Werk & Studie alle pijlers

Ben ik de enige?

17-04-2019 18:50 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halllo!
Misschien ben ik de enigste.. maar ik weet niet wat ik met school moet qua opleiding enzo, ben al 2x geswitcht van opleiding en weet niet wat ik nou wil. Bovendien ben ik nu half jaartje thuis omdat ik niet weet wat ik moet... En heb ik steeds vaker de gedachte; waarvoor doe ik dit nou allemaal?
Bijv.. van kleins afaan word je voorbereid op "werk" .. werk wat je tot je 70e moet doen ongv en wat je maandelijks binnenkrijgt ben je toch alweer kwijt aan je; verzekering, Zorg, etc... Overal kicken ze op hbo mensen en als je dat niet hebt verdien je minder of kan je niet overal werken.. zowat je hele leven draaid om werk.. je kan bijna niet meer genieten. En alles kost veel geld... en vind werk alleen voor geld leuk.. het moet tenslotte wel. Maar als ik dan vrienden zie die van 11u sochtends tot half 11 savonds werken dan denk ik: je vergooit je hele vrije tijd.. zo zonde.. maarja alles voor geld en anders kan je niks.
Ik zal wel apart denken..
Groetjess! :)
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 17-04-2019 19:38
Reden: Titel aangepast.
0.71% gewijzigd
parbleumondieu schreef:
17-04-2019 18:52
Hoe ga jij dan geld verdienen? Ga je de criminaliteit in?
Zeker niet, maarja werken vind ik opzich niet zo erg maarja...
Dat is het leven. Als je een beetje een leuk leven wilt leiden, heb je nou eenmaal geld nodig. Dus dan kun je maar beter iets doen wat je leuk vindt. Zo lang je het nog niet weet, gewoon doorleren. Daar pluk je later de vruchten van. Dan hoef je minder (hard) te werken voor hetzelfde geld. En kun je meer leuke dingen doen 😉. Als je er echt niet uitkomt kun je ook bij een decaan of studiekeuze adviseur terecht. Sommige opleidingen hebben ook een oriëntatie jaar voor degenen die het nog niet weten.
Stellafietst schreef:
17-04-2019 18:57
Ik weet niet hoe schattig je eruit ziet, dus op de vraag of je de enigste bent heb ik geen antwoord.

V.w.b. je andere vraag; staar je niet blind op hbo, maar doe wat jij leuk vindt qua opleiding. Beter een gelukkige vuilnisman, dan een uitgebluste jurist.
Haha ben heel schattig hoor! XD maar ik begrijp je..
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:12
Zeker niet, maarja werken vind ik opzich niet zo erg maarja...

Maarja?
Ghost79 schreef:
17-04-2019 19:14
Dat is het leven. Als je een beetje een leuk leven wilt leiden, heb je nou eenmaal geld nodig. Dus dan kun je maar beter iets doen wat je leuk vindt. Zo lang je het nog niet weet, gewoon doorleren. Daar pluk je later de vruchten van. Dan hoef je minder (hard) te werken voor hetzelfde geld. En kun je meer leuke dingen doen 😉. Als je er echt niet uitkomt kun je ook bij een decaan of studiekeuze adviseur terecht. Sommige opleidingen hebben ook een oriëntatie jaar voor degenen die het nog niet weten.
Ja heb al meerdere gesprekken met school gehad. Ze zouden mij mailen wanneer ik weer kan komen dan moest ik naar zon vrouw die me liet meelopen met wat mij leuk lijkt.. maar das al maand geleden en nog niks van gehoord. Dus op school kan ik ook niet bouwen :/
Pipistrello schreef:
17-04-2019 19:14
Maarja?
Ik erger mij eraan dat je je vrijetijd moet vergooien om nog redelijke salaris te krijgen
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:15
Ja heb al meerdere gesprekken met school gehad. Ze zouden mij mailen wanneer ik weer kan komen dan moest ik naar zon vrouw die me liet meelopen met wat mij leuk lijkt.. maar das al maand geleden en nog niks van gehoord. Dus op school kan ik ook niet bouwen :/
Ben je geschorst?
Enn schreef:
17-04-2019 18:56
Zorg dat je werk krijgt dat je echt keuk vindt, dat moet je niet, dan mag en ga je.
Iets met autos dus? Dat vind ik leuk
Heb ook een droomauto
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:17
Iets met autos dus? Dat vind ik leuk
Heb ook een droomauto
Nou kijk, nou komen we ergens :D
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:16
Ik erger mij eraan dat je je vrijetijd moet vergooien om nog redelijke salaris te krijgen

Des te meer motivatie om een fatsoenlijk diploma te halen waarmee je werk kunt vinden wat je leuk vindt.
leercontract automechaniek geen optie, kweet ni hoe dat in holland is, maar dat is bij ons een dag per week school en de rest van de week werken,.. heb je combinatie van de twee.
tu1nhek schreef:
17-04-2019 19:12
Je hebt nogal wat vooroordelen.

Van 11.00-22.30 is niet echt een normale werkdag te noemen. De gemiddelde werkdag is 8 uur per dag + 30 minuten pauze.

Je hoeft niet als HBO-er aan de slag, er zijn nu juist ook veel mogelijkheden voor MBO-ers zowel mensen die van een opleiding komen als mensen die willen werken en leren tegelijk. Salaris is vaak (niet altijd) lager dan HBO, vooral als je net begint, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn naarmate je meer ervaring opdoet en je verder ontwikkelt.

Het is fijn als je iets kan vinden wat je leuk vindt en daarin kan werken. Maar bijna iedereen vindt bepaalde onderdelen van zijn/haar werk minder leuk. Of heeft dagen waarop ze geen zin hebben. En bij het leven horen vaste lasten, ja. Eten, stroom, dak boven je hoofd. Hoe wilde je dat anders doen? Je vergooit je vrije tijd niet met werk, je vrije tijd is de tijd die je hebt buiten werk om. En soms is werk gewoon om geld te verdienen, is dat zo erg?

Je bent zeker niet de enige die het moeilijk vindt een richting te kiezen. Ben je nu aan het werk gezien je een halfjaar thuis zit? Heb je hobbies? Doe je andere dingen in je leven die je leuk vindt? Wat doe je nu met al je vrije tijd?
Ik ga werk zoeken.. bijbaan bijv.. want op school kan ik ook niet bouwen want ik zou van school een soort hulp krijgen bij maken van opleidingkeuze maar das al maand geleden inmiddels. Mijn Hobbies zijn: karten, gamen, video en fotografie, fitness, mountain biken, autos..
Lady*Voldemort schreef:
17-04-2019 19:16
Ben je geschorst?
Neee zeker niet haha maarja heb nog niks van hun gehoord op mn school mail van die en die dag moet je meelopen enzo..
Lady*Voldemort schreef:
17-04-2019 19:18
Nou kijk, nou komen we ergens :D
Ik wil autotechniek wel proberen en chiptuning lijkt me leuk maar straks vind ik dat ook niks.. en daar ben ik bangvoor
jujuken schreef:
17-04-2019 19:20
leercontract automechaniek geen optie, kweet ni hoe dat in holland is, maar dat is bij ons een dag per week school en de rest van de week werken,.. heb je combinatie van de twee.
Jaa daar zat ik ook al aan te denken! Dat heet hier BBL opleiding
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:24
Neee zeker niet haha maarja heb nog niks van hun gehoord op mn school mail van die en die dag moet je meelopen enzo..
Oh zo.

Misschien zelf eens mailen, hoe het ervoor staat?

Mijn ervaring met scholen is dat je ze soms best achter de vodden moet zitten.
als je dan nadien bedrijfsbeheer doet dan kun je een eigen garage opendoen
https://www.google.com/search?q=bbl+aut ... TF-8#cns=0
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:23
Ik ga werk zoeken.. bijbaan bijv.. want op school kan ik ook niet bouwen want ik zou van school een soort hulp krijgen bij maken van opleidingkeuze maar das al maand geleden inmiddels. Mijn Hobbies zijn: karten, gamen, video en fotografie, fitness, mountain biken, autos..
.
Je kunt ook zelf contact opnemen met school.

Je hebt hartstikke leuke hobbies! En je zou graag iets met auto's willen doen las ik. Daar kan je je wat meer in verdiepen. Aan de ene kant wat je leuk lijkt en aan de andere kant wat voor banen daarbij passen. Als je dat weet kan je kijken wat voor opleiding je daarvoor nodig hebt. En dan kan je ook kijken naar of je voltijds naar school wil of dat je een werken/leren constructie wil.

Dat idee dat je je vrije tijd vergooit door te werken klopt gewoon niet. Als je je droomauto wil kunnen kopen, rijden, onderhouden zal je natuurlijk geld moeten verdienen. Je salaris zal groeien naarmate je meer ervaring opdoet en wellicht na verloop van tijd ook nog verdere opleidingen of van baan wisselt. Je vrije tijd is de tijd die je hebt om je werk heen.
Niet uitgaan van school voor hulp, als je "groot" bent moet je het ook alleen doen.
Wat doe je nu voor school(niveau), welke vakken?
Welke vakken vind je leuk en welke ben je goed in?
Op díé fiets!
Lady*Voldemort schreef:
17-04-2019 19:26
Oh zo.

Misschien zelf eens mailen, hoe het ervoor staat?

Mijn ervaring met scholen is dat je ze soms best achter de vodden moet zitten.
Tjaa ik weet het niet, terug mailen kan maarja wie zegt dat ik dan vooruit kom
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:28
Tjaa ik weet het niet, terug mailen kan maarja wie zegt dat ik dan vooruit kom
Je moet zelf natuurlijk ook wat initiatief tonen he. Als je dat niet doet is het zeker dat je niet vooruit komt.
in echte leven moet je ook reageren als je na sollicitaties niets meer hoort, want als je er zelf niet achter zit dan gaan ze ervan uit dat je niet meer geinteresseert bent,.. en mss is dat nu ook met die school het geval.
Stellafietst schreef:
17-04-2019 19:28
Niet uitgaan van school voor hulp, als je "groot" bent moet je het ook alleen doen.
Wat doe je nu voor school(niveau), welke vakken?
Welke vakken vind je leuk en welke ben je goed in?
Media en vormgeving mbo niveau 4 en hiervoor deed ik ict.. en vakken zijn best saai.. ik had meer verwacht dat we meer met fotografie enzo bezig zouden zijn dan boekjes maken.. en route plannen en suffe knutseldingen. Fotografie/gym/ ben ik wel goed in.. (creatief)
Jongenn16 schreef:
17-04-2019 19:15
Je kunt natuurlijk ook zelf naar school bellen en vragen of de afspraak gemaakt kan worden. Dan laat je zien dat je wel wil. Heb je de naam van die vrouw al? Dan kun je naar haar vragen. Anders naar degene met wie je een gesprek gehad hebt.

De vraag is al eerder gesteld maar wat doe je nu de hele dag? Werk je?
Hebben je ouders nog tips?

Het is wel zo dat mensen met een hogere opleiding vaak beter betaald krijgen maar dat is iets wat je gewoon moet accepteren. Dat verander je toch niet. Het wil niet zeggen dat iemand die hoger opgeleid is gelukkiger is.
Ik ken trouwens niemand die van 11.00 tot 22.30 werkt. Wat een rare werktijden zijn dat zeg. Ik ken wel veel mensen die van 8.30 tot 17.00 of 17.30 werken. Hou je echt wel vrije tijd over hoor (en waarschijnlijk werken anderen met wie je je vrije tijd door zou willen brengen ook op dezelfde tijden dus anders ben je op die tijden toch veel alleen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven