Met z'n allen op de fiets...

26-03-2009 21:05 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat?

Ik heb een dochter van(bijna) 3 en zoon van 1,5. Toen dochter een jaar werd heb ik een ubersuffe maar toch wel handige mamafiets gekocht. Veel gebruik van gemaakt, ik was toen al zwanger van zoon.

Zoon werd te vroeg geboren, dus fietsen deed ik een tijd niet. Pas nu, met 1,5 zit hij écht stevig genoeg om mee te gaan fietsen.

Dus die mamafiets wordt wel dagelijks gebruikt voor woon/werk en de boodschappen, maar er zit eigenlijk nooit een kindje op. Want doordat zoonlief niet op de fiets kon heb ik ook nooit een zitje voor dochter gekocht voor achterop.

Nu zit ik het met het volgende: zoon past niet meer ál te lang op het voorzitje, want hij wordt al groot, dochter moet achterop. Maar wat doe ik als zoon niet meer voorop past? Tot hoelang zaten jullie kindjes voorop?

Ik zit te denken aan een fietskar, hoelang kunnen ze daarin? En is het handig?

Bakfiets vind ik niet, moet elke dag ook op de fiets naar het werk kunnen en budgettechnisch is een gewone fiets en een bakfiets niet te doen.

Wat voor oplossing hebben jullie in dit geval?
Bij ons op het KDV is een moeder met een KidKar en een acterzitje. Moet dan dus toch mogelijk zijn.

Maar zo is het ook super opgelost met dat zadeltje.
quote:Senseo schreef op 28 maart 2009 @ 20:29:

Ik ben vandaag op pad geweest voor een oplossing. Een aanhangfiets kon het niet worden omdat ik mijn jongste niet meer voorop de fiets wil hebben dus die moet naar het achterzitje. Een aanhangfiets zit om je zadel heen en dan zit het achterzitje dus in de weg. Dat was dus snel bekeken.

Daarna naar de Fietsfabriekwinkel, dat werd echt te duur. De fiets was prachtig maar voor alles moest flink betaald worden, versnellingen, kinderzadel, grotere maat enz. Uiteindelijk ben ik toch geslaagd en heb ik een zadeltje op de stang voor het stuur gemonteerd en een GMG zitje achterop voor 105 euro! Jongste van 3,5 is zielsgelukkig op zijn stoere zadeltje en de oudste is helemaal blij dat hij nu ook weer lekker ruim achterop zit.

Mijn ubersaaie mamafiets kan nog een paar jaartjes mee.

Mijn man heeft ook een zadeltje op zijn stang gemonteerd, was voor 30 euro klaar, en reuze handig. Maar zelf lijkt het me niet lekker fietsen.

Ik zie dat ik blijkbaar in mijn aanhangfiets niet duidelijk heb uitgelegd. Er zijn namelijk wel degelijk aanhangfietsen die je achter je fiets aan monteert en waarbij je ook nog een zitje achterop kunt hebben. Dat heb ik dus namelijk ook. Gewoon het bobike zitje achterop dat ik al had voor jongste en een aanhangfiets voor Oudste.

Even wat foto's gezocht op het net:

[img]http://fotos.marktplaats.com/kopen/d/0a ... ssyvwYV32Q"][NORML]http://fotos.marktplaats. ... 0a/X3pO9amNsfJ8ssyvwYV32Q.jpg[/img]
Oh kijk aan die heb ik niet gezien in de winkel, dat had prima gekund inderdaad. (maar ik schrok wel van de prijs overigens dat stimuleerde mij ook niet om verder te zoeken ) Maar wat mij ook "onhandig" leek, hoe doe je het als je kind op school zit. Ik fiets dan door naar mijn werk en rijdt de aanhangfiets dan ook weer met je mee?

En een zadeltje tussen de benen is goed te doen. De mamafiets is al langer waardoor je redelijk veel ruimte hebt tussen het kind en jezelf. Ik ben redelijk aan de maat dus ik heb sowieso al veel ruimte nodig maar dat gaat nog prima en ik hoef ook niet buitensporig wijdbeens te fietsen. Het fietst alleen wel heel anders, eerst zat het gewicht aan je stuur en nu echt op de fiets, dat voel je wel maar daar was ik na 2 rondjes ook wel aan gewend.
Ik doe mijn best
Ik heb iets soortgelijks als Toet, maar dan is het een installatie die aan mijn fiets is gemaakt, en waar ik Mannetje zijn hele fiets in kan hangen. Zijn voorwiel zweeft dan in de lucht en het wordt een tandem.

Het voordeel is dan, dat je m, als hij zelf los wil fietsen, ook weer eruit kan, en dan klap ik die installatie weer in.

Nadeel: het is enorm klungelen om het kinderfietsje erin vast te maken, de installatie hangt altijd aan mijn fiets en rammelt als een dolle, er zijn al een paar keer schroefjes vanaf getrild. Ben er dus nog niet helemaal van overtuigd dat dit een goeie keus was. Het was ook nog es kneiterduur (rond de 300 euro).

Voor de geinteresseerden; dit heet de follow-me-tandem en komt uit Zwitserland, volgens de fietsenmaker.
Niet alles gelezen dus vast mosterd maar ik heb mijn kinderen best lang op mijn fiets meegenomen. Zoon achterop, dochter aan het stuur. Ik geloof dat voorop tot 15 kilo was maar heel onverantwoord heb ik dat langer gedaan. Dochter was bijna 3 toen ik haar nog voorop had. zoon was 5 (achterop). Nu zijn ze 8 en 6 en fietsen zelf naar school. Ik fiets mee met zoon van 1 voorop.

Ik zou gewoon kijken hoe stevig jouw fiets is en dat zou toch best ok moeten zijn met zo'n ubersuffuge mamafiets
Lijnes, TO gaf juist aan dat de jongste niet meer goed in zitje paste. Dat zal per kind en/of zitje gewoon verschillen denk ik. Hier heeft de jongste tot ruim vier jaar ook nog in voorzitje gezeten (bij Lief dan, ik heb nooit met een voorzitje gefietst. Durfde ik niet. Voordat ik die aanhangfiets had hadden we een bakfiets).

En ja, als ik soms door moet naar werk of iets anders, dan gaat de lege aanhangfiets gewoon met me mee. Heb een extra slot ervoor (maar dat gebruik ik eigenlijk nooit). Fiets staat ook zo bij station bijvoorbeeld als ik een hele dag weg ben.

Aanhangfiets is bijna overbodig. Oudste fietst al regelmatig zelf naar school. Maar het is wel handig nog. Met haar achterop kan ik sneller en verder fietsen dan wanneer ze op haar eigen fiets gaat.
Oh ja, je kunt die aanhangfiets ook redelijk makkelijk er van af halen. Dus dat doe ik ook wel eens als ik een dag zonder kinderen op pad ben.
quote:elninjoo schreef op 28 maart 2009 @ 19:33:

[...]

maar kinderen op sleeptouw moeten nemen lijkt me ook niet bepaald handig om even snel iets uit de stad te gaan halen.Is ook niet handig, maar soms moet je wel.... En met kinderwagen is het nóg onhandiger, vind ik. Kan dus ook niet wachten tot jongste groot genoeg is om op de fiets mee te nemen...
quote:Toet schreef op 29 maart 2009 @ 10:48:

Lijnes, TO gaf juist aan dat de jongste niet meer goed in zitje paste. Dat zal per kind en/of zitje gewoon verschillen denk ik. Hier heeft de jongste tot ruim vier jaar ook nog in voorzitje gezeten (bij Lief dan, ik heb nooit met een voorzitje gefietst. Durfde ik niet. Voordat ik die aanhangfiets had hadden we een bakfiets).

En ja, als ik soms door moet naar werk of iets anders, dan gaat de lege aanhangfiets gewoon met me mee. Heb een extra slot ervoor (maar dat gebruik ik eigenlijk nooit). Fiets staat ook zo bij station bijvoorbeeld als ik een hele dag weg ben.

Aanhangfiets is bijna overbodig. Oudste fietst al regelmatig zelf naar school. Maar het is wel handig nog. Met haar achterop kan ik sneller en verder fietsen dan wanneer ze op haar eigen fiets gaat.Je hebt gelijk hoor, heb ik wel gelezen maar is niet doorgedrongen.. Het verschilt wel enorm van stoeltje inderdaad. Ik had eerder een G*G-stoeltje voor omdat ik van die joekels van kinderen had, oudste zoon was met 15 mnd al 15 kilo en 90cm dus te uit hoe groot die was met 3. Dochter was van een iets minder groot kaliber maar toch ook nog fiks en die pastte dus tot 3 nog in dat stoeltje... Nu voor de jongste heb ik juist een b*bikezitje gekocht omdat ie wat kleiner was...Maar nogmaals je hebt gelijk en je moet het wel aandurven ook..
eowynn, ik weet niet of het al geschreven is, maar de babboe fiets, die ik ook heb is nu voor 700 euro ipv 1200 te koop via internet, echt een prima bakfiets (maar niet voor woon-werk verkeer)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven