Zwanger en toxoplasmose
maandag 1 april 2019 om 21:52
Hoi allemaal,
Vandaag ben ik in het tuincentrum geweest, ik ben in aanraking gekomen met aarde. Vervolgens onbewust in mijn oog gewreven.
Ik ben nu als de dood dat ik in aanmerking ben gekomen met toxoplasmose. Misschien wat overdreven maar ik ervaar best wel wat stress en emotie.
Is er iemand die weet of de aarde van het tuincentrum 'schoon' is en kwaad kan.
Ik zal morgen met het tuincentrum en de verloskundige bellen, voor nu zouden ervaringen/tips wel heel fijn zijn.
Vandaag ben ik in het tuincentrum geweest, ik ben in aanraking gekomen met aarde. Vervolgens onbewust in mijn oog gewreven.
Ik ben nu als de dood dat ik in aanmerking ben gekomen met toxoplasmose. Misschien wat overdreven maar ik ervaar best wel wat stress en emotie.
Is er iemand die weet of de aarde van het tuincentrum 'schoon' is en kwaad kan.
Ik zal morgen met het tuincentrum en de verloskundige bellen, voor nu zouden ervaringen/tips wel heel fijn zijn.
maandag 1 april 2019 om 21:57
1. De kans is heel klein
2. De eitjes hebben 48 uur nodig om uit te komen, ik neem aan dat je je handen goed gewassen hebt sinds je thuis bent
3. Waarschijnlijk ben je al eens besmet geweest, en is er geen gevaar meer
4. Belt niet het tuincentrum
5. Bespreek je (irreële) angst even met je vk, tijdens je volgende bezoek
2. De eitjes hebben 48 uur nodig om uit te komen, ik neem aan dat je je handen goed gewassen hebt sinds je thuis bent
3. Waarschijnlijk ben je al eens besmet geweest, en is er geen gevaar meer
4. Belt niet het tuincentrum
5. Bespreek je (irreële) angst even met je vk, tijdens je volgende bezoek
maandag 1 april 2019 om 22:05
Toxoplasmose kan in tuinaarde voorkomen, maar dat is meestal een gevolg van katten die erin gepoept hebben en daarmee de parasiet in de aarde achterlaten. De kans dat katten in het tuincentrum in de grond poepen, is niet zo heel erg groot.
Daarnaast kun je de parasiet alleen binnen krijgen door het te eten. Het kan dus niet via je ogen zijn weg in je lijf vinden.
Het is goed dat je alert bent, want Toxoplasmose is echt wel iets om serieus te nemen. Maar in dit geval lijkt de kans op besmetting echt heel minimaal.
Daarnaast kun je de parasiet alleen binnen krijgen door het te eten. Het kan dus niet via je ogen zijn weg in je lijf vinden.
Het is goed dat je alert bent, want Toxoplasmose is echt wel iets om serieus te nemen. Maar in dit geval lijkt de kans op besmetting echt heel minimaal.
maandag 1 april 2019 om 22:07
Hee meid. Deze angst heb ik ook veel gehad tijdens de zwangerschap.
In tuinaarde in Intratuin zit geen kattenpoep en toxoplasmose. Dat je het via je ogen kunt krijgen, heb ik ook ooit gelezen. De kans is echter veel kleiner dan via je mond.
Ik heb in mijn zwangerschap komkommers gegeten uit de moestuin met heel veel aarde in een verstopt gaatje in de komkommer. In die moestuin strontten elke dag katten.
Dit verhaal aan de arts voorgelegd en die maakte zich geen zorgen.
Zoals hierboven beschreven, de kans is nihil dat je het krijgt tijdens je zwangerschap.
Hou maar rekening met nog een aantal onvermijdbare voorvallen waar je wellicht even van moet slikken.
Echt...niet te bang zijn. Is zonde...
Liefs
In tuinaarde in Intratuin zit geen kattenpoep en toxoplasmose. Dat je het via je ogen kunt krijgen, heb ik ook ooit gelezen. De kans is echter veel kleiner dan via je mond.
Ik heb in mijn zwangerschap komkommers gegeten uit de moestuin met heel veel aarde in een verstopt gaatje in de komkommer. In die moestuin strontten elke dag katten.
Dit verhaal aan de arts voorgelegd en die maakte zich geen zorgen.
Zoals hierboven beschreven, de kans is nihil dat je het krijgt tijdens je zwangerschap.
Hou maar rekening met nog een aantal onvermijdbare voorvallen waar je wellicht even van moet slikken.
Echt...niet te bang zijn. Is zonde...
Liefs
maandag 1 april 2019 om 22:12
maandag 1 april 2019 om 22:35
maandag 1 april 2019 om 22:57
Waar ben je dan zo onzeker over?
Je bent pas maximaal 5 weken zwanger.
maandag 1 april 2019 om 23:02
dinsdag 2 april 2019 om 00:59
dinsdag 2 april 2019 om 07:52
Wat anderen al zeggen: volgens mij hoef je niet bang te zijn.
Maar ik herken je angst voor toxoplasmose. Heeft een rol gespeeld de hele tweede helft van mijn tweede zwangerschap, bijna dwangmatig. Als je merkt dat je teveel met dit soort dingen bezig bent, geef dat dan echt aan bij je verloskundige.
Maar ik herken je angst voor toxoplasmose. Heeft een rol gespeeld de hele tweede helft van mijn tweede zwangerschap, bijna dwangmatig. Als je merkt dat je teveel met dit soort dingen bezig bent, geef dat dan echt aan bij je verloskundige.
dinsdag 2 april 2019 om 17:03
dinsdag 2 april 2019 om 18:38
Wat spannend inderdaad! Ik hoop voor je dat alles goed gaat en je uiteindelijk een gezond kindje op de wereld mag zetten. Veel sterkte