Problemen kleuterklas
woensdag 3 april 2019 om 15:32
Ik snap je hoor, echt wel. Heb het zelf inmiddels twee keer mogen meemaken, zo'n start van een school-'carrière'. En ook ik vind leraren heel waardevol. Omdat ze mijn kind doordeweeks langer zien dan ik, en ook in een heel andere situatie dan thuis. Zij zien andere dingen dan ik, niet alleen maar anders maar ook echt: andere. Kinderen gedragen zich in situaties buitenshuis als je er als ouder niet bij bent, echt soms heel anders. Plus: ik mag dan wel de moeder zijn, en heb vanuit mijn instinct (ja, het bestaat!) een idee en een visie op mijn kind, maar zij zeer zeker ook vanuit hun professie. En die mening acht en weeg ik (bijna) even zwaar.anima schreef: ↑03-04-2019 15:09Nou, laat ik het zo zeggen.Soms hoor ik andere ouders zich opwinden over zaken waar ik niet eens twee keer over zou nadenken. En dan evalueer ik mijn standpunt in een dergelijk geval. Hoe dan ook, er is geen dag dat ik niet oprecht en dankbaar naar de juf van mijn kind heb geknikt. Ik vind leraren waardevol. Vandaar dat dit alles een beetje als een verrassing komt. Vooral het gedrag van mijn eigen kind.
Ik begrijp dat jij ook moeite hebt met het woord ‘volwassen’ (voor zijn leeftijd) en dat is je recht.
#doeslief
Dat is niet wat ik bedoel. Magisch denken is de overtuiging dat ideeën, gedachten, acties en woorden, of het gebruik van symbolen de loop van de gebeurtenissen in de materiële wereld kunnen beïnvloeden. Een manier van denken die nog niet gebonden is aan de wetten van realiteit. Kinderen hebben dat vermogen nog.Magisch denken, oh je zou de werelden moeten zien die hier thuis gecreeerd worden, en hij zegt er zelf nog weleens letterlijk bij wanneer iets toch echt ‘voor neppie’ is, jazeker.
Dus niet de draken en de eenhoorns, maar denken dat iets is gebeurd terwijl dat mogelijk niet zo is. Of heel anders. Of gewoon heel anders verwoorden.
tia.dalma wijzigde dit bericht op 03-04-2019 15:35
Reden: witregel gedoe
Reden: witregel gedoe
0.18% gewijzigd
woensdag 3 april 2019 om 15:34
Dit is ook een kenmerk van autisme. Ik wil je niks aanpraten, maar een ander ziet soms meer dan jezelf. Zeker een juf, aangezien zij nogal wat kinderen ziet en dus veel vergelijkingsmateriaal heeft. Als ouder heb je dat niet of minder. Bovendien ben je gewend aan je eigen kind en pas je je zelfs aan. Onze zoon heeft ook ass en dat viel anderen ook eerder op dan onszelf. Maar ik vind wel dat ze het raar brengt met dat na laten kijken! Het is natuurlijk aan jullie om hier wel of niet wat mee te doen, maar blijkbaar valt zijn gedrag dus wel op.
woensdag 3 april 2019 om 15:34
Anima, vind jij het zelf lastig om met mensen te communiceren? Je hebt het steeds over leren en vergelijkt jezelf met anderen. En je schrijft een kleuterverhaal op dat je kennelijk wel letterlijk neemt, maar toch ook weer niet? Ik ben het spoor in je verhaal een beetje bijster, maar begin me wel af te vragen of je problemen ervaart in communicatie met anderen.
En kleuterleeftijd is bij uitstek een leeftijd om thuis eens flink brutaal te worden en ontzettend de grenzen op te zoeken. Dat is volgens mij niet gerelateerd aan school, maar een normale stap in de ontwikkeling.
En kleuterleeftijd is bij uitstek een leeftijd om thuis eens flink brutaal te worden en ontzettend de grenzen op te zoeken. Dat is volgens mij niet gerelateerd aan school, maar een normale stap in de ontwikkeling.
woensdag 3 april 2019 om 15:39
Ik wil iedereen die construcief reageerde of gewoon begrip toonde bedanken. Ik heb het oorspronkelijke bericht inmiddels zo goed als verwijderd omdat er ook behoorlijk wat berichten kwamen die niet zo opbouwend waren. Ik had geen intentie om een instument van negativiteit te zijn of iets dergelijks, als ik dat wel was dan mijn excuses daarvoor. Ik ga even mijn best doen met mijn kind en onze meestgewaardeerde juf (morgen!) maar geen Viva forum meer voor mij in ieder geval 
woensdag 3 april 2019 om 15:39
ik wilde net typen dat dat volwassen praten inderdaad vaak voorkomt bij ASS.Ghost79 schreef: ↑03-04-2019 15:34Dit is ook een kenmerk van autisme. Ik wil je niks aanpraten, maar een ander ziet soms meer dan jezelf. Zeker een juf, aangezien zij nogal wat kinderen ziet en dus veel vergelijkingsmateriaal heeft. Als ouder heb je dat niet of minder. Bovendien ben je gewend aan je eigen kind en pas je je zelfs aan. Onze zoon heeft ook ass en dat viel anderen ook eerder op dan onszelf. Maar ik vind wel dat ze het raar brengt met dat na laten kijken! Het is natuurlijk aan jullie om hier wel of niet wat mee te doen, maar blijkbaar valt zijn gedrag dus wel op.
ik zou het gesprek met de juf dus ook zo open aangaan, zij signaleert dingen, jullie ook. Zij noemt ASS, jullie disharmonisch IQ.
Lijkt me een mooi moment om te bespreken HOE je SAMEN jullie zoon kan helpen en begeleiden.
woensdag 3 april 2019 om 15:42
Dat ging niet over de zoon, maar de dochter van TO.Madelein schreef: ↑03-04-2019 15:39ik wilde net typen dat dat volwassen praten inderdaad vaak voorkomt bij ASS.
ik zou het gesprek met de juf dus ook zo open aangaan, zij signaleert dingen, jullie ook. Zij noemt ASS, jullie disharmonisch IQ.
Lijkt me een mooi moment om te bespreken HOE je SAMEN jullie zoon kan helpen en begeleiden.
woensdag 3 april 2019 om 15:43
Maar als jij je eigen berichten verwijdert, dan blijven die andere berichten gewoon nog staan.anima schreef: ↑03-04-2019 15:39Ik wil iedereen die construcief reageerde of gewoon begrip toonde bedanken. Ik heb het oorspronkelijke bericht inmiddels zo goed als verwijderd omdat er ook behoorlijk wat berichten kwamen die niet zo opbouwend waren. Ik had geen intentie om een instument van negativiteit te zijn of iets dergelijks, als ik dat wel was dan mijn excuses daarvoor. Ik ga even mijn best doen met mijn kind en onze meestgewaardeerde juf (morgen!) maar geen Viva forum meer voor mij in ieder geval![]()
woensdag 3 april 2019 om 15:44
Madelein ik wilde nog even op jou reageren. Dat heb je goed gezien, en ik ben mij ervan bewust. Wij zijn er wel mee bezig inderdaad.Dank je wel.Madelein schreef: ↑03-04-2019 15:39ik wilde net typen dat dat volwassen praten inderdaad vaak voorkomt bij ASS.
woensdag 3 april 2019 om 15:47
Ja dochter heeft het, maar ze schreef dat het haar niet zou verbazen als zoon het ook heeft.
Overigens herken ik ook dat zelf iets vinden/denken over je kind makkelijker is dan dat een professional iets vindt van je kind. dat komt gewoon harder aan. Of het nu wel of geen ASS is of disharmonisch of whatever.
woensdag 3 april 2019 om 15:47
Oh jaaikidoka schreef: ↑03-04-2019 15:34Anima, vind jij het zelf lastig om met mensen te communiceren? Je hebt het steeds over leren en vergelijkt jezelf met anderen. En je schrijft een kleuterverhaal op dat je kennelijk wel letterlijk neemt, maar toch ook weer niet? Ik ben het spoor in je verhaal een beetje bijster, maar begin me wel af te vragen of je problemen ervaart in communicatie met anderen.
woensdag 3 april 2019 om 15:54
Zo goed als verwijderdanima schreef: ↑03-04-2019 15:39Ik wil iedereen die construcief reageerde of gewoon begrip toonde bedanken. Ik heb het oorspronkelijke bericht inmiddels zo goed als verwijderd omdat er ook behoorlijk wat berichten kwamen die niet zo opbouwend waren. Ik had geen intentie om een instument van negativiteit te zijn of iets dergelijks, als ik dat wel was dan mijn excuses daarvoor. Ik ga even mijn best doen met mijn kind en onze meestgewaardeerde juf (morgen!) maar geen Viva forum meer voor mij in ieder geval![]()
woensdag 3 april 2019 om 22:29
Mijn dochter is 4 jaar en komt soms ook met verhalen thuis waarvan we ons afvragen wat er van waar is. Als we het navragen bij de juf gebeurde het toch zo als ons dochter vertelde.
Ik vind het dus kort door de bocht dat sommigen er vanuit gaan dat 4-jarigen gebeurtenissen niet juist kunnen vertellen. De ene kleuter is de andere kleuter niet
Ik vind het dus kort door de bocht dat sommigen er vanuit gaan dat 4-jarigen gebeurtenissen niet juist kunnen vertellen. De ene kleuter is de andere kleuter niet
woensdag 3 april 2019 om 23:35
poezewoefje schreef: ↑03-04-2019 22:29Ik vind het dus kort door de bocht dat sommigen er vanuit gaan dat 4-jarigen gebeurtenissen niet juist kunnen vertellen. De ene kleuter is de andere kleuter niet
Dat zegt niemand. Wat men zegt is dat je niet wéét of de kleuter vertelt wat er echt gebeurd is. Dat weet je pas als je de juf spreekt. En de meesten raadden dus TO aan om dat eerst eens te gaan doen.