Hoe doen jullie dat toch?
maandag 1 april 2019 om 17:52
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
woensdag 3 april 2019 om 14:05
Heb ik ook. Zo lang ik het maar niet zelf hoef te doen.DuchessMeganMarkle schreef: ↑03-04-2019 13:41Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? Ik voel me heerlijk in een schoon huis, als ik thuis kom van werk word ik er blij van, het maakt mij energieker en positiever en vanuit een schoon huis word ik ook creatiever. Op je werk lever je ook goed werk af, Why not voor jezelf. Ik krijg meer zelfvertrouwen van een schoon huis. Het is een vorm van goed voor mezelf zorgen. Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
woensdag 3 april 2019 om 14:06
Nee, dat is niet wat ik bedoel. De schrijver gaf aan tot rust te komen in een schoon en net huis en ik geef alleen aan dat ik juist meer op mijn gemak ben in een andere setting. To each their own...herfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 14:01Dat dutje lijkt me zeer verstandig![]()
Maar serieus, nu gaan we toch niet net doen of schoon en netjes synoniem is aan ongezellig en kil hè....
woensdag 3 april 2019 om 14:08
Ik zou het toch doen hoor. Op een lage temperatuur met het kortste programma, met een klein beetje zacht wasmiddel en op laag toerental centrifugeren.
Ooit heeft een textielfabrikant mij verteld dat in de machinewas veiliger voor je kleding is dan op de hand wassen, omdat de machine het wasmiddel er beter uitspoelt dan je met de hand doet.
woensdag 3 april 2019 om 14:09
Ik voel me ook het prettigst in mijn huis als het schoon en opgeruimd is. Maar toen onze eerste hond overleden was, merkte ik ook dat daar wel een grens aan zit. Het was toen bijna altijd schoon en opgeruimd, maar mijn huis leefde ook niet meer. Nu hebben we weer een rommelmaker in huis en daar geniet ik enorm van. En ik kan er nu oprecht heel blij van worden als ik zijn speeltjes op de gekste plaatsen in het huis tegenkom. Niet alleen de hond zelf brengt levendigheid, maar ook zijn rotzooi laat het huis leven. (Gek genoeg heb ik dat gevoel dan weer niet als Mr Zoveel zijn rotzooi laat slingerenDuchessMeganMarkle schreef: ↑03-04-2019 13:41Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? Ik voel me heerlijk in een schoon huis, als ik thuis kom van werk word ik er blij van, het maakt mij energieker en positiever en vanuit een schoon huis word ik ook creatiever. Op je werk lever je ook goed werk af, Why not voor jezelf. Ik krijg meer zelfvertrouwen van een schoon huis. Het is een vorm van goed voor mezelf zorgen. Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
woensdag 3 april 2019 om 14:09
Volgens mij heb ik wel eens een in een interview met Chantal Janzen gelezen dat zij haar jas en schoenen pas uittrekt na thuiskomst als ze haar opruim/schoonmaak rondje gedaan heeft.
Dus even snel een doekje over het toilet, wat opruimen in de keuken en woonkamer, een wasje erin of eruit......
Ik denk dat ik zoiets ga proberen, iedere dag na werk verplicht 20 min iets in huis doen.
Dus even snel een doekje over het toilet, wat opruimen in de keuken en woonkamer, een wasje erin of eruit......
Ik denk dat ik zoiets ga proberen, iedere dag na werk verplicht 20 min iets in huis doen.
woensdag 3 april 2019 om 14:16
Mij ook hoor! Ik voel me echt beter in een schoon en vooral opgeruimd huis.DuchessMeganMarkle schreef: ↑03-04-2019 13:41Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? (...) Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
Maar alles altijd helemaal bijgehouden hebben, dat lukt mij gewoon niet. Ik heb een aantal jaren geleden, toen we ook een tijdlang geen hulp hadden, alles in een schema gezet. Daar zijn we nu ook weer op teruggevallen.
Mijn man voert het merendeel van het schoonmaken uit, dus ik heb helemaal niet zo ontzettend veel te doen. Maar ik ben wel inefficiënt en soms heb ik gewoon geen fut. In dat geval doe ik gewoon een weekend lang mijn lenzen niet in
woensdag 3 april 2019 om 14:19
Ik heb geleerd vanuit de periode dat ik een burn-out had, om om te gaan denken. Ik was uitgeblust helemaal uitgeblust. Mijn huishouden was een bende. Ik kon me er niet toezetten om op te ruimen. Ik werd er zelfs boos van op mezelf. Dat hielp niet. Toen zei mijn therapeut, waar voel he je het prettigst bij? Een opgeruimd huis en dat ik dingen ga doen waar ik beter van wordt. Ik heb toen samen met mijn therapeut voor elke dagje een lijstje gemaakt en afgevinkt, ik werd een stuk blijer en ik kreeg meer energie voor terug. Ik gebruik nu nog steeds lijstjes voor taken, sommige taken doe ik uit automatisme. Ik gebruik het op mijn werk ook, ik maak lijstjes met taken wat ik die dag moet doen. Aan het einde van de dag ben ik zo blij en heb ik een voldaan gevoel, daar krijg je ook energie van.
woensdag 3 april 2019 om 14:19
Ja, ik vind een schoon huis ook héérlijk. Vooral als ik gedweild heb, en een schoon bed, daar hou ik van. Het schoonmaken zelf vind ik niet altijd even leuk, maar het resultaat wel.DuchessMeganMarkle schreef: ↑03-04-2019 13:41Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? Ik voel me heerlijk in een schoon huis, als ik thuis kom van werk word ik er blij van, het maakt mij energieker en positiever en vanuit een schoon huis word ik ook creatiever. Op je werk lever je ook goed werk af, Why not voor jezelf. Ik krijg meer zelfvertrouwen van een schoon huis. Het is een vorm van goed voor mezelf zorgen. Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
Wat ik trouwens ook fijn vind: strakke witte muren. Laatst nog een kamer opnieuw gewit. Dat doet ook wonderen voor het schone, opgeruimde gevoel in huis.
woensdag 3 april 2019 om 14:22
Ik voel me en functioneer ook veel beter in schoon en opgeruimd huis, alleen het lukt me gewoon niet om het voor elkaar te krijgen.DuchessMeganMarkle schreef: ↑03-04-2019 13:41Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? Ik voel me heerlijk in een schoon huis, als ik thuis kom van werk word ik er blij van, het maakt mij energieker en positiever en vanuit een schoon huis word ik ook creatiever. Op je werk lever je ook goed werk af, Why not voor jezelf. Ik krijg meer zelfvertrouwen van een schoon huis. Het is een vorm van goed voor mezelf zorgen. Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
Ik ben gewoon niet zo goed in het goed voor mezelf zorgen, ik hou er genoeg slechte gewoontes op na en daar zit ook wel een psychologisch ding achter
woensdag 3 april 2019 om 14:29
Dat zijn dus echt dingen waar ik tijdenlang tegenaan kan hikken. Gewoon het gedoe. Komt ook omdat ik kinderen heb en we klein wonen, maar het idee alleen al om plinten te moeten afplakken en de vloer af te dekken
woensdag 3 april 2019 om 14:31
IkNummer*Zoveel schreef: ↑03-04-2019 14:09Ik voel me ook het prettigst in mijn huis als het schoon en opgeruimd is. Maar toen onze eerste hond overleden was, merkte ik ook dat daar wel een grens aan zit. Het was toen bijna altijd schoon en opgeruimd, maar mijn huis leefde ook niet meer. Nu hebben we weer een rommelmaker in huis en daar geniet ik enorm van. En ik kan er nu oprecht heel blij van worden als ik zijn speeltjes op de gekste plaatsen in het huis tegenkom. Niet alleen de hond zelf brengt levendigheid, maar ook zijn rotzooi laat het huis leven. (Gek genoeg heb ik dat gevoel dan weer niet als Mr Zoveel zijn rotzooi laat slingeren)
woensdag 3 april 2019 om 14:35
Ladida schreef: ↑03-04-2019 14:09Volgens mij heb ik wel eens een in een interview met Chantal Janzen gelezen dat zij haar jas en schoenen pas uittrekt na thuiskomst als ze haar opruim/schoonmaak rondje gedaan heeft.
Probeer ook eens om niet de deur uit te gaan/ naar bed te gaan voordat je hebt opgeruimd. Gewoon aanrecht leeg, was in de mand, schoenen onder de kapstok (of waar dan ook opgeborgen), ontbijtboel terug in de koelkast enz.
Ik vind het heel fijn als ik thuiskom een opgeruimde kamer aan te treffen, zonder kopjes op tafel of een vol aanrecht.
woensdag 3 april 2019 om 14:39
DuchessMeganMarkle schreef: ↑03-04-2019 14:04Schoon huis betekent niet dat het ongezellig is. Ik heb een schoon huis en het is gezellig. Een rust oord met veel planten en een onwijs lieve kat.
Ieder z’n ding.
Dit klinkt heerlijk voor mij. Planten zijn voor mij essentieel voor een huiselijk gevoel.
woensdag 3 april 2019 om 14:42
Heb je geen handwas programma op je wasmachine? Zo doe ik het dan altijd met iets wat eigenlijk niet in de wasmachine mag.
woensdag 3 april 2019 om 14:43
Ja, dat snap ik wel. Ik heb (nog) geen kinderen en woon ook nog eens samen met een handige vent, dus wij klussen regelmatig zolang het nog kan.Poppy_del_Rio schreef: ↑03-04-2019 14:29Dat zijn dus echt dingen waar ik tijdenlang tegenaan kan hikken. Gewoon het gedoe. Komt ook omdat ik kinderen heb en we klein wonen, maar het idee alleen al om plinten te moeten afplakken en de vloer af te dekken![]()
En ik word enorm blij van mooie details dus we vervangen bijvoorbeeld ook lelijke rozetten bij verwarmingsbuizen, of van die verroeste armpjes (weet niet hoe die dingen heten) bij het raam. Ik koop potjes met deksel voor bijvoorbeeld tampons en maandverband. Dat staat veel minder rommelig op het toilet dan de oorspronkelijke verpakking. Het zijn maar heel kleine ingrepen die toch een groot effect hebben op de uitstraling van een kamer. Zo zou je ook eens door je huis kunnen gaan: kijken of er details zijn die je met weinig werk kunt opknappen.
woensdag 3 april 2019 om 14:54
Ik hou dat maximaal een week (helemaal trots op mezelf) vol en dan laat ik het weer versloffenherfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 14:35Probeer ook eens om niet de deur uit te gaan/ naar bed te gaan voordat je hebt opgeruimd. Gewoon aanrecht leeg, was in de mand, schoenen onder de kapstok (of waar dan ook opgeborgen), ontbijtboel terug in de koelkast enz.
Ik vind het heel fijn als ik thuiskom een opgeruimde kamer aan te treffen, zonder kopjes op tafel of een vol aanrecht.
Ik kom maar niet uit die cirkel. Ik voel me gefaald omdat het me niet lukt om zo iets simpels te onderhouden, maar ik heb geleerd dat ik niet te streng voor mezelf moet zijn omdat ik te hoge eisen stel aan mezelf.
woensdag 3 april 2019 om 14:58
Nee joh, niet het gevoel hebben dat je faalt hoor! Ik snap best dat je soms geen zin hebt/te moe bent of andere omstandigheden. Dat heb ik ook wel eens. Maar als bepaalde gewoontes ingesleten raken doe je ze op den duur op de automatische piloot. Gewoon volhouden met proberenLadida schreef: ↑03-04-2019 14:54Ik hou dat maximaal een week (helemaal trots op mezelf) vol en dan laat ik het weer versloffenDan begin ik weer met uitstellen omdat ik moe ben of echt geen zin heb en mezelf voorneem dat ik het dan morgen wel doe.
Ik kom maar niet uit die cirkel. Ik voel me gefaald omdat het me niet lukt om zo iets simpels te onderhouden, maar ik heb geleerd dat ik niet te streng voor mezelf moet zijn omdat ik te hoge eisen stel aan mezelf.Het is zó dubbel allemaal
woensdag 3 april 2019 om 15:18
Voor een deel lukt dit hier. Alleen de rommel komt niet van kopjes, schoenen of was. Dat komt van boeken, speelgoed, blaadjes met info, huiswerk, onclassificeerbare dingen...herfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 14:35Probeer ook eens om niet de deur uit te gaan/ naar bed te gaan voordat je hebt opgeruimd. Gewoon aanrecht leeg, was in de mand, schoenen onder de kapstok (of waar dan ook opgeborgen), ontbijtboel terug in de koelkast enz.
En dan loopt er weer iemand met ontbijtkoek, zand in zijn schoenen, lekkende chocomel.
En dan zijn er mensen die het voor elkaar krijgen om iedere dag naast spullen op de juiste plek zetten ook nog eens van alles schoon te maken. Met was en afwas ben ik al dagelijks een half uur kwijt. Iedere dag probeer ik er 1 ding bij te doen, zoals stofzuigen beneden, of de wc, of een deel van de badkamer.
De hele badkamer, de hele wc ruimte, de slaapkamer, het kost me allemaal teveel tijd achter elkaar. Daardoor begin ik niet
woensdag 3 april 2019 om 16:54
Maar waar zou niet schoon en opgeruimd dan synoniem voor zijn bij iemand? Vast iets met een negatieve lading.herfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 14:01Dat dutje lijkt me zeer verstandig![]()
Maar serieus, nu gaan we toch niet net doen of schoon en netjes synoniem is aan ongezellig en kil hè....
Ik zit toch echt lekkerder bij iemand op de koffie als ik op de bank kan zitten zonder eerst de klerezooi er af te moeten schuiven en als mijn koffiemok schoon is.
Zouden mensen zonder discipline slechte mensen zijn? Minder waard dan degenen die hun huis netjes bij houden? Want als je huishouden er niet netjes bij ligt, dan wordt er zeker wel negatief over je gedacht. Dat lees ik ook tussen de regels door hier in sommige reacties. "als je een beetje discipline hebt".....
En er is nog gradatie tussen bij iemand gewoon niet op de bank kunnen zitten vanwege de troep, naar gewoon op de bank kunnen zitten in een ietwat rommelig huis, naar echte grote bende.
Ik hou óók van eens schoon en opgeruimd huis hoor. Alleen om dat te bewerkstellingen elke dag opnieuw, kost me veel en veel te veel energie. Sorry. Ben ik nu inferieur als persoon>?
woensdag 3 april 2019 om 16:59
Of mijn huis gezellig is? Geen idee. Ik hoop dat mensen komen omdat ze mij gezellig vinden, niet mijn huis.herfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 14:01Dat dutje lijkt me zeer verstandig![]()
Ik zit toch echt lekkerder bij iemand op de koffie als ik op de bank kan zitten zonder eerst de klerezooi er af te moeten schuiven en als mijn koffiemok schoon is.
Kan best samengaan natuurlijk, maar ik heb niks met een 'gezellig' huis.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar