Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
rosanna08 schreef:
01-04-2019 21:21
Ik gok dat jouw post bij Solo voor vlekken zal zorgen
Bij mij in elk geval wel!
Solomio schreef:
01-04-2019 22:02
Haha, ik schrijf 1x in de 2 weken, maar dat is omdat ik de hoon van de Viva-sters nog een beetje probeer af te wenden.

De plekken met de meeste kruimels veeg ik tussendoor af en toe, stofzuigen is echt een uitzondering.
Sterker nog, ik heb alleen maar gestofzuigd omdat er mensen over de vloer kwamen.

Anders kon ik hier vertellen dat de laatste dat ik stofzuigde vorig jaar was ;-D
Solomio schreef:
01-04-2019 21:56
Als ze allemaal maar een vaste plek hebben. :roll:

Daar gaat het bij mij al mis: ik heb 6 miljoen spullen en maar 3 miljoen plekken.
Jahoor, hebben ze. Mijn bed. :proud:
ClaireSophie schreef:
01-04-2019 21:25
We hebben twee katten! Praat ik daarmee misschien mijn smetvrees goed? :-$

Ik besef ook dat het soms gekkenwerk is, maar ik krijg écht de kriebels van bijvoorbeeld kattenpootjes op de vensterbank (buitenkatten) dus hup doekje erover, kost nog geen 20 seconden....

Maar zoals gezegd: zou soms écht willen rustig op de bank te kunnen zitten zonder onrustig gevoel als bijvoorbeeld het aanrecht vol staat na avondje koken.

Ik ben denk ik het andere uiterste van dit topic. :facepalm:
Ik hoop echt van harte voor je dat je straks die kostbare tijd lekker aan je baby besteedt i.p.v. aan dat stomme huishouden. :)
Solomio schreef:
01-04-2019 22:02
Haha, ik schrijf 1x in de 2 weken, maar dat is omdat ik de hoon van de Viva-sters nog een beetje probeer af te wenden.
:proud:
Ik stofzuig wel 1x per twee weken denk ik en mijn hulp ook, dus bij elkaar wordt er toch wel elke week gestofzuigd. Maar de bovenverdieping stofzuig ik eigenlijk nooit.
Ik denk dat ik dit jaar een keer of 3 heb gestofzuigd.
Drackie schreef:
01-04-2019 22:07
Hier ook, maar ze vinden zelf dat ze best ook op andere plekken horen.

Ik kan alleen dus mijn bed nooit verschonen, want daar liggen net de katten als ik aan verschonen denk.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Drackie schreef:
01-04-2019 22:07
Herkenbaar :rofl:

Mijn bed is inmiddels wel weg nu, zooi ook weg. Kamer is bijna leeg nu. Ik ben bezig met het wegdoen van heel veel spullen, wil eind vh jaar verhuizen nl.
Mijn man is trouwens wel een beetje een opruimfreak. Voordat we op vakantie gaan moet het huis altijd helemaal netjes :facepalm:
Dat is wel fijn als je thuis komt, maar zoooooo irritant als je weg wilt en hij gaat de keukentafel nog opruimen O_o
Ik ben nu langzaam aan aan het opruimen, sowieso zorg ik er nu voor dat inderdaad de oppervlakte van meubels leeg is, heb laatst alle kasten uitgezocht. Alle batterijen in een doos gedaan, waxinelichtjes. Ik moet nog een rommelkast opruimen maar daar zitten deuren voor. Ik smijt daar altijd alles in en klap zo snel mogelijk die deurtjes weer dicht :facepalm:

Maar ben wel trots dat de meeste kasten ook aan de binnenkant heb gedaan. Dweilen doe ik echt nooit, ja als er een keer bezoek komt. Stofzuigen met geluk eens per week, maar poetsen en stoffen dan weer wel even met een allesreiniger overal overheen. De trap leeghouden, kussens even netjes op de bank en kleden in de mand. M'n bed verschonen lukt me wel eens per week. En gelukkig heb ik enkel een bed in m'n slaapkamer en twee nachtkastjes. Ik ga binnenkort de zolder maar eens op om alle knutselspullen uit te zoeken, want op een of andere manier heb ik driehonderd onafgemaakte of nog te starten projecten bedacht. Maar al 4 jaar niet uitgevoerd.. :-$ maar tis handig voor ooit... :hyper:

Dit topic zet me weer aan het werk, krijg spontaan zin om op te ruimen. PS, bij mij werkt poetsen vaak als ik niet kan slapen, daarna kan ik nog niet slapen maar is m'n huis in ieder geval frisser wanneer ik dan toch chagrijnig ben door te weinig slaap. Behalve stofzuigen. Dat doe ik niet snachts. :hyper:
Andersom schreef:
01-04-2019 21:30
Niet alleen bij Solo hoor! Ik houd van schoon en heb daar best wat discipline voor over. Maar wat ik daar las gaat mij ook veel te ver. Mijn schoonmoeder is ook zo. Als je daar weg gaat, ligt je kopje al in het sop voordat je je jas aan hebt. En voordat ik alle gordels van mijn kinderen vast had in de auto had zijn de stofzuiger al opgezocht om de kruimels, die de kinderen hadden laten vallen, op te zuigen.
Lijkt mijn moeder wel!
Als ik daar ben, ruim ik ook meteen alles op. Het is er zó netjes dat ik er een beetje kriegel van word.
Ze heeft elke week een schoonmaakster en ik vraag me regelmatig af wat die daar eigenlijk moet doen.
De tafels in de woonkamer hebben doorzichtig plastic kleden over de tafelkleden zodat die niet vies worden...
Ik ben bang dat ik die schoonmaak-genen niet heb geërfd.

Gelukkig is mijn huidige huis makkelijker bij te houden dan mijn vorige. Houten vloeren i.p.v. vloerbedekking scheelt enorm in stofzuigen. Veel lichter werk. De woonkamer is ruim en vrij leeg, alleen meubels langs de wanden en dat zuigt makkelijk.
Ik heb een privé-toilet in de slaapkamer dat alleen door mezelf wordt gebruikt en ik hou de ander schoon door die nauwelijks te gebruiken.
De keukentafel dubbelt als bureau als ik thuis werk en de helft ligt vol werk-zooi. Kan ik aan de andere helft eten.

Mensen die bij mij komen weten dat ik geen schoonmaakwonder ben, maar het is wel presentabel.
Als zich bezoek aankondigt trek ik even een stofzuiger door het huis en een doekje door het toilet en het kan er dan redelijk mee door, vind ik.
De enige die soms onaangekondigd langskomt is een kennis uit het dorp en dat is ook een vrijgezelle vent, zijn huis is een paar graden erger dan het mijne, dus die vind het al heel wat.

Nee, het is geen hobby, dat schoonmaken. En het scheelt als je de gebruikelijke “mannentolerantie” hebt.
When in doubt, the auditor is always right!
Vindt nou trouwens niemand mijn never ending story-plaatje leuk :'(
En de afwas doe ik altijd alleen maar voor de helft...
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 22:17
Nee. :rolling:
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
01-04-2019 22:19
Nee. :rolling:
:cry:
COtweepuntnul schreef:
Ik wel hoor! Ben vergeten er even op te reageren, maar moest er erg om lachen :proud:
COtweepuntnul schreef:
Ja, ik vond hem leuk!!

Alleen vind ik de was draaien wel heel leuk om te doen, alleen nu niet want mijn wasmachine is kapot.
TO, ik snap je probleem!

Ikzelf vind het heel moeilijk als iets heel groot/moeilijk/veel lijkt en dan doe ik het gewoon niet. Dus ik knip het op in de kleinst mogelijke stukjes en ieder moment dat ik even tijd heb (tijdens het koken, net na het afruimen, ik heb 's ochtends altijd een kwartier tot half uur over, na de lunch als ik thuis ben...) pak ik zo'n heel klein brokje. Dat is bijvoorbeeld 1 van de volgende dingen:

1. Bed opmaken
2. Kleding opruimen
3. Was aanzetten/ophangen/weghangen
4. Bed afhalen
5. Vers beddengoed op bed
6. Toiletbak konijnen verschonen
7. Afval naar de container
8. Ramen alleen woonkamer
9. Ramen alleen slaapkamer
10. Stoffen
11. Stofzuigen/bezemen
12. Dweilen
13. Afwas
14. Wc/wasbak
15. Opruimen (dus losse rommeltjes weg)

Ik pak 1 van deze dingen, en dan kies ik degene die het nodigst moet en waar ik genoeg motivatie voor heb. Dan doe ik dat klusje, is zo klein dat het zo gepiept is! Als ik daarna geen tijd of zin meer heb prima, komt wel op het volgende moment dat ik even heb. Maar meestal heb ik na 1 klusje de smaak te pakken en pak ik nog 1 ander klusje aan. Zo doe ik vaak wel 2 tot 4 kleine klusjes per dag. Is veel fijner om lekker kleine dingen van een kwartiertje tot half uur per stuk af te strepen (en je dan steeds een schouderklopje te geven) dan tegen 1 groot ding waar je een uur mee bezig bent op te hikken. Betekent dat dat soms de afwas er 3 dagen staat omdat geen zin want ander klusje gekozen? Ja, maar dat is oké want iets anders is dan wèl gebeurd, ik plaats van geen zin in afwas maar het moet persé dus doe ik maar niks. En op een gegeven moment is het bestek gewoon op dus dan is er ineens geen keus meer haha.

Grotere dingen zoals "de badkamer" of "de konijnen volledig verschonen" plan ik nog wel bewust en is nog wel een grote brok, maar dat is oké, het zijn er maar een paar en ook die verdeel ik over verschillende dagen.
En de post? Laten jullie dat ook liggen ;-D
Haha gelukkig maar
Abundance-of-Freedom schreef:
01-04-2019 22:06
Sterker nog, ik heb alleen maar gestofzuigd omdat er mensen over de vloer kwamen.

Anders kon ik hier vertellen dat de laatste dat ik stofzuigde vorig jaar was ;-D
Hier gaat stofzuigen in stappen en kamer per kamer.

"Effe alles naar buiten slepen" uit de living - 3 krabpalen, losse zetel, salontafel, poef, bureaustoel, paar losse lampen, ... - is bijvoorbeeld op zich al een half uur werk.
Dan moet eerst heel die salontafel opgeruimd worden, mijn laptop een andere plaats krijgen, ...
Vervolgens moet er ook nog gesleept worden met onze 5-persoonshoekzetel om die van de muur te krijgen om er ook achter en onder te kunnen.

En dan begint het eigenlijke stofzuigen én moet alles ook nog een keer terug.

"Effe snel de living stofzuigen" en eventueel dweilen en je bent zo 1.5 à 2 uur bezig.

Dan doe ik dus écht niet dezelfde dag ook nog de keuken en de slaapkamers en de badkamer.

Ik gok dat we aan een keer of 2 à 3 stofzuigen zitten dit jaar.

Aan "niet fatsoenlijk stofzuigen" en maar alles laten staan en rondom stofzuigen doe ik niet.
Dan kan ik evengoed niet stofzuigen.
Alles naar buiten slepen? Dat doe ik echt niet hoor, om even te stofzuigen! Ik schuif alleen de bank even aan de kant en zelfs dat niet altijd. De tafel kan ik gewoon onder zonder hem aan de kant te schuiven. En dan ziet het er na het stofzuigen alsnog een stuk netter uit dan ervoor. Ik vind dan echt niet dat ik 'niet fatsoenlijk' gestofzuigd heb. Als ik alles aan de kant moest schuiven zou ik denk ik nooit meer stofzuigen.
redbulletje schreef:
01-04-2019 22:05
Bij mij in elk geval wel!
Bij mij ook. En volgens mij is ons huis echt niet zo vies en rommelig (op wat kinderspeelgoed na maar dat hoort er nou eenmaal bij). Ik schiet in ieder geval echt niet in de stress als er onverwachts bezoek komt.
Abundance-of-Freedom schreef:
01-04-2019 22:22
En de post? Laten jullie dat ook liggen ;-D
De post wordt bij binnenkomst op de eettafel gedropt.

Als ik hem eruit vis, check ik al es snel op rekeningen en loonbrieven en leg die apart.
Man doet dat niet en dan kan er al es wat verloren gaan / net op 't nippertje gezien worden.

Om de zoveel tijd - meestal tegen dat het papier komt - roefel ik es door wat er op tafel ligt.
En smijt 80 % weg wegens reclame.
(Soms lees ik die reclame om inspiratie te hebben qua koken. Vandaar dat ik hem laat liggen voor "ergens in de loop van de week".
Meestal wordt dat dan "in de loop van de maand".)

Op 't moment dat ik een factuur in mijn handen heb, betaal ik ze ook gelijk.
Eventueel met memo-datum.
Anders krijgt ze toch weer pootjes en wordt ze vergeten :-).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven