Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Solomio schreef:
02-04-2019 09:05
Tja, ik vind dat ze er om vragen hoor.
Als ze willen blijven leven moeten ze buiten blijven. Ik heb het vaak genoeg herhaald.
Mja in mijn ervaring; spinnen, katten, kinderen, echtgenoten: allemaal even hardleers. Om ze dan maar allemaal af te maken vind ik wat rigoureus.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 22:34
De mensen in dit huis die stofzuigen (lees: ik niet) heb ik nog nooit iets naar buiten zien slepen. Lijkt me wat overdreven.
Naar buiten slepen, wie doet dat nog, anno 2019?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Niet lullen, maar poetsen! :whip: :yes:
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
lux- schreef:
02-04-2019 08:35
Ben me door dit topic trouwens wel gaan realiseren dat ik spinnenwebben aan het plafond heb. Dat was me nog helemaal niet opgevallen, maar die zal ik eens weghalen straks :lol:
Oké, ik beken ook iets: ik gaf vanmorgen mijn baby de fles in bed, keek omhoog en zag ook spinnenrag in de hoek o_o o_o

En ik zit nu nog op bank, want baby slaapt :proud: dus even viva tijd

Wel al gestofzuigd en gedweild natuurlijk :yes:
ClaireSophie schreef:
02-04-2019 10:30
Oké, ik beken ook iets: ik gaf vanmorgen mijn baby de fles in bed, keek omhoog en zag ook spinnenrag in de hoek o_o o_o

En ik zit nu nog op bank, want baby slaapt :proud: dus even viva tijd

Wel al gestofzuigd en gedweild natuurlijk :yes:
Valt me wel wat tegen van mevrouw Helderder ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
02-04-2019 09:08
Mja in mijn ervaring; spinnen, katten, kinderen, echtgenoten: allemaal even hardleers. Om ze dan maar allemaal af te maken vind ik wat rigoureus.
Als het onder mijn schoen past moet het dood. Maat 45, dus riskant hier.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ben ook zo'n chaoot wat huishouden betreft, maar ik heb het geluk dat ik er qua interieur een buitengewoon minimalistische smaak op na houd. Hier staat dus een minimum aan meubels. Aan frutsels heb ik een spuughekel, dus er staat op het dressoir 1 niet te grote sculptuur, dat is alles. Geen kleine plantjes of vazen of foto's, maar twee heel grote planten gewoon op de vloer.
Als het zo uitkomt flodder ik een keer met een swiffer over de meubeloppervlakken heen.

Ik heb geen kinderen, geen huisdieren en 1 echtgenoot die het ook allemaal niet zo boeit. Als een van ons tweeën in de kelder komt, gooien we een was in de machine of in de droger.
Aan strijken doe ik alleen in noodgevallen. Ik kan het ook helemaal niet, ik strijk overal meer vouwen in dan uit. Gelukkig draagt man zelden overhemden en nooit blouses (die heeft hij geloof ik niet eens).

Ik HAAT het geluid van stofzuigers, dus ik zet, als ik langer dan een uur de deur uit ga, de robotstofzuiger aan, dat is dus een paar keer per week. Ik heb geen drempels, dat scheelt een stuk. De hulp zuigt 1 x per 2 weken de boel met de gewone stofzuiger en dweilt dan ook gelijk, maar dan ben ik er meestal niet. Zij doet ook de ramen, voor de buitenkant heb ik een ruitenwasser die 1 x per 2 maanden komt en die, schat die hij is, gelijk de kozijnen meeneemt. Niet dat mij dat opvalt hoor, maar man zag het toevallig.

In de keuken staan alleen dingen die ik elke dag gebruik: keukenmachine, vijzel en een losse magnetron. De rest prop ik in kastjes (die je dus wel met beleid moet openen @( ).

En verder lijd ik aan een buitengewone huishoudblindheid. Ik kijk rustig over bergen administratie heen (behalve nu, in tijden van belastingaangifte), over was die nog gevouwen moet worden en over kruimels op tafel. Zoals al gezegd hier: het is een never ending story en dat vind ik zoooo zonde van m'n tijd!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Solomio schreef:
02-04-2019 11:07
:HA:
Solomio schreef:
02-04-2019 11:07
Nee, daar vind ik ze te nuttig voor. Kleinere spinnen laat ik lekker zitten. M'n hulp let wel op de spinrag. Voor grotere spinnen (> 2cm ex. poten) die we hier regelmatig hebben, heb ik altijd een Duvel-glas en een stevige kaart klaarstaan. Glas over de spin, kaart eronder en hup, de tuin in. Gelukkig ben ik niet bang voor spinnen, alleen voor de kans dat ik nog een keer de spin met glas en al de tuin in mieter :facepalm: :biggrin: ).
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Wat een fijn topic dit, veel herkenning ook. Tomatensoep, je hebt al een hoop tips gekregen, ik heb ze niet allemaal onthouden dus misschien is iets dubbel.

Je zegt dat je vriend de was doet. Wanneer doet hij dat en wat doe jij op dat moment? Bij mij helpt het onwijs als we tegelijk dingen in het huis aan het doen zijn, dat houdt mij aan het werk. Wat ook helpt (en waar altijd na een paar weken weer de klad in komt, maar goed, dan heb je het toch heen paar weken gedaan! ;-) ) is afspreken dat we, voordat we op de bank aan onze avond beginnen, een kwartier samen opruimen/schoonmaken. En dan kun je een hoop doen hoor! Is toch iedere avond een half uur!

Zou het helpen als je vriend je helpt met de planning? Als in: Soeppie, het is maandag, heb je de wc al gedaan? Of zou het helpen om iedere zondagavond een aftekenlijstje te maken voor iedere dag van de week, dat je ergens aan de koelkast ophangt ofzo? Dat zijn dingen die mij helpen (al geldt bij mij bij alles; het helpt een tijdje, en dan zakt het weg en moeten we het echt opnieuw afspreken of moet ik iets anders verzinnen).
lux- schreef:
02-04-2019 08:35
Ben me door dit topic trouwens wel gaan realiseren dat ik spinnenwebben aan het plafond heb. Dat was me nog helemaal niet opgevallen, maar die zal ik eens weghalen straks :lol:
Ik app dan een foto naar onze schoonmaakster van de raggen.... en dan appt ze terug 'wat? Heb ik die laten zitten???' :twisted:

Overigens zijn man en ik altijd heel blij met aangekondigd bezoek, want dan ruimen we het huis (de woonkamer) inderdaad in een uurtje helemaal spic en span op en zijn we allebei heel gelukkig met de netheid van ons bestaan. We proberen minimaal een keer in de maand bezoek te krijgen ;-)
Belg007 schreef:
01-04-2019 22:34
Daar begin ik dus hier echt niet aan, want dan raak ik nergens bij met de stofzuiger en ligt er nog even veel stof als voor ik begon.
Het is hier alles buiten of er wordt niet gestofzuigd.

De 5-persoons daar heb ik niet altijd zin in om die te verslepen, maar al de rest moet er toch echt uit.

Aan 't eind stofzuig ik de krabpalen en dergelijke dan ook nog es effe. Buiten, zodat de meeste pluche en houtvezel daar ligt.

Maar aan zo'n expeditie begin ik dus niet elke dag of elke week.

Echt?? Een vijfpersoonbank verslepen? Zulke dingen doe ik misschien 1x per jaar. Stofzuigen elke week. Gewoon onderdoor en eromheen.
Hebben jullie een "haat ik het meest-klus"?
Ik wel. De oven en de afzuigkap schoonmaken (6)
Wat heel vervelend is want ik bak en kook veel met de oven.
Oh en ook: de jaloezieën van de keuken. Die dingen worden vreselijk vet en stoffig maar ik haat het schoonmaken ervan. Het gebruik daarentegen vind ik dan juist weer heel fijn.
herfstappeltaart schreef:
02-04-2019 12:12
Bedden verschonen en was ophangen vind ik echt verschrikkelijk
Vind sowieso niets wel leuk, behalve de ramen wassen aan de buitenkant: bij mooi weer lekker kliederen met sop en water (doe het dus ook alleen in de zomer)
Bedden verschonen. Dat doet de schoonmaakster dus elke week (anders zou het ook niet wekelijks gebeuren trouwens).
Stof afnemen.
Poppy_del_Rio schreef:
02-04-2019 12:38
Stof afnemen.
Oh dat vind ik eigenlijk wel weer leuk :mrgreen:
02-04-2019 12:13
Oh en ook: de jaloezieën van de keuken. Die dingen worden vreselijk vet en stoffig maar ik haat het schoonmaken ervan. Het gebruik daarentegen vind ik dan juist weer heel fijn.
Jaloezieën vervangen door iets anders?

Stofzuigen, dus hebben we een robotstofzuiger aangeschaft.

Ons huis is vrij makkelijk in onderhoud. We hebben het geluk gehad om zelf te kunnen bouwen, dus veel ingebouwde kasten en veel opbergruimte. Het enige dat ik echt haat is de vloer onder (soort natuursteen waar stof en vuil intrekt en alleen schoon te krijgen is met de stoomreiniger) en dat het huis te groot is. Voor de rest mag ik echt niet klagen. Strijken doe ik niet, koken gaat ook heel snel (online zijn veel vers bereide producten te krijgen) en verder vind ik de swiffer een geweldige uitvinding.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
02-04-2019 12:44
Jaloezieën vervangen door iets anders?

Stofzuigen, dus hebben we een robotstofzuiger aangeschaft.

Ons huis is vrij makkelijk in onderhoud. We hebben het geluk gehad om zelf te kunnen bouwen, dus veel ingebouwde kasten en veel opbergruimte. Het enige dat ik echt haat is de vloer onder (soort natuursteen waar stof en vuil intrekt en alleen schoon te krijgen is met de stoomreiniger) en dat het huis te groot is. Voor de rest mag ik echt niet klagen. Strijken doe ik niet, koken gaat ook heel snel (online zijn veel vers bereide producten te krijgen) en verder vind ik de swiffer een geweldige uitvinding.

Ik heb al van alles de revue laten passeren om de jaloezieën te vervangen maar het is allemaal "of open of dicht ". En bij jaloezieën vind ik het zo fijn dat je er mee kunt spelen wat betreft lichtinval, inkijk e.d. Maar het schoonmaken (vooral in de keuken) vind ik echt een groot nadeel. Ik doe het ook niet vaak maar dat maakt de klus er juist moeilijker op. Ik verwijder stof en vet vaak met pure ammonia en dan lamel voor lamel :bonk:
Er zijn ook van die rolgordijnen met banen afwisselen doorzichtig en dicht, maar die vind ik niet heel mooi.
Ik heb in de keuken ook jalouzieën. Ja, die worden na verloop van tijd vet.
Ik vervang ze dan maar. Zijn niet zo duur.
Het meest hou ik van opruimen en ordenen. De voorraadkast ordenen bijvoorbeeld. Alles op z'n plaats, alle potten en dozen netjes in het gelid. Ik wordt er zen van. Idem in de kledingkasten. Opruimen vind ik stukken leuker dan schoonmaken.
Hier een peuter van 2,5. Ik poets elke dag, je kunt ook gewoon poetsen waar je kind bij is, dan zorg je gewoon dat hij zichzelf vermaakt.

En ik poets als hij zijn middag slaapje doet..
Gaat prima
Zenzeo schreef:
02-04-2019 13:07
Ik heb in de keuken ook jalouzieën. Ja, die worden na verloop van tijd vet.
Ik vervang ze dan maar. Zijn niet zo duur.
Nou hier zijn ze ongeveer 2,5 meter breed. Vind ik toch best prijzig.
02-04-2019 13:09
Nou hier zijn ze ongeveer 2,5 meter breed. Vind ik toch best prijzig.
Die van mij heeft de breedte van de keukendeur, dus die is best goedkoop.
2,5 meter is een ander verhaal, inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven