Werk & Studie alle pijlers

Welke studie

02-04-2019 22:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik zit echt in een denk proces over welke studie ik moet gaan kiezen? En hoor graag de ervaringen van mensen die de studie misschien al doen. Of hebben gedaan. Ik twijfel tussen de studies Social Work, Verpleegkunde, Psychologie of de Pabo..

Social work lijkt mij leuk, maar ik hoorde dat er weinig werk ik te vinden is en ook niet zo goed betaald werk, klopt dit?

Psychologie lijkt mij leuk, maar ik heb eerdere een studie aan de universiteit gedaan en dat viel zo tegen, zeker het wetenschappelijke, dat ik bang ben om een nieuwe op de uni te volgen. Plus het feit dat ik al 24 ben.. En dan 6 jaar moet studeren.. En dan denk ik, dan ben ik klaar op mijn 30e..en kinderen en een gezin.. Komt dat dan ooit nog? Het lijkt me echt tof.. Maar is er genoeg werk in? Hoe is de studie?

Verpleegkunde is 1 van de laatste opties want.. Elke dag bedden verschonen.. Ik weet het niet. De medische kant lijkt mij wel weer heel leuk.

En de pabo.. Ik heb altijd een klik met kinderen, maar stel je voor dat voor de klas staan niks voor mij, ik ben goed in presentaties enzo, maar toch.. De jeugd van tegenwoordig..ik kan het wel, maar wordt er ook zenuwachtig van.

Heeft er iemand advies en of ervaring in 1 van deze studies en werkvelden. Ik hoor het graag :) want ik pieker er enorm over, maar kom er maar niet uit.
Raveleijn schreef:
03-04-2019 09:42
+1

Ook zijn er dagafdelingen in het ziekenhuis waar je je vooral bezighoudt met medische handelingen en minder met verzorging.
HBO-V is zo breed, en ik denk dat je banenkans hoog is
Banenkans is zeker hoog, en je hebt ook de mogelijkheid om duaal te studeren (baan in zorg+studie ernaast).
Psychologie op de universiteit is inderdaad behoorlijk op onderzoek gericht. Het is ook van de studie die je noemt waarschijnlijk de studie waar je het meest aan het lezen bent en waarbij je veel uit je moet leren. (Ik vond het wel meestal hele interessante literatuur).

Daarnaast is klinische psychologie maar één van de richtingen. Dus zeker in je bachelor ben je daar in het begin relatief weinig direct mee bezig. Vind je een vak als bv. neuropsychologie ook interessant?

Mocht je gewoon heel graag klinisch psycholoog willen worden, hoeft het natuurlijk niet per se een belemmering te zijn als je bv. niet zo veel interesse hebt in onderzoek of bepaalde vakken niet interessant vindt. Maar het is wel goed om je te realiseren wat de opleiding inhoudt.

Ik ken alleen de vrijeschool pabo. (Ik doe een docentenopleiding die daar af en toe mee samenwerkt). Het lijkt me een inspirerende opleiding, heel breed, waar je echt ook als persoon wordt aangesproken. Denk dat dat ook voor een reguliere pabo geldt.

Ik denk dat wanneer je in principe makkelijk een klik hebt met kinderen en je het ook oké vindt om presentatie te geven, dat je door de opleiding als het goed is steeds ontspannener voor de klas kunt staan. Daar word je door de opleiding ook in ondersteund. Wellicht kun je een keer meelopen op een school om een idee te krijgen hoe het werk eruitziet.
Ik zou trouwens ook aanraden om gewoon de websites van de verschillende hogescholen en universiteiten of te gaan en te kijken wat ze allemaal voor studies hebben. Er bestaan namelijk best wat studie waar je in eerste instantie misschien niet direct op zou komen.
Alle reacties Link kopieren
Mir31 schreef:
02-04-2019 22:33
Hallo,

Hbo-v is zoveel meer dan wat jij beschrijft. Ja hebt verschillende richtingen met verschillende gradaties. In bijvoorbeeld de gehandicapten zorg gaat het van alleen begeleiding van mensen die net niet zelfstandig kunnen wonen tot mensen die functioneren als en 0-1 jarige. In het ziekenhuis ben je heel erg medisch bezig. In de psychiatrie kan je ook alles tegen komen in alle gradaties. Op het consultatie bureau ben je met ouders en kinderen bezig. Ik zit in de wijk, en kom alles tegen. Cliënten van 20-104 jaar. Zeer divers. Wassen en bedden opmaken is en belangrijk klein deel van mijn werk, maar het grootste deel van mijn werk bestaat uit het oplossen van andere problemen.

Binnen de verpleging zijn echt hard mensen nodig, je kan altijd bij lokale instellingen informeren of je een keer mee mag lopen. Ik denk dat je dan een beter beeld krijgt.
Precies! Ik ben verpleegkundige in een verpleeghuis en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een bed op heb gemaakt, dat kan zomaar maanden geleden zijn! Ook was ik nauwelijks meer. Ik ben wel bezig met complexe medische en psychosociale casuïstiek rondm onze bewoners. Maak plannen om de zorg zo goed mogelijk te laten zijn, ga in overleg met andere disciplines, de bewoner zelf en zijn familie.
Verpleegkunde is echt heel breed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven