Geld & Recht alle pijlers

Luxe

11-04-2019 08:15 613 berichten
Ik zag net op het journaal weer het onderwerp koopkracht voorbij komen.
Daarbij lieten ze ter illustratie winkelend publiek zien en ook terrasbezoekers.
Ik heb het idee dat terrasbezoek, restaurantbezoek e.d. tegenwoordig als "hoort erbij" gezien wordt.
Hoe ervaren jullie dat?
Ik ben 61 en toen ik jong was (maar ook nog toen ik 45 was) behoorde dit soort dingen tot de luxe uitgaven. Naar een restaurant ging je als je iets te vieren had en een terras bezocht je als je een dagje uit was in een andere stad, toch zeker niet in je eigen woonplaats (en eigenlijk geldt dat voor mij nog steeds). Mijn zuinige aard denkt dan: "over 5 minuten ben ik thuis en daar kan ik stukken goedkoper koffie drinken".
Als ik dat tegen mijn kinderen zeg kijken ze me aan alsof ik een fossiel ben die niet helemaal is aangesloten.
Zijn dit soort uitgaven echt standaard tegenwoordig? Ben ik echt ouderwets of zien jullie dat toch ook nog wel als luxe uitgaven?
Voor mij hoort het er niet bij en is het luxe. Eentje die af en toe voorkomt.

Ik heb er geen geld voor om dat wekelijks of zelfs maandelijks te doen.

Net zo dat vakanties of tripjes niet elk jaar aan de orde zijn. Daar sparen we echt voor.

En we hebben het verder oke. Omdat we dat dus niet zo vaak doen kunnen we de rest betalen zonder gedoe.
Mevrouw75 schreef:
11-04-2019 08:27
Sinds ik een hele grote lekker warme tuin heb geniet ik daar nog het meest. In de stad had ik het idee dat ik er met mooi weer uit ‘moest’ en dan dus tussen de mensen gaan zitten. Hier heb ik dat niet.

Ik werk wel in de stad, dus ik doe beide.
Denk dat je daarmee het verschil ook aangeeft. Veel mensen in de stad hebben geen tuin en de hele zomer op je balkonnetje is ook niet je van het.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een terras en ga meestal alleen op vakantie uiteten ed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
nerdopviva schreef:
11-04-2019 08:35
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt iets luxe vinden en er tegelijkertijd van genieten. Sterker nog, ik denk dat je er extra van geniet als je iets als luxe ziet. Ik vind trouwens heel veel dingen luxe. Vakantie, uit eten, terras, een groot huis, een leuke auto, ik vind het zelfs luxe om in de supermarkt nergens op te hoeven letten en te kunnen kopen waar ik trek in heb.

Eens!
lucky82 schreef:
11-04-2019 08:44
Tja, ik vind La Place dan weer verschrikkelijk. Maar fijn voor je dat je zoiets simpels als een koffie drinken op een terras gelijk compeseert omdat je nooit op vakantie gaat. Alsof het anders niet had gemogen.

De ene LaPlace is de andere niet, en die hier is toevallig fijn om te zitten - verder vind ik het normaal gesproken te duur en weet ik dan wel fijnere plekken.
Ik snap niet wat je met je laatste zin bedoelt? Van mij mag iedereen op vakantie én elke week op het terras hoor, maar ík zou me dat niet kunnen veroorloven met minimuminkomen. Kwestie van prioriteiten.
.
Het is een luxe, dat zijn al dit soort uitgaven, maar wel een vrij gangbare luxe. Ook mijn ouders, die nog wat ouder zijn dan jij, doen het regelmatig en makkelijk, en eigenlijk altijd al (of het equivalent: vrijdagavond naar de buurtkroeg). Ik ben echt een stadse en heb ook geen tuin, dus een terrasje pakken in de buurt is bij lekker weer heel normaal. Toen we weinig geld hadden, haalden we drankjes en eten bij de supermarkt of op de markt en gingen we in het park in het gras zitten. Maar dat mag dan weer eigenlijk niet.

Uit eten in een restaurant is wel erg duur en denk ik minder "normaal". Een broodje falafel of döner halen is dan weer heel gangbaar.
Nee, tijdens gewone dagen koop ik nieteens een snack, laat staan dat ik ergens ga zitten. Dat voelt niet lekker. Een enkele keer als ik op een markt zwicht voor warme vis dan neem ik het toch bij nader inzien mee naar huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ga trouwens ook veel alleen lunchen of lekker ergens uitgebreid ontbijten. Heerlijk, dan is voor mij het weekend begonnen. Doordeweeks heb ik ook wel vaak etentjes met werk.
Ik vind het een luxe,de keren dat ik uit eten ga in een jaar kan je op 1 hand tellen. Hetzelfde voor een terrasje pikken, het is druk ,dat is meer iets voor de vakantie.
herfstappeltaart schreef:
11-04-2019 08:44
Waarom ga je zo in de verdediging? Ik bedoelde mijn OP helemaal niet veroordelend ofzo hoor. Ik ben gewoon benieuwd hoe iedereen daar tegenaan kijkt. Wat mij betreft is iedereen daar vrij in.
Ik qoute jou toch ook niet? Ik ga in de verdediging omdat mensen die daar wel van genieten blijkbaar kinderloos en student zijn en ook nog leeg van binnen.
TijdvoorTaart schreef:
11-04-2019 08:47
Denk dat je daarmee het verschil ook aangeeft. Veel mensen in de stad hebben geen tuin en de hele zomer op je balkonnetje is ook niet je van het.

Nee hoor, ik heb een tuin, maar laat me graag bedienen op een terras of in een restaurant, leeg als ik ben.
TijdvoorTaart schreef:
11-04-2019 08:47
Ik ga ook uit voor de sfeer en de mensen. In iemands tuin, hoe mooi ook, is het toch saaier. Niets gezelliger dan lekker ergens zitten en dat er dan steeds meer vrienden aansluiten die toevallig voorbijkomen. Maar dat is een kwestie van voorkeur.

En bij iemand thuis is de keuze qua eten toch vaak beperkt.

Ik loop trouwens naar de 40, dus ben zeker geen twintiger.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-04-2019 08:56
5.32% gewijzigd
Ik vind het luxe (ben 29j) drink de koffie liever thuis, scheelt toch weer.... En sinds de dopper is water meenemen nog veel makkelijker geworden (gelukkig, want met dagje weg drink ik behoorlijk wat; dus gratis vullen bij wc-bezoek is prettig).
Af en toe gaan wel ergens koffie drinken, uit eten is denk 1x per maand (afhaal doen we sowieso niet aan).
nerdopviva schreef:
11-04-2019 08:35
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt iets luxe vinden en er tegelijkertijd van genieten. Sterker nog, ik denk dat je er extra van geniet als je iets als luxe ziet. Ik vind trouwens heel veel dingen luxe. Vakantie, uit eten, terras, een groot huis, een leuke auto, ik vind het zelfs luxe om in de supermarkt nergens op te hoeven letten en te kunnen kopen waar ik trek in heb.
Dit ja. Ik zie dingen die niet noodzakelijk zijn als luxe, in meer of mindere mate.
Wij wonen in de stad, hebben het financieel erg goed en eten meerdere keren per week buiten de deur, gemiddeld eens per maand echt duur (veelgangenmenu in een sterrenrestaurant). Boodschappen doen we ook gewoon waar we zin in hebben, al merk ik nog steeds vaak een goedkopere variant te kiezen dan mijn partner zou doen. Vanuit mijn kindertijd ben ik gewend dat er koffie meeging in een thermoskan en we broodjes van thuis meenamen als we een dagje uit gingen. Er werd echt niets gekocht bij een tankstation of in een dierentuin, los van een ijsje misschien. Ook voordat ik met mijn lief samen was had ik weinig geld te besteden. Hij is opgegroeid in een welgesteld gezin en kent niet anders dan onze levenswijze nu (los van zijn studententijd). Dat gigantische contrast zorgt bij mij nog steeds af en toe voor een tweestrijd tussen 'gewoon genieten nu het kan' en de gedachte dat het allemaal zo onnodig is. Dit is in het verleden ook wel vaker een bron van discussie geweest.
40 jaar terug ging ik al regelmatig met mijn ouders uit eten.

We aten tussen de middag warm
Op zondag als we dan een eindje hadden rond getourd, een boswandeling hadden gemaakt of bij een café /restaurant met speeltuin waren geweest (die had je vroeger ook veel meer) dan gingen we daarna een hapje eten. Brood met kroketten, uitsmijters, omeletten of pannekoek.

Zelf ga ik ook regelmatig uit eten of ergens lunchen.

Op een terrasje zit ik ook regelmatig Maar niet in mijn eigen woonplaats.
Het consumeren dat de mensheid tegenwoordig in overvloed doet is meestal ter afleiding, invulling van tijd en om op social media te laten zien dat je 'een leven' hebt, ik associeer dat inderdaad met vullen van leegheid. Net als al dat materialisme, vullen van of ter compensatie van.
Niet uit calvinisme overigens; het belangrijkste argument is dat ik dan met mijn eten om half zes blijf zitten. Dus de planning wordt door de war gegooid.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Leuk om te lezen allemaal. Ik denk dat het inderdaad ook wel verschil maakt of je in de (grote) stad woont of wat landelijker. Mijn genietmomenten bestaan al uit het onderweg opeten van een luxe broodje of koek van de bakker die ik heb meegenomen tijdens een lange fietstocht in de zomer. Daarmee ben ik eerlijk gezegd vaak gelukkiger dan met een terras vol mensen. dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Een van mijn kinderen woont in een echt grote stad en bezoekt heel vaak terrassen en eettentjes, inderdaad ook als ontmoetingsplek met vrienden. Voor dit kind hoort het bij het dagelijks leven.
Ik vind terrasjes trouwens spotgoedkoop in Nederland (je kunt makkelijk voor minder dan €10 wat eten en drinken), maar ik heb dan ook in sommige van de duurste steden van de wereld gewoond (tik maar even €15 voor een glas wijn af). :D Het is maar net wat je normaal / belangrijk vindt. Bijvoorbeeld: hier wordt elk jaar naar het buitenland op vakantie gaan heel modaal en normaal gevonden.
Star² schreef:
11-04-2019 08:53
Nee hoor, ik heb een tuin, maar laat me graag bedienen op een terras of in een restaurant, leeg als ik ben.
Heerlijk.
Ik zie het wel als luxe, en doe het toch heel regelmatig. Ontzettend stads (in mijn suffe provinciestadje).
ChristianeF schreef:
11-04-2019 08:55
Het consumeren dat de mensheid tegenwoordig in overvloed doet is meestal ter afleiding, invulling van tijd en om op social media te laten zien dat je 'een leven' hebt, ik associeer dat inderdaad met vullen van leegheid. Net als al dat materialisme, vullen van of ter compensatie van.

Ik ging lang voor social media al meerdere keren per week uit eten. Wat een bejaard gewauwel over social media :rofl:
ChristianeF schreef:
11-04-2019 08:55

Wat een flauwekul zeg. Ik heb geen social media. Ik spreek af op terrassen als sociale activiteit. We zitten dan echt niet op onze telefoons.

En afleiding? Afleiding van wat? Ik ben gewoon aan het leven. Is thuis borduren en sokken stoppen bij kaarslicht dan zingevender?

Het hele leven is tijdverdrijf. Gewoon doen wat je voorkeur heeft.
lucky82 schreef:
11-04-2019 08:24
Hierom ben ik zo blij dat ik in een stad woon. Thuis kun je altijd zijn.
Ik voel me nergens zo fijn als in mijn eigen huis, dus waarom zou het erg zijn om daar vaak te zijn?
lucky82 schreef:
11-04-2019 08:27
Ja want op een terras zitten staat gelijk aan een vermogen uitgeven? Twee frisdrank is nog geen tien euro. Maar ik ben verwend blijkbaar
Als je gaat uitrekenen hoeveel liter van datzelfde drankje je voor die tien euro je thuis kunt drinken betaal je op een terras inderdaad een vermogen. Het is dus pure luxe. En ook als het verschil minder groot zou zijn is het luxe, het is immers geen noodzaak.

Ik kan dit gedrag ('zomaar' op terrasjes zitten, ergens gaan lunchen tijdens het wekelijkse boodschappendoen, dagelijkse meeneemkoffietjes) trouwens ook niet rijmen met het geklaag dat ik hier regelmatig lees. Mensen komen niet rond, kunnen niet (of maar heel beperk) sparen, hebben geen fatsoenlijke buffer, kijken reikhalzend uit naar de dag dat hun loon, uitkering en/of toeslagen worden gestort. Er gaat ongemerkt best veel geld in al die koffietjes en terrasjes zitten.
Voor mij zijn dat geen wekelijkse uitgaven. Wij gaan eens in de zoveel tijd uit eten of lunchen, op een terras zitten doen we eigenlijk zelden. Het enige wat ik vaker doe is met mijn laptop in een koffietentje zitten, omdat ik normaal gesproken thuis werk en het ook wel eens leuk vind om af en toe even ergens anders te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nitflex schreef:
11-04-2019 08:59
Wat een flauwekul zeg. Ik heb geen social media. Ik spreek af op terrassen als sociale activiteit.
maar blijkbaar heb jij ( en andere ) een vriendenkring die het zich kunnen veroorloven? Terrasjes of uit eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven