Artrose hond

16-04-2019 17:16 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze 4 jarige labrador heeft helaas al artrose in zijn heupen . Nu raadt de dierenarts heel duur voer van Royal Canin aan met toegevoegde voedingssupplementen. Uiteraard willen we het beste voor onze boef maar voordat ik dit dure voer bestel via de dierenarts (ruim 100 euro voor een zak waar hij een maand mee doet) ben ik benieuwd naar ervaringen met goedkopere alternatieven.

Hij is pas 4, we gunnen hem nog een leuk lang leven waarin hij veel kan spelen met andere honden. Maar liever een wat korter leven dan een lang leven waarin hij bijna niets mag. We gaan sowieso een orthopedisch kussen voor hem aanschaffen en ik ga me dus inlezen over die voedingssupplementen. Onze labrador is niet te zwaar, dat scheelt, maar toch heeft hij er veel last van; vooral als het koud is en hij lang gelegen heeft.
BellaBlue schreef:
16-04-2019 18:56
Eens met je eerste 4 woorden!
Als het volgens jou wel zo goed helpt waarom krijgen mensen met slijtage aan knieën, heupen, ellebogen etc. geen supplementen dan? Die krijgen een nieuwe heup of knie of wat dan ook. Een hond kan niet praten he! Een hond laat ook niet snel pijn zien en gaat gewoon door.....omdat dat van nature in ze zit, anders worden ze gepakt door de vijand.
roosje1976 schreef:
16-04-2019 19:08
Als het volgens jou wel zo goed helpt waarom krijgen mensen met slijtage aan knieën, heupen, ellebogen etc. geen supplementen dan? Die krijgen een nieuwe heup of knie of wat dan ook. Een hond kan niet praten he! Een hond laat ook niet snel pijn zien en gaat gewoon door.....omdat dat van nature in ze zit, anders worden ze gepakt door de vijand.
Zucht...ook mensen met artrose slikken Glucosamine ter ondersteuning om de pijn te verzachten, dit KRIJG je niet, hier kun je zelf voor kiezen. Is EEN mogelijkheid.
roosje1976 schreef:

Mensen met artrose hebben juist heel veel baat bij glucosamine. Als je er geen verstand van hebt kun je beter niks zeggen zei mijn oma altijd.

Onze kat kreeg deze: https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... gI9H_D_BwE
Vond ze nog lekker ook.
BellaBlue schreef:
16-04-2019 18:56
Eens met je eerste 4 woorden!

:HA:
Onze hond kreeg met twee jaar oud de diagnose HD. Al zeer zware slijtage in zijn heupen.We geven hem, hij weegt ruim 30 kilo, dagelijks schepje gelatinaat. Kost circa €0,30 per dag. Hond vindt het heerlijk door zijn voer en hij mankt nooit meer. Hij krijgt het nu al drie jaar. Google het maar eens, wij hebben er een hele blije hond door.
Ok. Ik neem mijn woorden terug. Heb er inderdaad te weinig verstand van. Bij onze hond hielp het in ieder geval niet (was ook ouder). Pijnstillers hielpen wel. Ik mijn omgeving hebben 3 mensen slijtage/artrose. Bij geen van hen worden voedingssupplementen aangeraden.
Nummer*Zoveel schreef:
16-04-2019 18:19
Glucosemine is idd goed, maar kies dan een supplement waar ook chondroitine en MSM in zit. In deze link staat uitgelegd waarom:

https://www.flinndal.nl/botten-en-gewri ... gLRL_D_BwE

En evengoed ook dieetvoer geven, want dat zorgt naast de werkzame supplementen die erin zitten ook voor gewichtscontrole, wat voor honden met artrose heel belangrijk is. Bij bijvoorbeeld Zooplus kun je de meeste dieetvoeren flink goedkoper inslaan dan bij de dierenarts.

(En let ook goed op de porties, want ze hebben aanzienlijk minder nodig van dieetvoer dan van het meeste gewone voer, waardoor de kosten uiteindelijk ook best meevallen).
En niet te vergeten omega 3 wat minstens zo belangrijk is.
roosje1976 schreef:
Een hond kan niet praten he! Een hond laat ook niet snel pijn zien en gaat gewoon door.....omdat dat van nature in ze zit, anders worden ze gepakt door de vijand.
En ook dat is onzin. Als er iets mis is met mijn hond, zie ik dat direct. En hij laat het zelf ook heel duidelijk merken. Je moet alleen even de moeite nemen je hond echt goed te leren kennen, zodat je zijn/haar gedrag kunt lezen.
roosje1976 schreef:
16-04-2019 19:28
Ok. Ik neem mijn woorden terug. Heb er inderdaad te weinig verstand van. Bij onze hond hielp het in ieder geval niet (was ook ouder). Pijnstillers hielpen wel. Ik mijn omgeving hebben 3 mensen slijtage/artrose. Bij geen van hen worden voedingssupplementen aangeraden.

Om bij een hond van 4 al te starten met pijnstillers (novacam oid) is dan weer niet heel verstandig. Daar kan hij weer nierschade van oplopen.
Pijnstilling kan ook nog als het erger wordt. Voor nu is het verstandiger op met supplementen de boel/gewrichten/kraakbeen smeuïg te houden.
roosje1976 schreef:
16-04-2019 19:28
Ok. Ik neem mijn woorden terug. Ik mijn omgeving hebben 3 mensen slijtage/artrose. Bij geen van hen worden voedingssupplementen aangeraden.
Ik ben zelf ook ervaringsdeskundige. Heb zelf ook heup dysplasie, ontdekt in mijn pubertijd. Inmiddels, na tal van operaties, aan één kant een nieuwe heup, andere kant ook versleten, dus ernstige artrose. Ik slik dus zelf ook o.a. glucosamine. Ik herkende de HD zelf bij onze hond. Hij had het zelfde rare loopje als ik. :-D
Dank voor alle reacties. Hij zit al op dieetvoer van Royal Canin omdat hij anders snel aankomt; met dit voer blijft hij op een keurig gewicht en is er ruimte voor tussendoortjes. Dit voer bestel ik bij Zooplus (Royal Canin Satiety). Scheelt 30 euro per 12 kg zak met de dierenarts. Wat de dierenarts nu voorschrijft is helaas niet online te krijgen; combi Satiety/Mobility van Royal Canin)

En inderdaad; wij merken echt wel aan onze hond of hij lekker in zijn vel zit of niet en of hij pijn heeft of niet....

Ik ga in elk geval morgen even naar Kruidvat voor de Glucosemine. Andere tips ga ik ook nog rustig bekijken.
Bij Brekz zie ik beide varianten. Weet niet of het daar ook voordeliger is.
Wat een rotnieuws. Helaas hebben wij een berner gehad waar ze het al met half jaar ontdekten. Wat een ellende was dat ( 30 jaar geleden hoor..)

Van happydog hebben ze evt ook artho forte. Een supplement wat je kan toevoegen aan voer. Heb goede ervaringen met happydog dieetvoer. ( en mocht je in de buurt van duitsland wonen daar is het een stuk goedkoper. Scheelde bij ons 15 euro per zak van 12 kilo)
_Monti_ schreef:
16-04-2019 19:55
Bij Brekz zie ik beide varianten. Weet niet of het daar ook voordeliger is.
Zij Zooplus kun je ook beide varianten kopen maar niet de mix. En ik weet niet hoe de mix is, dat kan ik wel navragen; als het bijvoorbeeld 50/50 is kan ik gewoon beide zakken kopen en dan 50% satiety en 50% mobility geven, maar ik weet de samenstelling van de mix dus niet.
Eva1977 schreef:
16-04-2019 20:05
Zij Zooplus kun je ook beide varianten kopen maar niet de mix. En ik weet niet hoe de mix is, dat kan ik wel navragen; als het bijvoorbeeld 50/50 is kan ik gewoon beide zakken kopen en dan 50% satiety en 50% mobility geven, maar ik weet de samenstelling van de mix dus niet.
Ah zo. Ja, goed idee om naar de samenstelling te vragen dan.
https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... NMEALw_wcB

Glucosamine inderdaad. Mijn hond had ook moeite met rennen en als hij een sprint nam dan stond hij ineens op de rem door de pijn en hinkte verder. Heb toen ook paar maanden tot een jaar Glucosamine gegeven en het ging heel snel al goed. Rent weer als een gek.
Met kruidvatmerk heb ik geen ervaring en weet niet of hetzelfde samenstelling is als de Glucosamine voor honden. Link van het merk dat ik had kun je misschien vergelijken.
Mijn vorige honden kregen altijd het dure voer van Royal Canin. Nu heb ik brokken van het merk Kanjer (supergoedkoop) dus heb de voeding niet veranderd maar Glucosamine eraan toegevoegd.
Trouwens nog een tip het helpt niet tegen de artrose maar wel goed voor de (sterkere) spieren is zwemmen, en aangezien het een labrador is zal dat geen probleem zijn.. kijk wel uit met te koud water dat is ook weer niet bevorderlijk ;)
chrys schreef:
16-04-2019 18:02
onze hond krijgt standaard een pijnstiller , maar hij is ook 10
Ik vind 10 wel heel erg jong om al op pijnstillers te leven. Mijne was op de kop af precies 18 toen we besloten dat hij op pijnstillers ging. Na 6 maanden was hij echt op, maar 10 is nog redelijk jong. Is er geen andere mogelijkheid meer?
Renee_XX schreef:
16-04-2019 20:09
https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... NMEALw_wcB

Glucosamine inderdaad. Mijn hond had ook moeite met rennen en als hij een sprint nam dan stond hij ineens op de rem door de pijn en hinkte verder. Heb toen ook paar maanden tot een jaar Glucosamine gegeven en het ging heel snel al goed. Rent weer als een gek.
Met kruidvatmerk heb ik geen ervaring en weet niet of hetzelfde samenstelling is als de Glucosamine voor honden. Link van het merk dat ik had kun je misschien vergelijken.
Mijn vorige honden kregen altijd het dure voer van Royal Canin. Nu heb ik brokken van het merk Kanjer (supergoedkoop) dus heb de voeding niet veranderd maar Glucosamine eraan toegevoegd.
Ik heb de eerste keer hondenglucosime gekocht en daarna van de kruidvat en gekeken wat de samenstelling is en zo uitgerekend hoeveel hij moest krijgen ( of nouja iemand anders heeft het voor me uitgerekend omdat ik echt een idioot ben die niet kan rekenen).
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 20:42
Ik vind 10 wel heel erg jong om al op pijnstillers te leven. Mijne was op de kop af precies 18 toen we besloten dat hij op pijnstillers ging. Na 6 maanden was hij echt op, maar 10 is nog redelijk jong. Is er geen andere mogelijkheid meer?
Ligt ook aan welk ras hond je heb en vooral grote honden hebben eerder last van artrose

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven