Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:49
Nou, ik kan wel weg gaan, maar dan hebben we nog steeds samen een huis, wat hij niet kan betalen. Dus ik moet de hypotheek blijven betalen, plus dan de huur van het andere huis waar ik naar toe ga. Dat is toch een beetje te veel van het goede. Plus dan komt hij helemaal niet meer in beweging.
Waarom moet HIJ in beweging komen? Waarvoor dan? JIJ wilt weg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Vesper- schreef:
13-04-2019 09:49
Omdat ik een reactie geven als " gewoon weggaan" te makkelijk vind. Als ik TO zou kennen zou ik ook doorvragen.
Het gaat jou helemaal niks aan.

TO komt iets specifieks vragen, is niet je moeder of vriendin of wie dan ook. Heeft dat allemaal vast al besproken met mensen die het wel wat aangaat. Vind dat gedram erom erg bijzonder en dan ga je als ze er niet in meegaat zo raar reageren. Beetje rellerig.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:52
Ja, dat heeft hij gezegd. We hebben afgelopen jaar een groot aantal gesprekken gevoerd over dit onderwerp. We zijn het er over eens dat de liefde tussen ons over is, maar hij wil niet uit elkaar omdat hij financieel niet zo goed is, oftewel, hij zit wel lekker zo.
Nu wil ik zijn kant horen, Ben jij altijd de meest verdienende geweest?
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:53
5.78% gewijzigd
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:46
. Alleen heeft niet zo veel zin ;-)
Schijnt toch wel te werken, hoor.

Misschien wil hij wel zoiets ? https://www.annaklijn.nl/relatie-evaluatie-begeleiding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heeft hij recht op sociaal huur? Staat hij ingeschreven?
2019 schreef:
Volgens mij wil jij het voor het zeggen hebben.
Jij stelt een ouderschapsplan op hij mag er even naar kijken.
Ja, als ik wacht tot hij dat gaat doen, hebben we inmiddels kleinkinderen!

Het is ook precies dat totaal passieve van hem dat me is gaan tegenstaan, dus ik zou niet verbaasd moeten zijn dat hij niets doet.
2019 schreef:
13-04-2019 09:50
Vertel eens waar wil je dat je ex naar toe gaat? Wat kan hij wel betalen of maakt het je niets meer uit na zoveel jaar samen wonen?
Nee. Dat maakt inderdaad niet uit. Niet getrouwd, geen contract. Dus relatie over = dag dag.
Alleen mbt het huis en de kinderen moet TS iets regelen. Dus ga naar een advocaat en laat die het in gang zetten. Dat zal hem wel in beweging zetten. En zo niet, dan gaat het dus zoals jij het voorstelt (mits juridisch houdbaar, maar daar heb je die advocaat voor).
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:57
0.18% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
nerdopviva schreef:
13-04-2019 09:50
Waarom moet hij mee naar een hypotheekadviseur?
Eigendom en hypotheek moeten toch van zijn naam af, of hij moet ineens een leuk bedrag uit de hoge hoed toveren zodat hij mij kan uitkopen. Het huis heeft wel wat overwaarde.
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 09:52
Het gaat jou helemaal niks aan.

TO komt iets specifieks vragen, is niet je moeder of vriendin of wie dan ook. Heeft dat allemaal vast al besproken met mensen die het wel wat aangaat. Vind dat gedram erom erg bijzonder en dan ga je als ze er niet in meegaat zo raar reageren. Beetje rellerig.
De enige reller ben jij op dit moment, om op deze manier op mij te reageren. Het is een forum waar doorvragen toegestaan is. Doe nou niet net alsof dat niet in andere topics voorkomt. Ik heb hier wel genoeg gezegd en met hele normale bewoordingen.
Hij zal uiteindelijk wel mee moeten werken TO, ga in ieder geval apart slapen. Neem afstand en ga uitzoeken of je de hypotheek kunt overnemen.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:48
We zijn beide eigenaar.

En maakt een samenlevingscontract het makkelijker om uit elkaar te gaan als hij niet wil?
Nee. Maar hij of jij had ook het loodje kunnen leggen en dan was een en ander heel slecht geregeld.

Heeft hij wel gezag ? Of heeft hij ze Lleen erkend ?

Geen samenlevingscontract
Het is ook mogelijk dat u en uw partner niet getrouwd zijn en geen samenlevingscontract hebben. U kunt in deze situatie samenwonen of elk een eigen woning hebben. De relatie is niet wettelijk vastgelegd. Daarom bent u na het uit elkaar gaan niet verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Wel raden we u aan om duidelijke afspraken te maken met de andere ouder van het kind. Voor advies neemt u contact op met Omnius.

Wel of geen sprake van gezamenlijk gezag?
Van belang is vast te stellen of beide ouders ouderlijk gezag hebben. Zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap krijgt de vader namelijk niet automatisch ouderlijk gezag over het kind. Dit kan alleen door een verzoek en aantekening in het gezagsregister. Dit verzoek moet bij de rechtbank worden ingediend. Is dit niet gebeurd tijdens uw relatie met de moeder? Dan heeft u geen gezag over het kind. Ook al heeft u het kind erkend, het ouderlijk gezag komt als u niet getrouwd bent alleen toe aan de moeder. De vader is geen wettelijk vertegenwoordiger van het kind. Hij mag geen beslissingen nemen over de opvoeding en verzorging. Ook na de verbreking van de relatie met de moeder blijft dit zo. “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lucifer2018 schreef:
Advocaat bellen?
Ja, ik heb het gevoel dat er niet veel anders op zit.
Maar ik had zo gehoopt om het bij de mediator te kunnen regelen.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:57
Eigendom en hypotheek moeten toch van zijn naam af, of hij moet ineens een leuk bedrag uit de hoge hoed toveren zodat hij mij kan uitkopen. Het huis heeft wel wat overwaarde.

Dat doe je bij een notaris. Je denkt dat je het huis kan betalen. Om dat zeker te weten hoeft hij niet mee naar een hypotheekadviseur.
Draai de rol eens om:.... Als hij geen geld heeft , zou ik als ik hem was ook blijven zitten.....Dus je kan je heel druk maken, maar dat heeft helemaal geen invloed op zijn handelen. Dus, jij moet iets gaan zoeken om te gaan wonen. En dat wil je niet want dat kost geld....

Jij bent degene die deze Crikel kan door breken, want van hem moet je niets verwachten.
Nummer987 schreef:
Dat regelt de hypotheker niet. Dus nogmaal: neem een advocaat.
blijfgewoonbianca schreef:
Nee. Maar hij of jij had ook het loodje kunnen leggen en dan was een en ander heel slecht geregeld.

Heeft hij wel gezag ? Of heeft hij ze Lleen erkend ?

Geen samenlevingscontract
Het is ook mogelijk dat u en uw partner niet getrouwd zijn en geen samenlevingscontract hebben. U kunt in deze situatie samenwonen of elk een eigen woning hebben. De relatie is niet wettelijk vastgelegd. Daarom bent u na het uit elkaar gaan niet verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Wel raden we u aan om duidelijke afspraken te maken met de andere ouder van het kind. Voor advies neemt u contact op met Omnius.

Wel of geen sprake van gezamenlijk gezag?
Van belang is vast te stellen of beide ouders ouderlijk gezag hebben. Zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap krijgt de vader namelijk niet automatisch ouderlijk gezag over het kind. Dit kan alleen door een verzoek en aantekening in het gezagsregister. Dit verzoek moet bij de rechtbank worden ingediend. Is dit niet gebeurd tijdens uw relatie met de moeder? Dan heeft u geen gezag over het kind. Ook al heeft u het kind erkend, het ouderlijk gezag komt als u niet getrouwd bent alleen toe aan de moeder. De vader is geen wettelijk vertegenwoordiger van het kind. Hij mag geen beslissingen nemen over de opvoeding en verzorging. Ook na de verbreking van de relatie met de moeder blijft dit zo. “
Is die wetgeving niet enorm uit de tijd. Dus je erkent een kind, maar hebt er geen ouderlijk gezag over als vader. Da's toch gewoon idioot.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
JobEva schreef:
13-04-2019 09:58
Draai de rol eens om:.... Als hij geen geld heeft , zou ik als ik hem was ook blijven zitten.....Dus je kan je heel druk maken, maar dat heeft helemaal geen invloed op zijn handelen. Dus, jij moet iets gaan zoeken om te gaan wonen. En dat wil je niet want dat kost geld....

Jij bent degene die deze Crikel kan door breken, want van hem moet je niets verwachten.
Wat een flauwekul. TS hoeft helemaal niet weg. Zij heeft nog steeds minstens net zoveel rechten.
redbulletje schreef:
13-04-2019 09:31
Waarom moet je hem in beweging krijgen? Jij wil uit elkaar, dus jij moet zorgen dat je andere woonruimte vindt. Wat maakt dat jij denkt recht op het huis te hebben terwijl de scheiding jouw idee is? Als hij het huis kan betalen dan kan hij daar ook voor willen vechten natuurlijk om daar zelf te kunnen blijven wonen.
Dit
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
pejeka schreef:
13-04-2019 09:42
Dus eigenlijk wil je dat je partner zijn koffer pakt en dat jij lekker kan blijven zitten waar je zit? Zo werkt het niet. Het is net zo goed ZIJN (t)huis. Dus waarom kijk je niet zélf uit naar andere woonruimte? Kan je vertrekken wanneer je wil, met jóuw gepakte koffers. JIJ wilt toch weg? Regel het dan.
Dit. En de kinderen blijven ook bij haar. Vanzelfsprekend :wtf: .
Dahlia74 schreef:
13-04-2019 09:51
Ligt aan de afspraken die in het plan gemaakt zijn.

Hebben jullie wel testamenten? Vergeet die dan niet aan te passen.
Oh, dat is idd een goede tip, we hebben wel een testatment waarin we van elkaar erven. Die moeten aangepast worden.
Ik ga een afspraak maken bij de notaris!
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:58
Ja, ik heb het gevoel dat er niet veel anders op zit.
Maar ik had zo gehoopt om het bij de mediator te kunnen regelen.
Waar kan hij gaan wonen met zijn inkomen?
Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok: sloten vervangen als hij weg is?

Het is niet netjes, maar wat moet je dan? Als hij op geen enkele andere manier wil meewerken...
Ik ken wel meer mensen die het zo hebben gedaan. Het uiteindelijke gevolg was dat diegene werd uitgekocht, en uiteindelijk werd het dus allemaal wel geregeld. Maar er was wel even rigoreuze actie nodig.
Vesper- schreef:
13-04-2019 09:47
Wat geven mensen toch makkelijk op.TO wil blijkbaar niks loslaten over de werkelijke reden vd breuk. Op basis van de OP:arme kinderen.
Dit is zo arrogant, waarom denk jij dat te weten? Weet jij veel wat er allemaal gebeurd onder TO's dak.
Dus: jij meldt de man twee weken geleden dat jij wil scheiden en nu moet hij in beweging komen? Natuurlijk niet, die denkt : zoek jij het effe lekker uit zeg met je getetter. Je regelt het maar en denk maar niet dat ik er ook maar iets voor doe.
enn wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:03
21.59% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou iig beginnen met ergens anders te slapen. Zolang jullie nog samen in 1 bed slapen, is het net alsof er niks aan de hand is. Ga op een logeerkamer, of zolder, of desnoods op de bank slapen, zodat je daarin duidelijk een scheiding laat zien.

Als hij niet met een hypotheekadviseur wil spreken om dingen te regelen, zorg dan iig dat je dat zelf wel doet, zodat je precies weet hoe jij er financieel voor staat als het gaat om hem uit te kopen.

Aangezien hij niet meewerkt aan mediation, zal je het helaas via de rechter moeten gaan spelen. Ga op zoek naar een advocaat en laat je informeren over je rechten, opties en plichten. Aangezien jullie al lang samen zijn, niks vastgelegd hebben en hij minder verdient, zou ik rekening houden met partner alimentatie. Laat je iig door een advocaat adviseren in wat het beste is om nu te doen, en waar te beginnen.
tiswa wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:14
Reden: Niet waar
0.40% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven