Postuum bedrogen...

03-04-2019 11:30 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang geaarzeld om dit bericht op dit forum te plaatsen. Heb vorig jaar een account aangemaakt en nu plaats ik eindelijk dit bericht omdat ik er zelf niet meer uit kom.

Mijn vriend, Hans, met wie ik 19 jaar samen ben geweest is eind 2017 overleden aan de gevolgen van nierkanker. Ik heb hem gedurende anderhalf jaar begeleid in zijn ziekte en de laatste weken van zijn ziekbed verzorgd. Hij is in ons huis overleden. Voor hem heb ik destijds mijn man in de steek gelaten en hem en mijn kinderen veel verdriet bezorgd, maar Hans was het helemaal waard. Het was geen liefde op het eerste gezicht, wij hebben elkaar ontmoet tijdens het golfen en na maanden sloeg ineens de vonk over en dat was wederzijds.

Hans was enkele jaren daarvoor in de steek gelaten door zijn 10 jaar jongere vrouw en ik was daar in het begin wel bezorgd over, wat jaloers ook, want zij bleven een goed contact onderhouden en zijn ex is een mooie vrouw. Hans stelde mij gerust en zei dat hij in het begin wel verdrietig was geweest, maar dat toen hij mij ontmoette dat helemaal over was. Ik was de liefde van zijn leven, zei hij. Hij en ik waren even oud.

Mijn familie en vrienden verklaarden mij voor gek dat ik mijn man voor hem verliet. Zij vertrouwden Hans niet, vonden zijn gedrag onnatuurlijk en gedurende een lange tijd keerden zelfs mijn kinderen zich van mij af. Het contact met mijn kinderen kwam gelukkig later weer goed, maar zij wilden Hans niet zien. Het was altijd schipperen als zij bij mij kwamen. Maar Hans was zo lief, die ging dan gewoon een dagje weg om mij de gelegenheid te geven met mijn kinderen en kleinkinderen te zijn.

Toen hij ziek werd was ik buiten mezelf van bezorgdheid en verdriet en toen hij dood ging was ik helemaal kapot. Een van mijn zussen, die ik al die jaren niet meer gezien had, kreeg medelijden met mij, nam weer contact op en aan haar heb ik nu veel steun.

Maar nu komt het; in het afgelopen jaar, maanden na zijn overlijden, heb ik ontdekt dat de door hem gekozen muziek tijdens de uitvaart, het liedje was waarop hij zijn ex had leren kennen. Hun liedje! Ik vond in zijn spullen een oude cd met een briefje van haar uit de tijd dat zij elkaar hadden leren kennen. Dat was een klap in mijn gezicht! En toen ben ik gaan zoeken en heb door een vriend van mijn zoon zijn telefoon laten "kraken". Daar vond ik heel veel smsjes op, gericht aan zijn ex, die niets aan de verbeelding over laten. Zijn ex had hem verlaten voor een andere man, is daarmee getrouwd en is nog steeds met die man getrouwd! En blijkbaar heel gelukkig! Haar antwoorden op zijn liefdesverklaringen waren duidelijk afwijzend, wel vriendelijk, maar afwijzend. Hans noemt haar zijn grote liefde, wilde eigenlijk dat zij bij hem terug kwam etc etc!

En dat, terwijl hij mij vertelde dat ZIJ degene was die zo'n spijt had en graag bij hem terug wilde komen! Het was volledig onwaar!

Ik heb haar een paar maanden geleden gebeld en om uitleg gevraagd, WANT IK KAN HET HEM NIET MEER VRAGEN! Zij was erg terughoudend, maar ik zei dat ik absoluut de waarheid moest weten en zij gaf toen toe dat Hans haar altijd is blijven vragen bij hem terug te komen. Hij stuurde soms maanden niets en dan ineens weer een liefdesverklaring. Zij was altijd de eerste aan wie hij een Nieuwjaarsberichtje stuurde, meteen binnen 5 minuten na 12! Kun je het je voorstellen? Dan stond ik de champagne in te schenken, stuurde hij even snel een berichtje aan zijn ex!

Ik kan hier met niemand over praten, heb geen echte vrienden meer want iedereen liet ons vallen nadat ik mijn man verlaten had. Hans zei altijd dat wij genoeg hadden aan elkaar. Ik durf mijn kinderen en mijn zus niet in vertrouwen te nemen, vind het zo'n afgang.

Hoe moet ik nou tegen mijn relatie aankijken? Was het allemaal een grote leugen? De ex van Hans zei me dat ik het anders moest zien. Zij is ervan overtuigd dat hij op zijn manier veel van mij gehouden heeft. Zij probeerde mij notabene te troosten in dat gesprek! Waarom ook heeft hij al die smsjes bewaard? Dacht hij dan niet aan het risico dat ik die kon vinden? Hij is zelfs een paar keer van mobiel veranderd en heeft blijkbaar die berichtjes steeds overgezet op zijn nieuwe telefoon. Idioot toch?

Ik weet niet hoe ik verder moet. Hij is nu al langer dan een jaar dood en ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Zeg niet dat ik hem gewoon moet vergeten, dat hij het niet waard was of zo. Hij was een erg goede man voor mij, erg lief en zorgzaam, maar ik ben kapot door zijn bedrog. Was ik maar nooit in zijn spullen gaan kijken, dan had ik het nooit geweten!!!

Heeft er iemand een soortgelijke ervaring? En hoe ga je daar dan mee om?

Tuttifrutti (zo noemde hij mij altijd...)
roosje1976 schreef:
03-04-2019 13:04
Ik vind het lullig dat veel mensen hier irritante opmerkingen maken over het feit dat TO haar gezin in de steek gelaten heeft. Als ze op dat moment niet gelukkig was..... Wat moet je dan.... bij je man blijven voor je kinderen. Dan doe je jezelf echt tekort!
Ja? Je doet je kinderen nogal tekort als je ze van je laat vervreemden.
Moire schreef:
03-04-2019 13:05
Ja? Je doet je kinderen nogal tekort als je ze van je laat vervreemden.
Eens
Iedereen kan toch verliefd worden op een ander en daarvoor gaan. Dat is naar voor de ex en (het ligt eraan hoe je het aanpakt hoe naar) voor de kinderen. Maar het gebeurd. Waarom is dat zo een groot ding voor je? 20!! jaar geleden zeg. Komop. Laat je alles zo moeilijk los zit je over 20 jaar hier weer 20 jaar mee en met dat andere 40 jaar. Vergeef jezelf. Vergeef Hans. Ga even in het nu leven. 70 jaar en dan nog zo bezig met wat andere vinden is toch niet gezond? Ik vind dat nou net het grote voordeel van ouder worden. Het maakt me steeds minder uit wat andere denken. Niet te verwarren met alleen aan jezelf denken btw.
Blankepit; hij heeft niet alleen in zijn hoofd lopen fantaseren, hij stuurde ex berichten. Liefdesverklaringen. :sarcastic:
Het is een klap in je gezicht, TO.
Veel sterkte. :hug:
Hij hield natuurlijk ook van jou hè, anders ben je niet 19 jaar samen.
Ik hoop dat de psycholoog en de tijd je zullen helpen hiermee te dealen en het een plekje te geven.
Dat de kinderen al zelfstandig en studerend of werkend waren vind ik wel een groot verschil. Ik snap best dat je dan niet in een relatie blijft voor alleen de kinderen.
Je bent niet postuum bedrogen :nope: maar je bent er gewoon achter gekomen dat de man die jij geïdealiseerd hebt ook maar een mens van vlees en bloed is met onvolkomenheden zoals iedereen.
Je kinderen wilden hem in al die 19 jaren niet gezien en hebben jou niet gesteund tijdens zijn ziek zijn en overlijden?
En heeft Hans gedurende al die 19 jaren zijn ex gesmst?
_Monti_ schreef:
03-04-2019 13:22
Je kinderen wilden hem in al die 19 jaren niet gezien en hebben jou niet gesteund tijdens zijn ziek zijn en overlijden?
Alleen een zus die medelijden kreeg ná het overlijden. Je kinderen die niet op bezoek willen als je man er is, geen vrienden meer en de hele buurt die je met de nek aankijkt. Geen wonder dat TO een schaamteprobleem heeft.
Blankepit schreef:
03-04-2019 13:27
Alleen een zus die medelijden kreeg ná het overlijden. Je kinderen die niet op bezoek willen als je man er is, geen vrienden meer en de hele buurt die je met de nek aankijkt. Geen wonder dat TO een schaamteprobleem heeft.
Inderdaad. Wat hardvochtig als dit zo is. Zou het je kinderen dan ook niet vertellen, krijg je een 'zie je wel' . Denk dat TO dat goed aanvoelt.
Ik zou dit niet met je kinderen delen, vind dit niet iets voor in een ouder-kind relatie. Denk dat hij absoluut van je heeft gehouden, maar dat je ook oogkleppen hebt gehad. Hij zei dat je alleen elkaar nodig had, hij heeft al 2 vrouwen voor een ander verlaten... Zoals je aan iemand komt verlies je 'm vaak ook weer.

Maar het wil niet zeggen dat hij niet van je hield. Ik denk dat het goed is dat je therapie hebt. Heb je zelf ook behoefte om er aan mensen in je omgeving over te praten of is het vooral advies van de psycholoog?
'Zij vertrouwden Hans niet, vonden zijn gedrag onnatuurlijk'

Wat was daar de reden van? Hij was immers al gescheiden, dus dat kan het niet geweest zijn.
There is always something happening, and it's usually right now
Blankepit schreef:
03-04-2019 12:01
en dat was 20 jaar geleden. In die tijd geen enkele vrienden meer gemaakt?
Dat dacht ik ook.

En wat ik me afvraag: wat zou je gedaan hebben als hij nog wél had geleefd en je hier achtergekomen bent? Had je hem nog wel vergeven? Of zou je hem verlaten? Of was je bij hem gebleven om dezelfde redenen als waarom je er nu met niemand over wil praten?
Bee_Kind schreef:
03-04-2019 13:33
Ik zou dit niet met je kinderen delen, vind dit niet iets voor in een ouder-kind relatie. Denk dat hij absoluut van je heeft gehouden, maar dat je ook oogkleppen hebt gehad. Hij zei dat je alleen elkaar nodig had, hij heeft al 2 vrouwen voor een ander verlaten... Zoals je aan iemand komt verlies je 'm vaak ook weer.
nee, hij heeft 1 vrouw verlaten voor een ander, die daarna hem weer verliet voor een andere man.

en to verliet haar man weer voor hem.

toen was de cirkel weer rond.
wij slapen nooit.
Zo, ik moest even bijlezen! Ja ik ben idd bij mijn man gebleven totdat de kinderen redelijk zelfstandig waren en ik was waarschijnlijk nog bij hem geweest als ik Hans niet tegen was gekomen. Mijn ex man is een goede vent, maar we leefden als broer en zus. Ik heb me heel slecht gevoeld toen ik verliefd werd en voor de passie ging. Iedereen was boos op mij, mijn ex man viel erg af en was heel erg verdrietig en ik voor hem. Maar ik koos voor mezelf, alhoewel ik me afvroeg of ik daar het recht wel toe had na zoveel jaar huwelijk. Ik meende dat Hans het « waard » was, maar daar zet ik nu grote vraagtekens bij, want ik was waarschijnlijk de persoon waar van gehouden werd omdat die andere vrouw niet beschikbaar was...

Ik heb in een schijnwereld, een leugen geleefd, zo voelt het nu. En ik heb daar een erg hoge prijs voor betaald. Allemaal eigen schuld, maar daarom niet makkelijker.

Mijn kinderen zijn totaal niet van mij vervreemd, ik woon vlakbij ze en ik ben oppasoma. Zij hebben Hans een paar keer ontmoet, maar wilden niets met hem te maken hebben uit medelijden met hun vader. En ze mochten hem gewoon ook niet als persoon. Ook nadat mijn ex weer een nieuwe relatie kreeg veranderde hun mening niet.
roosje1976 schreef:
03-04-2019 13:04
Ik vind het lullig dat veel mensen hier irritante opmerkingen maken over het feit dat TO haar gezin in de steek gelaten heeft. Als ze op dat moment niet gelukkig was..... Wat moet je dan.... bij je man blijven voor je kinderen. Dan doe je jezelf echt tekort!

Ik begrijp dat wel enigszins. TO heeft het contact met haar kinderen op het spel gezet door voor Hans te gaan. Geen haar op mijn hoofd die dat zou overwegen en dat risico te nemen. Sowieso zou ik niet alles opzij zetten voor een man. Maar dat doet er nu niet meer toe. TO moet verder met hetgeen wat ze nu weet over hem. En ik kan me voorstellen dat dit behoorlijk rot voelt. Blijkbaar is ze al die tijd tweede keus geweest, want wat als zijn ex er wel op in was gegaan? Ze had het beter niet kunnen weten, dan had ze gewoon de goede herinneringen nog. Maar ik denk dat hij zeker ook van haar hield en veel om haar gaf. Wat hier ook al eerder werd gezegd, je kunt gevoelens hebben voor meerdere mensen, maar toch is dat niet altijd voldoende voor een goede relatie. Ik zie het niet als bedriegen in elk geval.
Ik kan me voorstellen dat dit heel lastig is TO. Voornamelijk dat jij je keuze van toen nu betwijfelt en dat hij het achteraf toch niet waard was.
Bottom line is dat je er niks meer aan kunt veranderen.
Vergeef jezelf, ik denk dat dat het belangrijkste is.
Sterkte.
valentinamaria schreef:
03-04-2019 13:44
nee, hij heeft 1 vrouw verlaten voor een ander, die daarna hem weer verliet voor een andere man.

en to verliet haar man weer voor hem.

toen was de cirkel weer rond.
Ah ja, je hebt gelijk, ik was abuis!
Dit is niet iets om je kinderen mee te belasten.
De enige die je het lijkt te kunnen vertellen is je zus. Maar misschien vertelt zij het door en weet iedereen het.
Ik snap best dat je je schaamt. Schaamte omdat je je man hebt verlaten en je kinderen verdriet hebt gedaan voor iemand die het achteraf niet waard was. In jouw ogen. Dat zet je wereld op zijn kop. De rechtvaardiging dat Hans het waard was, heb je voor jezelf niet meer. Is die rechtvaardiging nodig? Zit daar niet de sleutel? Jij was zo gek op Hans dat je het waard vond je kinderen verdriet te doen. Dat je die keuze met de kennis van nu misschien niet meer zou maken, betekent niet dat de keuze daarom nu opeens slecht is. Sommige mensen zullen zeggen dat niemand het waard om je kinderen van je te laten vervreemden. Die zouden in hun vuistje lachen als ze dit wisten. Anderen zullen zeggen dat die kinderen daar zelf in konden kiezen en dat je ook voor je eigen geluk mag gaan. Die zullen milder zijn. Jij koos destijds voor een leven met Hans en jullie hebben mooie jaren gehad. Die keus zou je in dezelfde omstandigheden denk ik weer maken. Veroordeel jezelf niet achteraf voor een keuze die je toen met de kennis van dat moment hebt gemaakt.

Hans had geheimen, verlangens. Dat mag. Je hoeft niet alles te vertellen. Het is pech dat je hier achter bent gekomen. Stel geen vragen waarop je het antwoord niet wil weten. Dat geldt voor elke relatie.
SjakS schreef:
03-04-2019 12:17
Waarom zou je het vertellen?
Omdat haar therapeut zegt dat dit goed is voor haar. Schaamte loslaten en het hardop zeggen.
Monti; de smsjes beginnen ongeveer 10 jaar geleden, van daarvoor heb ik geen gegevens, maar ik wist wel dat hij haar ook af en toe belde. Je moet niet denken dat dat dagelijks of maandelijks was. Zijn ex kapte die berichten af of reageerde gewoon niet. Maar op gezette tijden, zo rond de Kerst en Oud en Nieuw, voor haar verjaardag of een of andere gebeurtenis dan was er weer even contact en dat eindigde van zijn kant altijd in een hartekreet. Dat ze maar hoefde te bellen en dat hij met haar door zou gaan, dat zij zijn grote liefde was, is en bleef, dat er voor hem maar één vrouw op de hele wereld belangrijk was en dat was zij, dat zij de mooiste en de liefste was en ga zo maar door. Zij schrijft op een bepaald moment zelfs dat ze hem gaat blokkeren als hij zo door blijft gaan. Dan bindt hij een poosje in en dan begint het weer. En dat gaat door tot twee maanden voor zijn dood, toen hij helemaal niks meer kon. Zij bleef correct en afstandelijk, schreef hem dat ze gelukkig was in haar leven en dat ze wenste dat hij dat ook zou zijn. Ik neem haar echt niks kwalijk. Zij was geschokt dat hij die smsjes had bewaard, zij had ze gewoon gewist. Haar huidige man was er altijd van op de hoogte geweest en vond het triest voor Hans, meer niet.
Ik denk ook dat Hans echt van je gehouden heeft. Jullie zijn 19 jaar samen geweest in een fijne relatie, zo zeg je zelf. Mensen houden het niet 19 jaar vol met iemand waar ze echt niet van houden, en waar ze alleen maar bij zijn omdat een ander niet wil. Dat loopt al veel sneller vast. Niemand kan zo lang op een goede manier samen met iemand zijn die alleen als gezelschapsdame dient. Hij had al bewezen niet bang te zijn om uit een relatie/huwelijk te stappen, dus hij lijkt me geen man die uit gemak maar aan een vrouw blijft hangen. Daar lijk je nu bang voor te zijn, maar dat is echt niet zo. Jullie relatie en jullie liefde was echt. Wat er was gebeurd als zijn ex hem wel had terug gewild, dat zul je nooit weten. Dat is een van de vele 'wat-alsen' waar je nooit een antwoord op zal krijgen en waar je niet in moet blijven hangen. Laat deze vraag rusten samen met Hans en denk met een lach terug aan alle leuke herinneringen. En schaam je nooit voor de liefde, ook al blijkt het soms anders uit te pakken dan jij voor ogen had. Een vriend van me zegt altijd: als jouw intenties goed waren, dan wàs het ook goed. J
Je hebt voor jezelf gekozen, en dat mag. Je kinderen voelden hem beter aan dan jij, dat kan. En nu heb je verdriet dat je passie volgen geen heel verstandige keuze was? Nou en, daarom heet het ook passie. Je wilde niet je goedzak-ex, je wilde passie. Heb je die gehad? Dan heb je gekregen wat je zocht. Wat is dan eigenlijk het probleem?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
brenne schreef:
03-04-2019 14:11
Ik denk ook dat Hans echt van je gehouden heeft. Jullie zijn 19 jaar samen geweest in een fijne relatie, zo zeg je zelf. Mensen houden het niet 19 jaar vol met iemand waar ze echt niet van houden, en waar ze alleen maar bij zijn omdat een ander niet wil. Dat loopt al veel sneller vast. Niemand kan zo lang op een goede manier samen met iemand zijn die alleen als gezelschapsdame dient. Hij had al bewezen niet bang te zijn om uit een relatie/huwelijk te stappen, dus hij lijkt me geen man die uit gemak maar aan een vrouw blijft hangen. Daar lijk je nu bang voor te zijn, maar dat is echt niet zo. Jullie relatie en jullie liefde was echt. Wat er was gebeurd als zijn ex hem wel had terug gewild, dat zul je nooit weten. Dat is een van de vele 'wat-alsen' waar je nooit een antwoord op zal krijgen en waar je niet in moet blijven hangen. Laat deze vraag rusten samen met Hans en denk met een lach terug aan alle leuke herinneringen. En schaam je nooit voor de liefde, ook al blijkt het soms anders uit te pakken dan jij voor ogen had. Een vriend van me zegt altijd: als jouw intenties goed waren, dan wàs het ook goed. J
Gevaarlijke vriend heb je, als je alles goed kan praten met goede intenties.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Grobbekuiken; ik heb geen idee waarom, zij konden me dat ook niet uitleggen, was een gevoel.

Maloochem; Ik zou naar zijn uitleg geluisterd hebben, maar ik denk dat ik hem verlaten zou hebben. Dat je dat in het begin nog doet omdat je er nog niet overheen bent is nog te begrijpen, maar dat je dat zo lang volhoudt...
En tegen mij zeggen dat ZIJ hem terug wilde, maar dat hij bij mij wilde zijn en van mij hield. Die keiharde leugen! Had ik dat tijdens zijn leven ontdekt, dan was ik waarschijnlijk niet gebleven.

Bee kind; hij heeft alleen zijn eerste vrouw verlaten. Zijn tweede vrouw heeft hèm verlaten en zij is daar indertijd erg duidelijk over geweest. Zij is een recht-door-zee type, heel erg zeker van zichzelf en dat ben ik niet. Ik heb heel lang getwijfeld en er jaren over gedaan om mijn scheiding te verwerken.

Weet trouwens iemand hoe ik direct onder een reactie een reactie kan plaatsen? Ik lees jullie allemaal hoor en ook al is het soms wat venijnig dat geeft niks, want je reageert natuurlijk uit je eigen ervaringen en gevoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven