Waslijn met katrollen?

13-04-2019 14:48 21 berichten
Dag, ik ben op zoek naar een manier om de was buiten te drogen. Nu heb ik een rek over de deur, maar dan kan de deur niet dicht. Ik heb wel rekken gezien waarbij de deur wel dicht kan, maar dat zijn kleine rekjes, niet voor dekbedhoezen e.d.

Een droogmolen vind ik te groot voor in mijn tuin en ik zie mezelf niet de hele tijd dat ding heen en weer slepen naar de schuur.

Nu heb ik boven een deur naar een platje, en ik zou vandaar een lijn kunnen spannen naar een (hoge) paal achterin de tuin. Met katrollen zou je dan de lijn kunnen verplaatsen. Ik heb zoiets wel eens ergens gezien. Dan hangt de was boven de tuin, maar omdat het hoog is staat dat niet in de weg.

Wie heeft ervaring met zo'n systeem, is dat inderdaad handig? En wat heb je daarvoor nodig, zijn dat pakketten die je ergens koopt of moet je zelf iets knutselen? En is het voldoende om zo'n paal tegen de muur te bevestigen of moet-ie ook nog diep de grond in?
Alle reacties Link kopieren
Mijn droogmolen staat het hele jaar buiten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zet wasrekken gewoon buiten.
Het lijkt me heel ingewikkeld wat je wil maken en moeilijk om het te gebruiken. Ik zet ook droogrekken buiten en de dekbedovertrekken, die plooi ik dubbel en leg ze over een wasrek of zet twee wasrekken tegen mekaar en leg de overtrekken daarop helemaal open.

Succes!
Je was boven je tuin dan zien alle buren van de straat en de straat erachter jouw onderbroeken hangen.

Nu is daar op zich niets mis mee maar het lijkt mij geen fijn idee.

Als buurvrouw zijnde lijkt het mij ook niet prettig dat je voortaan niet de lucht ziet als he richting schutting kijkt maar de was van de buurvrouw.

De paal is lager dan het platje dus als je bij de paal begint met ophangen dan moet de hele was naar boven getakeld worden. Dat lijkt mij dan afhankelijk van het soort was nog best zwaar.

Een droogmolen is echt vele malen handiger.
Misschien dat je ook nog gezeur krijgt met je buren over het hoog wapperende wasgoed?

En die paal moet wel stevig en flink verankerd zijn denk ik, want natte hoeslakens vangen veel wind :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou zelf knutselen. De bouwmarkt heeft alles wel, denk ik en heel moeilijk zal het niet zijn.
Hier een handleiding:

http://www.wikisailor.com/hoe-installee ... slijn.html
Misschien heb je iets aan de video van dit product om mee verder te denken:
https://www.bol.com/nl/p/ruimtebesparen ... 024508286/
Dank voor de handleiding Pandax, daar zal ik eens op gaan studeren.

Voor de anderen: indeling van mijn huis en tuin maken dat het erg onhandig is om wasrekken naar buiten te slepen, en buren en hun uitzicht op de lucht dan wel mijn onderbroeken zijn geen issue :)
Nijntje* schreef:
13-04-2019 15:09
Misschien heb je iets aan de video van dit product om mee verder te denken:
https://www.bol.com/nl/p/ruimtebesparen ... 024508286/
Ik denk dat mijn voorstellingsvermogen hier iets tekortschiet :). Want hoe zou je dit buiten gebruiken?
Volgens mij moet het vrij simpel kunnen.
Hoe stevig de paal moet staan is afhankelijk van de hoeveelheid was die er aan hangt.
Hoeveel last je van de was hebt hangt ook af van de schaduw die die was geeft.

Maar is een lijn bij/boven het platje niet te doen?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wanddroogmolen?

Hier een parasol hoes over de droogmolen. Na drie jaar vervangen..

Een rek dat je in kunt klappen dat je naast de deur bevestigt aan de muur?

Of zo'n vijf lijnen naast elkaar ding die je iedere keer na gebruik los maakt en in laat rollen.

Ik heb inmiddels zomer en winter alle was op zolder. Iets met astma die getriggerd wordt door nicotine en kettingrokende buren. Die hele achtertuin kom in hooguit eens per week een uur..
Wij hadden dat in een kleine tuin. Door middel van de katrollen kon je de lijn laten zakken. Dan stond ik in de tuin, hing de was op een trok de lijn omhoog.

Lijnen zaten aan het huis tussen de beneden en de boven ramen. De paal stond achterin en daar moest je de lijnen ook bedienen.

Ik gebruikte het systeem alleen voor grote dingen als dekbedovertrekken, handdoeken en grote kledingstukken. Ondergoed, sokken etc hing ik op een rekje in huis of tuin.

De katrollen van de bouwmarkt waren erg snel stuk, daarna hebben we ze bij een zeilboten bedrijf gehaald. Die gingen tien jaar mee. De paal ging de grond in én zat bevestigd aan de tuinmuur. Bij forse wind konden wij ook drogen. Er komen dan behoorlijke krachten op te staan.

Onze buren vonden het niet erg, die hadden zelf ook zo'n systeem. (Het hele blok had het)
Ik heb een Brabantia wallfix op mijn balkon.

Afbeelding

Inclusief de metalen opbergkap best een investering. Maar ik ben er bijzonder blij mee.
Ja, die Brabantia heb ik ook naar gekeken. Leek me de makkelijkste oplossing. Helaas past dat niet ivm verspringende muurdelen en andere dingen die aan de muur vastzitten. Beetje lastig uit te leggen maar hij zou bij mij niet uit kunnen klappen omdat ie dan tegen andere dingen aankomt.
En Andersom, goed om te weten van die katrollen. Staat genoteerd.
En zoiets? Die kun je uittrekken als je hem nodig hebt en weer terug rollen als je het niet gebruikt.

Afbeelding
Ik heb een campingwaslijn van de action. Die bevestig je aan de muur en kan je uittrekken ( het zit namelijk opgerold in een houder). Ik heb een haakje aan de schuur bevestigt en een haakje aan de gevel (een soort driehoek zeg maar, dus in totaal 3 punten) en daar kan ik al mijn was aan kwijt, ben ik klaar dan maak ik de lijn los van de haakjes en rolt dat ding vanzelf weer op. Ideaal.
[quote=chocolol post_id=29815085 time=1555270065 user_id=131054]
En zoiets? Die kun je uittrekken als je hem nodig hebt en weer terug rollen als je het niet gebruikt.

Ohhh die zou ik wel willen! :hyper:
mammezel schreef:
13-04-2019 14:59
Het lijkt me heel ingewikkeld wat je wil maken en moeilijk om het te gebruiken. Ik zet ook droogrekken buiten en de dekbedovertrekken, die plooi ik dubbel en leg ze over een wasrek of zet twee wasrekken tegen mekaar en leg de overtrekken daarop helemaal open.

Succes!
Is totaal niet ingewikkeld. 2 katrollen kopen, stuk waslijn. Katrollen ophangen (hoog want de lijn hangt iets door natuurlijk) waslijn doorvoeren en goed strak vastknopen. En voila. Aan één kant gaan staan en iedere keer als je iets ophangt de lijn iets doorvoeren. https://www.staalkabelstunter.com/nl/wand-katrol.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven