja, dat blijft allemaal vrij laag natuurlijk. En ik heb in de rest van de tuin al wel eea aan lavendel, maggiplant, rozemarijn, thijm en salie etc staan. Ik zoek echt iets om achterin, het verst van het huis, tegen een kale schutting lekker op te vullen.
Voor jullie beeld: het moet het gemis van een dichtbegroeide boom van 16 meter (...) enigszins gaan compenseren... :rofl:
kiwi is ook leuk langs muur/schutting. Bloeit ook en geeft ook vruchten ( wel zelf bestuivende nemen)
De Acer palmatum 'Sangokaku'!
Hij is niet wintergroen maar heeft in de winter prachtige felrode takken. Is smal opgaand met een max hoogte van ongeveer 3 meter. Kleurverloop van het blad is ook prachtig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
“Don’t look back – you’re not going that way.”
neem nou een fruitboom of desnoods een notenboom, denk ook aan de bijen en vogels, al die japanse rommel is niet inheems
S-Meds schreef:
25-03-2019 22:46
neem nou een fruitboom of desnoods een notenboom, denk ook aan de bijen en vogels, al die japanse rommel is niet inheems
True! Vogels gaat hem hier met drie katten in de tuin niet echt worden denk ik ;-) maar bijen zeker.
Kies iets inheems, bijvoorbeeld een wilde pruim, een mispel of een doodgewone krent. Allemaal middelgrote struiken/bomen met prachtige bloesem en vruchten waar vogels dol op zijn en die je niet hoeft te snoeien. De wilde pruim is ook heerlijk voor mensen. De krent en mispel zijn ook eetbaar maar moet je van houden. De krent verkleurt in het najaar ook nog eens schitterend.
streepjesdekbed schreef:
25-03-2019 22:22
Mja, dat blijft allemaal vrij laag natuurlijk. En ik heb in de rest van de tuin al wel eea aan lavendel, maggiplant, rozemarijn, thijm en salie etc staan. Ik zoek echt iets om achterin, het verst van het huis, tegen een kale schutting lekker op te vullen.
Misschien wel "laag" maar daar heb je tenminste wat aan..
Nou, nou, Japanse rommel. Tssk. Japanse planten jagen vogels en insecten zeker niet weg. Je kunt daarnaast ook insectenvriendelijke (veld-)bloemen zaaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven