Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Volgens mij lezen mijn ouders hier stiekem mee.

Wie hangt hier een half uur geleden - om half 11 's avonds - aan de lijn ... mijn ouders met de mededeling "wij komen morgenmiddag".

Mijn vader moet en zal een bepaalde herstelling komen doen.
Die we perfect zelf wilden proberen. Ik heb alleen effe wat advies gevraagd vanmiddag.

Hij die altijd moord en brand schreeuwt over de 45 minuten + de file tussen ons en hen. Waardoor ie normaal maximaal 2 keer per jaar komt.
Beslist nu om half 11 dat ie hier morgen voor de deur staat.
Samen met mijn moeder "want ja, ik heb wel geen zin om heel die afstand in mijn ééntje te doen".

Man mag de honneurs waarnemen, want deze - op huishoudelijk vlak mislukte - dochter is werken.
Tegen hem zijn ze meestal minder cru over huis, poets en opruim :-D.
Dat hoor ik morgenavond dan wel weer van mijn moeder, aan telefoon.

A la guerre comme à la guerre en dan zien ze 't es écht "zoals het is", zonder 3 dagen tijd om het hele huis te doen.

En tegen dat ik morgenavond thuiskom heb ik hopelijk een perfect opnieuw gekitte douche :-).
Belg007 schreef:
02-04-2019 23:32
Volgens mij lezen mijn ouders hier stiekem mee.

Wie hangt hier een half uur geleden - om half 11 's avonds - aan de lijn ... mijn ouders met de mededeling "wij komen morgenmiddag".

Mijn vader moet en zal een bepaalde herstelling komen doen.
Die we perfect zelf wilden proberen. Ik heb alleen effe wat advies gevraagd vanmiddag.

Hij die altijd moord en brand schreeuwt over de 45 minuten + de file tussen ons en hen. Waardoor ie normaal maximaal 2 keer per jaar komt.
Beslist nu om half 11 dat ie hier morgen voor de deur staat.
Samen met mijn moeder "want ja, ik heb wel geen zin om heel die afstand in mijn ééntje te doen".

Man mag de honneurs waarnemen, want deze - op huishoudelijk vlak mislukte - dochter is werken.
Tegen hem zijn ze meestal minder cru over huis, poets en opruim :-D.
Dat hoor ik morgenavond dan wel weer van mijn moeder, aan telefoon.

A la guerre comme à la guerre en dan zien ze 't es écht "zoals het is", zonder 3 dagen tijd om het hele huis te doen.

En tegen dat ik morgenavond thuiskom heb ik hopelijk een perfect opnieuw gekitte douche :-).
Haha oei, succes!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
02-04-2019 23:38
Haha oei, succes!
Overigens hebben zowel ik als man vandaag ook al mogen horen "waarom zou je dat ding nog opnieuw kitten, smijt hem er gewoon uit en laat een hele nieuwe plaatsen".

Ze vinden de douche versleten, de lavabo moet groter, er moet een bad, de tegels moeten uitgebroken en ook de tegels op de muren vinden ze maar niks. Net zoals de spiegel en de badkamerdeur.
En uiteraard moeten er nodig nieuwe kasten.

Het mag een mirakel heten als ze hier morgen "maar" met 2 staan en niet met een heel klusteam :-D.

("Ooit" komt er een nieuwe lavabo en een nieuwe douchedeur.
Maar dat zeggen we al 7 jaar.)
Nou, het is jullie huis. Ik begrijp niet dat mensen zich moeten bemoeien met de inrichting van het huis van een ander. Die commentaar altijd op anderen, ik vind dat zo ontzettend stom.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 01:03
1.90% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Zijn er echt mensen die een vaatwasser hebben en dan hun pannen met de hand gaan afwassen!?? :O :O Alsjeblieft zeg, voor dat rotwerk heb ik dat apparaat nou net gekocht. Okee, je machine zit sneller vol, maar dan draai ik wel 2 afwassen. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat mijn pannen er slechter van zijn geworden.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
lux- schreef:
02-04-2019 22:46
Naar boven lopen. Was uithangen en nieuwe erin. 5 minuutjes en klaar.
Was uithangen = was aan wasrek of waslijn ophangen?
In 5 minuten? :kneel:

Ook bij mij is het een probleem dat ik huishoudelijke taken heel traag uitvoer. In ieder geval veel trager dan mijn man of mijn moeder. Dit is des te vreemder omdat ik op mijn werk juist heel snel werk als ik routinematige taken moet doen.
Sri-is-back-now schreef:
03-04-2019 00:51
Zijn er echt mensen die een vaatwasser hebben en dan hun pannen met de hand gaan afwassen!?? :O :O l
Mijn man wast zijn lievelingspannen ook met de hand af :) Ze slijten dan minder snel volgens hem.
Sri-is-back-now schreef:
Zijn er echt mensen die een vaatwasser hebben en dan hun pannen met de hand gaan afwassen!?? :O :O Alsjeblieft zeg, voor dat rotwerk heb ik dat apparaat nou net gekocht. Okee, je machine zit sneller vol, maar dan draai ik wel 2 afwassen. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat mijn pannen er slechter van zijn geworden.
De vaatwasser is hier al maanden stuk.

Maar hier gingen alleen het bestek, de borden, glazen, kleine kommetjes, ... in de vaatwas.

Potten en pannen komen er werkelijk elke keer vuil of half vuil uit.
Dan kunnen ze net zo goed direct met de hand gedaan worden.

En ik heb bij mijn ouders ook altijd geweten dat die ondingen nooit proper raakten in de vaatwas en dat mijn moeder ze met de hand deed en doet.

Er komt hier voorlopig sowieso geen nieuwe machine.
Het onding - uit 1994 - is ingebouwd en aan die crime begin ik niet om dat uit te vijsen, op te meten, ... en er dan waarschijnlijk alsnog in te slagen een verkeerde maat te bestellen :-) .

Uiteindelijk draaide ie maar 1 à 2 keer per week, dus - behalve bij grotere feestjes - is 't niet zo'n groot verlies.
Aan afwassen heb ik een nog grotere hekel dan aan stof afnemen. Daarom zal er hier altijd een vaatvasser staan als het aan mij ligt. Ik ben totaal niet smetvrezig maar ik kan slecht tegen etensresten. Ik ruim de vaatwasser dan ook 100x liever uit dan in. Het liefst zou ik helemaal niets doen in het huishouden behalve misschien de was.
Belg007 schreef:
03-04-2019 01:11
De vaatwasser is hier al maanden stuk.

Maar hier gingen alleen het bestek, de borden, glazen, kleine kommetjes, ... in de vaatwas.

Potten en pannen komen er werkelijk elke keer vuil of half vuil uit.
Dan kunnen ze net zo goed direct met de hand gedaan worden.

En ik heb bij mijn ouders ook altijd geweten dat die ondingen nooit proper raakten in de vaatwas en dat mijn moeder ze met de hand deed en doet.

Er komt hier voorlopig sowieso geen nieuwe machine.
Het onding - uit 1994 - is ingebouwd en aan die crime begin ik niet om dat uit te vijsen, op te meten, ... en er dan waarschijnlijk alsnog in te slagen een verkeerde maat te bestellen :-) .

Uiteindelijk draaide ie maar 1 à 2 keer per week, dus - behalve bij grotere feestjes - is 't niet zo'n groot verlies.
Er zijn hier 2 apparaten die, als ze kapot gaan, dezelfde dag nog vervangen worden: de vaatwasser en mijn e-reader. Wij zijn ooit op een late dinsdagmiddag hals-over-kop naar Harderwijk gereden (en dat ligt niet om de hoek) om een nieuwe vaatwasser op te pikken. Als we op bezorging hadden moeten wachten, dan had dat tot vrijdag geduurd.
Ik heb zo'n grafhekel aan afwassen; ik heb mezelf beloofd dat nooit in m'n leven meer te doen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Vergis je niet ...

Ik kook, man wast af.
Maar hem kunnen die paar borden extra en wat bestek niet veel schelen :-).

Ik vond het handig om al dat "klein grut" de vaatwas in te kunnen mikken dat het uit het zicht was, maar als dat ding dan toch de geest geeft na 25 jaar ...
Voor dat beetje dat we hem gebruikten ... dan maar wat extra borden op 't aanrecht.

Voor een werkende laptop doe ik een moord :-D.
Voor een werkende vaatwas niet.
Sri-is-back-now schreef:
Ik ben het volledig met je eens. Maar probeer dat maar eens mijn man aan zijn verstand te peuteren.
You take a little, you give a little. Koksmes mag ook niet in de vaatwasser omdat hij er van overtuigd is dat dat butsen veroorzaakt :nut:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 00:58
Was uithangen = was aan wasrek of waslijn ophangen?
In 5 minuten? :kneel:

Ook bij mij is het een probleem dat ik huishoudelijke taken heel traag uitvoer. In ieder geval veel trager dan mijn man of mijn moeder. Dit is des te vreemder omdat ik op mijn werk juist heel snel werk als ik routinematige taken moet doen.
Ja, waar hang je het anders uit?
En ik kan het ook wel trager, maar waarom zou ik :P
Kastanjez schreef:
02-04-2019 21:40
Dat heb ik nog niet vaak iemand horen zeggen, ik denk dat wij ook niet ver van elkaar wonen.

Kunnen we geen 'samenopruimdeal' maken? De ene week twee uur bij mij, de andere week twee uur bij jou???
Oh dat vind ik best een goede! Geef eens een hint over jouw woonplaats?
Natte tosti..
Wij hebben geen vaatwasser. Past niet. Een van mijn grote woon-verdrieten ;-)
Natte tosti..
Sri-is-back-now schreef:
Erg diepe pannen worden niet goed schoon in mijn vaatwasser. Was weer een koopje natuurlijk. :$

Gelukkig gebruik ik zelden nog pannen......

Wel gebruik ik veel plastic bakjes om eten in te vriezen en die was ik ook met de hand af, omdat die dingen zo licht zijn dat ze door de vaatwasser getorpedeerd worden.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Jeetje belg, vind je het wel makkelijk als je vader komt klussen, of worden jullie gewoon platgewalst?
Misschien kun je beginnen met wat spullen die je niet gebruikt of niet nodig hebt weg te doen? Minder spullen betekent minder opruimen. Werkte voor mij heel goed. Geen overbodige prulletjes etc meer op kasten en tafels, als die leeg zijn lijkt het gelijk al netter.
Sri-is-back-now schreef:

Ik! :) . Ik gebruik de vaatwasser 1x per 2 dagen. Hij zit dan propvol met mokken, borden, bestek, schaaltjes enz. enz. Pannen doe ik altijd even op de hand. Behalve ovenschalen. Ik heb lasagneschalen van glas. Die worden heel schoon in de vaatwasser. Maar De rvs kookpannen heb ik in 2 tellen afgewassen met de hand. Net als een wok of koekenpan. Ik vind het zonde van de ruimte die ze innemen.
Het eerste dat ik zal vervangen is mijn vaatwasser! Wat een zegen is zo'n apparaat. In mn oude flat wilde ik er geen want dan moest ik een keukenkastje opofferen en nu wil ik m niet meer missen.
Pannen gaan er bij mij ook in. Zelfs met antiaanbaklaag tegen de regels. Ik merk geen verschil.
En met een vaatwasser altijd een opger1uimde keuken.

Ik houd erg van een opgeruimd huis. Met een beetje discipline kom je een heel eind. Direct na het eten keuken opruimen. Vuile was meteen in de wasmand. Alles op een vaste plek.
Ik heb een hekel aan vingers op mn glazen tafel en hoogglans keuken. Elke avond een doekje met glassex kost 5 minuten.
De douche en wastafel uitdrogen/opruimen ook.
Wij hebben geen kinderen en alles gelijkvloers, dat scheelt uiteraard, maar met 4 dagen werken, een (tijdelijk) invalide echtgenoot en 1 dag klusjes bij mn moeder ben ik toch wel behoorlijk druk.
Kijk alleen niet in mn kasten en mn berging, die zijn rommelig.
Voorts ben ik geloof ik de enige Nederlandse vrouw die strijken een fijne klus vind! Heerlijk als alles weer schoon en glad in de kast kan!
Sri-is-back-now schreef:
Wij wassen de pannen ook op de hand, tenzij het een keer zo uitkomt dat ik de vaatwasser wil draaien en er nog plek over is.

Alles gaat hier trouwens ook voorgespoeld de vaatwasser in. Hij draait hier maar zo’n 2x per week en ik wil niet dat hij gaat stinken.
@minkedewit, ik lees net nog even jouw post over de rommelplek die na opruimen direct weer een rommelplek wordt.

De oplossing daarvoor is om een nieuwe rommelplek ergens uit het zicht te creëren. Mijn man en ik hebben ieder een rommellade in de keuken. Als we iets hebben waarvan we niet direct weten wat we ermee aan moeten/willen, dan verdwijnt dat in die lades. En als de lades vol zijn, worden ze leeggeruimd en uitgezocht. Het voordeel is niet alleen dat je er dingen uit het zicht in kwijt kunt, maar het is ook de plek waar we vrijwel alles terugvinden wat we kwijt zijn.
MevrouwTomatensoep schreef:
03-04-2019 07:10
Oh dat vind ik best een goede! Geef eens een hint over jouw woonplaats?
Intercitystation met een dubbele naam, waarvan de tweede naam een stadje 8 km verder is?? ( te grappig dit :hyper: )

Maar zonder gekheid, ik denk dat ik mijn huis makkelijker op het oog netjes houd dan jij, maar we hebben een al jaren dichtslibbende zolder waar we maar niet doorheen komen. Eind dit jaar willen we beginnen met een mega-uitbouw en dan hebben we die zolder nodig, onder andere om er twee maanden te wonen....
Misschien ten overvloede, maar goede schoonmaakmiddelen doen wonderen. Haal dus een keukenontvetter en ontkalker in huis.
Na het koken neem ik altijd even het fornuis en aanrecht af met ontvetter. Als ik er echt zin in heb neem ik ook de oven, de afzuigkap en buitenkant van de keukenkastjes mee. Vooral een schoon fornuis doet echt wonderen voor het aangezicht van je keuken. Als je dit iedere avond na het eten doet, kost het je 5 minuten.

Na het douchen veeg ik de douche altijd even aan met een trekker en droog ik de kraan af. Kost ook 5 minuten, maar je hoeft je badkamer dan maar eens in de maand (of zelfs nog minder) te ontkalken. De ontkalker staat bij ons al in de badkamer, dus als ik mijn tanden sta te poetsen en de spiegel vies vind, kan ik daar meteen wat op spuiten.

Sowieso is dat ook een tip: bewaar de schoonmaakmiddelen in de buurt van waar je ze nodig hebt. Dat verlaagt de drempel om ze te gebruiken.
Wij hebben een kleine vaatwasser (nog van de vorige bewoners), ik denk 2/3 van normale grootte. Pannen en dergelijke nemen dus te veel ruimte in en gaan altijd met de hand, anders blijf ik de vaatwasser draaien en kan ik in het weekend wel 3x per dag het ding aanzetten. Dat vind ik echt te gortig.
Hopelijk eind van het jaar een nieuwe keuken, dan komt er echt een grote!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven