Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
zondag 21 april 2019 om 09:27
Dat virus met zere keel en opgezette klieren klinkt als wat ik nu ook onder de leden heb. Vannacht amper geslapen, ons huis was een zeehondencreche met al dat geblaf over en weer.
Pijn in mijn rug van het hoesten, wat een feest.
Het gaat echt wel weer over, maar nu ben ik wel een beetje sielug. Net nog wel een fotorondje gemaakt door de tuin. Hopelijk kan ik ze zo wel plaatsen, zoon heeft zitten rommelen met mijn aaifoon, volgens mij moet ik de foto's nu wel kunnen uploaden.
De sering van vorig jaar bloeit nu. Jammer dat ik er met mijn snothoofd nu niks van kan ruiken
Welkom Grob! Mijn ervaring met haagwinde is dezelfde als wat Duet ook al schreef: voorzichtig uittrekken, en dat consequent blijven doen. De tuin fresen helpt niet echt, je freest de wortels in allemaal piepkleine stukjes die dolgraag nieuwe planten vormen.... Hetzelfde met zevenblad, ook zo'n plaag.
Heb je het eenmaal in je tuin, is het bijna onmogelijk om er definitief van af te komen. Je put de plant ( en daarmee ook de wortels) uit door steeds het bovengrondse deel uit te trekken. Daarmee is de plaag onder controle te houden.
Tuinieren is soms ook diep zuchten, veel bukken en gratis sportschool. Ik mocht willen dat het alleen bestond uit in beeldige jurkjes tussen de rozenperken wandelen ( zonder beestjes, sterroetdauw en uiteraard altijd fotogeniek in vorm en bloei) om af en toe een roosje te snoeien en die in het rieten mandje aan mijn arm te leggen. Zoals mijn ava, hahaha.
Het is vaker onelegant zwetend met een dikke rooie kop je een weg banen door de met onkruid en kweekgras begroeide tuin. 'Borderworstelen' is een goeie benaming. Het resultaat is een prachtige tuin, en een Tuingravin die eruit ziet alsof ze weken in de heg heeft gekampeerd. Maar ik vind het heerlijk hoor!
Vooral dit seizoen, al dat ontluikende groen, bloesems, de weelderigheid die terugkomt. (Tjonge, wat een poëtisch gedoe, zal eens even kijken of ik koorts heb ofzo.)
Het gaat echt wel weer over, maar nu ben ik wel een beetje sielug. Net nog wel een fotorondje gemaakt door de tuin. Hopelijk kan ik ze zo wel plaatsen, zoon heeft zitten rommelen met mijn aaifoon, volgens mij moet ik de foto's nu wel kunnen uploaden.
De sering van vorig jaar bloeit nu. Jammer dat ik er met mijn snothoofd nu niks van kan ruiken
Welkom Grob! Mijn ervaring met haagwinde is dezelfde als wat Duet ook al schreef: voorzichtig uittrekken, en dat consequent blijven doen. De tuin fresen helpt niet echt, je freest de wortels in allemaal piepkleine stukjes die dolgraag nieuwe planten vormen.... Hetzelfde met zevenblad, ook zo'n plaag.
Heb je het eenmaal in je tuin, is het bijna onmogelijk om er definitief van af te komen. Je put de plant ( en daarmee ook de wortels) uit door steeds het bovengrondse deel uit te trekken. Daarmee is de plaag onder controle te houden.
Tuinieren is soms ook diep zuchten, veel bukken en gratis sportschool. Ik mocht willen dat het alleen bestond uit in beeldige jurkjes tussen de rozenperken wandelen ( zonder beestjes, sterroetdauw en uiteraard altijd fotogeniek in vorm en bloei) om af en toe een roosje te snoeien en die in het rieten mandje aan mijn arm te leggen. Zoals mijn ava, hahaha.
Het is vaker onelegant zwetend met een dikke rooie kop je een weg banen door de met onkruid en kweekgras begroeide tuin. 'Borderworstelen' is een goeie benaming. Het resultaat is een prachtige tuin, en een Tuingravin die eruit ziet alsof ze weken in de heg heeft gekampeerd. Maar ik vind het heerlijk hoor!
Vooral dit seizoen, al dat ontluikende groen, bloesems, de weelderigheid die terugkomt. (Tjonge, wat een poëtisch gedoe, zal eens even kijken of ik koorts heb ofzo.)
zondag 21 april 2019 om 09:31
Tuingravin schreef: ↑21-04-2019 09:27Dat virus met zere keel en opgezette klieren klinkt als wat ik nu ook onder de leden heb. Vannacht amper geslapen, ons huis was een zeehondencreche met al dat geblaf over en weer.
Vooral dit seizoen, al dat ontluikende groen, bloesems, de weelderigheid die terugkomt. (Tjonge, wat een poëtisch gedoe, zal eens even kijken of ik koorts heb ofzo.)![]()
zondag 21 april 2019 om 10:10
Jeee Tuingravin, jouw proza zou zo als column in een huis/tuinblad kunnen staan. Doe wat met je talent, tenzij deze alleen opspeelt als je je ziekig en ellendig voelt natuurlijk
Mijn vriend heeft ook veel haagwinde in de tuin. Ik vind het wel zen om een rondje te doen en het weg te trekken.
Helaas heeft hij ook last van de Japanse duizendknoop. Dat is pas rotspul
Ik heb een plant van ‘m overgenomen en die heb ik in een mand staan. Bewust niet in de tuin, want er komt ook steeds een uitloper van die verrekte duizendknoop te voorschijn.
Mijn vriend heeft ook veel haagwinde in de tuin. Ik vind het wel zen om een rondje te doen en het weg te trekken.
Helaas heeft hij ook last van de Japanse duizendknoop. Dat is pas rotspul
Ik heb een plant van ‘m overgenomen en die heb ik in een mand staan. Bewust niet in de tuin, want er komt ook steeds een uitloper van die verrekte duizendknoop te voorschijn.
zondag 21 april 2019 om 10:11
Hahaha Tuingravin. Beeldend omschreven 
Ik was er al bang voor hoor. Gif is sowieso geen optie, daar was ik al tegen toen het nog verkocht mocht worden. Ik heb liever dat de aarde wat langer mag blijven bestaan dan dat mijn tuin haagwindevrij blijft...
We hebben net het besproeiingssysteem besteld, daar hebben we vijf(!) weken over gedaan. Hoeveel planten komen in die hoek, hoeveel daar? Nat of droog? Pff, enorme klus en m’n man werd gek van me. Haha. Nu moet het van de week de grond in en dan kunnen we er hopelijk de komende dertig jaar van gaan genieten. We gaan sproeien met slootwater, daar ben ik zo blij mee
Ik was er al bang voor hoor. Gif is sowieso geen optie, daar was ik al tegen toen het nog verkocht mocht worden. Ik heb liever dat de aarde wat langer mag blijven bestaan dan dat mijn tuin haagwindevrij blijft...
We hebben net het besproeiingssysteem besteld, daar hebben we vijf(!) weken over gedaan. Hoeveel planten komen in die hoek, hoeveel daar? Nat of droog? Pff, enorme klus en m’n man werd gek van me. Haha. Nu moet het van de week de grond in en dan kunnen we er hopelijk de komende dertig jaar van gaan genieten. We gaan sproeien met slootwater, daar ben ik zo blij mee
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
zondag 21 april 2019 om 10:21
Ja hier ook last van Japanse duizendknoop. Kwam bij tuin buurvrouw weg, daar zijn nu nieuwe bewoners gekomen. Die hebben alles bovengronds weggehaald, maar ja, die wortels he. En het komt naar mijn idee bij mijj nog veel meer omhoog. En dan wil ik ook mijn tuin veranderen. Maar eens kijken wat ik er aan kan doen.eva-luna schreef: ↑21-04-2019 10:10Jeee Tuingravin, jouw proza zou zo als column in een huis/tuinblad kunnen staan. Doe wat met je talent, tenzij deze alleen opspeelt als je je ziekig en ellendig voelt natuurlijk![]()
Helaas heeft hij ook last van de Japanse duizendknoop. Dat is pas rotspul![]()
zondag 21 april 2019 om 10:26
Dank je voor de link, is opgeslagenCase-je schreef: ↑21-04-2019 07:04Ja natuurlijk wel! https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... b9c5b7a618
En het kattenkruid in een hoge pot is een goed idee.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
zondag 21 april 2019 om 10:48
CC, over duizendknopen gesproken: jouw stekjes van de niet invasieve duizendknoop zijn de winter goed doorgekomen en komen nu op. Het eerste blad is dicht boven de grond zichtbaar, als het wat verder is uitgegroeid zal ik even een foto maken en hier plaatsen.
Blij dat het ondanks de zeer droge zomer is gelukt, en dat ze goed zijn aangeslagen. Ben benieuwd hoe ie uitgroeit dit seizoen.
Blij dat het ondanks de zeer droge zomer is gelukt, en dat ze goed zijn aangeslagen. Ben benieuwd hoe ie uitgroeit dit seizoen.
zondag 21 april 2019 om 10:54
Oh en Eva Luna, dank voor het compliment! Ik hou van schrijven en heb er in het verleden ook mijn brood mee verdiend. Ik heb wel eens een blog overwogen, maar ik ben totaal onhandig met hoe dat allemaal werkt.
Het was al een heel gedoe om het foto's plaatsen hier een beetje onder de knie te krijgen.
Maar wie weet...
Voorlopig heb ik lol aan meeschrijven hier!
Het was al een heel gedoe om het foto's plaatsen hier een beetje onder de knie te krijgen.
Maar wie weet...
Voorlopig heb ik lol aan meeschrijven hier!
zondag 21 april 2019 om 11:10
TG, een enorme glimlach hier door je treffende omschrijving van tuinieren. Je hebt echt een groot schrijftalent, blijf dat vooral doen hier of beter nog, waar en wanneer je maar kan
Wat leuk dat de duizendknoopstekken de winter hebben overleefd. Ze zullen dit seizoen vast uitgroeien tot grote sterke planten. Hier komt het ook alweer overal op dus als ik nog wat mensen hier kan verblijden met stekken laat het me weten.
Jouw stekjes doen het ook goed! Zal ook even een foto maken binnenkort.
Wat leuk dat de duizendknoopstekken de winter hebben overleefd. Ze zullen dit seizoen vast uitgroeien tot grote sterke planten. Hier komt het ook alweer overal op dus als ik nog wat mensen hier kan verblijden met stekken laat het me weten.
Jouw stekjes doen het ook goed! Zal ook even een foto maken binnenkort.
Purr-a-noia
zondag 21 april 2019 om 11:57
Het is erg droog, voor het huis hebben we een bos met rode bloemen maar die vallen bijna direct af zo jammer (geen idee hoe hij heet). Voor een aantal bloeiende kruipers gepoot goed voor de vlinders en bijen en wat lavendel. Wel de gewone die kan ik in het knippen en gebruiken voor het bakken, drogen en lavendelzakjes maken.
Achter komt binnenkort een schuur voor de motor van man. Van oude vloerplanken, ze zijn bij onze dochter de vloeren en muren aan het uitbreken en de planken en wat balken krijgen wij. En dan ook eindelijk een dakgoot en een waterton, nu vang ik regenwater op in emmers. De regenpijpen aan het huis zitten bij de buren (rijtjeswoning).
Vandaag nog heel veel potten gevuld met zaden, lavendel, bieslook, meloen, tomaten, tijm etc.
Vanmiddag gaan we naar mijn ouders die hebben een enorme tuin, kijken hoe al hun fruitbomen bloeien (en die van ons, na een vervelende verhuizing konden de bomen niet mee en bij dit huis past het niet, maar de oogst wordt wel gebracht
Achter komt binnenkort een schuur voor de motor van man. Van oude vloerplanken, ze zijn bij onze dochter de vloeren en muren aan het uitbreken en de planken en wat balken krijgen wij. En dan ook eindelijk een dakgoot en een waterton, nu vang ik regenwater op in emmers. De regenpijpen aan het huis zitten bij de buren (rijtjeswoning).
Vandaag nog heel veel potten gevuld met zaden, lavendel, bieslook, meloen, tomaten, tijm etc.
Vanmiddag gaan we naar mijn ouders die hebben een enorme tuin, kijken hoe al hun fruitbomen bloeien (en die van ons, na een vervelende verhuizing konden de bomen niet mee en bij dit huis past het niet, maar de oogst wordt wel gebracht
zondag 21 april 2019 om 12:04
Ja het is een hardnekkig virus. Ik kan straks weer naar de huisartsenpost. De boel begint weer op te spelen, terwijl ik dacht er vanaf te zijn met een antibioticakuurTuingravin schreef: ↑21-04-2019 09:27Dat virus met zere keel en opgezette klieren klinkt als wat ik nu ook onder de leden heb. Vannacht amper geslapen, ons huis was een zeehondencreche met al dat geblaf over en weer.
Vooral dit seizoen, al dat ontluikende groen, bloesems, de weelderigheid die terugkomt. (Tjonge, wat een poëtisch gedoe, zal eens even kijken of ik koorts heb ofzo.)![]()
Je omschijft dat geploeter mooi poëtisch
Voor iedereen een groene tuin
zondag 21 april 2019 om 12:33
zondag 21 april 2019 om 15:48
Apatura, meestal komen viooltjes wel weer overeind na een plens water. Tenzij je ze al langer bent vergeten, dan kun je maar beter de uitgebloeide bloemetjes in de tuin uitstrooien, heb je volgend jaar gratis viooltjes. Die zaaien zichzelf zo makkelijk uit! Mieren verspreiden het zaad nog verder, want er zit voor hen een soort 'snoepje' aan. Ze slepen de zaden mee het nest in et voila, nieuwe viooltjes!
Bij mij komen ze op de gekste plekken te voorschijn, daar zijn mieren flink druk mee geweest. Zolang de verhuisroute nier door mijn huis gaat, mogen ze me helpen tuinieren.
Bij mij komen ze op de gekste plekken te voorschijn, daar zijn mieren flink druk mee geweest. Zolang de verhuisroute nier door mijn huis gaat, mogen ze me helpen tuinieren.
zondag 21 april 2019 om 15:53
Dit waren/zijn zaailingen die ik overal vandaan gehaald heb. Gered van de grasmaaier o.a.
Ze krijgen vanavond nog een plens en dan zie ik t wel.
Ik heb de pot naast mn voordeur uitgeplant in een border. Er stond helemoborus, heuchera en nog wat in. Nu mag mn kumquat in de pot. Lekker vakantiesfeertje met die pot en een met een oleander
en de geur van zonnebrandcreme in mn neus.
Ik heb de pot naast mn voordeur uitgeplant in een border. Er stond helemoborus, heuchera en nog wat in. Nu mag mn kumquat in de pot. Lekker vakantiesfeertje met die pot en een met een oleander
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 21 april 2019 om 17:44
Klopt, ik heb op heel veel plekken viooltjes staan. ^^ Het was er een toen ik hier kwam wonen.. ondertussen is dat ene viooltje een hele familie.Tuingravin schreef: ↑21-04-2019 15:48Apatura, meestal komen viooltjes wel weer overeind na een plens water. Tenzij je ze al langer bent vergeten, dan kun je maar beter de uitgebloeide bloemetjes in de tuin uitstrooien, heb je volgend jaar gratis viooltjes. Die zaaien zichzelf zo makkelijk uit! Mieren verspreiden het zaad nog verder, want er zit voor hen een soort 'snoepje' aan. Ze slepen de zaden mee het nest in et voila, nieuwe viooltjes!
Ik heb zelf ook wel violen geplant in de voortuin vorig najaar, die doen het ook nog.
zondag 21 april 2019 om 19:02
Ik heb ook een kumquat en die staat nog te overwinteren in de schuur. Ik durf hem nu echt nog niet in de tuin te zetten. Na de ijsheiligen pas dus 14 mei gaat hij weer de tuin in net zoals de cycas.Apatura schreef: ↑21-04-2019 15:53Dit waren/zijn zaailingen die ik overal vandaan gehaald heb. Gered van de grasmaaier o.a.![]()
Ik heb de pot naast mn voordeur uitgeplant in een border. Er stond helemoborus, heuchera en nog wat in. Nu mag mn kumquat in de pot. Lekker vakantiesfeertje met die pot en een met een oleanderen de geur van zonnebrandcreme in mn neus.
zondag 21 april 2019 om 21:07
Ik als Ma Tokkie.
De omschrijving hierboven is echt perfect. Ik kan ook niet lekker op een stoeltje in mijn tuin zitten. Hier wat plukken, daar wat plukken.
Energie op? Kom we schuiven de stoel op...
Dus ga ik tussendoor maar naar binnen om op adem te komen.
Ik heb vandaag bamboestokken gehaald en een extra totum gemaakt voor mijn bonen en kapucijners. Maar daar heb ik nog geen foto van. Wel van een hoop andere dingen:
Zoals kruiden oppotten, plantjes verpotten en nieuwe zaadjes zaaien:

(Koekjes eten is handig)

Mijn kruiptijm, kleine pimpernel en aardbeien beginnen te bloeien:

De vijg zijn eerste blad:

Ik heb geen grasmaaier...

En nog wat bloeiend schoon:

Een groepje van de viooltjes waar ik het over had.

En deze heb ik om mijn bonenrek gehangen, met solarlampjes. 75% korting omdat ze officieel bij het kerstassortiment hoorde denk ik. Maar ik moet bij sterretjes vooral aan elfjes en magie denken.
maandag 22 april 2019 om 09:49
Nounou Manonnes, je hoeft hier niet te lezen he? Kennelijk vind je het groene gedoe interessant genoeg om dit topic aan te klikken. Wie weet wil je het stiekem ook wel maar weet je niet hoe. Blijf dan vooral gezellig meelezen zonder zo zurig te reageren. Mocht je wel tips willen: welkom!
Ik heb een klein beetje het idee dat je wilt rellen, waarom eigenlijk? Laat de groene medemens toch fijn zijn of haar dingetje doen. Zou jij in een omgeving willen wonen zonder natuur, in een showroom van de betonfabriek? Dacht het niet he? Als jij geen plantjes wilt, is dat alleen jammer voor jezelf. Wij hopen met dit topic ons plezier te kunnen delen en daar meer mensen mee aan te steken. Is niet verplicht uiteraard. Fijne tweede paasdag!
Voor de groene fans komen hier de foto's die ik al eerder wilde plaatsen.
de solanum die buiten heeft overwinterd, loopt uit, yay!
sering in bloei:
dicentra spectabilis ofwel gebroken hartje in het wit:
Ik hem m ook in het roze: [imghttps://i.postimg.cc/Zq2xD0z2/keukenklus-en-tuin-voorjaar-2019-045.jpg][/img]
wildemanskruid
tulpen met 'frosted' randje
Er begint steeds meer te bloeien! Vorig jaar heb ik ook stekken genomen van de solanum (voor de zekerheid, omdat hij wegens ruimtegebrek buiten moest blijven) en van mijn vijgeboom. De stekken doen het goed, ik wil de solanumstekken nu eens in de border zetten. Kijken of dat de winter ook overleeft.
Ik heb een klein beetje het idee dat je wilt rellen, waarom eigenlijk? Laat de groene medemens toch fijn zijn of haar dingetje doen. Zou jij in een omgeving willen wonen zonder natuur, in een showroom van de betonfabriek? Dacht het niet he? Als jij geen plantjes wilt, is dat alleen jammer voor jezelf. Wij hopen met dit topic ons plezier te kunnen delen en daar meer mensen mee aan te steken. Is niet verplicht uiteraard. Fijne tweede paasdag!
Voor de groene fans komen hier de foto's die ik al eerder wilde plaatsen.
de solanum die buiten heeft overwinterd, loopt uit, yay!

sering in bloei:

dicentra spectabilis ofwel gebroken hartje in het wit:

Ik hem m ook in het roze: [imghttps://i.postimg.cc/Zq2xD0z2/keukenklus-en-tuin-voorjaar-2019-045.jpg][/img]
wildemanskruid

tulpen met 'frosted' randje

Er begint steeds meer te bloeien! Vorig jaar heb ik ook stekken genomen van de solanum (voor de zekerheid, omdat hij wegens ruimtegebrek buiten moest blijven) en van mijn vijgeboom. De stekken doen het goed, ik wil de solanumstekken nu eens in de border zetten. Kijken of dat de winter ook overleeft.