Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
maandag 22 april 2019 om 10:10
YL, wat ben jij lekker op dreef. Mooie foto's ook! Gisteren heb ik besloten dat de nu al bruin en dor wordende hortensia's gaan verhuizen. Ik heb geen zin om weer een zomer lang tegen een lelijke haag aan te kijken. Er komen er een paar tegen het huis aan, aan de voorzijde. Daar is alleen in de ochtend zon, de rest van de dag schaduw. Ik denk dat ze daar van op zullen knappen. Ik heb ook al nieuwe planten besteld voor de plek van de hortensia's. Er komen witte spirea houttuinei.
Aan de andere kant van de oprit komt ook een krentenboompje, dat wilde ik al langer. Ik vind die zo mooi...
Voor mijn rozenbogen waar nu een clematis montana tegenaan groeit, heb ik nog een blauwe clematis besteld die later in het seizoen bloeit. De montana is nu prachtig, maar straks is het feest voorbij en ziet het er minder mooi uit. Rozen begin ik niet meer aan, ik heb er een paar in de tuin, maar ze doen het gewoon niet. De grond is niet geschikt voor rozen, of ik mest niet genoeg bij.
Ik moet de door buxusmot opgevroten planten nog uitspitten. Ik kan het niet zo goed omdat het me te zwaar werk is (zijn echt grote struiken) en mijn man heeft nu met het klussen aan de keuken ook wel iets anders aan zijn hoofd. Die dooie buxus is me een doorn in het oog, maar er zit niks anders op dan nog even geduld te hebben. Voor de schutting tussen onze oprit en die van de buren ga ik deze week wel bellen, dat laten we doen. We hebben een adres dat inclusief plaatsen goedkoper is dan zelf materialen inslaan bij de bouwmarkt, dus daar hoef ik niet lang over na te denken
Aan de andere kant van de oprit komt ook een krentenboompje, dat wilde ik al langer. Ik vind die zo mooi...
Voor mijn rozenbogen waar nu een clematis montana tegenaan groeit, heb ik nog een blauwe clematis besteld die later in het seizoen bloeit. De montana is nu prachtig, maar straks is het feest voorbij en ziet het er minder mooi uit. Rozen begin ik niet meer aan, ik heb er een paar in de tuin, maar ze doen het gewoon niet. De grond is niet geschikt voor rozen, of ik mest niet genoeg bij.
Ik moet de door buxusmot opgevroten planten nog uitspitten. Ik kan het niet zo goed omdat het me te zwaar werk is (zijn echt grote struiken) en mijn man heeft nu met het klussen aan de keuken ook wel iets anders aan zijn hoofd. Die dooie buxus is me een doorn in het oog, maar er zit niks anders op dan nog even geduld te hebben. Voor de schutting tussen onze oprit en die van de buren ga ik deze week wel bellen, dat laten we doen. We hebben een adres dat inclusief plaatsen goedkoper is dan zelf materialen inslaan bij de bouwmarkt, dus daar hoef ik niet lang over na te denken
maandag 22 april 2019 om 10:46
@tuingravin, jouw stukje over borderworstelen is hilarisch. Ik herken mezelf volkomen in jouw verhaal.
Jullie hebben het maar druk met jullie huis en tuin. Maar volgens mij wordt het heel mooi daar.
Gek he, dat sommige planten het gewoon niet doen in je tuin. Ik heb er ook een paar die gewoon niet willen. Een acanthus die al 3 jaar lang het stadium van kleine blaadjes niet voorbij komt, een zilverkaars met hetzelfde probleem. Ik heb veel geduld, maar na 3 jaar moeten de planten toch een keer aanslaan? Heugheria (met de rode bloemetjes) doet het ook niet. Die met het gekleurde blad juist wel.
Rozen zijn lastig, dus ik kan me voorstellen dat je die niet meer wilt. Een zielige roos is geen gezicht. Dan kun je inderdaad beter kiezen voor iets dat het goed doet op die plek.
Jullie hebben het maar druk met jullie huis en tuin. Maar volgens mij wordt het heel mooi daar.
Gek he, dat sommige planten het gewoon niet doen in je tuin. Ik heb er ook een paar die gewoon niet willen. Een acanthus die al 3 jaar lang het stadium van kleine blaadjes niet voorbij komt, een zilverkaars met hetzelfde probleem. Ik heb veel geduld, maar na 3 jaar moeten de planten toch een keer aanslaan? Heugheria (met de rode bloemetjes) doet het ook niet. Die met het gekleurde blad juist wel.
Rozen zijn lastig, dus ik kan me voorstellen dat je die niet meer wilt. Een zielige roos is geen gezicht. Dan kun je inderdaad beter kiezen voor iets dat het goed doet op die plek.
maandag 22 april 2019 om 10:50
Yellow, ik moest lachen om de stekjes in de chocolate chip cookies bekers
Wat zijn dat voor stekken?
En die foto daaronder, is dat groot kaasjeskruid? Sinds ik zaadjes heb geplant van de Appie komt dat hier ook overal op, erg leuk. Ik moet er nu een paar gaan verplanten naar andere plekken want het verdrukt de andere vaste planten door de grote bladeren.
Apatura, prachtig de Epimedium rubrum 'Galadriel'
Tuingravin, mooie foto's weer! Wat bloeit er bij jullie al veel. Ik heb het idee dat het hier in het Westen allemaal wat langzamer gaat. De clematis montana bijvoorbeeld heeft wel knoppen maar staat nog niet volop in bloei, hetzelfde met de akelei en de sering.
Krentenboompje staat hier ook nog op de verlanglijst, vind ik zó mooi.
Ik ben gisterenavond laat weer de tuin in gegaan voor mijn slakkenjacht. Had van een collega een stekje gekregen van zonnehoed maar het arme ding is bijna tot de grond toe opgevreten door slakken. Heb er echt tientallen gevangen, vooral naaktslakken en die zijn mega vraatzuchtig, grrrrr
Vanavond maar weer een rondje doen.
En die foto daaronder, is dat groot kaasjeskruid? Sinds ik zaadjes heb geplant van de Appie komt dat hier ook overal op, erg leuk. Ik moet er nu een paar gaan verplanten naar andere plekken want het verdrukt de andere vaste planten door de grote bladeren.
Apatura, prachtig de Epimedium rubrum 'Galadriel'
Tuingravin, mooie foto's weer! Wat bloeit er bij jullie al veel. Ik heb het idee dat het hier in het Westen allemaal wat langzamer gaat. De clematis montana bijvoorbeeld heeft wel knoppen maar staat nog niet volop in bloei, hetzelfde met de akelei en de sering.
Ik ben gisterenavond laat weer de tuin in gegaan voor mijn slakkenjacht. Had van een collega een stekje gekregen van zonnehoed maar het arme ding is bijna tot de grond toe opgevreten door slakken. Heb er echt tientallen gevangen, vooral naaktslakken en die zijn mega vraatzuchtig, grrrrr
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
maandag 22 april 2019 om 10:55
Same, hier gaat het niet zo hard als op de foto's. Ik heb dit jaar ook een gebroken hartje gekocht, vond ze altijd suf maar opeens ben ik helemaal om.Calamitycat schreef: ↑22-04-2019 10:50Yellow, ik moest lachen om de stekjes in de chocolate chip cookies bekersWat zijn dat voor stekken?
Apatura, prachtig de Epimedium rubrum 'Galadriel'![]()
Ik ben gisterenavond laat weer de tuin in gegaan voor mijn slakkenjacht. Had van een collega een stekje gekregen van zonnehoed maar het arme ding is bijna tot de grond toe opgevreten door slakken. Heb er echt tientallen gevangen, vooral naaktslakken en die zijn mega vraatzuchtig, grrrrrVanavond maar weer een rondje doen.
Slakken vind ik amper, de vorige egel heeft goed doorgegeten blijkbaar. De nieuwe is nog erg verlegen, volgens mij vannacht niet buiten geweest. Wel veel luis dus wacht op de lieveheersbeestjes. Die wil ik ook binnen loslaten tegen trips, schijnt te werken.
Heb ook nieuwe metselbijen besteld, vind die zo gezellig!
Mooie foto's allemaal eindelijk echt lente. Zit wel met smart te wachten op een vies harde bui, bij voorkeur snachts als ik binnen zit. Droge boel hier.
maandag 22 april 2019 om 11:07
Hahaha, typisch is dat toch he? Hier in Tukkerland zijn de nachten kouder, maar overdag is het hier echt warmer dan in het westen. Hoewel er ook hier verschillen zijn. Zo zie ik hier in de straat al in februari, begin maart bloeiende camellia's, bij mij bloeien ze nu. Nog steeds niet erg uitbundig, maar nu zie ik bloemen. Ik zal ze deze zomer flink koffiedik en compost 'voeren', in de hoop dat ik volgend jaar mooiere struiken heb met dik, donkergroen glanzend blad en heel veel bloemen ipv vergeelde planten met hier en daar een miezerig blommetje.
De camellia's wil ik in tegenstelling tot de rozen, niet zomaar opgeven. Dat blijf ik proberen, net zolang ze het wel goed gaan doen.
De camellia's wil ik in tegenstelling tot de rozen, niet zomaar opgeven. Dat blijf ik proberen, net zolang ze het wel goed gaan doen.
maandag 22 april 2019 om 11:15
CC ik weet niet hoe de koekjesbloemen heten. Ik had een bijenmix en vond deze bloemen mooi dus heb de zaden verzameld. Ze doen me aan korenbloemen denken maar dat zijn het niet volgens mij. Ik heb wel nog een foto van een bloem:

Die eronder zijn twee courgettes, best flinke al maar dat zie je niet zo goed zo. Ik heb ook grootkaasjeskruid. Gezaaid en in de tuin. Medemogelijk gemaakt door de AH.

Die eronder zijn twee courgettes, best flinke al maar dat zie je niet zo goed zo. Ik heb ook grootkaasjeskruid. Gezaaid en in de tuin. Medemogelijk gemaakt door de AH.
maandag 22 april 2019 om 11:16
Ik vind dit zo’n mooie bloem he. Is het een moeilijke plant?
maandag 22 april 2019 om 11:22
Mooie bloem! Komt me zo bekend voor, ik had volgens mij twee jaar geleden ook dat soort bloemen uit de moestuintjes van de AH maar weet ook de naam niet meer. Dus koekjesbloemen it isYellowLemon schreef: ↑22-04-2019 11:15CC ik weet niet hoe de koekjesbloemen heten. Ik had een bijenmix en vond deze bloemen mooi dus heb de zaden verzameld. Ze doen me aan korenbloemen denken maar dat zijn het niet volgens mij. Ik heb wel nog een foto van een bloem:
Die eronder zijn twee courgettes, best flinke al maar dat zie je niet zo goed zo. Ik heb ook grootkaasjeskruid. Gezaaid en in de tuin. Medemogelijk gemaakt door de AH.![]()
Purr-a-noia
maandag 22 april 2019 om 11:56
Nog even verder gegoogled! You are right. En nu blijf ik bij wat ik zeg Haha.
Op het eerste oog lijken de bloemen erg op elkaar maar de plant zelf is totaal anders. En ik heb dit jaar korenbloemzaadjes gehaald en die komen ook anders op.
maandag 22 april 2019 om 12:11
Juffertje idd. Blijft hier lekker koekjesbloem, niet te verwarren met koekoeksbloem, al zijn die ook mooi. Gebroken hartjes zijn helemaal niet moeilijk, YL. Ze bloeien alleen in het voorjaar, en je moet er rekening mee houden dat ze gedurende de zomer gaan vergelen en zelfs verdwijnen bovengronds. Dan zien ze er niet mooi uit. De hele dag felle zon is geen goed idee, ze houden van een beetje schaduw, zeker op het heetst van de dag.
Zet ze lekker in een border met bijvoorbeeld vrouwenmantel. Tegen de tijd dat ze zijn uitgebloeid, is de vrouwenmantel ( alchemilla mollis) prachtig en zie je niet zoveel meer van de verwelkende hartjes.
Zet ze lekker in een border met bijvoorbeeld vrouwenmantel. Tegen de tijd dat ze zijn uitgebloeid, is de vrouwenmantel ( alchemilla mollis) prachtig en zie je niet zoveel meer van de verwelkende hartjes.
maandag 22 april 2019 om 13:56
Ja,die gebroken hartjes zijn leuk. Ik heb er twee: een witte en een rode. De witte doet het prima, De rode wordt met het jaar zieliger. Ze staan in dezelfde border anderhalve meter uit elkaar. Ik ga de rode na de bloei uitgraven en verplaatsen naar een andere plek in de hoop dat die het daar beter gaat doen. Hier combineer ik de hartjes met de hosta. Nu zijn de hosta's nog klein en bloeien de hartjes eroverheen, straks als het groen gaat vergelen, groeien de bladeren van de hosta over de hartjes heen en zie je ze niet meer.
Wij hebben vandaag een paar takken uit onze enorme esdoorn gesnoeid.
Die is door de vorige bewoners van ons huis op een meter naast de zijgevel geplant en hij komt met zijn takken op het dak.
Jaren geleden hebben we hem getopt. Nu is de kroon weer helemaal uitgelopen en de onderste takken hangen op het dak, dus nu maar weer omhoog snoeien. Zo blijf je lekker bezig. Het is echt een prachtige boom, zo'n bontbladige, die nu in bloei staat. De bijen worden helemaal gek van die bloemetjes. Hij heeft afgelopen jaar ook voor duizenden nakomelingen gezorgd in de border naast de oprit. Die ga ik (helaas) allemaal handmatig vermoorden.
@koettie, ik heb een paar maanden geleden met een dobbelspel een insectenhotel gewonnen. Zo'n super-simpele van de action of zo. Tot mijn grote verrassing zag ik dat de eerste gaatjes al dichtgemetseld zijn. Vandaag vloog er een wespje rond, die door een bij, vanuit een van de gaatjes, toch dringend verzocht werd om af te taaien. Ik had niet gedacht dat dit ding zo aantrekkelijk zou zijn.
Komen er bij jou niet spontaan bijen op jouw hotel af?
Wij hebben vandaag een paar takken uit onze enorme esdoorn gesnoeid.
Die is door de vorige bewoners van ons huis op een meter naast de zijgevel geplant en hij komt met zijn takken op het dak.
Jaren geleden hebben we hem getopt. Nu is de kroon weer helemaal uitgelopen en de onderste takken hangen op het dak, dus nu maar weer omhoog snoeien. Zo blijf je lekker bezig. Het is echt een prachtige boom, zo'n bontbladige, die nu in bloei staat. De bijen worden helemaal gek van die bloemetjes. Hij heeft afgelopen jaar ook voor duizenden nakomelingen gezorgd in de border naast de oprit. Die ga ik (helaas) allemaal handmatig vermoorden.
@koettie, ik heb een paar maanden geleden met een dobbelspel een insectenhotel gewonnen. Zo'n super-simpele van de action of zo. Tot mijn grote verrassing zag ik dat de eerste gaatjes al dichtgemetseld zijn. Vandaag vloog er een wespje rond, die door een bij, vanuit een van de gaatjes, toch dringend verzocht werd om af te taaien. Ik had niet gedacht dat dit ding zo aantrekkelijk zou zijn.
Komen er bij jou niet spontaan bijen op jouw hotel af?
maandag 22 april 2019 om 14:48
maandag 22 april 2019 om 14:54
Ik ook. Keek vannochtend op mijn weer app en moest gewoon zuchten. Het zou de komende twee dagen gaan regenen maar nu vrijdag pas weer.Koettie schreef: ↑22-04-2019 10:55Same, hier gaat het niet zo hard als op de foto's. Ik heb dit jaar ook een gebroken hartje gekocht, vond ze altijd suf maar opeens ben ik helemaal om.
Slakken vind ik amper, de vorige egel heeft goed doorgegeten blijkbaar. De nieuwe is nog erg verlegen, volgens mij vannacht niet buiten geweest. Wel veel luis dus wacht op de lieveheersbeestjes. Die wil ik ook binnen loslaten tegen trips, schijnt te werken.
Heb ook nieuwe metselbijen besteld, vind die zo gezellig!
Mooie foto's allemaal eindelijk echt lente. Zit wel met smart te wachten op een vies harde bui, bij voorkeur snachts als ik binnen zit. Droge boel hier.
Ik heb ter experiment wat bloemen die officieel nog niet naar buiten kunnen een plekje gegeven in de voortuin, met wat goudsbloem en komkommerkruid er tussen. Die overleven het sowieso. Het ziet er nu nog heel zielig uit omdat het heel klein grut is in zo’n grote tuin maar in heb overal maar 1 potje van gepakt.
Mijn voortuin begint altijd met een zee van blauwe druifjes. Dat is mooi *kuch* geel aan het worden. Dus ik ga het allemaal rustig aan vervangen voor de dingen die ik gekweekt heb.
maandag 22 april 2019 om 15:05
Ja, hier is het ook vreselijk droog. Ik heb gisteravond al flink gesproeid en vanmiddag de borders die gisteren niet aan de beurt zijn gekomen en in schaduw liggen. Veel dingen hangen slap, zeker de jonge plantjes die net in de volle grond staan. die trekken het nu gewoon niet. Ik wil regen, veel regen. Ik zit nu buiten met mijn laptop en mijn toetsenbord is geel van het stuifmeel, dus ik wil regen!
maandag 22 april 2019 om 15:09
maandag 22 april 2019 om 15:14
Regen zou mooi zijn (volgend weekend, graag, ben ik toch niet in Nederland
) maar niet van die harde slaat-de-grond-helemaal-dicht-regen of verplettert-de-net uitgekomen-bloemen-regen.
De blauwe regen zit vól met bloemen, evenals de kamperfoelie en door harde buien kan alles eraf geslagen worden, zó zonde
Dus, mocht je een regendans doen, let dan even op de uitvoering!
De blauwe regen zit vól met bloemen, evenals de kamperfoelie en door harde buien kan alles eraf geslagen worden, zó zonde
Dus, mocht je een regendans doen, let dan even op de uitvoering!