Werk & Studie alle pijlers

Bedrijfsarts

28-03-2019 12:31 90 berichten
Ik ben niet het type van veelvuldig de deur van de huisarts platlopen. Ook niet als ik me echt ellendig en ziek voel. Ik stel heel veel uit omdat ik denk dat het vanzelf wel over gaat. Wat ook meestal wel zo is. Ik loop ook lang door met klachten voor ik eens de dokter bel. Ik vind griepjes en 'ik voel me niet zo lekker' geen reden om naar de huisarts te gaan namelijk. Ik voel me nogal gauw een zeur. Nu zit ik een tijdje thuis wegens allerhande klachten. Psychisch en lichamelijk. Ik word behandeld maar het gaat allemaal nog moeizaam. Nu moet ik naar de bedrijfsarts en knijp ik hem wel een beetje. Als hij medische info opvraagt vindt ie maar weinig vrees ik. En ik hoorde dat psychische klachten niet erg serieus worden genomen. Ik ben een beetje bang dat ik al moet re-integreren waar ik zelf nog totaal niet aan toe ben. Ik ga wel naar een psycholoog maar wil niet dat zij info van mij doorgeeft aan de bedrijfsarts. Ook loop ik bij een internist voor de lichamelijke klachten. Hoewel het medische gedeelte deels getackeld is momenteel kamp ik vooral met de nasleep. Hoe breng je zoiets bij een bedrijfsarts die het moet hebben van een momentopname? Ik ben heel slecht in mezelf 'ziek' neerzetten. Ik ben van het type waar je niks aan ziet aan de buitenkant. Als ik echt te ziek ben dan sluit ik mezelf op in huis namelijk en gaat het 'okay' dan zit ik strak in de lak want aan mij zal je niet zien hoe ik me van binnen voel. Daarnaast ben ik verbaal heel sterk. En bepaald niet het type 'stil zielig muisje' terwijl ik wel degelijk een enorme burn-out heb (met alles erop en eraan alleen niet 24-7 want ik heb - godzijgeprezen- ook 'goede momenten')
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je niet dat de bedrijfsarts info van jouw psych krijgt?
Dat lijkt me juist wel handig voor het totaalplaatje.

Jouw werkgever krijgt dat echt niet via de bedrijfsarts door of zo, daar zijn regels voor.
Ik ben een beetje bang dat ik al moet re-integreren waar ik zelf nog totaal niet aan toe ben.
Dat kun je niet zelf bepalen, of je daar aan toe bent of niet, daar moet je nou juist voor naar de bedrijfsarts. Het past bij bepaalde ziektebeelden dat je zelf vindt dat je er nog niet aan toe bent, terwijl het soms wel beter voor je zou zijn.

Ik ga wel naar een psycholoog maar wil niet dat zij info van mij doorgeeft aan de bedrijfsarts.
Waarom wil je dat niet? In jouw geval lijkt me dat juist wel handig, omdat je het niet ziet aan de buitenkant.
Joh, wat een heerlijkheid was het dat mijn psychiater open kaart speelde met mijn bedrijfsarts.
Zij kon perfect verwoorden hoe het ervoor stond zonder dat ze ook maar een diagnose of uiterst privé iets genoemd heeft.
En daarbij, de communicatie ging via mij, dus ik las eerst alles wat er geschreven werd en gaf het door.
(De psychiater had wel gevraagd om concrete vragen van de bedrijfsarts zodat zij niet in het wilde weg informatie hoefde te geven, alleen antwoord op de vragen).
.
Ik gok dat dit gedrag nou precies de oorzaak is van je burn out. En als je duurzaam wil herstellen zal je daarmee dus aan de slag moeten. En dat betekent je ook weleens kwetsbaar opstellen en vertellen/delen hoe het werkelijk met je gaat. Die bedrijfsarts is niet de vijand. Hij wil dat je duurzaam hersteld.
een psycholoog gaat niet in geuren en kleuren vertellen wat jij hebt verteld, die verteld voornamelijk de zakelijke kant want belangrijk is voor een bedrijfarts om te oordelen.
Wat ik nu doe (voor het UWV dan) is mijn geprinte behandelplan met recente evaluatie meenem. Scheelt ook een hele hoop uitleggen.
.
Ben wel benieuwd hoe lang je je al arbeidsongeschikt acht en of er een diagnose is gesteld door je huisarts.

Ziek wil namelijk helemaal niet zeggen dat je ook arbeidsongeschikt bent. Dat is nu juist aan de bedrijfsarts om te bepalen. En die is er echt niet bij gebaat om jou half krakkemikkig volledig aan het werk te sturen!
Overigens, andere hulpverleners mogen nooit zonder jouw toestemming informatie verstrekken aan de bedrijfsarts.
en je hoeft natuurlijk niet als een grijze muis er te gaan zitten, maar met een grote glimlach vertellen dat je het zo zwaar heeft komt ook niet logisch over.
Waarom zou jij jezelf als ‘ziek’ moeten presenteren qua looks? De bedrijfsarts is niet de vijand. Hij/zij kijkt samen met jou naar mogelijkheden en oplossingen. Daarnaast geeft de bedrijfsarts advies aan jouw werkgever.

Lijkt mij trouwens in jouw eigen belang dat je bepaalde informatie doorgeeft.
Hoe kan een bedrijfsarts oordelen of en hoeveel jij belastbaar bent, wanneer deze niet alle informatie heeft?

Je gaat niet om zweetvoeten naar een psycholoog. En je geeft aan dat je thuis zit, mede door psychische klachten.

Dan is het raar dat de bedrijfsarts je alleen maar mag beoordelen op lichamelijke klachten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
lemoos2 schreef:
28-03-2019 13:06
Waarom zou jij jezelf als ‘ziek’ moeten presenteren qua looks? De bedrijfsarts is niet de vijand. Hij/zij kijkt samen met jou naar mogelijkheden en oplossingen. Daarnaast geeft de bedrijfsarts advies aan jouw werkgever.
In zekere zin is de bedrijfsarts wel degelijk haar vijand, die werkt namelijk voor het bedrijf en heeft primair de bedrijfsbelangen in het oog. Het is dus wel degelijk heel verstandig om voorzichtig te zijn met wat je wel of niet deelt met bedrijfsartsen en hoe je je ten opzichte van hen presenteert. Hetzelfde geldt voor verzekeringsartsen, die werken primair voor de belangen van de verzekeraar (bijv. UWV) en die staan vaak lijnrecht tegenover de belangen van de cliënt. Het kan voor TO geen kwaad een rechtsbijstandverzekering of vakbond in te schakelen voor begeleiding en advies.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 28-03-2019 13:51
9.79% gewijzigd
Jezelf niet durven laten zien, lijkt mij een behoorlijk issue wat ne met je psycholoog moet aanpakken.

Als je je niet goed voelt en toch in de lak gaat, heb je een masker op. Waarom?

Tijd om het masker te laten zakken.
Mijn bedrijfsarts heeft nooit informatie opgevraagd. Het was dan ook een slechte bedrijfsarts, die alles zelf wel dacht te weten, zonder de info van medicische artsen en psycholoog.

Dus wellicht tref je zo'n bedrijfsarts
Of je daar dan blij mee moet zijn is een 2e.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 28-03-2019 13:53
12.42% gewijzigd
JuriaanB schreef:
28-03-2019 13:49
In zekere zin is de bedrijfsarts wel degelijk haar vijand, die werkt namelijk voor het bedrijf en heeft primair de bedrijfsbelangen in het oog. Het is dus wel degelijk heel verstandig om voorzichtig te zijn met wat je wel of niet deelt met bedrijfsartsen. Hetzelfde geldt voor verzekeringsartsen, die werken primair voor de belangen van de verzekeraar (bijv. UWV) en die staan vaak lijnrecht tegenover de belangen van de cliënt.
De bedrijfsarts heeft er geen belang bij als hij iemand verder gaat overbelasten, dus is het verstandig alle informatie te delen.

De bedrijfsarts zit er juist tussen zodat je de informatie niet met je werkgever hoeft te delen.
JuriaanB schreef:
28-03-2019 13:49
In zekere zin is de bedrijfsarts wel degelijk haar vijand, die werkt namelijk voor het bedrijf en heeft primair de bedrijfsbelangen in het oog. Het is dus wel degelijk heel verstandig om voorzichtig te zijn met wat je wel of niet deelt met bedrijfsartsen en hoe je je ten opzichte van hen presenteert. Hetzelfde geldt voor verzekeringsartsen, die werken primair voor de belangen van de verzekeraar (bijv. UWV) en die staan vaak lijnrecht tegenover de belangen van de cliënt. Het kan voor TO geen kwaad een rechtsbijstandverzekering of vakbond in te schakelen voor begeleiding en advies.

Nee. Het is in het belang van het bedrijf dat iemand niet blijvend uitvalt. Te snel re-integreren vergroot het risico daarop, dus dat zal een bedrijfsarts niet aanraden.
Met de bedrijfsarts als vijand zien schiet je helemaal niets op.

En voorzichtig zijn met wat je deelt, waarom? Een bedrijfsarts mag de werkgever niets zeggen over het ziektebeeld, alleen over de belastbaarheid.

Een jurist inschakelen omdat je 6 weken ziek bent lijkt me heel erg overdreven.
Overigens is het denken dat je niet toe bent aan re-integreren heel veel voorkomend bij burn-out, en meestal is het juist beter om wel iets aan re-integratie te doen. Al is het alleen maar koffie drinken dagelijks op de zaak. Langer dan 3 maanden niet op je werk verschijnen werkt contra-productief, is echt niet goed voor jezelf (maar bij sommige ziektebeelden helaas niet te vermijden).
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb een redelijk dik psychologisch dossier maar zéker niet alles is in deze relevant of wil ik delen.
Dat ik vroeger misbruikt ben of behandeld ben voor een suïcide poging tig jaar geleden wil ik graag daar laten waar het voor mij nu ligt: in het verleden.

Ik heb idd medische diagnoses echter zijn die vrij vaag en zijn er altijd mensen die wél kunnen werken met dat wat ik heb....
Bovendien ben ik oa ooit gediagnosticeerd met ADHD en een angststoornis/dystieme stoornis. Ik wil echt niet dat mijn werkgever dat ooit hoort!
Ik heb een zwangerschapsdepressie gehad en ben daarmee bij de bedrijfsarts terecht gekomen. Die heeft me zeer kundig geholpen. Ze heeft me vooral gevraagd wat wel en niet mogelijk is. Daarbij heb ik een paar keer verwezen naar wat ik met de psycholoog heb besproken.

Daarna heeft ze gezegd dat ze wilde dat ik nog wel elke week op kantoor kwam om minstens koffie te drinken en bij voorkeur ook wat lichte taken te doen en toen mijn werkgever daar niet echt in mee wilde werken is ze richting werkgever voor me op gekomen en heeft ze ervoor gezorgd dat die zich aan de afspraken ging houden.

Maar goed, ik kon niet verhullen dat ik ziek was, sterker nog, ik was een zielig hoopje mens en durfde dat ook wel toe te geven, dus dat heeft misschien geholpen.
Isabellarose- schreef:
28-03-2019 14:02
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb een redelijk dik psychologisch dossier maar zéker niet alles is in deze relevant of wil ik delen.
Dat ik vroeger misbruikt ben of behandeld ben voor een suïcide poging tig jaar geleden wil ik graag daar laten waar het voor mij nu ligt: in het verleden.

Ik heb idd medische diagnoses echter zijn die vrij vaag en zijn er altijd mensen die wél kunnen werken met dat wat ik heb....
Je hoeft niet tot in detail te treden maar ik zou zeker wel aangeven dat je eerder behandeld bent.
Het zegt misschien iets over je kwetsbaarheid en waarom je nu weer psychische klachten ervaart.
Sterkte! Het is niet niks wat je al meegemaakt hebt.
Vertel gewoon open hoe je je voelt, het is zoals het is en dat komt het beste over.
Een diagnose is nooit vaag!

De bedrijfsarts beoordeelt of jij in jouw situatie in jouw werk wel of niet belastbaar bent.
En verder wat Marana zegt.
En je vind jou dossier dun?

Adhd, angststoornis, jou verleden, hebben allemaal impact op wie jij nu bent.

Ik vind dat jij een dik medisch dossier hebt.
De bedrijfsarts 'werkt' niet voor de werkgever. De werkgever moet alleen de rekeningen betalen. De werkgever heeft nauwelijks contact met de bedrijfsarts (puur een verslag van 2 zinnen zoals: "werknemer heeft passende en toereikende zorg. (x-aantal)% arbeidsgeschikt. Vervolgafspraak staat *datum*.

Als je als werkgever de arts echt wil spreken moet je daarvoor 1: heel lang wachten 2: heel veel moeite doen 3: veel betalen.

Werkgever en bedrijfsarts zijn geen vriendjes. Vaak kennen ze elkaar niet, vaak is er geen contact.
En werknemers zijn HEEL erg beschermd in NL.
Gelukkig zijn bij ons de bedrijfsartsen in dienst van de organisatie. Dat scheelt enorm.
Isabellarose- schreef:
28-03-2019 14:04
Bovendien ben ik oa ooit gediagnosticeerd met ADHD en een angststoornis/dystieme stoornis. Ik wil echt niet dat mijn werkgever dat ooit hoort!

Je werkgever krijgt geen medische informatie van je bedrijfsarts.
Enerzijds ben je bang dat jd te snel moet gaan re-integreren, anderzijds wil je geen open kaart spelen en stel je je niet kwetsbaar op. Dat wringt.

Neem anders iemand mee naar het gesprek met de bedrijfsarts, iemand die jou goed kent en je te sterke presentatie nuanceert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven