Tweede naam voor onze zoon

10-04-2019 09:41 31 berichten
Op dit moment ben ik bijna 37 weken zwanger van ons eerste kindje, een zoon. Zijn eerste naam hebben we al vanaf week 16, maar de tweede naam blijf ik vooral (misschien ook door hormonen haha) over twijfelen.

We hebben nu de naam Maxim in gedachten en op het proefgeboortekaartje staat deze naam super mooi bij zijn eerste naam en onze achternaam. Dit is ook een naam die ik heel lang in gedachten heb, maar niet als eerste naam wilde geven.

De twijfel heeft te maken met de uitspraak. We willen niet vernoemen, maar vinden het wel erg leuk als de tweede naam van onze zoon begint met een M. Dat is ook de eerste letter van de naam van mijn vader namelijk.

Ik ken alleen de uitspraak als ‘Mak-sim’, maar op internet staat de uitspraak vooral als ‘Mak-siem’. Ik twijfel dus nu of de uitspraak als in ‘Mak-siem’ te vrouwelijk is. Ik ben benieuwd hoe de meesten het zullen uitspreken. En wat jullie van de uitspraak als in ‘Mak-sim’ vinden?
Het is Maxiem, althans dat zou ik zeggen.

En een tweede naam gebruik je in het dagelijks leven toch niet zo, dus zo vaak zullen mensen dat niet zeggen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Viviennie schreef:
10-04-2019 10:10
Nee klopt het hoeft ook zeker niet, maar we vinden een tweede naam mooier staan en de soort van knipoog naar de eerste letter van mijn vaders naam leuk 😊
Vergeet niet je vader te vertellen waarom zijn tweede naam met een M begint, als hij net is als ik zou hij zelf niet op het idee komen dat dat de reden is van die naam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
10-04-2019 12:11
Vergeet niet je vader te vertellen waarom zijn tweede naam met een M begint, als hij net is als ik zou hij zelf niet op het idee komen dat dat de reden is van die naam

Inderdaad. ;)
Ik heb m gewoon naar van Bronckhorst vernoemd
nlies schreef:
10-04-2019 12:11
Ik weet niet hoe anderen hierover denken, maar als ik trotse grootouder zou zijn en mijn (schoon)dochter zou aankomen met een 'Ja, we wilden een soort-van vernoeming doen, maar toch niet helemaal, dus we hebben zoon een tweede naam gegeven met dezelfde startletter als de jouwe", dan zou ik toch even mijn wenkbrauwen hoog optrekken..
Misschien rechtlijnig, maar in mijn ogen vernoem je, of je vernoemt niet (en dat is ook niet erg). Ik zou zeer vereerd zijn als iemand hun kindje naar mij zou willen vernoemen, maar dan zou ik het ook wel belangrijk vinden dat het een herkenbare vernoeming is. Zo'n vage zou zelfs bijna kunnen worden opgevat als een bijna-belediging. "Ja we willen wel vernoemen, maar we vinden jouw naam lelijk, dus we hebben je vernoemd door een compleet andere naam te kiezen, maar wel eentje die klinkers bevat net zoals jouw naam".
laylalala schreef:
10-04-2019 17:07
Ik weet niet hoe anderen hierover denken, maar als ik trotse grootouder zou zijn en mijn (schoon)dochter zou aankomen met een 'Ja, we wilden een soort-van vernoeming doen, maar toch niet helemaal, dus we hebben zoon een tweede naam gegeven met dezelfde startletter als de jouwe", dan zou ik toch even mijn wenkbrauwen hoog optrekken..
Misschien rechtlijnig, maar in mijn ogen vernoem je, of je vernoemt niet (en dat is ook niet erg). Ik zou zeer vereerd zijn als iemand hun kindje naar mij zou willen vernoemen, maar dan zou ik het ook wel belangrijk vinden dat het een herkenbare vernoeming is. Zo'n vage zou zelfs bijna kunnen worden opgevat als een bijna-belediging. "Ja we willen wel vernoemen, maar we vinden jouw naam lelijk, dus we hebben je vernoemd door een compleet andere naam te kiezen, maar wel eentje die klinkers bevat net zoals jouw naam".
Gelukkig ben jij dan niet mijn (schoon)ouder😃. Weet zeker dat ze dat bij ons beiden niet oppakken als belediging. Ze zijn ze open-minded. Het heeft namelijk niks te maken met dat we hun namen lelijk vinden, verre van, alleen we kunnen niet uit beiden kiezen en vinden drie namen te veel. Heb ook nergens gezegd dat de namen lelijk zijn dus is totaal niet relevant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven