Werk & Studie alle pijlers

Bedrijfsarts

28-03-2019 12:31 90 berichten
Ik ben niet het type van veelvuldig de deur van de huisarts platlopen. Ook niet als ik me echt ellendig en ziek voel. Ik stel heel veel uit omdat ik denk dat het vanzelf wel over gaat. Wat ook meestal wel zo is. Ik loop ook lang door met klachten voor ik eens de dokter bel. Ik vind griepjes en 'ik voel me niet zo lekker' geen reden om naar de huisarts te gaan namelijk. Ik voel me nogal gauw een zeur. Nu zit ik een tijdje thuis wegens allerhande klachten. Psychisch en lichamelijk. Ik word behandeld maar het gaat allemaal nog moeizaam. Nu moet ik naar de bedrijfsarts en knijp ik hem wel een beetje. Als hij medische info opvraagt vindt ie maar weinig vrees ik. En ik hoorde dat psychische klachten niet erg serieus worden genomen. Ik ben een beetje bang dat ik al moet re-integreren waar ik zelf nog totaal niet aan toe ben. Ik ga wel naar een psycholoog maar wil niet dat zij info van mij doorgeeft aan de bedrijfsarts. Ook loop ik bij een internist voor de lichamelijke klachten. Hoewel het medische gedeelte deels getackeld is momenteel kamp ik vooral met de nasleep. Hoe breng je zoiets bij een bedrijfsarts die het moet hebben van een momentopname? Ik ben heel slecht in mezelf 'ziek' neerzetten. Ik ben van het type waar je niks aan ziet aan de buitenkant. Als ik echt te ziek ben dan sluit ik mezelf op in huis namelijk en gaat het 'okay' dan zit ik strak in de lak want aan mij zal je niet zien hoe ik me van binnen voel. Daarnaast ben ik verbaal heel sterk. En bepaald niet het type 'stil zielig muisje' terwijl ik wel degelijk een enorme burn-out heb (met alles erop en eraan alleen niet 24-7 want ik heb - godzijgeprezen- ook 'goede momenten')
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
28-03-2019 18:15
Of een onwijs nadeel. Ik ben zo blij dat mijn ba extern is.
klopt, bij een externe bedrijfsarts is er meer objectiviteit.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
lady79 schreef:
28-03-2019 12:50
Ik gok dat dit gedrag nou precies de oorzaak is van je burn out. En als je duurzaam wil herstellen zal je daarmee dus aan de slag moeten. En dat betekent je ook weleens kwetsbaar opstellen en vertellen/delen hoe het werkelijk met je gaat. Die bedrijfsarts is niet de vijand. Hij wil dat je duurzaam hersteld.
Yep, en ik denk dat de bedrijfsarts dit dus dagelijks voorbij ziet komen als onderdeel van (oorzaak) burnout, en dus prima kan beoordelen. Ook, misschien zelfs júist als 'je het aan de buitenkant niet ziet'.
Isabellarose- schreef:
28-03-2019 16:52
Met jou eens. Ik ben vorige week ook een kopje koffie wezen drinken. Maar dan is het meteen: oh wat goed om je te zien. Het gaat dus goed met je? Weet je al wanneer je weer kunt beginnen? Je ziet er zo goed uit, de rust heeft je zeker goed gedaan. bladiebladiebla.
Ishet moeilijk naar de werkplek te gaan? Dan kun je dat zeggen tegen ba en uitleggen wat dat met je doet.
Ik moet elke dag stukken rijden en heb een enorme rijangst ontwikkelt na een paar fikse paniekaanvallen. Dus ja het is moeilijk om naar mijn werkplek te gaan inderdaad. Ik heb al een aantal lessen met een rijangst rijinstructeur gehad maar de angst zit er nog steeds en is keihard afhankelijk van mijn gemoed en heeft feitelijk niks met het rijden zelf te maken. Als ik zo slecht zit door mijn burnout kom ik niet eens uit mijn woorden, en leg mijn autosleutels in de vriezer en verdwaal nog in mijn eigen straat. Dan zit letterlijk mijn harde schijf vol en crasht die.
Isabellarose- schreef:
28-03-2019 23:15
Ik moet elke dag stukken rijden en heb een enorme rijangst ontwikkelt na een paar fikse paniekaanvallen. Dus ja het is moeilijk om naar mijn werkplek te gaan inderdaad. Ik heb al een aantal lessen met een rijangst rijinstructeur gehad maar de angst zit er nog steeds en is keihard afhankelijk van mijn gemoed en heeft feitelijk niks met het rijden zelf te maken. Als ik zo slecht zit door mijn burnout kom ik niet eens uit mijn woorden, en leg mijn autosleutels in de vriezer en verdwaal nog in mijn eigen straat. Dan zit letterlijk mijn harde schijf vol en crasht die.

Nou sorry hoor, maar met alle topics van de laatste tijd bij elkaar opgeteld vind ik dat het goed mis is met jou.
De bedrijfsarts is het laatste waar je zorgen over moet maken, eerder over je kinderen en jezelf.
Ik zou heel rap hulp gaan zoeken.
Je kan om die reden aangeven dat je liefst de afspraken telefonisch doet of hij bij jou thuis komt ivm je angst. Ik had een hele fijne meelevende bedrijfsarts en hij heeft mij nooit gezegd dat ik maar 'gewoon' moest proberen te werken, ook niet dat ik langs moest om koffie te gaan drinken. Ik kon ook klagen naar de bedrijfsarts over mijn werkgever als ik het niet met hem eens was, en daar ging hij discreet mee om.
Je kunt met je psycholoog afspreken dat je inspraak mag hebben met wat hij/zij deelt. Vaak zijn dat gerichte vragen die vooral gaan over het nu: rijtje afspraken, hulpvraag, evt diagnose, verwacht behandeltraject (kort-middellang - lang).
Ik durfde tijdens mijn burn-out ook niet te rijden . Mijn werkgever liet me met een taxi halen. Eerst voor een keer koffie en daarna voor uren opbouw. Ondertussen blijf ik oefenen . Eerst met stukjes alleen buiten lopen , ik sleepte mezelf naar buiten. En daarna weer stukjes rijden , eerst met iemand ernaast en daarna weer zelf. Je moet echt zelf aan de bak , met thuis zitten kom je alleen maar meer in de put.
Vergeetmenietje1980 schreef:
28-03-2019 12:50
een psycholoog gaat niet in geuren en kleuren vertellen wat jij hebt verteld, die verteld voornamelijk de zakelijke kant want belangrijk is voor een bedrijfarts om te oordelen.
Dit. Ze gaan geen specieke dingen doorgeven hoor.
Meer een algemeen plaatje qua belastbaarheid.
Lucifer2018 schreef:
29-03-2019 09:46

Mijn psychiater vroeg mij of de BA een paar specifieke vragen op papier wilde zetten die zij kon beantwoorden.
De antwoorden heeft ze in een formele brief gezet, aan mij gegeven om te tekenen dat ik ermee akkoord ging, en daarna heb ik de brief zelf aan de BA gegeven.
.
rosanna08 schreef:
28-03-2019 18:17
klopt, bij een externe bedrijfsarts is er meer objectiviteit.
Mwah, ik heb helaas wel degelijk anders meegemaakt.

Maar hoe je het ook went of keert, TO zal wel open en eerlijk moeten zijn tegen de bedrijfsarts, in haar eigen belang.
Lucifer2018 schreef:
29-03-2019 09:46
Jawel hoor. Als je daar zelf toestemming voor geeft dag doet ze dat wek. Mijn psycholoog had destijds een brief geschreven met mijn problematiek en aan mij laten lezen. Alleen met mijn goedkeuring werd hij naar de bedrijfsarts gestuurd.
Ik ben destijds heel open geweest naar de bedrijfsarts.
En ik heb mij tijdens mijn ziekteperiode ook laten behandelen. Ik vind het namelijk niet zo logisch om te ziek te zijn om te werken en dan vervolgens zelf gaan lopen klooien aan mijn genezing. Daar had ik professionele hulp bij nodig.

De bedrijfsarts - en later ook het UWV toen mijn werkgever een second opinion aanvroeg - hebben niet meer informatie gegeven dan dat ik niet in staat was om te werken en welke afspraken er waren gemaakt voor een zeer geleidelijke re-integratie (te beginnen met 1 uur per week).
-jolijn- schreef:
29-03-2019 11:57
Ik ben destijds heel open geweest naar de bedrijfsarts.
En ik heb mij tijdens mijn ziekteperiode ook laten behandelen. Ik vind het namelijk niet zo logisch om te ziek te zijn om te werken en dan vervolgens zelf gaan lopen klooien aan mijn genezing. Daar had ik professionele hulp bij nodig.

De bedrijfsarts - en later ook het UWV toen mijn werkgever een second opinion aanvroeg - hebben niet meer informatie gegeven dan dat ik niet in staat was om te werken en welke afspraken er waren gemaakt voor een zeer geleidelijke re-integratie (te beginnen met 1 uur per week).
Dit is gewoon een verplichting die je hebt...
lise1985 schreef:
29-03-2019 11:58
Dit is gewoon een verplichting die je hebt...
Los van de verplichting... ik heb ook erg mijn best gedaan om zo snel mogelijk de juiste hulp in gang te zetten, ondanks wachtlijsten, en ik heb er alles aan gedaan om zo snel mogelijk weer te kunnen werken. En ik heb ook zelf het initiatief genomen om zo snel mogelijk bij de bedrijfsarts terecht te kunnen.
Dat had ook veel te maken met mijn persoonlijke omstandigheden destijds: beter worden was meteen mijn enige ontsnappingsmogelijkheid aan iets wat gaande was.

Maar de reden dat ik het schreef was eigenlijk: dus er was geen mager dossier, omdat ik wel degelijk naar huisarts, psycholoog etc. gegaan was.
the_Wicked_Witch schreef:
29-03-2019 08:53
Nou sorry hoor, maar met alle topics van de laatste tijd bij elkaar opgeteld vind ik dat het goed mis is met jou.
De bedrijfsarts is het laatste waar je zorgen over moet maken, eerder over je kinderen en jezelf.
Ik zou heel rap hulp gaan zoeken.
Ja ik héb dus al hulp.
Dankje.
En met mijn kinderen is alles goed 💋
rascalles schreef:
29-03-2019 11:18
Jawel hoor. Als je daar zelf toestemming voor geeft dag doet ze dat wek. Mijn psycholoog had destijds een brief geschreven met mijn problematiek en aan mij laten lezen. Alleen met mijn goedkeuring werd hij naar de bedrijfsarts gestuurd.
Met alle persoonlijke dingen die jij verteld hebt? Kan het me niet voorstellen en zou daar ook nooit mee akkoord gaan.
rascalles schreef:
29-03-2019 11:18
Ligt eraan wat je bedoelt met persoonlijke zaken.

Je ziektebeeld en prognose en belastbaarheid volgens die behandelaar lijkt me nodig anders hoeven ze ook niks op te vragen. Dat kan kort, globaal en zakelijk en dat kan wat detailleerder. Maar dat laatste sowieso alleen in overleg.

Maar ze zullen echt geen privezaken op detailniveau gaan doorgeven.
Isabellarose- schreef:
28-03-2019 16:31
Het zit zo dat ik bij mijn vorige werkgever (paar jaar terug) langdurig ben uitgevallen wegens psyche etc. Ik ben daar toen intensief voor behandeld en hoofdstuk was afgesloten. Dossier dicht.

Ik heb nu een nieuwe baan en hier vond ik het totaal niet relevant om oude lijken uit de kast te trekken. Het ging immers goed met mij. Je kan daar wel over door blijven gaan maar ik was 'genezen' verklaard. Voor zover dat kon dan.
Maar nu ben ik dus toch weer uitgevallen. En ik wil eigenlijk mijn verleden laten waar hij zit maar worstel nu heel erg met het toch vertellen.

Als je al je zwaktes en al je medische historie altijd maar met je mee moet dragen als een last die je achtervolgd kan je nooit ergens opnieuw beginnen. Ik was al jaren stabiel. Maar nu dus helaas toch een fikse terugval.

Daarnaast heb ik een auto-immuun ziekte. Dit weten ze wel overigens. Maar omdat twee andere collega's hetzelfde hebben (zal je altijd zien) en wel gewoon door kunnen blijven werken, vind ik het heel lastig om dat als reden op te voeren.
Het klinkt alsof je jezelf aardig in de weg zit.
Ik vind het niet gek dat je het aangaan van je nieuwe baan niet de je hele medische historie uit de kast hebt getrokken. Het ging goed en dat was prima.
Nu gaat het niet meer zo goed en je geeft zelf aan dat het óók psychisch is. Nu kan je jezelf wel overtuigen dat dit niet mag en dat het oneerlijk is om je verleden mee te dragen en dat dus niet hoeft. Maar toch speelt het nu wel.
Stop dus met jezelf overtuigen en gun het jezelf om hiermee bezig te zijn. Doe het laatje open, kijk samen met de psycholoog welke invloeden uit deze lade nu een rol spelen en ga daar mee aan de slag.
Juist dan wordt je weer stabiel en kun je weer door. En dan mag je gewoon weer verder gaan of opnieuw beginnen en kun je je medische historie een plek geven, in plaats van het mee te slepen. Dat hoef je echt niet op tafel te gooien bij jan en alleman op tafel te gooien, of het nu goed of slecht gaat, maar als het nodig is moet je er wel uit kunnen putten. Hopelijk heb je uiteindelijk geen slechte periodes en kun je het steeds meer achter je laten.
Moire schreef:
29-03-2019 13:39
Met alle persoonlijke dingen die jij verteld hebt? Kan het me niet voorstellen en zou daar ook nooit mee akkoord gaan.
Nee natuurlijk niet met alle persoonlijke dingen die ik daar verteld heb.
Lucifer2018 schreef:
29-03-2019 13:52
Ligt eraan wat je bedoelt met persoonlijke zaken.

Je ziektebeeld en prognose en belastbaarheid volgens die behandelaar lijkt me nodig anders hoeven ze ook niks op te vragen. Dat kan kort, globaal en zakelijk en dat kan wat detailleerder. Maar dat laatste sowieso alleen in overleg.

Maar ze zullen echt geen privezaken op detailniveau gaan doorgeven.
Ziektebeeld , prognose en belastbaarheid idd.
rascalles schreef:
29-03-2019 15:10
Ziektebeeld , prognose en belastbaarheid idd.
Dus niet de persoonlijke dingen.
Een bedrijfsarts mag niet het volledige dossier in zien/ opvragen.
Er dienen hele gerichte vragen gesteld te worden zoals diagnose, behandeling etc.
Je tekent voor de vragen die gesteld worden.
Het weigeren van het opvragen van medische informatie kan gezien worden als niet meewerken aan de re-integratie.
ieneminnie schreef:
29-03-2019 17:37
Een bedrijfsarts mag niet het volledige dossier in zien/ opvragen.
Er dienen hele gerichte vragen gesteld te worden zoals diagnose, behandeling etc.
Je tekent voor de vragen die gesteld worden.
Het weigeren van het opvragen van medische informatie kan gezien worden als niet meewerken aan de re-integratie.

Vragen staat vrij.
Het wordt pas een probleem als je behandelaar lukraak zonder jouw toestemming alles wegggeeft.
.
Anoniem262821034 schreef:
29-03-2019 17:58
Vragen staat vrij.
Het wordt pas een probleem als je behandelaar lukraak zonder jouw toestemming alles wegggeeft.
Er word netjes door de arboarts gevraagd aan de patient of ze dat mogen opvragen, moet je een formulier voor invullen en ondertekenen.
Dat gaat met de vragenlijst naar de behandelaar.

Natuurlijk gaan ze dat niet zomaar vragen en natuurlijk gaat de behandelaar niet zomaar prive dingen doorgeven. Of wat dan ook zonder je toestemming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven