Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
maandag 22 april 2019 om 15:23
maandag 22 april 2019 om 15:59
Hier begint t geluk klein. Volgend jaar heb ik hoop ik meer bloemenpracht. Nu ben ik blij met mn uitlopende zelf gesnoeide catalpa, de zaailingen in mn grasveld, wat vaste planten bij de voordeur en mn mini moestuin.

De kumquat verloor binnen wat blaadjes. Ik denk dat t te droog is in huis. Straks weer een paar plukken want ze zijn zo lekker maar t staat ook zo mooi (lastige afweging)

De kumquat verloor binnen wat blaadjes. Ik denk dat t te droog is in huis. Straks weer een paar plukken want ze zijn zo lekker maar t staat ook zo mooi (lastige afweging)
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 22 april 2019 om 16:02
Staat ie in een plastic pot? Hoorde van de week dat citrus niet in plastic mag want dan is ie na 3 jaar dood. Die jongen is hovenier dus die zal het wel weten neem ik aan.Apatura schreef: ↑22-04-2019 15:59Hier begint t geluk klein. Volgend jaar heb ik hoop ik meer bloemenpracht. Nu ben ik blij met mn uitlopende zelf gesnoeide catalpa, de zaailingen in mn grasveld, wat vaste planten bij de voordeur en mn mini moestuin.
t
maandag 22 april 2019 om 16:10
Zo is het, ik vind het ook niet erg hoor. Kersenbloesemthee, het is weer eens wat anders
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
maandag 22 april 2019 om 16:15
Je gaat die compost toch wel mengen met gewone potgrond of de grond die al in je tuin aanwezig is hoop ik? Nieuwe planten kan je nooit zomaar in puur compost of in bemeste tuinaarde plaatsen, dan verbranden de wortels. Dus altijd mengen
Purr-a-noia
maandag 22 april 2019 om 20:09
Ik moet het nog een beetje uitvogelen allemaal, dit wordt het eerste jaar een ‘serieuze’ moestuin. De aarde die er nu ligt is erg schraal en zanderig. Maar dan zal ik zeker de compost er in mengen i.p.v. er op leggen.Calamitycat schreef: ↑22-04-2019 16:15Je gaat die compost toch wel mengen met gewone potgrond of de grond die al in je tuin aanwezig is hoop ik? Nieuwe planten kan je nooit zomaar in puur compost of in bemeste tuinaarde plaatsen, dan verbranden de wortels. Dus altijd mengen![]()
maandag 22 april 2019 om 20:13
Lijkt mij meer een appel.
Kers bloeit voordat de blaadjes er aan komen, appel bloeit nadat de blaadjes er zijn.
Kers heeft een iets gezaagd blad, appel heeft een gladde rand aan het blad.
En anders wachten tot er in de zomer vruchten aan zitten, dan weet je het zeker!
maandag 22 april 2019 om 20:17
Als je dat doet komt het helemaal goed met je plantjes
Purr-a-noia
maandag 22 april 2019 om 20:31
Ik blijf het bijzonder vinden zo'n frisgroene krul

Uitlopers van de pieris Forest Flame. Het knalrode is er al wat af

De clematis montana is ook vandaag niet gaan bloeien maar de knoppen staan wel op springen volgens mij

De sering bloeit eindelijk!

Bloemknop zwarte vlier

Stukje van het pad met van alles wat

Het eerste bloemetje in de viltige hoornbloem

Doorkijkje. Alles is al wel heerlijk groen en begroeid. Nog steeds het huisje niet verwijderd trouwens.
Hoeveel jaar roep ik nu al dat dat ding weg moet

De clematis montana is ook vandaag niet gaan bloeien maar de knoppen staan wel op springen volgens mij

Bloemknop zwarte vlier

Stukje van het pad met van alles wat

Doorkijkje. Alles is al wel heerlijk groen en begroeid. Nog steeds het huisje niet verwijderd trouwens.
Hoeveel jaar roep ik nu al dat dat ding weg moet
Purr-a-noia
maandag 22 april 2019 om 20:46
Mooie foto’s! Veel gepost hier:). Ik wilde eerder al reageren, maar lag vannacht in ziekenhuis wegens zware amandelontsteking incl abces. Maar ben gelukkig weer thuis( incl hele lijst met medicatie, ik had dus een geweldige PasenCalamitycat schreef: ↑22-04-2019 20:31Ik blijf het bijzonder vinden zo'n frisgroene krul
Bloemknop zwarte vlier
Stukje van het pad met van alles wat![]()
Hoeveel jaar roep ik nu al dat dat ding weg moet![]()
![]()
Zag dat onze clematis al flink aan bloeien was, de knoppen waren al grotendeels open
Voor iedereen een groene tuin
maandag 22 april 2019 om 21:01
Bedankt voor de tip!streepjesdekbed schreef: ↑22-04-2019 12:14Even een berichtje van een verstokte meelezer: ik gebruik de app Pl@antnet en die herkende het juffertje zelfs met een foto van mijn laptopscherm van hier.Dus tip als je niet weet wat iets is: die app!
Purr-a-noia
maandag 22 april 2019 om 21:08
Groentuintje, beterschap met je amandelen. Daar kun je goed ziek van zijn! Hopelijk hoeven ze er niet uit, dat is echt vreselijk op volwassen leeftijd.
Man en ik zijn net thuis. We hebben vanmiddag een boswandeling gemaakt en daarna heerlijk asperges gegeten in een restaurant waar we vaker komen. De aspergekwekerij zit er naast, verser kun je ze niet eten. Zo heerlijk, alleen zo jammer dat je plasje er daarna zo gruwelijk van meurt
Het bos was ook vreselijk droog, ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als iemand een peuk van zich af gooit... Ik ben nu de tuin weer aan het sproeien. Ik geloof er niks van dat we regen gaan krijgen, ik verwacht een herhaling van volgend jaar, dus maanden achtereen elke avond sproeien. Ik ga de sproeier nog maar es verzetten. Ik heb vier punten in de tuin waar ik m neerzet, dan heeft bijna alles water gehad. Achter het huis en een strook naast de oprit kom ik met de sproeier niet bij, dat doe ik nog met een gieter.
Man en ik zijn net thuis. We hebben vanmiddag een boswandeling gemaakt en daarna heerlijk asperges gegeten in een restaurant waar we vaker komen. De aspergekwekerij zit er naast, verser kun je ze niet eten. Zo heerlijk, alleen zo jammer dat je plasje er daarna zo gruwelijk van meurt
Het bos was ook vreselijk droog, ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als iemand een peuk van zich af gooit... Ik ben nu de tuin weer aan het sproeien. Ik geloof er niks van dat we regen gaan krijgen, ik verwacht een herhaling van volgend jaar, dus maanden achtereen elke avond sproeien. Ik ga de sproeier nog maar es verzetten. Ik heb vier punten in de tuin waar ik m neerzet, dan heeft bijna alles water gehad. Achter het huis en een strook naast de oprit kom ik met de sproeier niet bij, dat doe ik nog met een gieter.
maandag 22 april 2019 om 21:22
Aha dank je, ok dan. Nee ik had idd ook een appel Oogst van vorig jaar.. 1 mini appeltjeduet schreef: ↑22-04-2019 20:13Lijkt mij meer een appel.
Kers bloeit voordat de blaadjes er aan komen, appel bloeit nadat de blaadjes er zijn.
Kers heeft een iets gezaagd blad, appel heeft een gladde rand aan het blad.
En anders wachten tot er in de zomer vruchten aan zitten, dan weet je het zeker!![]()
maandag 22 april 2019 om 21:31
Dankje allen
. Helaas moeten ze er toch uit na meerdere amandelonstekingen en 2 zware abcessen te hebben gehad. Schijnt vergelijkbare pijn te zijn, dus ik zit er als een berg tegenop. Enige wat wel fijn is, dat ik nooit meer zo ziek kan worden door die rot amandelen. Eerst moeten ze de eerstvolgende 10 dagen helen door de medicatie en pijnstilling, en als ze rustig zijn over een aantal maanden eruit..
.
Ik probeer een beetje afleiding te zoeken in de tuin, nu met het mooie weer groeit en bloeit alles zo snel
Ik probeer een beetje afleiding te zoeken in de tuin, nu met het mooie weer groeit en bloeit alles zo snel
maandag 22 april 2019 om 23:10
Beterschap Groentuintje! Dat is wel een tegenvaller. Hopelijk ben je gauw van alle ellende af!
Mooie foto's, CC. Blijft mooi die detailfoto's en je paadje is leuk! Waarom moet jouw huisje er uit? Ik weet dat je het daar al vaker over hebt gehad, maar ik ben vergeten waarom hij eruit moest. Staat hij op instorten?
Ik ontdekte vandaag dat mijn hemelsleutel er zo raar uitzag. Eerst maar een flinke plens water, toen met touw opgebonden. Bedacht ik mij later dat onze hond op zijn rondje door de tuin altijd even een plasje doet tegen de hemelsteutel. Ja, dat plast wel zo lekker tegen zo'n grote bol. Ik heb er nu maar een hekje van de ren van de cavia's voor gezet. Hij is al sinds puppytijd doodsbang voor die ijzeren hekjes, dus daar blijft hij wel bij weg. Hij denderde straks weer door de tuin en stond inderdaad wel even gek te kijken toen hij niet bij zijn favoriete bol kon komen.
Mooie foto's, CC. Blijft mooi die detailfoto's en je paadje is leuk! Waarom moet jouw huisje er uit? Ik weet dat je het daar al vaker over hebt gehad, maar ik ben vergeten waarom hij eruit moest. Staat hij op instorten?
Ik ontdekte vandaag dat mijn hemelsleutel er zo raar uitzag. Eerst maar een flinke plens water, toen met touw opgebonden. Bedacht ik mij later dat onze hond op zijn rondje door de tuin altijd even een plasje doet tegen de hemelsteutel. Ja, dat plast wel zo lekker tegen zo'n grote bol. Ik heb er nu maar een hekje van de ren van de cavia's voor gezet. Hij is al sinds puppytijd doodsbang voor die ijzeren hekjes, dus daar blijft hij wel bij weg. Hij denderde straks weer door de tuin en stond inderdaad wel even gek te kijken toen hij niet bij zijn favoriete bol kon komen.
maandag 22 april 2019 om 23:46
Het huisje moet weg om verschillende redenen, het staat inderdaad op instorten (wordt verdrukt door de sering), het roept verdrietige herinneringen op; het is een Zweeds rood huisje dat ik samen met mijn ex-man (een Zweed) heb gemaakt en ook vind ik het niet meer mooi staan bij het blauw van villa Flappie .
Weg met het ding dus, nu mezelf nog een flinke schop onder mijn kont geven. Dat lukt al een paar jaar niet of niet hard genoeg in ieder geval
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 09:26
Misschien Kun je er iemand anders blij mee maken? Weggeven op Mp of FB?Calamitycat schreef: ↑22-04-2019 23:46Dat zal hem even flink zijn tegengevallen Duet. Staat er ineens zo'n doodeng ijzeren hekje voor zijn favoriete plasplek. Maar het werkt wel dus
![]()
Het huisje moet weg om verschillende redenen, het staat inderdaad op instorten (wordt verdrukt door de sering), het roept verdrietige herinneringen op; het is een Zweeds rood huisje dat ik samen met mijn ex-man (een Zweed) heb gemaakt en ook vind ik het niet meer mooi staan bij het blauw van villa Flappie .
Weg met het ding dus, nu mezelf nog een flinke schop onder mijn kont geven. Dat lukt al een paar jaar niet of niet hard genoeg in ieder geval![]()