Betrapt
zondag 7 april 2019 om 03:34
TO, ga niet zoveel mogelijk lenen. Lenen is niet normaal en niet goed voor je toekomst. Soms moet je, maar hou het dan minimaal.lattemachiato schreef: ↑22-03-2019 09:25Ok, je leeft dus zoals een gemiddelde Nederlandse student en bent lesbisch. Je ouders hebben zich niet erg aangepast aan de Nederlandse mores en eisen dat jij dat ook niet doet. Tja dan hadden ze hier maar niet moeten gaan wonen.
Misschien zijn haar ouders hier geboren, wat nou 'niet hier komen wonen' ?[/b][/b]
Mijn zoon (21) blowt ook en nee daar ben ik ook niet blij mee. Maar maak er geen halszaak van. Laatst vertelde hij uit zichzelf dat hij gestopt was als enige van zijn huis. Dat is het fijne als je er als ouders normaal over doet, dan kun je erover praten.
Bijzondere vorm van normaal doen, als je eerst aangeeft er niet blij mee te zijn (het dus eigenlijk af te keuren).
Begrijpelijk hoor, maar ik zie niet waar het jullie verdienste is dat je kind hier met je over spreekt.
Ik denk dat je gewoon lekker op jezelf moet gaan. Gewoon maximaal lenen. Zoveel doen dat. Je hoeft na afloop niet gelijk te beginnen te betalen en daarna heb je er 35 jaar de tijd voor en als je zonder baan komt te zitten ofzo hoef je ook niet te betalen, dus het is niet onoverkomelijk. Bij mijn dochter op de vereniging verklaren ze haar voor gek dat ze zoveel werkt en niet gewoon lekker voluit leent, lenen is echt volkomen normaal.
Je moet het namelijk allemaal terugbetalen, en de rente maakt het niet leuker. Als je kunt werken naast een studie, doe dat dan. Zo houd je je schulden laag en geef je jezelf een zo optimaal mogelijke start.
Pick your battles and bloom
zondag 7 april 2019 om 07:26
Je hebt echt psychische hulp nodig. In eerdere topic gaf je dat ook toe. Een psycholoog mag jouw gegevens helemaal niet delen met de overheid of een advocaat. En zonder volledig open te zijn kun je niet op de juiste manier geholpen worden. Dus vertel alles gewoon.
Is het voor jezelf niet beter om te stoppen met je studie en te gaan werken en dan zo snel mogelijk je schulden te betalen?
Is het voor jezelf niet beter om te stoppen met je studie en te gaan werken en dan zo snel mogelijk je schulden te betalen?
zondag 7 april 2019 om 07:58
mariposa2 schreef: ↑07-04-2019 07:26Je hebt echt psychische hulp nodig. In eerdere topic gaf je dat ook toe. Een psycholoog mag jouw gegevens helemaal niet delen met de overheid of een advocaat. En zonder volledig open te zijn kun je niet op de juiste manier geholpen worden. Dus vertel alles gewoon.
Soms denk ik van wel en dan denk ik weer nee misschien moet je gewoon jezelf niet aanstellen en door de zure appel bijten en gewoon doen. Alleen lukt het mij gewoon nu allemaal niet. Misschien heb ik het ook op mezelf afgeroepen. Het ging zo goed vorig jaar en nu lijk ik alles te verliezen zonder een reden.
Ik denk ook dat ik ga stoppen en dn gewoon ga werken. Zo veel mogelijk ga verdienen, dan voel ik me vanzelf wel beter wanneer ik het gevoel dat ii alles onder controle heb. Ik kan namelijk niet zo verder in onzekerheid blijven leven.
Mijn ouders zullen wel teleurgesteld raken maar ze zagen het al aankomen en zeggen nu ook; doe maar gwn wat in je leven maakt niet uit wat al is het studie of werk maar maak liever je studie gewoon af. Dus ik weet het ook allemaal niet maar ik ga niet een studie verder volgen en meer schulden maken terwijl ik niet de motivatie nog heb om alles af te maken. Mijn discipline is er nu niet. Moet realistisch blijven.
Ik wil alleen mijn p gaan halen en daar ga ik nu me ook alleen op focussen. Mijn andere vakken laat ik voor wat het is. Al is het zonde om nu niet meer naar school of werk te gaan en constant thuis te zitten. Ik heb er wel behoefte aan en zal hierdoor er sterker uit komen. Misschien had ik dit dieptepunt nodig om nog hogerop te klimmen. Dan voel ii me ook geen mislukkeling meer en kan ik weer van het leven op een gezonde manier genieten. Kan niet wachten
zondag 7 april 2019 om 08:12
randomgirl schreef: ↑07-04-2019 04:19
Het liefst stop ik even met werken en studeren. Ga ik op zoek naar me zelf en mijn passies. Beginnen met schrijven. En daar hopelijk een toekomst mee te bouwen.
Wat vinden jullie?
En dan ga je leven van je spaargeld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 7 april 2019 om 08:48
Je gesprek met jezelf in je hoofd klinkt als een chaos. Het gaat alle kanten uit, met veel zelfverwijt en onrealistische beeldvorming over je opties.
Ik denk ook dat je even rust nodig hebt. Je kunt je vrijwillig laten opnemen in een kliniek. Dan ben je los van je omgeving en ontvang je dagelijks hulp.
Je moet wel om hulp vragen.
Ik denk ook dat je even rust nodig hebt. Je kunt je vrijwillig laten opnemen in een kliniek. Dan ben je los van je omgeving en ontvang je dagelijks hulp.
Je moet wel om hulp vragen.
zondag 7 april 2019 om 10:12
Maak de stap naar een psycholoog niet te groot. Zo'n enorme drempel hoeft dat niet te zijn en zoveel mensen vragen op een bepaald punt in hun leven even om een steuntje in de rug. Zoveel stelt het niet voor. En je hebt gewoon echt hulp nodig. Je laatste posts in dit topic zijn chaotisch en eerlijk gezegd best zorgelijk.
zondag 7 april 2019 om 13:09
Als je je nu eerst eens richt op het halen van je p, dan zul je merken dat je eigenwaarde en zelfvertrouwen ook weer omhoog gaan en de onzekerheid minder wordt. Dan ervaar je dat je iets kunt bereiken, en kun je van daaruit weer verdere plannen maken. Stap voor stap.randomgirl schreef: ↑07-04-2019 07:58
Ik denk ook dat ik ga stoppen en dn gewoon ga werken. Zo veel mogelijk ga verdienen, dan voel ik me vanzelf wel beter wanneer ik het gevoel dat ii alles onder controle heb. Ik kan namelijk niet zo verder in onzekerheid blijven leven.
Ik wil alleen mijn p gaan halen en daar ga ik nu me ook alleen op focussen. Mijn andere vakken laat ik voor wat het is. Al is het zonde om nu niet meer naar school of werk te gaan en constant thuis te zitten. Ik heb er wel behoefte aan en zal hierdoor er sterker uit komen. Misschien had ik dit dieptepunt nodig om nog hogerop te klimmen. Dan voel ii me ook geen mislukkeling meer en kan ik weer van het leven op een gezonde manier genieten. Kan niet wachten
Pick your battles and bloom
zondag 7 april 2019 om 13:16
hmm. Je bent dus 22, je woont nog thuis, je hebt 30.000 studieschuld, nog géén p en je maakt je zorgen dat je je baan, studie, auto en geld kwijtraakt...
Ik kan de puzzel niet zo goed maken geloof ik.
Wat voor baan heb je dan, en wat verdien je daarmee per maand?
Waar geef je in 1 studiejaar (of komt die p tegenwoordig later) dan zoveel geld aan uit, als dat niet aan op kamers wonen is?
waarom heb je in vredesnaam een auto met alle kosten van dien, als je zoveel geld moet lenen voor je studie?
Volgens mij heb je inderdaad hulp nodig, niet per se van een psycholoog - maar wel door iemand die je kan helpen de boel eens op een rijtje te zetten.
Ik kan de puzzel niet zo goed maken geloof ik.
Wat voor baan heb je dan, en wat verdien je daarmee per maand?
Waar geef je in 1 studiejaar (of komt die p tegenwoordig later) dan zoveel geld aan uit, als dat niet aan op kamers wonen is?
waarom heb je in vredesnaam een auto met alle kosten van dien, als je zoveel geld moet lenen voor je studie?
Volgens mij heb je inderdaad hulp nodig, niet per se van een psycholoog - maar wel door iemand die je kan helpen de boel eens op een rijtje te zetten.
zondag 7 april 2019 om 13:35
denk eerder dat je meer inzit door het feit dat je betrapt bent,.. als je thuis woont of bij je zus heb je nu eenmaal minder privacy en moet je meer respect hebben voor hun regels,.. misschien is sociaal woning een oplossing,..maar misschien eerst eens gaan praten met een psycholoog over wat je wilt bereiken en je probleem is,..
zondag 7 april 2019 om 13:54
Ik weet dat het allemaal niet normaal is. Mijn gezin kampt ook veel met mentale problemen en veel familie daarbuiten ook. Maar in principe merk ik wel dat ik wakker word en nu veel dingen besef.DennisHartendief schreef: ↑07-04-2019 13:14Lijkt mij dat er psychische problemen in jullie gezin zit. Ik zou eerst iedereen eens laten onderzoeken bij de GGZ aangezien al het gedrag niet normaal is
Ergens is er ook wel een schaamte dat ik nu ook bestempeld ga worden en de zoveelste ben die ook dus dan “psychische problemen” heeft. Ik wilde liever doen alsof ik gwn normaal ben, maar uiteindelijk merk ik dat ik het niet altijd kan en wel hulp heel erg zou waarderen.
Ik ben wel blij met jullie. Gister zei mijn zus ook dat mijn probleem is dat ik mezelf niet uit. Ik ben altijd stil en houd mezelf groot voor, waardoor hulp dan ook vaak te laat is. Ik hou zelf ook niet echt van hulp. Als mensen mij zelfs aanbieden mij te helpen en dingen mee te betalen zeg ik nee hoeft niet, terwijl iedereen zou zeggen ja graag!
Door met jullie over te praten kan ik er wel wat mee en krijg ik super adviezen. Ik waardeer ook echt de moeite die jullie nemen voor een reactie en alleen al echt naar mij luisteren.
zondag 7 april 2019 om 13:58
Eerlijk gezegd niet. Wat betreft betrapt interesseert me niet meer. Ik bekommer nu echt meer over mijn leven en ben er achter gekomen dat ik ook voor vrijheid kan vechten op een gezonde manier, want hierdoor zijn ze indd steeds vaker strenger. Dat is normaal. Als ik mezelf zou oprapen en mezelf zou bewijzen qua alles zou er ook meer aan mij worden toevertrouwd. Eigenlijk ben ik ook wel heel blij dat juist vaak mijn vrijheid werd ontnomen, anders zat ik nu ergens onder een brug.jujuken schreef: ↑07-04-2019 13:35denk eerder dat je meer inzit door het feit dat je betrapt bent,.. als je thuis woont of bij je zus heb je nu eenmaal minder privacy en moet je meer respect hebben voor hun regels,.. misschien is sociaal woning een oplossing,..maar misschien eerst eens gaan praten met een psycholoog over wat je wilt bereiken en je probleem is,..
zondag 7 april 2019 om 18:05
Tuurlijk, werkweken van 125 uur.randomgirl schreef: ↑07-04-2019 13:48Ik denk het inderdaad ook. Ik hoop dat het goed komt. Want het gaat daar niet zo goed. Vind het wel jammer, want had het allemaal wel aangekund als ik gwn normaal deed. I.p.v. zo veel te werken en op een gegeven mom zelfs school daarvoor te verwaarlozen. Iedereen in mijn omgeving zei het al, met waar ben je mee bezig. Maar ik voelde me daardoor gelukkig. Ik was goed bezig en maakte elk moment benutbaar. Ik maakte zoveel uren dat het niet gezond was en het erge was dat ik niet eens veel heb verdiend doordat het mijn tweede baan was en veel belasting van afging. Ik ging veel werken zonder echt slim te zijn.
Ik had toch wel naar de opmerkingen van anderen destijds moeten luisteren, maar was daar toen zelf te koppig voor. Uiteindelijk kom ik nu ook achter dat ze allemaal gelijk hebben en dat ik mezelf min of meer naar de klote breng. Realisatie was er toen nog niet, maar nu wel. Ze zeiden namelijk je bent geen robot, minder nou maar met werk. Soms maakte ik namelijk serieus waar 125 uur in een week en ik dacht dat ze het allemaal onjuist hadden, niet begrepen en maakte destijds gebruik van mijn wilskracht en doorzettingsvermogen. Ik voelde me daardoor eindelijk gewaardeerd ook. Maar merk nu dat ik gewoon dom bezig was en helemaal niet verantwoord.
Ik ben ook liever druk bezig dan wat ik nu doe. Vind het gewoon moeilijk altijd een balans te vinden. Dat alles of niets instelling van mij is zo moeilijk te doorbreken doordat ik het gwn niet kan.
Wat heb je nu gebruikt? Ik kan er geen touw aan vastknopen: ik begrijp dat je alcohol- en drugproblemen hebt én schulden. Of spaargeld en schulden tegelijk.
Hoe dan ook: ben je al eens bij een arts geweest? Ik las dat meerdere mensen je aanraden psychische hulp te zoeken voor je problemen.
Eerst afkicken en met een psych gaan praten. Sterkte.
zondag 7 april 2019 om 20:16
125 uur in de week = 7 dagen per week 17,86 uur per dag.
Dan nog wat reistijd, laten we zeggen een half uur per dag - ik gun je best dat je op een kwartiertje afstand van je werk zit.
Heb je nog 5 uur en 38 minuten over om te slapen, je aan te kleden, te douchen, te eten, te drinken, je tanden te poetsen, te studeren, de boodschappen te doen etc.
Moet kunnen.
Dan nog wat reistijd, laten we zeggen een half uur per dag - ik gun je best dat je op een kwartiertje afstand van je werk zit.
Heb je nog 5 uur en 38 minuten over om te slapen, je aan te kleden, te douchen, te eten, te drinken, je tanden te poetsen, te studeren, de boodschappen te doen etc.
Moet kunnen.
zondag 7 april 2019 om 20:28
Het kán... zoals ze zelf al zegt: "Ik was goed bezig en maakte elk moment benutbaar."-jolijn- schreef: ↑07-04-2019 20:16125 uur in de week = 7 dagen per week 17,86 uur per dag.
Moet kunnen.
Ik vind het bewonderenswaardig - denk ik.
(weet het niet zeker want niet alles gelezen, ook ik wil veel benutbare tijd overhouden om aan 8 uur slaap toe te komen, zodoende geen tijd gehad om alles door te ploegente lezen, sorry TO).
maandag 8 april 2019 om 20:12
Je verhaal klinkt nog steeds erg dromerig en filosofisch. Wat ga je dan precies morgen doen en overmorgen? Maak voor jezelf overzichtelijk wat je dan precies aan acties moet ondernemen ipv ja ik ga m'n p halen en een paar uur later ja ik ga toch m'n studie afronden. Wordt concreet zodat je iets hebt om naar toe te werken iedere dag.
En op je opleiding is ook een studentenpsycholoog aanwezig, is wat laagdrempeliger om naar toe te gaan, maar alsjeblieft zoek die hulp wel op. Want de ene dag ga je dat wel doen geef je aan en de volgende dag is het al niet meer nodig. Het is dus wel nodig!
En op je opleiding is ook een studentenpsycholoog aanwezig, is wat laagdrempeliger om naar toe te gaan, maar alsjeblieft zoek die hulp wel op. Want de ene dag ga je dat wel doen geef je aan en de volgende dag is het al niet meer nodig. Het is dus wel nodig!
maandag 8 april 2019 om 23:23
Door bij je zus te gaan wonen, houd je de controle van je familie in stand lijkt me. Is er niet een groep van lesbische vrouwen uit jouw cultuur of een forum waarmee je in contact kan komen? Zij hebben vast wel wat goede tips voor je.
Het lijkt mij dat je op dit moment gewoon niet veel kan zolang je afhankelijk bent van je familie. Zorg dat je een diploma binnen haalt en zo snel mogelijk een stabiel inkomen hebt zodat je iets voor jezelf kunt gaan kopen of huren.
En laat je niet aan een man uithuwelijken of iets dergelijks.. Dat is eigenlijk een schijnhuwelijk creëren om alleen maar goedkeuring te krijgen van je familie. Is ook niet eerlijk tegenover die bruidegom lijkt me. Daar ga je doodongelukkig van worden.
Het lijkt mij dat je op dit moment gewoon niet veel kan zolang je afhankelijk bent van je familie. Zorg dat je een diploma binnen haalt en zo snel mogelijk een stabiel inkomen hebt zodat je iets voor jezelf kunt gaan kopen of huren.
En laat je niet aan een man uithuwelijken of iets dergelijks.. Dat is eigenlijk een schijnhuwelijk creëren om alleen maar goedkeuring te krijgen van je familie. Is ook niet eerlijk tegenover die bruidegom lijkt me. Daar ga je doodongelukkig van worden.
maandag 8 april 2019 om 23:41
Er gaat iets goed mis. Je moet dringend stappen ondernemen. Ik schrik hier van aangezien je mijn leeftijd bent en je ergens nog best wel pienter lijkt. Je moet echt een rem zetten op je gedachtes. Wat is voor jou het belangrijkst? Maak doelen voor jezelf en hierin logische stappen. Je gaat hier wel hulp bij nodig hebben, want je overziet het totaal niet meer.