Met z'n allen op de fiets...

26-03-2009 21:05 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat?

Ik heb een dochter van(bijna) 3 en zoon van 1,5. Toen dochter een jaar werd heb ik een ubersuffe maar toch wel handige mamafiets gekocht. Veel gebruik van gemaakt, ik was toen al zwanger van zoon.

Zoon werd te vroeg geboren, dus fietsen deed ik een tijd niet. Pas nu, met 1,5 zit hij écht stevig genoeg om mee te gaan fietsen.

Dus die mamafiets wordt wel dagelijks gebruikt voor woon/werk en de boodschappen, maar er zit eigenlijk nooit een kindje op. Want doordat zoonlief niet op de fiets kon heb ik ook nooit een zitje voor dochter gekocht voor achterop.

Nu zit ik het met het volgende: zoon past niet meer ál te lang op het voorzitje, want hij wordt al groot, dochter moet achterop. Maar wat doe ik als zoon niet meer voorop past? Tot hoelang zaten jullie kindjes voorop?

Ik zit te denken aan een fietskar, hoelang kunnen ze daarin? En is het handig?

Bakfiets vind ik niet, moet elke dag ook op de fiets naar het werk kunnen en budgettechnisch is een gewone fiets en een bakfiets niet te doen.

Wat voor oplossing hebben jullie in dit geval?
quote:Iris26 schreef op 26 maart 2009 @ 22:05:

Wij hebben vorige week een bakfiets gekocht. (wij hebben 3 kinderen, oudste bijna 4 en jongste bijna 6 mnd) Ik ben bij een fietsenwinkel geweest om te informeren over 2 zitjes achterop maar dat werd mij sterk afgeraden. Dat vonden ze absoluut niet veilig. Mij werd een fietskar of een bakfiets aangeraden. Ik vond een bakfiets veiliger dan een kar, dus vandaar onze keuze.

Ik zou als ik jou was voor een kar gaan. (omdat je geen bakfiets wil) Idd makkelijk met aan en af koppelen etc.euh..dat een fietsenwinkel jou de duurdere optie aanraadt is te verwachten...
Niet echt Rosie, ze verkochten namelijk geen fietskarren...
o, sorry! my bad.
Jij bijdehand stuk vreten!
wat gek eowynn dat zoon niet meer voorop past, dochter hier zit nog met gemak voorop, maar goed, blijkbaar zit dat niet lekker. Ik zou in jouw geval gaan voor kar erachter. Ik heb zelf een bakfiets, heel fijn, maar niet als gewone fiets, en met een kar kan je hem aan en afkoppelen en heb je dus gewone fiets over zeg maar.
quote:elninjoo schreef op 26 maart 2009 @ 21:54:

Klinkt levensgevaarlijk om je zo in 't verkeer te wagen. Op 'n fiets ben je toch al zo kwetsbaar en dan nog meer dan 1 kind achterop... Toch vervelend als 'n autootje er niet vanaf kan in zulke gevallen lijkt me.

Ik red me al jaren prima zonder autootje hoor,

je kan toch moeilijk voor elk stukje fietsen opeens een auto gaan inzetten??

Wij hebben hier voor een aanhangfiets gekozen uiteindelijk. Reuze handig. Maar dat zal voor TO misschien nog geen optie zijn omdat de oudste nog niet veilig op een aanhangfiets zal kunnen meefietsen? Daarvoor moeten ze denk ik wel een jaar of vier zijn.... (en wij doen altijd met helm voor kind dat op aanhangfiets zit).

Jammer dat je geen bakfiets wil, dat vond ik altijd wel erg gezellig. Na verhuizing was het niet meer praktisch en hebben we hem dus weggedaan.
Ook ik red me al jaren zonder auto (en rijbewijs), wat een onzin dat je een auto nodig zou hebben als je kinderen hebt....

Nadeel van de dubbele bagagedrager is inderdaad dat er geen buggy mee kan (met fietskar ook niet, maar dan is het dus handig als je een fietskar hebt die ook dienst kan doen als buggy) maar verder vond ik die dubbele drager echt ideaal! (op het hoogtepunt fietste ik hoogzwanger met eentje voorop en twee achterop: "Kijk met z'n vijven op één fiets!";-))

Ik vind de fietskar ook echt ideaal. (Je zult wel 2 koppelstukken moeten hebben als je wilt dat hij achter beide fietsen kan.)

Ik liet mijn (moeder)fiets vaak achter als ik ging werken en ging dan op de fiets van man of oppas, zodat zij mijn gevaarte konden gebruiken.

Inmiddels heb ik er gewoon eentje voorop en eentje achterop en twee naast me fietsen (ze zijn nu 8, 6, 4 en 1)

Overigen zit die van 4 ook nog wel eens voorop als jongste niet meehoeft, maar maakt inderdaad wel verschil wat voor stoeltje je hebt.
Ik bind de buggy gewoon met zo'n spin boven op de fietskar als ik hem nodig heb. Gaat prima. Ik kan dan 4 kinderen (1 voorop, 1 achterop en 2 in de wagen) en een buggy vervoeren en dat gaat prima. Nadeel van verlengde achterdragen vind ik dat je fiets zo instabiel wordt.
Zoontjes hier 4 en 6. Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden (dus inderdaad ongeveer bij leeftijd van jongste van 2,5) zo'n dubbel fietsstoeltje voor achterop gehad. Ik vond het geen succes en heb het snel weer verkocht. Behalve dat je fiets topzwaar aan de achterkant wordt, was ook de montage een crime want door het gewicht van de kinderen zakte het stoeltje steeds op de achterband. Hier was de oplossing dus toch gewoon zelf fietsen voor oudste.

TO, waarom neem je geen aanhangfiets. Moet kunnen vanaf die leeftijd en mijn kinderen vinden hem geweldig (heb er zelf geen maar opa en oma wel)
Ik heb hetzelfde probleem. Alleen mijn kinderen zijn dan 3,5 en 6. Ik heb de mamafiets met de bobikezitjes en daar zitten zij dan in. Hoewel oudste allang kan zelf kan fietsen is met de fiets naar school geen optie omdat hij na school naar de BSO gaat en zij de fietsen niet mee nemen. Gezien de leuke hangjeugd die van slopen hun voornaamste bezigheid hebben gemaakt laat ik zijn fiets niet na school daar staan.

Dan heb je al snel een probleem inderdaad. Een dubbel zitje achterop zag ik nog niet zo zitten omdat ik bang ben dat de fiets snel zal kantelen (dat gaat mij zeker gebeuren). Ik heb mij nog rot gezocht naar een zadeltje dat je op een damesfiets tussen de benen kunt monteren. Wel gevonden maar de buis van de mamafiets is te dik. Dus dat moesten wij dan ook weer zelf aan passen.

Nu zit ik op het spoor voor een fiets van de Fietsfabriek. Zadeltje op het frame tussen de benen, rekje voorop en zitje achterop. Maar duur... v.a. 895 euro en ik ben ze nog niet tweedehands tegengekomen.

En ook hier geen auto, te duur en geen optie in verband met de relatief kleine afstanden die gereden moeten worden zou ik het echt zonde vinden. Maar lastig is het wel als je inderdaad twee kinderen hebt die echt mee moeten op de fiets.

Succes met je keuze.
senseo wijzigde dit bericht op 27-03-2009 07:22
Reden: had mij vergist in prijs
% gewijzigd
Ik doe mijn best
Wij hebben een Kidcar voor achter de fiets. Ideaal! Kinderen vinden het heerlijk. Zonen zijn bijna drie en bijna vier en het past nog prima. Je kan nog eens iets meenemen aan boodschappen, afhankelijk van het type kan je er ook mee wandelen. het wordt idd wel steeds zwaarder, ik trek nu toch al zo een 30 kg mee dan dat ga je wel voelen! Maar dat is goed voor de spieren, 10 km enkele reis fiets ik er makkelijk mee.
't Is inderdaad maar waar je prioriteiten liggen. Ik heb liever 'n auto dan 'n kind en als ik kinderen had gewild had ik er zeker niet zoveel genomen dat ik er geen auto meer op na had kunnen houden.

Ik fiets sinds mijn 18e al niet meer en als ik tussendoor nog wel 'ns op 'n fiets zat dan had ik al moeite genoeg met mijn evenwicht, laat staan als je nog 'ns levend goed moet vervoeren.

Het lijkt mij vooral levensgevaarlijk om je met meer dan 1 kind op zo'n wiebelding te moeten verplaatsen te midden van 't drukke verkeer.
Eowynn, op marktplaats staan echt aardige fietskarren. Misschien een tip!
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:elninjoo schreef op 27 maart 2009 @ 08:55:

't Is inderdaad maar waar je prioriteiten liggen. Ik heb liever 'n auto dan 'n kind en als ik kinderen had gewild had ik er zeker niet zoveel genomen dat ik er geen auto meer op na had kunnen houden.

Ik fiets sinds mijn 18e al niet meer en als ik tussendoor nog wel 'ns op 'n fiets zat dan had ik al moeite genoeg met mijn evenwicht, laat staan als je nog 'ns levend goed moet vervoeren.

Het lijkt mij vooral levensgevaarlijk om je met meer dan 1 kind op zo'n wiebelding te moeten verplaatsen te midden van 't drukke verkeer.En wij proberen de kinderen juist weer bij te brengen om niet voor elk wissewasje de auto te pakken, zeker niet voor de kleine afstanden. Wonen wel in een stad (in het zuiden van het land dus misschien niet te vergelijken met A'dam of R'dam) maar ook wel met druk autoverkeer. Het milieu is ook belangrijk vinden wij dan he.
quote:raponsel schreef op 27 maart 2009 @ 09:02:

[...]

En wij proberen de kinderen juist weer bij te brengen om niet voor elk wissewasje de auto te pakken, zeker niet voor de kleine afstanden. Wonen wel in een stad (in het zuiden van het land dus misschien niet te vergelijken met A'dam of R'dam) maar ook wel met druk autoverkeer. Het milieu is ook belangrijk.

Ik woon in 'n dorp en ben dus ook met de fiets opgegroeid. Met m'n 6e ging ik al zelfstandig op m'n eigen fietsje naar school en heb als peuter ook bij mijn moeder achterop gezeten. Juist omdat ik als puber overal met de fiets naartoe moest heb ik er 'n bloedhekel aan gekregen, dus sinds m'n rijbewijs fiets ik niet meer. Ik zou het eventueel recreatief nog wel 'ns willen doen, maar zeker niet als vervoersmiddel en al helemaal niet om zware lasten mee te moeten vervoeren. Ik zou er juist in de periode dat ze nog niet zelf kunnen fietsen niet over peinzen om me dat op de hals te halen met dat geklungel op 'n fiets. En tegen dat ze 6 zijn kunnen ze zelfstandig naar school. Althans, hier in een dorpsomgeving, dat zal in 'n grote stad wellicht anders liggen omdat het daar voor volwassenen zelfs levensgevaarlijk is om je op 'n tweewieler te verplaatsen.

Trouwens, door je kind door regen en wind met de fiets te laten gaan, kweek je juist 'n aversie tegen dat vervoersmiddel.
ha ha dat is grappig Elninjoo ik zag jou juist in Adam of zo wonen en niet in een dorpje. Omdat je dat zo schrijft van dat levensgevaarlijk.

Zo zie je maar, ik hou helemaal niet meer van wandelen omdat ik vroeger zo veel gelopen heb.

Tja, dat blijft een afweging natuurlijk, de kwetsbaarheid op de fiets, mijn oudste van bijna vier fietst zelf af en toe, werd afgeleid, viel om en bijna in de sloot en helemaal in de brandnetels. Kan zo maar gebeuren ja.
Wij hebben een fietskar.

Ik vind het ideaal. Er kunnen makkelijk twee kinderen in.

Ze kunnen er in spelen en zitten altijd droog en winddicht.

Mijn man en ik hebben allebei een aankoppelingspunt en binnen een minuut is de kar aan de fiets.

Wij hebben een lichtgewicht gekocht, want heuvelop is het pittig.

Maar ja, dan hoef je ook niet meer 's avonds naar de sportschool.

Ik vind het ook heel handig dat je hem af kan koppelen en dan als wandelwagen kunt gebruiken. Hoef je niet elke keer je kind in en uit de fietskar te doen.
Zijn er ook fietskarren waar drie kindjes in kunnen?

Oudste is nu 3, jongste anderhalf en in oktober komt nummer drie. Nu eentje voorop en eentje achterop, maar met z'n allen op een fiets gaat straks niet meer lukken.

Hou je dan een kindje op de fiets zelf en twee in de kar, of kunnen ze er ook alle drie in?

En is een fietskar onveiliger dan een bakfiets? T lijkt me wat raar dat je helemaal geen zicht op de kids hebt.

Voordeel: ze zijn wel veeeel goedkoper dan zo'n lompe bakfiets.

En ze nemen minder plek in!

Fietskarren voor drie heb ik nog niet gezien!
quote:elninjoo schreef op 27 maart 2009 @ 08:55:

Het lijkt mij vooral levensgevaarlijk om je met meer dan 1 kind op zo'n wiebelding te moeten verplaatsen te midden van 't drukke verkeer.Ik vind het niet wiebelen, ik merk oprecht niet dat er een kind op mn stuur zit, fiets net zo stabiel als zonder kind.
quote:elninjoo schreef op 27 maart 2009 @ 09:09:

[...]

Trouwens, door je kind door regen en wind met de fiets te laten gaan, kweek je juist 'n aversie tegen dat vervoersmiddel.Welnee. Bij jou misschien, niet bij iedereen.
Ik vind een kar achter de fiets een eng idee. Zou dan in elk geval een goede lange vlag kopen om je kar te markeren. Als een auto je als fietser voorbij ziet gaan en jij een stuk hoger bent dan de aanhangende fietskar mist hij die misschien. Ik ga zelf voor een bakfiets. Heb nu een Batavus Delivery en dochter van 3,5 zit nu achterop. Baby die onderweg is zou dan voorop moeten en dat kan hij/zij pas met een maand of 11, of wanneer ze goed rechtop kunnen zitten, bij sommige kinderen duurt dat veel langer.

Die eerste 11 maanden moet je dan dus of met bus/ auto etc of met een maxicosi mee op de fiets. Gelukkig zou dat op die Batavus nog wel kunnen, want voor-bagagedrager. Maar vind dat ook een eng idee. Als je valt of aangereden wordt is de voorkant het eerste wat geraakt wordt. En bagagedrager zit een stuk lager dan een fietststoel aan het stuur.

Ik wil dus wel een bakfiets. Heb er wel eens een uitgeprobeerd, en die reed heel lekker, helemaal niet zwaar

Hoor steeds dat ze tussen 1100 en 1800 euro zijn, maar zie via MP nieuwe bakfietsen, dus niet tweede hands, voor 600 euro. Dat vind ik nog wel te doen. De Batavus was duurder.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Nitro schreef op 27 maart 2009 @ 09:44:

Zijn er ook fietskarren waar drie kindjes in kunnen?

Oudste is nu 3, jongste anderhalf en in oktober komt nummer drie. Nu eentje voorop en eentje achterop, maar met z'n allen op een fiets gaat straks niet meer lukken.

Hou je dan een kindje op de fiets zelf en twee in de kar, of kunnen ze er ook alle drie in?

En is een fietskar onveiliger dan een bakfiets? T lijkt me wat raar dat je helemaal geen zicht op de kids hebt.

Klopt ze zijn veel goedkoper en je hebt ook nog wat aan je fiets als je kind niet mee is.

Je hebt geen zicht op je kinderen en dat is wel eens ongezellig.

Je moet extra goed opletten, want je hebt wel een "aanhanger

Maar je, je doet toch van zelf voorzichtig met het kostbaarste wat je hebt achterin?
Ik ben bakfietsfreak, vind karretjes juist eng. Maar je hebt hele mooie en goede fietskarren! Grote vlag erop. Zou alleen geen Hema-ding kopen maar even informeren bij de fietshandel.

Er bestaat ook een bakfiets van Gazelle, of Batavus in ieder geval een goed merk waar je het voorwiel in de bak klikt. Dus als je bak afkoppelt heb je een gewone stadsfiets met versnellingen. Ik vond hem waanzinnig, maar dat was de prijs helaas ook.

Mijn kind plus oppasmannen zitten allemaal in de bak. Eentje van 11 maanden, eentje van 2 jaar en een zesjarige met tassen van school, maxicosi voor 11-maanden oude, gymspullen, knutselwerken. Je trapt je een ongeluk, maar das goed voor bovenbenen. (ben ook al ruim 9 kilo kwijt)
Ik heb trouwens de Babboe-bakfiets, zelf monteren kost ie EUR 700.-

Prima fietsie.

www.babboe.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven