Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Ik hoopte al een (nieuw) topic over niet-roken te vinden!

Ik ben 12 dagen ''gestopt'', dat wil zeggen, ik zondig nog wel. Denk dat ik anders te rigoureus ben en weer terugval.

Doordat veel van mijn vrienden wel roken, kwam ik nog wel in de verleiding, en heb ik een paar keer eentje mee gerookt. Maar sigaretten kopen doe ik niet meer!

Eerlijk gezegd valt het tot nu toe 100% mee...

En is het nou verbeelding, of merk ik toch echt nu al dat het langer uithoud met hardlopen en het niet altijd meer koud heb??

Veel succes allemaal met (blijvend) stoppen!!
ik denk ... dat dat verbeelding is, want je bent niet gestopt met roken
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 25 maart 2009 @ 16:20:

ik denk ... dat dat verbeelding is, want je bent niet gestopt met roken

Ik denk.... dat Summie gelijk heeft

Beste LieverLustdanLiefde, als je nog "een paar keer een sigaretje mee hebt gerookt" dan ben je dus NIET, ik herhaal NIET gestopt met roken. Ik weet even niet of die discussie hieronder of in het vorige onderwerp heeft gelopen maar wij "oude rotten" (en hier bedoel ik alleen maar mee dat we al wat langer gestopt zijn.. ja!!) weten precies waar de valkuilen zitten. Een van de aller- allerergste valkuilen is "Aaah, eentje kan wel toch?"

NEE DUS! Met iedere sigaret houd je je verslaving in stand en na iedere sigaret begin je weer compleet opnieuw met stoppen.... en wordt het moeilijker om "eentje" achterwege te laten etc etc etc. Niet beroerd bedoeld dus maar als je echt!! wilt!! stoppen!!! laat dan ook die "aaah eentje kan wel" achterwege..

Nero, ik ben in het begin dat ik stopte wel iets aangekomen. Maar na ongeveer een maand of 8 was dat gewicht er weer af, mede omdat ik super fanatiek ben gaan sporten. (2 voordelen: en het leidt lekker af van het roken, en extra gewicht eraf) Niet te streng zijn voor jezelf vooral niet in het begin!!!! (f)

Succes!!!
-
anoniem_45078 wijzigde dit bericht op 25-03-2009 20:52
Reden: dubbel....
% gewijzigd
Ik ben 2.5 jaar geleden 7 maanden gestopt met roken.. Je gaat het niet geloven maar was 17 kilo aangekomen!!! Echt verschrikkelijk! Ik bleef maar eten! Het stoppen opzich was geen probleem terwijl ik toch ruim en pakje per dag rookte.. Had het er op een Woensdag ochtend zo mee gehad! Had er sochtens niet eens een opgestoken heb de laatste buiten gelegd en weg laten branden.. Dat zeg ik 7 maanden gestopt en 17 ellendige kilo's eraan! Ik was toen 18.. Verschrikkelijk aan het stappen feesten altijd lol! En opeens zat ik thuis en wou ik niet meer weg.. Ik was van m,n 56 kilo naar bijna 75 kilo gegaan! Ik had het op een gegeven moment zo gehad! Dit was het niet waard gewoon! Ik ben ook weer met tegenzin begonnen.. Je raad het nooit maar sinds dien vlogen de kilo's eraf!! Ik zit nu weer op 58 kilo.. Superblij.. Ik heb de dicipline niet om elke dag te gaan sporten ofzo.. Dus moet dan gewoon dealen met een zooitje kilo's eraan..

Ik vind het geweldig knap van de mensen die wel stoppen!!!!
Bedankt voor deze waardevolle bijdrage, Guess07... Hiermee haal je eventuele twijfelaars wel oevr de streep om inderdaad spoedig te stoppen ...
Computer says nooooo
@Summer: Dat is niet waar.. Ik ken genoeg mensen die ook echt maar 5 kg zijn aangekomen of helemaal niks! Vertel alleen waarom ik niet doorgezet heb..
Hmmm.... Van dit soort berichten word ik inderdaad niet vrolijk Guess! Ik heb tegen mijzelf gezegd dat het helemaal niet erg is als ik bijv. 5 kg. aankom. Je moet ook realistisch zijn, het is heel normaal dat je aankomt en ook logisch (vertraagde stofwisseling e.d.). Ik probeer er wel op te letten niet heel veel extra te snoepen/te eten, maar dat is toch best lastig. Gelukkig sport ik 3x per week (sportschool) dus dat houdt het enigszins binnen de perken. Voor mijn gevoel ben ik nu zo'n 2 a 3 kg. aangekomen (in 3,5 week) dus dat is best veel. Is een schatting hoor, ik heb nl. geen weegschaal. Maargoed, liever een paar kilo erbij en helemaal stoppen met roken dan altijd en eeuwig met die vieze sigaretten blijven rondlopen!

Ik houd mezelf ook voor dat ik nu misschien een paar kg aankom, maar dat die kg's er vanzelf weer af gaan na een paar maanden (zoals Sartan zei) toch??? Please???
quote:sartan schreef op 25 maart 2009 @ 20:49:

[...]

Beste LieverLustdanLiefde, als je nog "een paar keer een sigaretje mee hebt gerookt" dan ben je dus NIET, ik herhaal NIET gestopt met roken. Ik weet even niet of die discussie hieronder of in het vorige onderwerp heeft gelopen maar wij "oude rotten" (en hier bedoel ik alleen maar mee dat we al wat langer gestopt zijn.. ja!!) weten precies waar de valkuilen zitten. Een van de aller- allerergste valkuilen is "Aaah, eentje kan wel toch?"

NEE DUS! Met iedere sigaret houd je je verslaving in stand en na iedere sigaret begin je weer compleet opnieuw met stoppen.... en wordt het moeilijker om "eentje" achterwege te laten etc etc etc. Niet beroerd bedoeld dus maar als je echt!! wilt!! stoppen!!! laat dan ook die "aaah eentje kan wel" achterwege..Hahaha, wat grappig dit en zo herkenbaar! Ik weet ook van mezelf dat ik nooit iemand zal worden die bijv. maar 2x per jaar een avondje rookt en het daarbij kan laten. Of ik rook wel (lees: bijna pakje per dag) of ik rook helemaal NIET. Nu ik gestopt ben heb ik met mezelf ook de afspraak gemaakt nooit van mijn leven ook maar 1 sigaret meer aan te raken. Dus idd ook niet af en toe op een feestje of met uitgaan, want dat kan ik dus niet. Aan die ene sigaret zitten duizenden andere sigaretten...
Woei! Vandaag alweer 7 maanden en 3 dagen gestopt. Man ik ben nog steeds zo trots op mezelf! Van een pakje per dag naar niks meer, zonder hulpmiddelen. Yeah!
quote:kaatje_85 schreef op 26 maart 2009 @ 09:29:

Woei! Vandaag alweer 7 maanden en 3 dagen gestopt. Man ik ben nog steeds zo trots op mezelf! Van een pakje per dag naar niks meer, zonder hulpmiddelen. Yeah!

Wauw Kaatje, supergoed! En en en... Mis je het nog wel eens? En hoeveel kg ben jij aagekomen?

Hoi Meiden,

Ik kom eens even inbreken hier en jullie een hart onder de riem steken!

Ik ben op 2 november 2008 gestopt met roken. Dus inmiddels bijna 5 maanden. En ja, de eerste 3 weken zeg maar waren verschrikkelijk. Al ben ik dat al wel weer een beetje vergeten. Maar dan vraag ik maar weer even aan mijn omgeving hoe ik was en dan sta ik weer met beide beentjes op de grond.

Met 3 maanden heb ik ook een dip gehad van ongeveer een week. En nu heb ik af en toe nog van die momenten dat ik wil roken. Maar die momenten zijn zeldzaam hoor. Wel denk ik nog vaak aan roken, niet dat ik er dan zin in heb maar het zit zo in je systeem. S' ochtends als ik naar mijn werk ga dan pak ik mijn tas en zeg dan in mezelf; check, telefoon, sigaretten, portemoinnee, sleutels. Nou, dat doe ik nog steeds hihihi, al heb ik geen sigaretten meer in huis.

Mijn vriend rookt nog wel, maar hij is iemand die kan roken wanneer hij dat wil en ik denk dat het gemiddelde van hem nog niet eens 1 sigaret per dag is. En in mijn bijzijn rookt hij al helemaal niet. Tja, als ik zo kon roken dan was ik ook nooit gestopt.

Wel ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen helaas. En ja, daar baal ik best wel van hoor. Maar de reden dat ik gestopt ben met roken is omdat ik graag zwanger wil worden. Ik ben dus ook gestopt met de pil. En ook daar kan je lichaam natuurlijk op reageren.

Conclusie is dat roken niets toevoegt aan je leven. Het lost niets op (behalve een hoop geld) en eigenlijk is het ook niet lekker. Ja, ik heb ook altijd gedacht dat roken lekker was. Heb ongeveer 15 jaar gerookt een pakje per dag (ben nu 30).

Nou ja, beetje onsamenhangend verhaal. Maar ik wil jullie eigenlijk alleen maar zeggen dat jullie allemaal kanjers zijn en dat als je iets echt wilt dan kun je het ook!!!

Zet het hem op allemaal.

Liefs Rainbow
Halloooo!

1. Dat wat Sartan zegt

2. Dat wat Summer zegt

Gewoon niet doen, dat roken. Ook niet eentje. Ik snap dat iedereen denkt dat hij/zij heel bijzonder is en dat wél kan, maar guess what? Dikke kans dat jij nou nét niet die uitzondering bent

En over aankomen: 17 kilo is echt extreem hoor, dat komt niet omdat je gestopt bent met roken, maar omdat je teveel andere dingen in je mond stopte. Feit is: door de vertraagde stofwisseling kom je hooguit 3 kilo aan. Meer niet. De rest komt doordat je meer bent gaan eten. 17 kilo komt d'r echt niet bij van de (schone) lucht hoor. Laat je dus vooral niet afschrikken door dit soort horrorverhalen. Als je aankomt, houd dan in de gaten wat je eet, schrijf dat een week op. Elke hap (en slok) die je neemt dus. Waarschijnlijk ontdek je dat je toch een tikkie meer eet dan je dacht. En sporten, maar dat hebben de goeroe's hierboven ook al uitgebreid verteld :-)

Ik ben al 100 keer gestopt (grinn, dat citaat in de OP is niet zomaar gekozen), en meestal kwam ik een paar kilo aan, 2 of 3 ofzo (die er overigens nooit zomaar vanzelf weer afgingen als ik weer begon... Helaas). Deze keer ben ik helemaal niks aangekomen, en daar heb ik eigenlijk niks bijzonders voor gedaan. Behalve verliefd worden
-
En voor de statistieken:

Six months, three weeks, four days, 12 hours, 42 minutes and 35 seconds. 5163 cigarettes not smoked, saving € 1.032,85. Life saved: 2 weeks, 3 days, 22 hours, 15 minutes.
-
quote:nero schreef op 26 maart 2009 @ 09:42:

[...]

Wauw Kaatje, supergoed! En en en... Mis je het nog wel eens? En hoeveel kg ben jij aagekomen?

Ik mis het amper, ik kan heel goed met mensen die wel roken in 1 ruimte verblijven. Nooit gedacht dat het zo makkelijk zou zijn.

Ben 6 kilo afgevallen
Wat is dan "niet waar" in mijn post, Guess? Ik vind het weldegelijk ontzettend demotiverend, wat je schrijft, namelijk.

Het is helaas maar al te bekend dat veel vrouwen niet durven stoppen met roken omdat ze bang zijn veel in gewicht aan te komen.

Dit topic is bedoeld om mensen te motiveren, helpen en steunen n het stoppen met roken. Je bent natuurlijk van harte welkom om te vertellen waarom het jou niet niet gelukt is, maar ik voel dan toch de sterke behoefte om daar tegenin te brengen dat het toch écht niet hoeft.

Ik daag je uit het gewoon nog een keer te proberen, maar bijvoorbeeld nu met een hulpmiddel en onze steun.
Computer says nooooo
Hey meiden, even een snelle krabbel en een dikke knuffel, heb weinig tijd!

Sartan! Ik wil even aan je kwijt dat ik het zo leuk vind je hier nog steeds te zien, echt een motivatorrrrr eerste klas! sToppie!

Anemoon: wat ben je alweer lang gestopt! Nog steeds sterker dan vorige keer??

Keep going he, allemaal! Beetje sporten, beetje wandelen en niet elke sigaret vervangen met een andere orale fixatie en je zult echt minimaal aankomen.

En sws: beter een kilo of 2 erbij dan stinkend naar de rook (en alle wellicht andere gevolgen!) door het leven..

Mijn moeder bv. die rookt nog steeds flink door, is ook zo bang dat ze (nog) dik(ker) wordt... inmiddels gaat ze als een hijgend molenpaardje door het leven van de benauwheid... onverantwoord, maar ze lijkt niet anders te kunnen. Gaat ook wel rustig naar de huisarts en krijgt dan ventolin voorgeschreven... duh.. (excuus als ik mensen hiermee beledig, maar mam en ik hebben een eehhhmm.. 'speciale' band, laatmaarzeggen.. is een heel ander topic, dus laat me maar even )

zoefzoef!!
Computer says nooooo
Wat fijn al deze berichtjes, ik word er weer helemaal blij van! En bedankt voor het hart onder de riem Rainbow, dat soort dingen helpt! Het valt mij eigenlijk ook ontzettend mee hoe makkelijk het is om te stoppen met roken, echt waar! Ik vraag mezelf dan nu ook regelmatig af waarom ik dit nooit eerder gedaan heb.... Maar ik houd de drie-maanden-dip in de gaten, die ik al van veel mensen heb gehoord. En over drie maanden is het waarschijnlijk terrassen-weer in NL en zal het best pittig worden. Maar ik houd vol en blijf sterk!

En die kilo's... Tja, ik vind 17 kg ook ontzettend veel. Een collega van mij is 10 kg aangekomen nadat ze gestopt was, maar zij is daarnaast onwijs gaan snoepen. Dan vind ik het niet zo gek. Ik probeer er echt op te letten, maar ongemerkt snoep/eet ik toch wel iets meer dan eerst. Dus vandaar. Maar ik houd het echt in de gaten en blijf trouw 3x per week sporten want meer dan 5 kg wil ik echt niet aankomen!

Hoe kan het trouwens dat jij bent afgevallen Kaatje, vertel!!!

@Rainbow: één van de redenen dat ik gestopt ben is ook omdat ik zwanger wil worden. Veel vriendinnen (die niet weten dat ik gestopt ben met de pil) vroegen dan ook gelijk toen ik gestopt was met roken, of ik soms zwanger was...
quote:LieverLustDanLiefde schreef op 25 maart 2009 @ 13:43:

Ik hoopte al een (nieuw) topic over niet-roken te vinden!

Ik ben 12 dagen ''gestopt'', dat wil zeggen, ik zondig nog wel. Denk dat ik anders te rigoureus ben en weer terugval.

Doordat veel van mijn vrienden wel roken, kwam ik nog wel in de verleiding, en heb ik een paar keer eentje mee gerookt. Maar sigaretten kopen doe ik niet meer!

Eerlijk gezegd valt het tot nu toe 100% mee...

En is het nou verbeelding, of merk ik toch echt nu al dat het langer uithoud met hardlopen en het niet altijd meer koud heb??

Veel succes allemaal met (blijvend) stoppen!!

Aha, je bent dus gestopt met je eigen sigaretten te roken .

Wel inspirerend, dit topic. Ik wil héél graag stoppen met roken maar na mijn laatste mislukte poging zie ik er zo tegenop. Ik lees dus stilletjes mee in de hoop dat ik door jullie succesverhalen weer wat moed bij elkaar kan rapen.
.
Nero, dat vragen ze nu ook allemaal aan mij!?!

Tja, en dan zeg ik maar van niet. Want dat is de waarheid, en zeg dat het wel alvast makkelijk is om gestopt te zijn....

Nou ja, ik lieg natuurlijk niet. Maar echt leuk is het niet om iedere keer die vraag te krijgen. En ja, daar heb ik het zelf naar gemaakt hoor. Heb ook altijd geroepen; ik stopt nooit met roken behalve als ik zwanger ben....

Tja, dan krijg je dit hahahaha.

Hou vol hoor! T'is voor een goed doel zullen we maar zeggen.... En hopelijk laat dat goede doel niet al te lang op zich wachten....
Wat grappig, ik heb ook altijd geroepen dat ik pas zou stoppen met roken als ik zwanger ben, maar dat is dus niet zo. M'n vriendinnen schrokken al toen ik een wijntje bestelde bij het uitgaan omdat ik zogenaamd 'zwanger' ben...

En inderdaad, dan heb je zometeen als je zwanger bent niet de frustraties van het stoppen met roken erbij!
Vind ik ook inderdaad, Nero, ben niet gestopt omdat ik zwanger wilde worden, maar ben wel blij dat ik dat (straks, ooit, later enzo ) niet ook nog d'rbij heb, als je al zo'n gezellige hormonenbom bent

Mariannanas, kan het me voorstellen hoor dat je d'r tegenop ziet na een mislukte poging, dat had ik ook steeds meer. Goed voorbereiden helpt, en tabex/champix ook. Vraag dat anders ook ff aan Supra, die heb ik mijn overgebleven doosjes tabex gestuurd en is daar ook mee gestopt. Tenminste... Met haar eigen sigaretten roken
-
Dag dames!

Ik breek even in! Lees al een tijdje mee, heb nooit zoveel behoefte om berichtjes te posten op het forum, maar ik wilde even zeggen dat ik heel veel steun en motivatie krijg door jullie Vooral strenge berichtjes van Sartan doen het goed, hehe!

Ben nu sinds 1 maart gestopt, heb een kleine tien jaar gerookt. Tis mijn tweede stoppoging, ben ooit een halfjaar eerder gestopt en ik moet zeggen, dat het veel beter gaat dan de eerste keer!

Alleen... Dudeberlyn rookt nog wel, ik vind het niet zo erg (hij rookt nu ook op het balkon sinds ik ben gestopt, lief van hem) maar ik zou het zo fijn vinden als hij ook kan ervaren hoe het is om niet meer te roken! Roken jullie partners ook, en hoe ervaren jullie dat?

Nico is een l*l en jullie zijn TOPPERS!
anoniem_80601 wijzigde dit bericht op 26-03-2009 14:57
Reden: zpelvoud
% gewijzigd
Hoi Chick!

We zitten in hetzelfde schuitje, ik ben sinds 2 maart gestopt na 10 jaar roken. Valt mee inderdaad he! Ben jij ook cold turkey gestopt of zit je aan de pleisters/pillen enz.?

Mijn vriend is samen met mij gestopt en houdt het ook prima vol. Ben ik ook heel erg blij om, weet niet of ik het had volgehouden met een partner naast me die lekker aan het doorpaffen is... Hij wilde eigenlijk al langer stoppen dan ik, maar vond het lastig omdat ik nog wel rookte. Door verschillende redenen is bij mij ook ineens de knop omgegaan en zijn we samen gestopt!

Wel lief idd van je vriend dat hij op het balkon staat nu!
Grappig Nero! Ik ben cold turkey gestopt, met een paar kauwgumpjes in de eerste week (had ik nog van stoppoging nr.1 ) Dacht dat jij ook fanatiek bent gaan sporten? Ik jog nu 2x in de week, en 1x in de week spinning... Heerlijk!

Lijkt me echt fijn als vriendlief ook gaat stoppen... Vond hem zo zielig in de eerste week, ik was namelijk echt NIET te pruimen en stond ie ook nog eens op het balkon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven