Op zoek naar ervaringen inleiden
dinsdag 16 april 2019 om 21:33
Hi,
Komende donderdag wordt er in de avond een ballonkatheter geplaatst. Ik mag daarna naar huis en moet de dag erna ’s ochtends komen om te vliezen te breken. Het kindje zou dan die dag geboren worden, is me verteld.
Ik had vandaag 1 cm ontsluiting en het kindje ligt met het hoofd diep in het bekken. De gynaecoloog gaat ervanuit dat hij een dag later de vliezen kan breken.
Nu ben ik benieuwd naar mensen die ervaring hiermee hebben! Deed de ballonplaatsing pijn? Deed het vliezen breken pijn? Hoe verliep de bevalling?
Komende donderdag wordt er in de avond een ballonkatheter geplaatst. Ik mag daarna naar huis en moet de dag erna ’s ochtends komen om te vliezen te breken. Het kindje zou dan die dag geboren worden, is me verteld.
Ik had vandaag 1 cm ontsluiting en het kindje ligt met het hoofd diep in het bekken. De gynaecoloog gaat ervanuit dat hij een dag later de vliezen kan breken.
Nu ben ik benieuwd naar mensen die ervaring hiermee hebben! Deed de ballonplaatsing pijn? Deed het vliezen breken pijn? Hoe verliep de bevalling?
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 21:41
17.90% gewijzigd
dinsdag 16 april 2019 om 21:37
Hier 2x ingeleid. Maar ze konden direct vliezen breken. Dat deed niet echt pijn. De weeen waren kort en kwamen snel op elkaar door de opwekkers. Maar de ene was er 8 uur later en de ander 5 uur later. Was een prima bevalling opzich.
De aanloop met een balloncatheter is wel anders omdat dat niet altijd aanslaat. Ben je al ver overtijd of is er een andere reden voor inleiden? De slechtere verhalen die ik heb gehoord zijn vaak bijgroeit inleiden (38 weken ofzo) al waren mijn verhalen ook van ruim voor de uitgerekende datum en dat ging dus wel soepel.
De aanloop met een balloncatheter is wel anders omdat dat niet altijd aanslaat. Ben je al ver overtijd of is er een andere reden voor inleiden? De slechtere verhalen die ik heb gehoord zijn vaak bijgroeit inleiden (38 weken ofzo) al waren mijn verhalen ook van ruim voor de uitgerekende datum en dat ging dus wel soepel.
dinsdag 16 april 2019 om 21:38
dinsdag 16 april 2019 om 21:40
Ik ben donderdag 38 weken. Ze gaan inleiden in verband met hoge bloeddruk.Marly89 schreef: ↑16-04-2019 21:37Hier 2x ingeleid. Maar ze konden direct vliezen breken. Dat deed niet echt pijn. De weeen waren kort en kwamen snel op elkaar door de opwekkers. Maar de ene was er 8 uur later en de ander 5 uur later. Was een prima bevalling opzich.
dinsdag 16 april 2019 om 21:40
Hoi Roos,
Hier ook ingeleid. Het plaatsen van de ballon en het breken van de vliezen waren bij mij pijnloos. Mijn bevalling kwam na het breken van de vliezen zelf op gang. Ik kijk er erg positief op terug.
Na het plaatsen van de ballon heeft het hier vrij lang geduurd voordat er genoeg ontsluiting was om mijn vliezen door te prikken. Overigens was er op de afgesproken datum geen plek in het ziekenhuis en moest ik mij een dag later melden. Ik zou mij dus niet vastpinnen op een bevalling op vrijdag ochtend. Uiteraard kun je mazzel hebben maar het kan ook wat langer duren. Als je vragen hebt kun je een pb sturen.
Hier ook ingeleid. Het plaatsen van de ballon en het breken van de vliezen waren bij mij pijnloos. Mijn bevalling kwam na het breken van de vliezen zelf op gang. Ik kijk er erg positief op terug.
Na het plaatsen van de ballon heeft het hier vrij lang geduurd voordat er genoeg ontsluiting was om mijn vliezen door te prikken. Overigens was er op de afgesproken datum geen plek in het ziekenhuis en moest ik mij een dag later melden. Ik zou mij dus niet vastpinnen op een bevalling op vrijdag ochtend. Uiteraard kun je mazzel hebben maar het kan ook wat langer duren. Als je vragen hebt kun je een pb sturen.
dinsdag 16 april 2019 om 21:41
Angst niet. Vind het wel spannend en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
dinsdag 16 april 2019 om 21:43
Hier ingeleid met ballonkatheter, breken van de vliezen en aan het infuus. Ruim 1,5 jaar geleden alweer.
Plaatsen van de ballon geen last van gehad, ik mocht in het ziekenhuis blijven ( werd om 19.00 opgenomen). Enige ongemak kwam van het buisje waar de ballon aan vast zat en met water werd gevuld. Dat werd aan de binnenkant van mijn dijbeen geplakt, wat een trekkerig gevoel gaf bij lopen/bewegen.
Maar niets iets wat onoverkomelijk was..
Breken van de vliezen ook niets van gemerkt, man had er meer last van, die moest er even bij gaan liggen. Ach, het was nog vroeg en hij had nog niet normaal ontbeten, dus het is hem vergeven!
Bij mij vorderde de ontsluiting daarna niet snel, ook niet met het infuus. Weeenstormen ( waarna het infuus naar beneden werd gedraaid) die afgewisseld werden door periodes dat er nauwelijks activiteit was ( dan wel het infuus weer omhoog gezet). En dus nauwelijks ontsluiting, na die eerste 3cm die ik kreeg door de ballon.
Uiteindelijk een ruggenprik gekregen en toen ging het redelijk vlotjes en echt pijnloos. Ik kijk met een heel fijn gevoel terug op mijn bevalling, ook al was het een inleiding. Uiteindelijk om 19.00 begonnen met inleiden en de avond erop, om 23.48 is dochter geboren. Ruim 28 uur, waarvan ik een groot deel pijnloos heb doorstaan
Vooral erg benieuwd naar hoe een ' natuurlijke ' bevalling kan zijn, in vergelijking met wat ik nu heb meegemaakt. Want, hoe prima ook, ik merkte aan mijn lichaam dat het gewoon niet begreep wat het nou moest doen. Dochter had het gewoon nog te prima naar haar zin daarbinnen
Overigens, mocht dochter 2 ( al enige tijd weer zwanger) ook niet natuurlijk willen komen, dan teken ik voor een inleiding zoals die van mij! Echt geen nare ervaring gehad.
Plaatsen van de ballon geen last van gehad, ik mocht in het ziekenhuis blijven ( werd om 19.00 opgenomen). Enige ongemak kwam van het buisje waar de ballon aan vast zat en met water werd gevuld. Dat werd aan de binnenkant van mijn dijbeen geplakt, wat een trekkerig gevoel gaf bij lopen/bewegen.
Maar niets iets wat onoverkomelijk was..
Breken van de vliezen ook niets van gemerkt, man had er meer last van, die moest er even bij gaan liggen. Ach, het was nog vroeg en hij had nog niet normaal ontbeten, dus het is hem vergeven!
Bij mij vorderde de ontsluiting daarna niet snel, ook niet met het infuus. Weeenstormen ( waarna het infuus naar beneden werd gedraaid) die afgewisseld werden door periodes dat er nauwelijks activiteit was ( dan wel het infuus weer omhoog gezet). En dus nauwelijks ontsluiting, na die eerste 3cm die ik kreeg door de ballon.
Uiteindelijk een ruggenprik gekregen en toen ging het redelijk vlotjes en echt pijnloos. Ik kijk met een heel fijn gevoel terug op mijn bevalling, ook al was het een inleiding. Uiteindelijk om 19.00 begonnen met inleiden en de avond erop, om 23.48 is dochter geboren. Ruim 28 uur, waarvan ik een groot deel pijnloos heb doorstaan
Vooral erg benieuwd naar hoe een ' natuurlijke ' bevalling kan zijn, in vergelijking met wat ik nu heb meegemaakt. Want, hoe prima ook, ik merkte aan mijn lichaam dat het gewoon niet begreep wat het nou moest doen. Dochter had het gewoon nog te prima naar haar zin daarbinnen
Overigens, mocht dochter 2 ( al enige tijd weer zwanger) ook niet natuurlijk willen komen, dan teken ik voor een inleiding zoals die van mij! Echt geen nare ervaring gehad.
dinsdag 16 april 2019 om 21:56
Ik heb twee dagen met een ballonnetje gelopen. Na dag één had ik 1 cm, na dag 2 2 cm, maar genoeg om mijn vliezen te breken en de weeenopwekkers te starten. Daarna een goede en redelijk vlotte bevalling zonder pijnstilling gehad.
Ik had vooraf gehoopt en verwacht dat het ballonnetje meer zou doen, dus stel je er ook op in dat het langer kan duren.
Ik ben uiteindelijk met 38.3 bevallen.
Ik had vooraf gehoopt en verwacht dat het ballonnetje meer zou doen, dus stel je er ook op in dat het langer kan duren.
Ik ben uiteindelijk met 38.3 bevallen.
dinsdag 16 april 2019 om 22:10
Ik ben ingeleid met 37 weken. Er hoefde geen ballonnetje geplaatst te worden omdat ik al 2 cm ontsluiting had. 9.00 uur vliezen gebroken, deed geen pijn. 10.00 uur aan t infuus. 14.20 geboren. Was wel mn tweede kind.
Qua pijn weinig verschil met de eerste. Alleen moest ik nu steeds op mn linkerzij liggen ivm de hartslag van mn baby en bij de eerste kon ik ze staand/hangend opvangen en dat vond ik beter te doen
Qua pijn weinig verschil met de eerste. Alleen moest ik nu steeds op mn linkerzij liggen ivm de hartslag van mn baby en bij de eerste kon ik ze staand/hangend opvangen en dat vond ik beter te doen
dinsdag 16 april 2019 om 22:18
Ik ben ook ingeleid, zonder ballon weliswaar. Ik kijk er heel positief op terug. Ik vond het prettig om te weten wanneer de bevalling zou beginnen. Breken van de vliezen vond ik ongemakkelijk, maar niet pijnlijk. Het heeft uiteindelijk 5 uur geduurd vanaf het zetten van het infuus tot de geboorte. Mijn tip (voor wat het waard is) : probeer je bekkenbodemspieren te ontspannen tijdens de wee. Ik wens je een prettige en snelle bevalling toe.
dinsdag 16 april 2019 om 22:38
Ik ben ingeleid met 39,5 bij de tweede, eerste bevalling kwam zeer slecht op gang en had erg lang geduurd. Baby 2 was ook nog een soort mini reus (4,5 kilo). Ik had al wat ontsluiting, dus vliezen doorgeprikt, infuus met hormonen gekregen, meteen ruggenprik erin en na 8 uur was hij er, na 20 minuten persen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 16 april 2019 om 22:39
Ik ben bij mijn 1e ingeleid door vliezen te breken en infuus. Ik had al 3 cm ontsluiting dus ballon was niet nodig. 4,5 later lag hij op mijn buik. Was een heftige bevalling, met weeenstormen en dit niet goed weg kunnen puffen. Ik ben ingeleid omdat ik zwangerschapsvergiftigung had met 38+6
Bij de 3e ben ik ook ingeleid vanwege hoge bloeddruk. Ik was weer 38+6. Heb toen wel Ballon gekregen, ben om 17.00 opgenomen en in het ziekenhuis gebleven omdat andere bevallingen heel erg snel gingen. (2e kindje niet ingeleid maar wel ziekenhuis, hij was er in 1,5 uur) Volgende dag vliezen gebroken bij 3 cm ontsluiting. Heb toen gelijk ruggenprik gehad. Ben toen heel rustig door de bevalling heen gegaan. Geen centje pijn. Ook niet bij het plaatsen vd ballon, vliezen doorprikken en ruggeprik. Dochter was er na 6 uur.
Bij de 3e ben ik ook ingeleid vanwege hoge bloeddruk. Ik was weer 38+6. Heb toen wel Ballon gekregen, ben om 17.00 opgenomen en in het ziekenhuis gebleven omdat andere bevallingen heel erg snel gingen. (2e kindje niet ingeleid maar wel ziekenhuis, hij was er in 1,5 uur) Volgende dag vliezen gebroken bij 3 cm ontsluiting. Heb toen gelijk ruggenprik gehad. Ben toen heel rustig door de bevalling heen gegaan. Geen centje pijn. Ook niet bij het plaatsen vd ballon, vliezen doorprikken en ruggeprik. Dochter was er na 6 uur.
dinsdag 16 april 2019 om 22:42
Ik ben ingeleid met 41,5. Had wel al 3 cm ontsluiting maar het zette niet door.
Ik vond het hels. Was er zo klaar mee. Heb een of andere prik tegen de pijn (wordt niet meer geven-werkte ook niet tegen de pijn bij mij) Uiteindelijk zo’n 6 uur later was ons eerste kind er met de vacuümpomp geboren.
Nimmer twee is thuis geboren (terwijl ik 9 maanden overtuigd was dat ik een ruggenprik wilde) prachtige bevalling, heel snel.
Derde kind is toch in ZKH geboren want hartslag onduidelijk en als ik er dan tóch... was met lachgas
hartslag bleek prima.
Heel snel geboren, helaas kwam de placenta niet zelf. Toen dus toch nog een wee opwekkend infuus.
en ondanks dat baby met 1 perswee is geboren nog heel lang persweeen gehad door het infuus. (En die vind ik al zo verschrikkelijk- echt een oerkracht) Teveel bloed verloren en uiteindelijk naar ok (ok team moest worden opgepiept) en wakker geworden op de IC. Geen aanrader.
Kortom, je kunt er geen pijl op trekken. Iedere bevalling is anders. Ook iedere inleiding. Vertrouw op jezelf en op de VK. Je kunt het!!
Ik vond het hels. Was er zo klaar mee. Heb een of andere prik tegen de pijn (wordt niet meer geven-werkte ook niet tegen de pijn bij mij) Uiteindelijk zo’n 6 uur later was ons eerste kind er met de vacuümpomp geboren.
Nimmer twee is thuis geboren (terwijl ik 9 maanden overtuigd was dat ik een ruggenprik wilde) prachtige bevalling, heel snel.
Derde kind is toch in ZKH geboren want hartslag onduidelijk en als ik er dan tóch... was met lachgas
Heel snel geboren, helaas kwam de placenta niet zelf. Toen dus toch nog een wee opwekkend infuus.
Kortom, je kunt er geen pijl op trekken. Iedere bevalling is anders. Ook iedere inleiding. Vertrouw op jezelf en op de VK. Je kunt het!!
woensdag 17 april 2019 om 06:43
Ok fijn! Gezonde spanning is natuurlijk prima.
Ik ben wel ingeleid, maar niet met een ballon en vliezen waren al gebroken, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen... het inleiden met infuus verliep op zich heel goed en gecontroleerd. Na twee uur werd het zwaar en heb ik om pijnstilling gevraagd. Heerlijk! Ontsluiting kwam met ongeveer een cm per uur.
Uiteindelijk bleek tijdens het persen dat ik toch nog een keizersnede nodig had.
Het was een relatief zware bevalling, maar ik vond het een prachtige ervaring!
Pijnstilling was in mijn geval wel echt nodig. Zonder had ik grote moeite om de weeën op te vangen, en met pijnstilling kon ik zelfs nog een extra tandje bij zetten!
woensdag 17 april 2019 om 06:58
Ik ben ingeleid met 40,3. Ook vanwege een te hoge bloeddruk en eiwit in de urine.
Ik mocht met het ballonnetje niet naar huis.
Het plaatsen van het ballonnetje vond ik prima, misschien wat ongemakkelijk door de jonge knul die hem zette (co-assistent), maar niet pijnlijk. Werd om 18.00 gezet en daarna lekker een ziekenhuisbed in.
Na 12 uur een check: nog geen ontsluiting. Terwijl ik de halve nacht wakker was geweest van de voorweeen. Wat een domper!
Nogmaals een ballon geplaatst. Na 24 uur weer een check, toen had ik een krappe 1 cm ontsluiting en werden mijn vliezen gebroken. Dat vond ik pijnlijk maar dat kwam door de minimale ontsluiting en de verloskundige met dikke vingers ‘ik moet even wat ruimte maken, hoor’.
Met infuus weeen opgewekt, dat ging lekker vlot en goed te doen. Toen kwam ik in een weeenstorm en gelukkig het infuus uitgezet, en daarna kwam m’n lijf weer in een goed weeen-ritme.
8 uur na het breken van mijn vliezen (44 uur na de eerste ballon) is mijn dochter geboren. Prima bevalling gehad!
Succes en ook voor jou een fijne bevalling gewenst!
Ik mocht met het ballonnetje niet naar huis.
Het plaatsen van het ballonnetje vond ik prima, misschien wat ongemakkelijk door de jonge knul die hem zette (co-assistent), maar niet pijnlijk. Werd om 18.00 gezet en daarna lekker een ziekenhuisbed in.
Na 12 uur een check: nog geen ontsluiting. Terwijl ik de halve nacht wakker was geweest van de voorweeen. Wat een domper!
Nogmaals een ballon geplaatst. Na 24 uur weer een check, toen had ik een krappe 1 cm ontsluiting en werden mijn vliezen gebroken. Dat vond ik pijnlijk maar dat kwam door de minimale ontsluiting en de verloskundige met dikke vingers ‘ik moet even wat ruimte maken, hoor’.
Met infuus weeen opgewekt, dat ging lekker vlot en goed te doen. Toen kwam ik in een weeenstorm en gelukkig het infuus uitgezet, en daarna kwam m’n lijf weer in een goed weeen-ritme.
8 uur na het breken van mijn vliezen (44 uur na de eerste ballon) is mijn dochter geboren. Prima bevalling gehad!
Succes en ook voor jou een fijne bevalling gewenst!
woensdag 17 april 2019 om 07:03
Met 39+2 ingeleid vanwege hoge bloeddruk. Een ballonnetje was niet nodig omdat ik al 3 cm ontsluiting had. Vliezen breken deed geen pijn. Vrijwel meteen na het inleiden kreeg ik vrij heftige weeen die ook al snel op elkaar volgden, na een paar uur om een ruggenprik gevraagd. Daarna ineens met een weeenstorm binnen een uur van 4 naar 10 cm ontsluiting gegaan. Er was daardoor geen tijd meer voor een ruggenprik en dat was ook niet meer nodig. Na 20 min persen was dochter er. Uiteindelijk duurde de hele bevalling 5 uur en is het me erg meegevallen. Wel een totaalruptuur gehad helaas.
woensdag 17 april 2019 om 07:51
Hier ingeleid met 40+5, 3 jaar geleden. De VK had me gestript maar deed niets af. Dus een inleiding. Die begonnen ze met het doorprikken van de vliezen, ik voelde er niets van. Ik heb wel het moment afgewacht voor een ruggenprik, die ik gelukkig kon krijgen op een moment dat het bikkelen werd. In 5 uur was de bevalling gepiept en had ik mijn jongste in mijn armen. Heerlijke bevalling, ging allemaal voorspoedig en kijk er dan ook met plezier op terug.
Ik hoop dat het je wat geruststelling geeft. Veel succes!
Ik hoop dat het je wat geruststelling geeft. Veel succes!