Tweede naam voor onze zoon

10-04-2019 09:41 31 berichten
Op dit moment ben ik bijna 37 weken zwanger van ons eerste kindje, een zoon. Zijn eerste naam hebben we al vanaf week 16, maar de tweede naam blijf ik vooral (misschien ook door hormonen haha) over twijfelen.

We hebben nu de naam Maxim in gedachten en op het proefgeboortekaartje staat deze naam super mooi bij zijn eerste naam en onze achternaam. Dit is ook een naam die ik heel lang in gedachten heb, maar niet als eerste naam wilde geven.

De twijfel heeft te maken met de uitspraak. We willen niet vernoemen, maar vinden het wel erg leuk als de tweede naam van onze zoon begint met een M. Dat is ook de eerste letter van de naam van mijn vader namelijk.

Ik ken alleen de uitspraak als ‘Mak-sim’, maar op internet staat de uitspraak vooral als ‘Mak-siem’. Ik twijfel dus nu of de uitspraak als in ‘Mak-siem’ te vrouwelijk is. Ik ben benieuwd hoe de meesten het zullen uitspreken. En wat jullie van de uitspraak als in ‘Mak-sim’ vinden?
Hoe vaak denk je dat de tweede naam van jullie zoon door anderen uitgesproken zal worden?
Ik ken een Maxim [mak-siem] en ik vind daar niks vrouwelijks aan, aan die naam. Ik vind het een vreemde uitspraak [mak-sim], maar misschien is het een kwestie van wennen. Nu is het een tweede naam, dus die zal zelden uitgesproken worden.
Het zullen de hormonen wel zijn ;-). Ik vind je moeilijk doen. Ik spreek Maxim als Maksiem uit en vind daar niets vrouwelijk aan. Daarnaast, hoevaak gebruik je een tweede naam in de praktijk? Ik gebruik mijn tweede naam zelden en dan meestal in een situatie waarin deze geschreven wordt en niet uitgesproken.

Het staat mooi, het is wat je wil, laat het lekker zo.
Viviennie schreef:
10-04-2019 09:41
Ik ben benieuwd hoe de meesten het zullen uitspreken.
En wat jullie van de uitspraak als in ‘Mak-sim’ vinden?
Als Maksiem natuurlijk.
Prima, maar dan ben je waarschijnlijk de enige op de planeet die de naam van je zoon zo uitspreekt.
Maksiem is de uitspraak toch ? Heb nog nooit maksim gehoord .
En Maksiem natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Maksiem Hartman, daar zit echt niets vrouwelijks aan.
https://www.humorwerkt.nl/cabaretiers/maxim-hartman
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Maxime is vrouwelijk.... uitspraak hetzelfde... maksiem.
Ik zou Maksiem zeggen.
Maar als je zo twijfelt, waarom houd je het dan niet gewoon bij 1 naam? Het is geen ‘moeten’ tenslotte.
Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden!

Zijn eerste naam wordt zijn roepnaam en de tweede naam zal in de praktijk inderdaad weinig tot niet worden gebruikt. Dat is ook zo... Fijn om te lezen dat iedereen het toch echt uitspreekt als ‘Mak-siem’ en dat de associaties daarbij verre van vrouwelijk zijn. Ik vind die uitspraak namelijk ook mooi, daar ligt het niet aan. Was alleen benieuwd, gezien ik juist alleen een ‘Mak-sim’ ken.

Bevestiging voor mij dat het aan mn hormonen ligt😂 Die eeuwige twijfels ook, we laten het gewoon zo staan met uitspraak ‘Mak-siem’.
Maksiem is de uitspraak en het is gewoon een jongensnaam.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
10-04-2019 09:58
Maksiem is de uitspraak en het is gewoon een jongensnaam.
En een meisjesnaam
Maksim Pim is leuk
Pim als 2e naam
Ik ken beide varianten aan uitspraak, en gebruikt voor zowel jongens als meisjes.
Verder vind ik het een lelijke naam.

Maar hey, lekker belangrijk!
Gewoon doen wat je zelf wil hoor, TO.
En luister niet naar de hormonen.
Vinyl schreef:
10-04-2019 09:57
Ik zou Maksiem zeggen.
Maar als je zo twijfelt, waarom houd je het dan niet gewoon bij 1 naam? Het is geen ‘moeten’ tenslotte.
Nee klopt het hoeft ook zeker niet, maar we vinden een tweede naam mooier staan en de soort van knipoog naar de eerste letter van mijn vaders naam leuk 😊
S-Meds schreef:
10-04-2019 09:59
Maksim Pim is leuk
Pim als 2e naam
Pim is ook een hele leuke naam maar die kan om bepaalde redenen niet helaas! En over de eerste naam zijn we echt over uit en de tweede laten we ook nu gewoon staan op Maxim😁 ben van de twijfel af haha.
Hexx schreef:
10-04-2019 10:00
Ik ken beide varianten aan uitspraak, en gebruikt voor zowel jongens als meisjes.
Verder vind ik het een lelijke naam.

Maar hey, lekker belangrijk!
Gewoon doen wat je zelf wil hoor, TO.
En luister niet naar de hormonen.
Haha bedankt voor je antwoord en eerlijkheid. Niet iedereen zal de naam mooi vinden maar dat hoeft (en kan) ook niet inderdaad.
Ik vind Max leuker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bedankt allemaal!
Komt door GTST.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat meer namen alleen maar nuttig zijn om je familie en voorouders tevreden te stellen. Of een heilige te pleasen zodat die het kind zal beschermen. Als dat niet zo is heeft het geen functie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Viviennie schreef:
10-04-2019 10:10
Nee klopt het hoeft ook zeker niet, maar we vinden een tweede naam mooier staan en de soort van knipoog naar de eerste letter van mijn vaders naam leuk 😊
Het is ook handig als je hem streng wilt toespreken. Mijn zoon weet altijd dat het menens is als we zijn complete naam gebruiken :biggrin:
.
mikaelson wijzigde dit bericht op 25-09-2020 10:33
99.68% gewijzigd
snorriemorrie schreef:
10-04-2019 10:34
Het is ook handig als je hem streng wilt toespreken. Mijn zoon weet altijd dat het menens is als we zijn complete naam gebruiken :biggrin:
Oh maar dat werkt ook prima met maar 1 voornaam hoor, dan gewoon de achternaam erbij gebruiken geeft hetzelfde effect als wat jij beschrijft hier ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven