Postuum bedrogen...

03-04-2019 11:30 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang geaarzeld om dit bericht op dit forum te plaatsen. Heb vorig jaar een account aangemaakt en nu plaats ik eindelijk dit bericht omdat ik er zelf niet meer uit kom.

Mijn vriend, Hans, met wie ik 19 jaar samen ben geweest is eind 2017 overleden aan de gevolgen van nierkanker. Ik heb hem gedurende anderhalf jaar begeleid in zijn ziekte en de laatste weken van zijn ziekbed verzorgd. Hij is in ons huis overleden. Voor hem heb ik destijds mijn man in de steek gelaten en hem en mijn kinderen veel verdriet bezorgd, maar Hans was het helemaal waard. Het was geen liefde op het eerste gezicht, wij hebben elkaar ontmoet tijdens het golfen en na maanden sloeg ineens de vonk over en dat was wederzijds.

Hans was enkele jaren daarvoor in de steek gelaten door zijn 10 jaar jongere vrouw en ik was daar in het begin wel bezorgd over, wat jaloers ook, want zij bleven een goed contact onderhouden en zijn ex is een mooie vrouw. Hans stelde mij gerust en zei dat hij in het begin wel verdrietig was geweest, maar dat toen hij mij ontmoette dat helemaal over was. Ik was de liefde van zijn leven, zei hij. Hij en ik waren even oud.

Mijn familie en vrienden verklaarden mij voor gek dat ik mijn man voor hem verliet. Zij vertrouwden Hans niet, vonden zijn gedrag onnatuurlijk en gedurende een lange tijd keerden zelfs mijn kinderen zich van mij af. Het contact met mijn kinderen kwam gelukkig later weer goed, maar zij wilden Hans niet zien. Het was altijd schipperen als zij bij mij kwamen. Maar Hans was zo lief, die ging dan gewoon een dagje weg om mij de gelegenheid te geven met mijn kinderen en kleinkinderen te zijn.

Toen hij ziek werd was ik buiten mezelf van bezorgdheid en verdriet en toen hij dood ging was ik helemaal kapot. Een van mijn zussen, die ik al die jaren niet meer gezien had, kreeg medelijden met mij, nam weer contact op en aan haar heb ik nu veel steun.

Maar nu komt het; in het afgelopen jaar, maanden na zijn overlijden, heb ik ontdekt dat de door hem gekozen muziek tijdens de uitvaart, het liedje was waarop hij zijn ex had leren kennen. Hun liedje! Ik vond in zijn spullen een oude cd met een briefje van haar uit de tijd dat zij elkaar hadden leren kennen. Dat was een klap in mijn gezicht! En toen ben ik gaan zoeken en heb door een vriend van mijn zoon zijn telefoon laten "kraken". Daar vond ik heel veel smsjes op, gericht aan zijn ex, die niets aan de verbeelding over laten. Zijn ex had hem verlaten voor een andere man, is daarmee getrouwd en is nog steeds met die man getrouwd! En blijkbaar heel gelukkig! Haar antwoorden op zijn liefdesverklaringen waren duidelijk afwijzend, wel vriendelijk, maar afwijzend. Hans noemt haar zijn grote liefde, wilde eigenlijk dat zij bij hem terug kwam etc etc!

En dat, terwijl hij mij vertelde dat ZIJ degene was die zo'n spijt had en graag bij hem terug wilde komen! Het was volledig onwaar!

Ik heb haar een paar maanden geleden gebeld en om uitleg gevraagd, WANT IK KAN HET HEM NIET MEER VRAGEN! Zij was erg terughoudend, maar ik zei dat ik absoluut de waarheid moest weten en zij gaf toen toe dat Hans haar altijd is blijven vragen bij hem terug te komen. Hij stuurde soms maanden niets en dan ineens weer een liefdesverklaring. Zij was altijd de eerste aan wie hij een Nieuwjaarsberichtje stuurde, meteen binnen 5 minuten na 12! Kun je het je voorstellen? Dan stond ik de champagne in te schenken, stuurde hij even snel een berichtje aan zijn ex!

Ik kan hier met niemand over praten, heb geen echte vrienden meer want iedereen liet ons vallen nadat ik mijn man verlaten had. Hans zei altijd dat wij genoeg hadden aan elkaar. Ik durf mijn kinderen en mijn zus niet in vertrouwen te nemen, vind het zo'n afgang.

Hoe moet ik nou tegen mijn relatie aankijken? Was het allemaal een grote leugen? De ex van Hans zei me dat ik het anders moest zien. Zij is ervan overtuigd dat hij op zijn manier veel van mij gehouden heeft. Zij probeerde mij notabene te troosten in dat gesprek! Waarom ook heeft hij al die smsjes bewaard? Dacht hij dan niet aan het risico dat ik die kon vinden? Hij is zelfs een paar keer van mobiel veranderd en heeft blijkbaar die berichtjes steeds overgezet op zijn nieuwe telefoon. Idioot toch?

Ik weet niet hoe ik verder moet. Hij is nu al langer dan een jaar dood en ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Zeg niet dat ik hem gewoon moet vergeten, dat hij het niet waard was of zo. Hij was een erg goede man voor mij, erg lief en zorgzaam, maar ik ben kapot door zijn bedrog. Was ik maar nooit in zijn spullen gaan kijken, dan had ik het nooit geweten!!!

Heeft er iemand een soortgelijke ervaring? En hoe ga je daar dan mee om?

Tuttifrutti (zo noemde hij mij altijd...)
Zoek hulp.
Och, wat een enorm verdriet... Het grootste verraad, de ontkenning van jullie liefde. Maar ik ben het eens met zijn exvrouw: ik denk dat liefdes naast elkaar kunnen bestaan en dat zijn realiteit met jou niet minder echt was dan zijn fantasie voor zijn ex. Toch snap ik dat je dat zo niet voelt en dat je zijn verraad zo ook niet weg kunt rationaliseren. Het lijkt me heel intens verdrietig. Ik hoop dat je met de tijd vrede kunt krijgen met zijn parallelle wereld :hug:
Heel pijnlijk. Door het graven in zijn spullen heb je je eigen herinneringen beschadigd. Had je het briefje bij die cd niet voor kennisgeving kunnen aannemen? Dat briefje is uit de tijd dat jij nog niet eens in beeld was.
Oakes schreef:
03-04-2019 11:40
Heel pijnlijk. Door het graven in zijn spullen heb je je eigen herinneringen beschadigd. Had je het briefje bij die cd niet voor kennisgeving kunnen aannemen? Dat briefje is uit de tijd dat jij nog niet eens in beeld was.

Hij had ook zijn ex niet kunnen appen. Ze hadden beiden niet kunnen gaan scheiden, er had zoveel niet gekund, maar dat is allemaal niet zo relevant.
Sluit me aan bij wat Lise zegt, dit is niet van een niveau dat kibbelen op een forum hier structureel iets aan kan verbeteren.

Ik raad je sterk aan een psycholoog te bezoeken.
Volledig met mijn voorgangers eens: ga naar een psycholoog .... .
Lise1985; De hulp zoek ik hier eigenlijk. Pandax; wat jij zegt dat zei zijn ex ook, maar het staat zo haaks op wat hij mij vertelde en Oakes; je hebt helemaal gelijk, maar het feit dat hij dat nummer wilde laten spelen op zijn uitvaart... alle vlammen sloegen mij uit toen ik die cd vond en me realiseerde dat dit hun nummer was! Alsof ik het ergens altijd gevoeld had. Daarna ben ik nog veel verder gegaan met die telefoon. Stom! Maar het was sterker dan ik en nu zit ik met het probleem.
Tsja.
Lullig natuurlijk, maar je eigen kinderen hebben 19 jaar lang verdriet gehad om jouw keuze van toen.
Het hele gezin is toen uit elkaar geploft.

Vertel ze het maar niet, het verhaal wordt er voor hen nog wranger door.
Tis wat zeg. Ik zou een dennenboompje voor hem planten.
Tuttifrutti2018 schreef:
03-04-2019 11:49
Lise1985; De hulp zoek ik hier eigenlijk. Pandax; wat jij zegt dat zei zijn ex ook, maar het staat zo haaks op wat hij mij vertelde en Oakes; je hebt helemaal gelijk, maar het feit dat hij dat nummer wilde laten spelen op zijn uitvaart... alle vlammen sloegen mij uit toen ik die cd vond en me realiseerde dat dit hun nummer was! Alsof ik het ergens altijd gevoeld had. Daarna ben ik nog veel verder gegaan met die telefoon. Stom! Maar het was sterker dan ik en nu zit ik met het probleem.
Het forum is er echt niet de plek voor. Je kunt hier wel van je afschrijven, maar hier heb je echt professionele hulp bij nodig.
Ik krijg toch stellig de indruk dat hij ook van jou hield. Misschien niet minder, maar kan het dat die ex zijn eerste liefde was?
Die blijft, als eerste, altijd een speciaal plekje in het hart houden.
Maar daarom zal hij niet minder van jou gehouden hebben!
Tuttifrutti2018 schreef:
03-04-2019 11:49
Lise1985; De hulp zoek ik hier eigenlijk. Pandax; wat jij zegt dat zei zijn ex ook, maar het staat zo haaks op wat hij mij vertelde.

Als je je fantasiewereld in je echte wereld zet, is hij geen fantasie meer natuurlijk :) In zijn echte wereld was jij de enige, de liefde van zijn leven.
Die psycholoog heb ik al natuurlijk, maar die zegt juist dat ik erover moet praten met mensen om me heen. De taboe moet eraf. Maar dat kan ik (nog) niet, althans niet met mensen die mij in het echt kennen. Ik schaam me dood eigenlijk...
Dus vandaar dat ik hier goede raad en ook lotgenoten zoek.
Als een man het waard is om je kinderen in de steek te laten klopt er iets niet hoor.
zenzeo; Nee, zijn ex was niet zijn eerste liefde, hij was voor haar al getrouwd geweest met een jeugdliefde. Die heeft hij verlaten voor haar. Hij heeft vreselijk zijn best gedaan om haar te krijgen en uiteindelijk lukte hem dat. Zijn ex is een beetje het type vrouw waar iedere man wel mee gezien wil worden. Maar dat zegt verder niks natuurlijk.
Hun huwelijk heeft maar een jaar of 5 stand gehouden en toen was ze weg.
Tuttifrutti2018 schreef:
03-04-2019 11:30
heb geen echte vrienden meer want iedereen liet ons vallen nadat ik mijn man verlaten had.
en dat was 20 jaar geleden. In die tijd geen enkele vrienden meer gemaakt?
Moire; ik heb natuurlijk nooit mijn kinderen in de steek gelaten!!! Dat is verkeerd omschreven, dat voelden zij zo!!!
Ik zou dat zeker niet met je kinderen delen. Die hebben wel genoeg ellende gehad.

Ik geloof best dat hij van jou hield. Maar ook nog van zijn ex. Hij was niet zelf bij haar weggegaan. Maar heeft nieuw geluk gevonden bij jou. Hij kon dat onmogelijk vertellen. Want dan was jij weggegaan of boos/ gekwetst. Ik zie het als bij een overleden partner. Omdat zij hem verliet was het net als bij overlijden niet zijn keuze. Dat maakt niet dat hij niets voor je voelde. Je kan van meer mensen houden.

Laat het rusten. Dat is mijn advies. Koester de fijne herinneringen en ga door met je leven. Het is niet anders. In het verleden graven bied zelden rust of geluk. Dat blijkt maar weer.
Tuttifrutti2018 schreef:
03-04-2019 11:53
Die psycholoog heb ik al natuurlijk, maar die zegt juist dat ik erover moet praten met mensen om me heen. De taboe moet eraf. Maar dat kan ik (nog) niet, althans niet met mensen die mij in het echt kennen. Ik schaam me dood eigenlijk...
Dus vandaar dat ik hier goede raad en ook lotgenoten zoek.
Waarom schaam je je? Vanwege dat je je man en kinderen achter gelaten hebt of vanwege wat je vriend gedaan heeft?
Hoe oud waren je kinderen dan toen je ze verliet? En je was geen co-ouder? Of ging je meteen met Hans samenwonen?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Tuttifrutti2018 schreef:
03-04-2019 12:02
Moire; ik heb natuurlijk nooit mijn kinderen in de steek gelaten!!! Dat is verkeerd omschreven, dat voelden zij zo!!!
Natuurlijk voelden zij dat zo en zij hadden ook het volste recht zich zo te voelen.
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 12:08
1.06% gewijzigd
Je kan van meerdere personen tegelijk houden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Tuttifrutti2018 schreef:
03-04-2019 12:02

Het is misschien een beetje wat je man deed. Hij heeft jullie liefde niet verraden, maar je voelt het wel zo. Jij hebt je kinderen niet verlaten, maar ze voelen het wel zo. Het is ingewikkeld en verdrietig. Maar de situatie is zoals hij is, je kunt niets veranderen aan het verleden, alleen accepteren dat het zo gelopen is. De relatie met je kinderen koesteren, de liefde van je kleinkinderen koesteren. Loslaten. En vrede proberen te krijgen met wat is geweest.
Pandax schreef:
03-04-2019 12:08
Het is misschien een beetje wat je man deed. Hij heeft jullie liefde niet verraden, maar je voelt het wel zo. Jij hebt je kinderen niet verlaten, maar ze voelen het wel zo. Het is ingewikkeld en verdrietig. Maar de situatie is zoals hij is, je kunt niets veranderen aan het verleden, alleen accepteren dat het zo gelopen is. De relatie met je kinderen koesteren, de liefde van je kleinkinderen koesteren. Loslaten. En vrede proberen te krijgen met wat is geweest.
Dat denk ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven