Bedrijfsarts
donderdag 28 maart 2019 om 12:31
Ik ben niet het type van veelvuldig de deur van de huisarts platlopen. Ook niet als ik me echt ellendig en ziek voel. Ik stel heel veel uit omdat ik denk dat het vanzelf wel over gaat. Wat ook meestal wel zo is. Ik loop ook lang door met klachten voor ik eens de dokter bel. Ik vind griepjes en 'ik voel me niet zo lekker' geen reden om naar de huisarts te gaan namelijk. Ik voel me nogal gauw een zeur. Nu zit ik een tijdje thuis wegens allerhande klachten. Psychisch en lichamelijk. Ik word behandeld maar het gaat allemaal nog moeizaam. Nu moet ik naar de bedrijfsarts en knijp ik hem wel een beetje. Als hij medische info opvraagt vindt ie maar weinig vrees ik. En ik hoorde dat psychische klachten niet erg serieus worden genomen. Ik ben een beetje bang dat ik al moet re-integreren waar ik zelf nog totaal niet aan toe ben. Ik ga wel naar een psycholoog maar wil niet dat zij info van mij doorgeeft aan de bedrijfsarts. Ook loop ik bij een internist voor de lichamelijke klachten. Hoewel het medische gedeelte deels getackeld is momenteel kamp ik vooral met de nasleep. Hoe breng je zoiets bij een bedrijfsarts die het moet hebben van een momentopname? Ik ben heel slecht in mezelf 'ziek' neerzetten. Ik ben van het type waar je niks aan ziet aan de buitenkant. Als ik echt te ziek ben dan sluit ik mezelf op in huis namelijk en gaat het 'okay' dan zit ik strak in de lak want aan mij zal je niet zien hoe ik me van binnen voel. Daarnaast ben ik verbaal heel sterk. En bepaald niet het type 'stil zielig muisje' terwijl ik wel degelijk een enorme burn-out heb (met alles erop en eraan alleen niet 24-7 want ik heb - godzijgeprezen- ook 'goede momenten')
vrijdag 29 maart 2019 om 18:26
Lucifer2018 schreef: ↑29-03-2019 18:07Er word netjes door de arboarts gevraagd aan de patient of ze dat mogen opvragen, moet je een formulier voor invullen en ondertekenen.
Dat gaat met de vragenlijst naar de behandelaar.
Natuurlijk gaan ze dat niet zomaar vragen en natuurlijk gaat de behandelaar niet zomaar prive dingen doorgeven. Of wat dan ook zonder je toestemming.
Zoveel artsen, zoveel manieren van werken.
Bij mij was er geen vragenlijst en geen formulier. Gewoon doodnormale brieven, en ik was het doorgeefluik en zette krabbeltjes voor akkoord.
.
vrijdag 29 maart 2019 om 20:38
Een vragenlijst herken ik ook niet maar wel gerichte vragen. Hierover zijn met de beroepsverenigingen afspraken over gemaakt. Je gaat toch geen carte blanche geven.Anoniem262821034 schreef: ↑29-03-2019 18:26Zoveel artsen, zoveel manieren van werken.
Bij mij was er geen vragenlijst en geen formulier. Gewoon doodnormale brieven, en ik was het doorgeefluik en zette krabbeltjes voor akkoord.
vrijdag 29 maart 2019 om 20:56
Je moet wel je argumenten klaar hebben.Isabellarose- schreef: ↑29-03-2019 20:55Iedereen zegt dat je toestemming moet geven om medische info op te vragen maar wat als je daarop met nee antwoord? Dat is toch eigenlijk helemaal geen optie of wel?
Maar je bent er zelf juist mee geholpen als je wel akkoord geeft.
vrijdag 29 maart 2019 om 20:57
Precies. Dus dat hele toestemming vragen is natuurlijk ook gewoon een wassenneus dan.ieneminnie schreef: ↑29-03-2019 17:37Een bedrijfsarts mag niet het volledige dossier in zien/ opvragen.
Er dienen hele gerichte vragen gesteld te worden zoals diagnose, behandeling etc.
Je tekent voor de vragen die gesteld worden.
Het weigeren van het opvragen van medische informatie kan gezien worden als niet meewerken aan de re-integratie.
vrijdag 29 maart 2019 om 20:58
ieneminnie schreef: ↑29-03-2019 20:38Een vragenlijst herken ik ook niet maar wel gerichte vragen. Hierover zijn met de beroepsverenigingen afspraken over gemaakt. Je gaat toch geen carte blanche geven.
Ik snap dat het voor veel mensen zo werkt, maar persoonlijk zou het mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn.
Ik bedoel, artsen onder elkaar, beiden beroepsgeheim en geen enkel belang bij het verder verspreiden van mijn gegevens. Lijkt me ook vooral praktisch voor de BA om gerichte vragen te stellen. Als die beste man mijn hele dossier had moeten lezen om de relevante zaken er zelf uit te vissen, was hij nu nog bezig geweest.
.
vrijdag 29 maart 2019 om 20:59
Dankjewel. Wat lief. En je hebt ook gelijk ook!menta schreef: ↑29-03-2019 14:07Het klinkt alsof je jezelf aardig in de weg zit.
Ik vind het niet gek dat je het aangaan van je nieuwe baan niet de je hele medische historie uit de kast hebt getrokken. Het ging goed en dat was prima.
Nu gaat het niet meer zo goed en je geeft zelf aan dat het óók psychisch is. Nu kan je jezelf wel overtuigen dat dit niet mag en dat het oneerlijk is om je verleden mee te dragen en dat dus niet hoeft. Maar toch speelt het nu wel.
Stop dus met jezelf overtuigen en gun het jezelf om hiermee bezig te zijn. Doe het laatje open, kijk samen met de psycholoog welke invloeden uit deze lade nu een rol spelen en ga daar mee aan de slag.
Juist dan wordt je weer stabiel en kun je weer door. En dan mag je gewoon weer verder gaan of opnieuw beginnen en kun je je medische historie een plek geven, in plaats van het mee te slepen. Dat hoef je echt niet op tafel te gooien bij jan en alleman op tafel te gooien, of het nu goed of slecht gaat, maar als het nodig is moet je er wel uit kunnen putten. Hopelijk heb je uiteindelijk geen slechte periodes en kun je het steeds meer achter je laten.
vrijdag 29 maart 2019 om 21:01
Isabellarose- schreef: ↑29-03-2019 20:57Precies. Dus dat hele toestemming vragen is natuurlijk ook gewoon een wassenneus dan.
Nee natuurlijk niet.
Maar het heeft wel consequenties mbt jouw re-integratie/ in het slechtste geval loondoorbetaling.
En waarom zou je iets willen verzwijgen? Je BA en behandelaar zijn er beiden om jou te helpen.
.
vrijdag 29 maart 2019 om 21:15
ieneminnie schreef: ↑29-03-2019 21:03Het gaat erom dat je toestemming geeft relevant informatie op te vragen en dat is niet je volledig doopceel.
Nee. Jij beslist zelf welke informatie er doorgegeven wordt. Relevant doet er in die zin niet toe.
.
vrijdag 29 maart 2019 om 21:25
Ik heb het de mijne zelfs aangeboden, maar hij wilde het niet opvragen. Terwijl het hem juist had geholpen in zijn oordeel over mij en mij daarmee dus ook geholpen had.ieneminnie schreef: ↑29-03-2019 21:22Er zal toch echt naar een diagnose en behandelplan gevraagd worden, in die zin relevant. Er is echter een aanzienlijke kans dat de bedrijfsarts niet direct info in wil winnen.
vrijdag 29 maart 2019 om 21:30
Had ik hem mooi mijn behandelplan onder z’n neus geschoven.
Doe ik bij herkeuring bij het UWV ook (en ook al vragen ze er niet om, het wordt wel gewaardeerd). Voor iedereen makkelijker als er niet eerst weer tijd en bureaucratische rompslomp overheen gaat.
.
vrijdag 29 maart 2019 om 21:32
Bij het UWV heb ik inderdaad wel het verslag van de behandelend arts achtergelaten ja, maar daar had de verzekeringsarts in eerste instantie weinig aandacht voor. Uiteindelijk heeft dat ook niet geholpen want de verzekeringsarts ontkende de bewezen diagnose zelfs.Anoniem262821034 schreef: ↑29-03-2019 21:30Had ik hem mooi mijn behandelplan onder z’n neus geschoven.
Doe ik bij herkeuring bij het UWV ook (en ook al vragen ze er niet om, het wordt wel gewaardeerd). Voor iedereen makkelijker als er niet eerst weer tijd en bureaucratische rompslomp overheen gaat.
Moraal van het verhaal is dat je de bedrijfsarts wel een complete kijk op je ziektebeeld moet gunnen en daarom wel toestemming moet verlenen.