Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
dinsdag 9 april 2019 om 01:14
Alle siergrassen heb ik al een aantal jaar en blijven het perfect doen! In de hoek staat de pampus helemaal afgeknipt. Hoop dit jaar de mooie witte pluimen er uit te krijgen.
De kleintjes zijn vaste bloemen, lavendel en wat bodembedekkers die net pas zijn gepland. Kleuren worden paars blauw en wit. Kan ze wel omhoog kijken!
Hoop deze zomer een volle border te zien!
dinsdag 9 april 2019 om 11:45
Straks even terug lezen, vorig jaar hebben wij onze tuin aangepakt. Hij is wel iets minder groen geworden, maar er moest een stukje grasveld in, anders hadden de kinderen geen ruimte om te spelen.
Een border al helemaal vol geplant. Aan de andere kant, komt nu van alles omhoog wat de vorige bewoner heeft geplant. Die laat ik nu nog omhoog komen, behalve een bodembedekker, ik weet niet hoe die heet, maar de hele tuin gaat die door. En het is nu vooral van alles proberen. Voor heb ik al wel een beetje een plan, al vind ik het gewoon leuk om zoveel mogelijk bloemen erin te hebben. Al moet er nog wel een beetje gekeken worden naar de bloeitijd. En met de mooie dagen die we gehad hebben ben ik er al lekker in te vinden. Heerlijk, om zo lekker bezig te zijn. En mijn zoontje vindt het ook helemaal geweldig om plantjes te planten. Mama, gaan we naar de plantjeswinkel
dinsdag 9 april 2019 om 15:16
Dat is lastig! Want rechtsonder in de foto zit de achterdeur en linksonder schuur/garagedeuren! Borderruimte lijkt daardoor beperkt. Maar het idee van klimmers en leibomen is fijn! Sowieso komt er een leifruitboom!YellowLemon schreef: ↑08-04-2019 20:48Waar zitten de deuren etc? Ik zou in een hoek een mooie border maken die je misschien wel in een paar etages verhoogd.
Fijne zoekterm ook! Ik vind de hele tuin op de schop nog wel spannend.
Ps: mijn blauwe druifjes hangen/liggen op de grond en deze bloemen in pot ook:
moet deze eigenlijk de volle grond in of doe ik iets anders niet goed?
dinsdag 9 april 2019 om 16:30
Wat een hoop foto's, leuk!
Jaloers op je moestuin jellow! Al komen bij mij eindelijk de eerste dingen op (met die warme dagen gaat het hard). Ik volg het stappenplan van de makkelijke moestuin, wist anders echt niet waar te beginnen. Binnenkort gaat de 2e bak de tuin in.
@suikerwafel, blauwe druif groeit soms gewoon heel hard, bij ons hangt hij ook wel eens over (met name die in de potjes binnen). Mijn blauwe druif heeft gek genoeg nog steeds heel veel groene sprietsels maar geen bloem te bekennen.
Jaloers op je moestuin jellow! Al komen bij mij eindelijk de eerste dingen op (met die warme dagen gaat het hard). Ik volg het stappenplan van de makkelijke moestuin, wist anders echt niet waar te beginnen. Binnenkort gaat de 2e bak de tuin in.
@suikerwafel, blauwe druif groeit soms gewoon heel hard, bij ons hangt hij ook wel eens over (met name die in de potjes binnen). Mijn blauwe druif heeft gek genoeg nog steeds heel veel groene sprietsels maar geen bloem te bekennen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 9 april 2019 om 18:04
vaste planten wel, eenjarig nietGroenTuintje schreef: ↑09-04-2019 16:44Vraagje, als ik morgen allerlei vaste planten koop bij de kweker, kan ik ze dan beter wel of niet in de tuin planten? Wegens de voorspelling dat het gaat vriezen snachts deze week.
dinsdag 9 april 2019 om 18:07
Okay bedankt
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 9 april 2019 om 22:05
Eh, nou, lang niet alle vaste planten kunnen tegen vorst hoor. Als ze bij de kweker in een kas stonden zou ik nog heel even wachten met ze planten, dan is het sowieso beter om ze even af te laten harden (overdag buiten, s nachts in een schuurtje ofzo)
Bij mij is vandaag een flink stuk grond omgespit door de tuinvrouw (kon ik zelf niet wegens de hernia) en dat ga ik na de komende paar koude nachten inzaaien met deels gazongras deels weidemengsel (hogere grassen en wilde bloemen) Ben er benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Verder van t weekend met hulp van lief en vrienden een rozenboog neergezet en er 2 rode klimrozen naast geplant, een obelisk in de grond gezet voor de sweet peas, het kasje gerepareerd en van wilgetenen wigwams gebouwd in de moestuinbedden voor bonen. Lekkere start van het seizoen zo
Bij mij is vandaag een flink stuk grond omgespit door de tuinvrouw (kon ik zelf niet wegens de hernia) en dat ga ik na de komende paar koude nachten inzaaien met deels gazongras deels weidemengsel (hogere grassen en wilde bloemen) Ben er benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Verder van t weekend met hulp van lief en vrienden een rozenboog neergezet en er 2 rode klimrozen naast geplant, een obelisk in de grond gezet voor de sweet peas, het kasje gerepareerd en van wilgetenen wigwams gebouwd in de moestuinbedden voor bonen. Lekkere start van het seizoen zo
dinsdag 9 april 2019 om 22:29
Dat klinkt geweldig Moosey!
Ik had vandaag een gesprek bij de gemeente bij mijn jobcoach. Ik heb geen werk of opleiding op dit moment doordat ik ze in mijn bovenkamer niet allemaal op een rij heb, en ik heb fibromyalgie.
Nou ga ik binnenkort waarschijnlijk aan therapie beginnen maar ik heb ook behoefte aan meer om handen en dagbestedingsplekken sluiten niet echt bij mijn denkniveau aan (bah dat klinkt verschrikkelijk arrogant). Nu is er een plek waar ze op maandag tuinen van mensen onderhouden die het zelf niet meer kunnen geloof ik. Daar krijg ik binnenkort meer over te horen.
Dat vegeteren als een plant veranderd me in een plantenvrouwtje.
Ik had vandaag een gesprek bij de gemeente bij mijn jobcoach. Ik heb geen werk of opleiding op dit moment doordat ik ze in mijn bovenkamer niet allemaal op een rij heb, en ik heb fibromyalgie.
Nou ga ik binnenkort waarschijnlijk aan therapie beginnen maar ik heb ook behoefte aan meer om handen en dagbestedingsplekken sluiten niet echt bij mijn denkniveau aan (bah dat klinkt verschrikkelijk arrogant). Nu is er een plek waar ze op maandag tuinen van mensen onderhouden die het zelf niet meer kunnen geloof ik. Daar krijg ik binnenkort meer over te horen.
Dat vegeteren als een plant veranderd me in een plantenvrouwtje.
dinsdag 9 april 2019 om 23:12
Mijn blauwe druifjes hebben dit jaar ook bijna geen bloemen. Ik denk dat ik ze ga uitgraven en tot het najaar in kranten droog ga weg leggen. In oktober opnieuw uitplanten. Ze staan al jaren op dezelfde plek. Misschien zijn ze het een beetje zat daar.neweve schreef: ↑09-04-2019 16:30Wat een hoop foto's, leuk!
dinsdag 9 april 2019 om 23:59
Wat klinkt dat goed Moosey!
Ik heb een geurende klimroos gezien die ik graag wil. Maar eerst de tuin aanpassen dan pas komend er vaste planten in. Met een beetje zelfbeheersing (hand op de knip) kan ik eind mei mn tuin laten doen door de hovenier (dat klinkt pas arrogant rijk) en dan doorsparen voor de bijkeulen van de zomer. En van het najaar en volgend jaar mn tuin verder afmaken.
Als ik nu alle tulpen zie
Ik heb een geurende klimroos gezien die ik graag wil. Maar eerst de tuin aanpassen dan pas komend er vaste planten in. Met een beetje zelfbeheersing (hand op de knip) kan ik eind mei mn tuin laten doen door de hovenier (dat klinkt pas arrogant rijk) en dan doorsparen voor de bijkeulen van de zomer. En van het najaar en volgend jaar mn tuin verder afmaken.
Als ik nu alle tulpen zie
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 10 april 2019 om 00:59
Ik ben trouwens ook begonnen met de makkelijke moestuin tips! Ik had in mijn vorige tuin ook zo’n bak. Die was echt veel te snel vol.neweve schreef: ↑09-04-2019 16:30Wat een hoop foto's, leuk!
Ik heb nu van de zorgboerderij waar ik meegedraaid heb meer het idee om er een combi tuin van te maken, dus gewassen, bloemen en wat vaste planten door elkaar. Omdat heel veel bloemen ook eetbaar zijn, of bijvoorbeeld nuttig zijn tegen het weren van slakken etc. En ik vind het er gezellig uitzien. Een beetje chaos.
woensdag 10 april 2019 om 19:24
woensdag 10 april 2019 om 19:26
Ja ik heb het nagevraagd en ze adviseerde ook pas van het weekend te gaan planten. We gaan de tuin ook wat aanpassen, dus ze staan nu met zijn allen in de schuurMoosey schreef: ↑09-04-2019 22:05Eh, nou, lang niet alle vaste planten kunnen tegen vorst hoor. Als ze bij de kweker in een kas stonden zou ik nog heel even wachten met ze planten, dan is het sowieso beter om ze even af te laten harden (overdag buiten, s nachts in een schuurtje ofzo)
Verder van t weekend met hulp van lief en vrienden een rozenboog neergezet en er 2 rode klimrozen naast geplant, een obelisk in de grond gezet voor de sweet peas, het kasje gerepareerd en van wilgetenen wigwams gebouwd in de moestuinbedden voor bonen. Lekkere start van het seizoen zo![]()
woensdag 10 april 2019 om 19:42
Oh wat klinkt dat goed groentje!
Ga je foto’s delen?
Ik kwam vandaag bij de Lidl plantjes tegen die ik helemaal niet kende en ik heb ze meegenomen na ze snel gegoogled te hebben.
Ik ben er wel blij mee nadat ik me er thuis verder in ingelezen heb. Het is een Cytisus scoparius:

Ik denk dat ik deze kleur heb. Het staat er niet specifiek bij. Maar er was een gelere variant en mijn label is meer perzik. Maar op Google lijkt het allemaal feller dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
En met Ceanothus thyrsiflorus var. repens ofzoiets ben ik echt blij want die blijft groen in de winter:

Ik kwam vandaag bij de Lidl plantjes tegen die ik helemaal niet kende en ik heb ze meegenomen na ze snel gegoogled te hebben.
Ik ben er wel blij mee nadat ik me er thuis verder in ingelezen heb. Het is een Cytisus scoparius:

Ik denk dat ik deze kleur heb. Het staat er niet specifiek bij. Maar er was een gelere variant en mijn label is meer perzik. Maar op Google lijkt het allemaal feller dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
En met Ceanothus thyrsiflorus var. repens ofzoiets ben ik echt blij want die blijft groen in de winter:

woensdag 10 april 2019 om 20:44
Moeder83 schreef: ↑08-04-2019 21:06Ik probeer foto's te plaatsen, maar dit wil nog niet lukken
https://i.imgur.com/jAfGzgN.jpg
https://i.imgur.com/Ly98BLy.jpg
https://i.imgur.com/0ThlXWB.jpg
Mooi!!
woensdag 10 april 2019 om 20:46
donderdag 11 april 2019 om 10:15
Ik zal het eindresultaat posten zondagYellowLemon schreef: ↑10-04-2019 19:42Oh wat klinkt dat goed groentje!Ga je foto’s delen?
![]()
donderdag 11 april 2019 om 12:18
Die onderste is leuk YL!
Hoop voor je dat t wat wordt met de tuinendagbesteding. Kon je niet meer bij de zorgboerderij terecht? t Klonk alsof je het daar wel naar je zin had.
Groentuintje, wat veel planten!!! Hoewel t meestal toch ook wel weer tegenvalt als je ze eenmaal aan t planten bent
Heerlijk. Graag foto’s als ze in de grond staan!
Ik grijp mijn hernia aan als excuus voor ongebreidelde luiheid, heb van 8 tot net liggen lezen op de bank.. Nu maar ns douchen en een rondje door de tuin lopen. Als rug zich gedraagt ga ik denk ik zo even op de fiets naar het tuincentrum in een belendend dorp, ik wil nog cosmos zaadjes kopen om rond de kippenren te zaaien.
Hoop voor je dat t wat wordt met de tuinendagbesteding. Kon je niet meer bij de zorgboerderij terecht? t Klonk alsof je het daar wel naar je zin had.
Groentuintje, wat veel planten!!! Hoewel t meestal toch ook wel weer tegenvalt als je ze eenmaal aan t planten bent
Ik grijp mijn hernia aan als excuus voor ongebreidelde luiheid, heb van 8 tot net liggen lezen op de bank.. Nu maar ns douchen en een rondje door de tuin lopen. Als rug zich gedraagt ga ik denk ik zo even op de fiets naar het tuincentrum in een belendend dorp, ik wil nog cosmos zaadjes kopen om rond de kippenren te zaaien.
donderdag 11 april 2019 om 12:30
Nee ik ben een probleem voor deze maatschappij.Moosey schreef: ↑11-04-2019 12:18Die onderste is leuk YL!
Groentuintje, wat veel planten!!! Hoewel t meestal toch ook wel weer tegenvalt als je ze eenmaal aan t planten bentHeerlijk. Graag foto’s als ze in de grond staan!
Beetje off-topic;
Bij de zorgboerderij vond ik de werkzaamheden heel leuk maar de eigenaressen dachten mijn probleem wel op te lossen door me als een klein kind te behandelen (klein houden in ideeen, veel waarde hechten aan aanwezigheid, maar niet doorhebben dat ik 10x om een serieus gesprek vraag), terwijl ze tegelijkertijd wilde dat ik me meer openstelde dus dat werd ik kotsbeu.
Ik heb PTSS en de psychiater die ik twee weken geleden zag vermoed ook een gegeneraliseerde angststoornis. Die PTSS diagnose heb ik van Rotterdam tot Roosendaal, maar ik woon in een dorp naast Breda. En de grote GGZ instelling daar ligt simpelweg gewoon dwars. Ik zou mezelf zot gaan noemen, maar ik heb ondertussen de bevestiging van de WMO dat de samenwerking daarmee kut gaat, een maatschappelijk werkster die al 1,5 jaar meegaat, 1 psychiater en een andere instelling die het niet eens zijn met die GGZ instelling. Maar de ene heeft een patientenstop en de andere durven het niet aan.
En met de dagbesteding is het zo dat ze heel erg zitten op structuur, op tijd ergens kunnen zijn, simpele taken uit kunnen voeren. En als het meer naar mijn opleidingsniveau gaat, dan gaat het voorbij het niveau dat de begeleiders daar me kunnen begeleiden. En ik haat het om dat zo te zeggen. :/
Dus dan ga ik liever gewoon doelgericht bij mensen in de tuin werken die er iets aan hebben. Dankzij de psychiater twee weken geleden lijkt er nu ook eindelijk iets van schot in de zaak te zitten. Dus misschien ga ik dit jaar wel eindelijk wel therapie krijgen na 3 jaar ellende.
donderdag 11 april 2019 om 12:43
Ik duim voor je Yellow. Zou fijn zijn.
Ik heb een nieuwe pleegegel! Morris was op goed gewicht en is opgehaald. Wel beetje last van schimmel maar zou snel behandeld moeten kunnen worden. Nu hebben we Tineke, een half kale egel. Geeeen gezicht, echt heel raar. Hok is schoongemaakt en staat nog te drogen, vanavond mag ze er in!
Ik heb een nieuwe pleegegel! Morris was op goed gewicht en is opgehaald. Wel beetje last van schimmel maar zou snel behandeld moeten kunnen worden. Nu hebben we Tineke, een half kale egel. Geeeen gezicht, echt heel raar. Hok is schoongemaakt en staat nog te drogen, vanavond mag ze er in!
donderdag 11 april 2019 om 13:20
Roep je zulke dingen ook hard op?
Tof dat je weer een pleegegel hebt Koettie!