Konijntjes

16-04-2019 18:13 65 berichten
Hoi,

Mijn neefjes hebben 2 dwergkonijnen maar ze willen ze niet meer.
Nou wil ik ze wel adopteren. Ik heb in de tuin een stukje grond over van ongeveer 2 bij 2 meter. Is dat groot genoeg?
En hoe zit het met eten? Ik heb al een zak van die droge knabbels in huis gehaald en hoeveel groente/gras en hooi mag daar dan bij?
Tenslotte: drinkflesje of bakje water?

Bedankt alvast!
TO, hoe oud zijn de konijntjes en wat is het geslacht?
Het zijn 2 vrouwtjes. Leeftijd weet ik niet precies, minstens 3.
Keep-smiling schreef:
16-04-2019 19:18
Het zijn 2 vrouwtjes. Leeftijd weet ik niet precies, minstens 3.
Aha, 2 voedsters wil niet altijd samen gaan maar als ze 3 zijn zal dat wel goed zitten. Zijn ze toevallig gesteriliseerd? Voedsters vanaf 4 jaar hebben namelijk een kans van 60-80% op baarmoederhalskanker helaas...
Het lijkt nu bijna wel alsof ik je er van af wil praten haha, zo bedoel ik het niet hoor maar wil je alleen maar ‘waarschuwen’ dat er best veel bij komt kijken.

Ik heb ook 2 voedsters van iemand overgenomen die ze niet meer wou ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een drinkflesje en waterbak. Kunnen ze zelf kiezen ;)! Eten krijgen ze bij ons niet op vaste tijden. Qua groen krijgen ze wat wij ook eten, tenzij ze het niet mogen natuurlijk.
Zijn het al buitenkonijntjes?
Ons eerste konijn zat eerst altijd binnen. Was net een hondje, sprong op de bank, lag in de vensterbank te chillen in de zon en kwam je likken aan je oor. Sinds hij een vriendinnetje heeft zit hij buiten. Heel soms komt hij nog binnen (tevergeefs geprobeerd het kattenluik aan te wennen ;) ). Het konijntje is anders geworden. Nu een kijkkonijn ipv een knuffel. Dat is ook prima, maar goed om rekening mee te houden!

2 bij 2 meter lijkt me mooi, maar ik weet niet wat ze gewend zijn.
2x2m is prima hoor voor dwergkonijntjes. Als je er nog een demontabele ren bij koopt, kun je ze ook nog meer ruimte geven als je erbij bent. Als de buitenruimte niet overdekt is, sluit ze dan in ieder geval 's nachts binnen (vossen, marters). En houdt rekening met roofvogels (die kunnen er ook overdag zijn).
En binnenkort hun achterste inspuiten met anti-myasisspray. Dat is wel heel belangrijk i.v.m. vliegen.

Ik vind het leuke dieren, geen knuffeldieren, al komen ze hier direct naar je toe als je bij het hok komt (mensenhanden = eten). Konijnen zijn best kwetsbaar, al heb ik hier tot nu toe veel geluk gehad met mijn konijnen. Ik kom meestal 1 x per jaar bij de dierenarts voor de algemene check en de vacinaties (dat is ook een belangrijke: laat ze inenten!).

Qua groenvoer eten ze hier 's zomers veel uit de tuin: ik heb veel zevenblad, paardebloem en framboos in de tuin en daar zijn ze gek op. 'S Winters koop ik witlof, peen is af en toe een verwennerijtje.
Ik heb zowel drinkfles als -bak. Ene konijn heeft een voorkeur voor de drinkfles, de ander kiest altijd voor de waterbak.
Alle reacties Link kopieren
Met een stuk van 2x2 meter zou ik een hok nemen met twee verdiepingen, of gewoon een kleiner nachthok op pootjes, zodat ze de ruimte onder het hok erbij hebben.

Of een kippenren. Die zijn meestal hoog, waardoor je er bijvoorbeeld nog iets in kunt zetten. In onze ren staan bijvoorbeeld van die fruitkistjes. Dat vinden ze leuk, kun je leuk in of op, alleen of samen. En er liggen twee stenen bloembakken in. Gewoon leeg. Daar liggen ze in de zomer graag in, die blijven relatief koel. Die bakken heb ik tegen het hekwerk van de kleine ren staan, aan de buitenkant bevestig ik dan zo´n anti-vries-raam-dinges voor auto´s. Houdt ook warmte tegen maar ik ben altijd bang dat ze er misschien aan gaan knagen.

En op dit moment liggen ze samen in de buitenren.
Witte Nijn poetst Zwartes oren :heart:

Als het vriest zet ik trouwens meestal een bak water neer, want geen idee of het kan, maar het lijkt me voor een konijntje niet zo fijn om met zijn tong/mond vast te vriezen aan dat ijzertje.
ceylon wijzigde dit bericht op 16-04-2019 19:57
10.94% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Science selective bliefde mijn konijn niet (zijn vriendin wel), maar Hope Farms Super Trio wel. Niet te veel van geven hoor, hooi (onbeperkt) en groenten (opbouwen als ze het niet gewend zijn) zijn veel belangrijker. Ik gaf vanalles, beetje wortel, wortelloof, witlof, andijvie, bloemkoolbladeren, sla (niet te veel), rode kool (niet te veel), peterselie, gedroogde en verse paardenbloembladeren (let op waar je het plukt ivm uitwerpselen), wilde rozenblaadjes uit de tuin... en rozijntjes (met mate) werkte goed bij de kliktraining. Net als een stukje hard brood, vonden ze af en toe (!) heerlijk.

O ja, de belangrijkste tip die ik nog niet voorbij zag komen, waarschijnlijk omdat het zo voor de hand ligt, maar een konijn moet altijd eten ter beschikking hebben en als ze niet eten moet je direct naar de dierenarts!
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens op de site van het LICG.
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/konijn/.
En mocht je overgaan op andere brokjes dan ze gewend zijn, dit nooit in 1 x doen maar beginnen met langzaam mengen en het steeds meer opbouwen. Konijnen hebben zo’n gevoelig darmstelsel dat zelfs dit al voor problemen kan zorgen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-04-2019 18:27
Konijnen eten hooi, dat is hun voornaamste voeding. Als je al droge brokken wilt geven geef dan science selective. Zorg voor een ruime ren, 2 bij 2 kan net maar zorg ook voor hoogte (minimaal 1.40), konijnen klimmen en springen graag. In het hok (de ren) moet een nachtverblijf. De standaardhokken zijn absoluut ongeschikt voor konijnen. lees je goed in bijv. hier:L
Kijk even hier: https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=2&q=4&r=3
Ik wil ook 2 konijntjes en heb een stukje van 6 vierkante meter waar ze dan kunnen, het is bij mij de bedoeling dat het hok gewoon altijd open staat. Is een standaard hok dan ook te klein? Ik weet ook nog niets over konijntjes maar wil wel graag meer leren voor ik ze in huis haal
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 20:48
Ik wil ook 2 konijntjes en heb een stukje van 6 vierkante meter waar ze dan kunnen, het is bij mij de bedoeling dat het hok gewoon altijd open staat. Is een standaard hok dan ook te klein? Ik weet ook nog niets over konijntjes maar wil wel graag meer leren voor ik ze in huis haal
Dan niet, dan hebben ze ruimte genoeg buiten het hok
Suzan_1991 schreef:
16-04-2019 18:33
Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Dat geldt alleen voor cavia's, want die kunnen het zelf niet aanmaken. Daarnaast is een konijn geen knaagdier.
Sinds wanneer is een konijn geen knaagdier meer??????
Dat van die vitamine C weet ik idd van mijn cavia's.
Tip: mocht je echt geen band krijgen met ze dan is er nog "maxi paxi" of asiels met een knaagdier afdeling.
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 20:54
Sinds wanneer is een konijn geen knaagdier meer??????
Dat van die vitamine C weet ik idd van mijn cavia's.
Een konijn is geen knaagdier en nooit geweest ook. Ze horen tot de haasachtigen. Neemt niet weg dat ze graag overal aan knagen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Iemand al gezegd dat ze inge-ent moeten worden, zeker jaarlijks in voorjaar tegen mix en vhs?
Mijn DA zegt dat 1x nu voldoende is en de herhaalenting in najaar niet hoeft, maar ze zegt ook dat de organisatie van konijnenshows eisen dat de konijnen toch 2x per jaar ge-ent worden. Tegen mix, vhs 1 en 2.
Hazen zouden geen vhs kunnen krijgen, maar recent zijn er toch 2 dode hazen gevonden met vhs.
Nope
Ik zou geen extra vitamine c gaan geven. Een konijn maakt zelf vitamine c aan en als je verse groenten en kruiden geef zit hier ook al c in. Een teveel kan schadelijk voor de nieren zijn.
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
16-04-2019 21:09
Iemand al gezegd dat ze inge-ent moeten worden, zeker jaarlijks in voorjaar tegen mix en vhs?
Mijn DA zegt dat 1x nu voldoende is en de herhaalenting in najaar niet hoeft, maar ze zegt ook dat de organisatie van konijnenshows eisen dat de konijnen toch 2x per jaar ge-ent worden. Tegen mix, vhs 1 en 2.
Hazen zouden geen vhs kunnen krijgen, maar recent zijn er toch 2 dode hazen gevonden met vhs.
Inentingen tegen mix en VHS 1 zijn toch standaard 1 jaar geldig? VHS 2 was vroeger een half jaar geldig maar die heb je nu ook voor een jaar
Doubletree20 schreef:
16-04-2019 21:02
Een konijn is geen knaagdier en nooit geweest ook. Ze horen tot de haasachtigen. Neemt niet weg dat ze graag overal aan knagen natuurlijk.
En een haas is ook geen knaagdier???
En wat is een cavia dan???
En een hamster???
En een chinchilla???

Het zijn allemaal knaagdieren want ze hebben knaagtanden.

Verder luister ik niet meer naar deze onzin.
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 21:14
En een haas is ook geen knaagdier???
En wat is een cavia dan???
En een hamster???
En een chinchilla???

Het zijn allemaal knaagdieren want ze hebben knaagtanden.

Verder luister ik niet meer naar deze onzin.
Een konijn is een haasachtige. De rest die jij noemt zijn knaagdieren. Ander gebit.
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 20:48
Ik wil ook 2 konijntjes en heb een stukje van 6 vierkante meter waar ze dan kunnen, het is bij mij de bedoeling dat het hok gewoon altijd open staat. Is een standaard hok dan ook te klein? Ik weet ook nog niets over konijntjes maar wil wel graag meer leren voor ik ze in huis haal
Schuilhok/nachthok hoeft niet groot te zijn, zolang ze maar buiten het hok de ruimte hebben een sprintje te trekken. Wel opletten voor roofdieren: hier gaan ze 's nacht het hok in met daaraan vast een dichte ren van 2 x 1 m. Belangrijkste is dat er 's zomers een plek is met permanente schaduw: konijnen kunnen niet goed tegen hitte (hier een plekje in de ren met stenen, dat permanent in de schaduw van een heg staat, daar was het zelfs vorige zomer nog goed te doen).
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 21:14
En een haas is ook geen knaagdier???
En wat is een cavia dan???
En een hamster???
En een chinchilla???

Het zijn allemaal knaagdieren want ze hebben knaagtanden.

Verder luister ik niet meer naar deze onzin.
:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Sla een encyclopedie open, of Wikipedia. :idea:
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 21:14
En een haas is ook geen knaagdier???
En wat is een cavia dan???
En een hamster???
En een chinchilla???

Het zijn allemaal knaagdieren want ze hebben knaagtanden.

Verder luister ik niet meer naar deze onzin.
Dit is geen onzin, dit zijn feiten
Alecta schreef:
16-04-2019 21:18
Schuilhok/nachthok hoeft niet groot te zijn, zolang ze maar buiten het hok de ruimte hebben een sprintje te trekken. Wel opletten voor roofdieren: hier gaan ze 's nacht het hok in met daaraan vast een dichte ren van 2 x 1 m. Belangrijkste is dat er 's zomers een plek is met permanente schaduw: konijnen kunnen niet goed tegen hitte (hier een plekje in de ren met stenen, dat permanent in de schaduw van een heg staat, daar was het zelfs vorige zomer nog goed te doen).
Als het heel heet is, kan je naast voldoende schaduw ook meer bakjes water neerzetten en bijv bevroren flessen water in een handdoek wikkelen en bij ze neerleggen. Er bestaan ook ‘icepods’ maar mijn konijnen weigerden daar op of bij te liggen :twisted: Maak in ieder geval nooit de pootjes of de oren (of hele lichaam) nat, in vochtige vacht kunnen vliegen eitjes (bah) in leggen, en maden wil je echt niet hebben.

Maar los van alle doemscenario’s, geniet ook van je konijnen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven