Hogere bloeddruk naderende bevalling?
zaterdag 6 april 2019 om 14:00
Ging bij jullie richting het einde van de zwangerschap ook de bloeddruk omhoog?
Ik ben nu ruim 36 weken en mijn bloeddruk was gisteren 123/88. Normaliter varieert die tussen de 110/70 en 120/75.
De gynaecoloog benoemde wel dat de bloeddruk wat opliep maar dit was verder wel nog een prima bloeddruk. Ik heb wel de laatste weken heel veel hoofdpijn, zo ook gisteren en vandaag (boven een oog steeds), hier mocht ik paracetamol voor nemen.. Ik moet nu over 10 dagen weer op controle.
Ik ben nu ruim 36 weken en mijn bloeddruk was gisteren 123/88. Normaliter varieert die tussen de 110/70 en 120/75.
De gynaecoloog benoemde wel dat de bloeddruk wat opliep maar dit was verder wel nog een prima bloeddruk. Ik heb wel de laatste weken heel veel hoofdpijn, zo ook gisteren en vandaag (boven een oog steeds), hier mocht ik paracetamol voor nemen.. Ik moet nu over 10 dagen weer op controle.
zaterdag 6 april 2019 om 14:15
Dat is inderdaad vrij gebruikelijk. Meestal houden ze een onderdruk van 90 aan als grens. Dat is vrij bizar, ik had 91, mocht meteen aan ctg, bloed,urine en alles. Terwijl ik nergens last van had. Een uur later nog eens gemeten, en toen was het 89, en mocht ik zonder verdere opvolging naar huis, want onder de grens. Alsof die 2 punten het verschil maken, maar ok.
In principe snap ik dat ze jouw bloeddruk an sich geen reden tot zorg vinden, maar hou vooral jezelf goed in de gaten. Als jij last krijgt van andere symptomen, gewoon bellen met de verloskundige (bijvoorbeeld toenemende hoofdpijn, sterretjes of zwarte vlekken zien, gevoel dat er een band om je buik aangetrokken wordt, veel vocht vasthouden enz). Ze kunnen altijd nog een keertje meten, en beter een keer te veel dan iets missen.
In principe snap ik dat ze jouw bloeddruk an sich geen reden tot zorg vinden, maar hou vooral jezelf goed in de gaten. Als jij last krijgt van andere symptomen, gewoon bellen met de verloskundige (bijvoorbeeld toenemende hoofdpijn, sterretjes of zwarte vlekken zien, gevoel dat er een band om je buik aangetrokken wordt, veel vocht vasthouden enz). Ze kunnen altijd nog een keertje meten, en beter een keer te veel dan iets missen.
zaterdag 6 april 2019 om 14:17
Hogere bloeddruk aan het einde van de zwangerschap is heel normaal, hoort erbij. Als je ergens over twijfelt qua hoofdpijn gyn bellen! Als je hem/haar net nog hebt gezien en de klachten niet veranderd zijn zal er waarschijnlijk niks aan de hand zijn, maar bij twijfel kun je t altijd even vragen natuurlijk. Als je googelt vind je direct allerlei dingen over zwangerschapsvergiftiging maar als je gyn je bijv gisteren nog gezien heeft en er is niks veranderd, zal dat echt niet zo’n vaart lopen.
Maar nogmaals, bij twijfel altijd bellen, dan kunnen ze extra controle doen of je gerust stellen.
Maar nogmaals, bij twijfel altijd bellen, dan kunnen ze extra controle doen of je gerust stellen.
zaterdag 6 april 2019 om 14:19
Ik had de laatste anderhalve week voor de bevalling een verhoogde bloeddruk, en werd 2x doorgestuurd naar het ziekenhuis, waar het elke keer weer prima was. Toch wilden ze me voortaan in het ziekenhuis weer zien ipv bij de verloskundige, en als het weer te hoog zou zijn werd ik ingeleid. Maar gelukkig kwam de baby daarvoor al.
Maar bij mij was het volgens mij vooral omdat het toen superwarm weer was en ik elke keer gehaast vanaf de fiets bij de verloskundige binnenkwam. Had verder ook geen hoofdpijn.
In jouw geval in combinatie met de hoofdpijn is het geloof ik wel een signaal... Vind het gek dat je dan pas over 10 dagen weer moet. Als de hoofdpijn aanhoudt en je ook andere klachten voelt zou ik wel eerder bellen hoor!
En succes met de laatste loodjes!
Maar bij mij was het volgens mij vooral omdat het toen superwarm weer was en ik elke keer gehaast vanaf de fiets bij de verloskundige binnenkwam. Had verder ook geen hoofdpijn.
In jouw geval in combinatie met de hoofdpijn is het geloof ik wel een signaal... Vind het gek dat je dan pas over 10 dagen weer moet. Als de hoofdpijn aanhoudt en je ook andere klachten voelt zou ik wel eerder bellen hoor!
En succes met de laatste loodjes!
zaterdag 6 april 2019 om 14:29
Ik had bij mijn eerste zwangerschap een constante bloeddruk aan 110/55. De laatste weken liep de onderdruk behoorlijk op, bovendruk viel mee. Ingeleid uiteindelijk ivm die oplopende bloeddruk en wat andere klachten ( erg veel vocht vasthouden en macrosomie van dochter) , maar toen was ik de 40 weken al wel voorbij. Bloeddruk was toen 115/92. Wel ruim 20 kg aangekomen, voornamelijk vocht ( en groot kind en veeeeel vruchtwater) bleek achteraf.
Nu 24 weken zwanger en alweer een constante bloeddruk van 110/55. Benieuwd hoe dat nu gaat richting de uitgerekende datum.
Bij aanhoudende hoofdpijn gewoon bellen, kan echt duiden op iets wat niet zo onschuldig is. Zekere voor het onzekere nemen in dat geval hoor!
Nu 24 weken zwanger en alweer een constante bloeddruk van 110/55. Benieuwd hoe dat nu gaat richting de uitgerekende datum.
Bij aanhoudende hoofdpijn gewoon bellen, kan echt duiden op iets wat niet zo onschuldig is. Zekere voor het onzekere nemen in dat geval hoor!
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 06-04-2019 15:04
19.23% gewijzigd
zaterdag 6 april 2019 om 14:37
Volgens mijn gynaecoloog is een bloeddruk aan het begin en eind van een zwangerschap hoger. De ongerustheidsgrens bij een zwangerschap ligt bij 140/90. Waarbij met name de onderdruk bepalend is of actie nodig is. Dus bij 123/88 worden ze er wel alert op. Maar om een te hoge bloeddruk vast te stellen zijn meerdere opnames nodig. De hoge bloeddruk zelf voel je niet, maar als je lever of nieren er last van gaan krijgen dan merk je dat wel. Hou symptomen als hoofdpijn, tintelende vingers of voeten, ineens veel vocht vasthouden, wazig zicht, het zien van flitsen etc. wel in de gaten. Dat zijn signalen van zwangerschapsvergiftiging. Je kan beter een keer te veel laten controleren dan te weinig.
zaterdag 6 april 2019 om 14:48
zaterdag 6 april 2019 om 14:58
Dank voor jullie reacties. Ik kwam wel gisteren lopend bij het ziekenhuis aan waarna ze de bloeddruk meette. Dit zal ook wel meegespeeld hebben.
Hoofdpijn had ik aan het begin heel veel. En nu de laatste weken ook regelmatig. Het zit wisselend boven mijn linker of rechter oog.
Vocht hou ik voor zover ik weet niet vast. Geen idee of je dit echt kan merken? Ben 11,5 kg bijgekomen nu en mijn schoenen passen nog gewoon.
Ja vind het ene kant wel lang om over 10 dagen pas weer op controle te komen. Andere kant is 123/88 niet echt mega hoog of zo. En heb buiten hoofdpijn geen andere klachten.
Hoofdpijn had ik aan het begin heel veel. En nu de laatste weken ook regelmatig. Het zit wisselend boven mijn linker of rechter oog.
Vocht hou ik voor zover ik weet niet vast. Geen idee of je dit echt kan merken? Ben 11,5 kg bijgekomen nu en mijn schoenen passen nog gewoon.
Ja vind het ene kant wel lang om over 10 dagen pas weer op controle te komen. Andere kant is 123/88 niet echt mega hoog of zo. En heb buiten hoofdpijn geen andere klachten.
zaterdag 6 april 2019 om 18:59
Meestal merk je (veel) vocht vasthouden niet zozeer in je gewicht maar bv omdat je ineens dikke enkels en/of vingers/polsen krijgt. Dat kan echt ineens opzwellen. Ook dat hoeft geen reden voor paniek te zijn, maar kan eventueel wel reden voor controle zijn.Roosje247 schreef: ↑06-04-2019 14:58Dank voor jullie reacties. Ik kwam wel gisteren lopend bij het ziekenhuis aan waarna ze de bloeddruk meette. Dit zal ook wel meegespeeld hebben.
zaterdag 6 april 2019 om 20:45
Het kan een momentopname zijn. Bij mijn twee zwangerschappen liep de bloeddruk aan het eind langzaam op. Met 35 weken bij de 1e en met 36 weken bij de 2e ging hij over de grens van 140/90 en werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Uiteindelijk ook medicatie gekregen,maar verder nergens last van en geen vergiftiging. Gewoon goed in de gaten houden of je andere klachten krijgt. Succes met de laatste loodjes!
zaterdag 6 april 2019 om 22:12
CTG was in orde. Hebben een half uur de bloeddruk gemeten. Deze varieren tussen de 117/78 en 135/89. Ben nu weer thuis want ze vonden het acceptabel.
zaterdag 6 april 2019 om 23:02