Met z'n allen op de fiets...

26-03-2009 21:05 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat?

Ik heb een dochter van(bijna) 3 en zoon van 1,5. Toen dochter een jaar werd heb ik een ubersuffe maar toch wel handige mamafiets gekocht. Veel gebruik van gemaakt, ik was toen al zwanger van zoon.

Zoon werd te vroeg geboren, dus fietsen deed ik een tijd niet. Pas nu, met 1,5 zit hij écht stevig genoeg om mee te gaan fietsen.

Dus die mamafiets wordt wel dagelijks gebruikt voor woon/werk en de boodschappen, maar er zit eigenlijk nooit een kindje op. Want doordat zoonlief niet op de fiets kon heb ik ook nooit een zitje voor dochter gekocht voor achterop.

Nu zit ik het met het volgende: zoon past niet meer ál te lang op het voorzitje, want hij wordt al groot, dochter moet achterop. Maar wat doe ik als zoon niet meer voorop past? Tot hoelang zaten jullie kindjes voorop?

Ik zit te denken aan een fietskar, hoelang kunnen ze daarin? En is het handig?

Bakfiets vind ik niet, moet elke dag ook op de fiets naar het werk kunnen en budgettechnisch is een gewone fiets en een bakfiets niet te doen.

Wat voor oplossing hebben jullie in dit geval?
wij hebben jongste echt tot ze bijna drie was in het voorstoeltje gewrongen.

en toen hebben we ze getwee achterop geprakt, de achterste met de armpjes om de voorste en de fietsende ouder goed vasthouden.

je kan ook je bagagedrager verlengen, en er dan twee zitjes op maken, das misschien iets veiliger en verantwoorder.
mijn oudste heeft trouwens erg snel leren fietsen, das wat mij betreft de gouden tip.
Mijn oudste dochter is gemiddeld qua lengte en die zit nog met gemak in het bobike voorzitje met 2 jaar en 3 maanden. Volgens mij kan ze er nog wel veel langer in. Ik denk dat een jaar extra geen probleem moet zijn. De jongste heb ik nu achterop in een maxicosi drager maar die gaat straks voorop en de oudste naar achteren.

De CMG voorzitjes schijnen trouwens wat groter te zijn.
en oja, ik heb ook nog een poosje een herenfiets gehad met een klein zadeltje op de stang gemonteerd.

was ook wel leuk.

maar lastig met rokken.
2 achteropzitjes heeft een moeder bij ons op de creche ook. En dan nog een kind in het voorzitje dus dat is een leuke optocht.
Volgens mij moet zoontje nog wel even voorop passen hoor. Ik heb Jonathan tot 2.5 voorop gehad en die is echt niet klein van stuk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mwoah, ik kreeg dochter met 2 en een beetje echt nauwelijks meer in zitje gewurmd. En die is aan de kleine kant. Ik vond het in ieder geval niet meer prettig fietsen, zo'n gewicht aan je stuur.
En zelf leren fietsen doen we wel, maar school zal waarschijnlijk een behoorlijk stukje fietsen zijn, over een ontzettend druk stuk, dus ik vermoed dat ze dat écht niet met 4 of 5 jaar al zelf kan fietsen.
quote:Eowynn_ schreef op 26 maart 2009 @ 21:15:

En zelf leren fietsen doen we wel, maar school zal waarschijnlijk een behoorlijk stukje fietsen zijn, over een ontzettend druk stuk, dus ik vermoed dat ze dat écht niet met 4 of 5 jaar al zelf kan fietsen.

Oh jawel hoor..

maar zonder dollen, ik zou zo'n dubbele zitting op je bagagedragert nemen.
Ik heb dus een fietskar aangeschaft, want mijn jongeste was best een stevig kind, en ik kreeg haar niet meer met 1 arm in het zitje getild en dan ook nog die benen op de goede plek (kwam ook wel vanwege derde zwangerschap). Toen mijn mamafiets ondanks de dubbele standaard 1 keer echt en 1 keer bijna was omgevallen met kinderen erin, ben ik ermee opgehouden. Op zich best veel plezier gehad van fietskar maar ik vervloek het ding nu, want het is gewoon hartstikke zwaar, fietsen met drie kinderen als bagage (NB wij wonen in nogal heuvelachtig gebied, op het vlakke is het nog wel te doen). Maar al kon oudste fietsen, dan kan hij nog niet naast mij naar school fietsen door de stad als ik ook nog een kind voor- en achterop heb. Als ik opnieuw mocht kiezen, dan kocht ik zo'n aanhangfiets.
Rosie, nog afgezien van het feit dat ik wel bij te houden moet zijn als ik haast heb 's ochtends

Pff. Lastig hoor.

Zou ik er ook nog gewoon 1 terug kunnen brengen zodat het vervoersprobleem opgelost is?

*zoekt bonnetje*
Ik ken mensen die hun zoon tot ie ongeveer 5 was in het voorzitje hadden. Het kán dus best. Als je het wil. Maar ik vond het geen doen, dochter van twee paste voor mijn gevoel al niet meer lekker, en het gewicht aan het stuur vond ik idd ook niet prettig.
je bagagedrager verlengen heeft als voordeel dat je relatief weinig kosten maakt, en je niet voor lul fietst zonder grut (itt bakfiets)

gevoelsmatig lijkt het me ook iets veiliger dan een los karretje, maar dat is een gutfeeling.

je hebt trouwens ook van die lange fietsen met een tandemachtige sructuur, maar dan voor kinderen. Totaal geen porum, maar okee, je hebt wel vervoer.
Da's op zich waar Rosie. Punt is alleen wel dat manlief nu weer véél meer thuis is dan ik, en mijn fiets veul te klein voor hem is. En dat mijn mamafiets sowieso niet erg prettig is voor dagelijks gebruik zónder kindjes. Niet erg wendbaar en vrij zwaar. Karretje kun je aan en af koppelen en op elke fiets zetten die je wilt. Of hij kan zo'n papafiets met zadel op de stang kopen (of zelf maken )

Ik wil gewoon een fiets waar ik én zelf dagelijks op kan fietsen, waar ik 2 kinderen op kan zetten/aan kan hangen, boodschappen en een buggy op kwijt kan. Simpel toch?

En dat laatste lijkt me dan weer een probleem als je 2 zitjes achterop hebt.
Ik heb ooit een fietskar bij de Blokker gekocht, voor 60 euro ofzo. Ik gebruik hem alweer jaren vrijwel dagelijks. Voldoet prima. Dochter van 4 fietst inmiddels zelf, maar ook voor de boodschappen is het erg handig (en in de regen ook, dan zitten er in ieder geval 2 droog).
.
Klinkt levensgevaarlijk om je zo in 't verkeer te wagen. Op 'n fiets ben je toch al zo kwetsbaar en dan nog meer dan 1 kind achterop... Toch vervelend als 'n autootje er niet vanaf kan in zulke gevallen lijkt me.
quote:elninjoo schreef op 26 maart 2009 @ 21:54:

Klinkt levensgevaarlijk om je zo in 't verkeer te wagen. Op 'n fiets ben je toch al zo kwetsbaar en dan nog meer dan 1 kind achterop... Toch vervelend als 'n autootje er niet vanaf kan in zulke gevallen lijkt me.al had ik een miljoen, deed ik nog alles op de fiets.

Klinkt levensgevaarlijk om je zo in 't verkeer te wagen. Op 'n fiets ben je toch al zo kwetsbaar en dan nog meer dan 1 kind achterop... Toch vervelend als 'n autootje er niet vanaf kan in zulke gevallen lijkt me.Wat moet je met een auto midden in de stad? Wij hebben dan wel een auto, maar echt niet dat ik met de auto even naar de Albert Cuyp ga ofzo...
Ik kreeg mijn zoon van 2 jaar en 3 maanden nog met mak in het voorzitje. En het is niet echt een kleintje ofzo, maar gewoon, niet wurmen. hij werkte gewoon goed mee of zo. (was ook gezellig). Ik had dan een maxicosidrager achterop. Dat werd me juist te zwaar, vandaar dat mijn jongste (8 maanden) nu voorop zit en dat doet ie prima, en mijn oudste achterop. Fietstassen er aan en gaan met die banaan.

Maar je jongste zou toch nog wel voorop passen?
Wij hebben vorige week een bakfiets gekocht. (wij hebben 3 kinderen, oudste bijna 4 en jongste bijna 6 mnd) Ik ben bij een fietsenwinkel geweest om te informeren over 2 zitjes achterop maar dat werd mij sterk afgeraden. Dat vonden ze absoluut niet veilig. Mij werd een fietskar of een bakfiets aangeraden. Ik vond een bakfiets veiliger dan een kar, dus vandaar onze keuze.

Ik zou als ik jou was voor een kar gaan. (omdat je geen bakfiets wil) Idd makkelijk met aan en af koppelen etc.

Klinkt levensgevaarlijk om je zo in 't verkeer te wagen. Op 'n fiets ben je toch al zo kwetsbaar en dan nog meer dan 1 kind achterop... Toch vervelend als 'n autootje er niet vanaf kan in zulke gevallen lijkt me.tsja..... soms gaan dingen niet zo makkelijk als jij altijd denkt.
Oh ja, mijn oudste van bijna 4 past ook nog goed voorop de fiets!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven