Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
dinsdag 23 april 2019 om 09:52
Behalve dat het huisje echt in slechte staat is, is het te groot om door het huis of door de poort te passen, in de tuin gebouwd namelijk.GroenTuintje schreef: ↑23-04-2019 09:26Misschien Kun je er iemand anders blij mee maken? Weggeven op Mp of FB?
Slopen is dus de enige optie maar ja, daar moet je maar net zin in hebben
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
dinsdag 23 april 2019 om 10:03
dinsdag 23 april 2019 om 10:17
Wat leuk dat jullie een konijnenparadijs aan het bouwen zijn. Hoeveel heb je er?Suikerwafel schreef: ↑23-04-2019 10:03Beterschap Groentuintje. Klinkt akelig allemaal!
Cc: wil je een foto delen van je konijnenparadijs? Ben heel benieuwd! Wij zijn ook een paradijs aan het bouwen voor de konijnen en inspiratie is altijd welkom!
Mijn grasveld begint heel goed te groeien trouwens en mijn wilde bloemenvlindermix ook!
Villa Flappie in originele staat. Niet zelf gebouwd overigens maar kant en klaar gekocht. Ik heb genoeg projecten in de tuin en werk bijna fulltime dus zelf bouwen zou een tig-jarenproject zijn geworden

En zo is het uiteindelijk geworden
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 10:24
Dankje stroopwafelSuikerwafel schreef: ↑23-04-2019 10:03Beterschap Groentuintje. Klinkt akelig allemaal!
Cc: wil je een foto delen van je konijnenparadijs? Ben heel benieuwd! Wij zijn ook een paradijs aan het bouwen voor de konijnen en inspiratie is altijd welkom!
Mijn grasveld begint heel goed te groeien trouwens en mijn wilde bloemenvlindermix ook!
Ik ben ook aan het genieten van de bloei-drift die de natuur heeft met dit fantastische weer. Geeft mij ook afleiding nu ik rustig aan moet doen
Ik heb weer wat foto’s van de tuin gemaakt:
Bloeiende clematis:

Uit de kluit gewassen akelei:

1 van mijn borders met veel planten/ bloemen en 2 appelboompjes:
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 23 april 2019 om 11:27
@CC, op jouw eerste foto van de konijnenvilla, waar deze nog niet af is, zie ik inderdaad het rood van jouw zweedse huisje. Ik kan me voorstellen dat het pijnlijk is om dat weg te moeten halen, maar misschien als het weg is dat je in een klap van je nare gevoel af bent.
Jouw konijnenvilla is nog altijd een juweeltje! Heeft ook wel wat weg van een zweeds of fins huisje.
@groentuintje, mooie clematis. Zo een had mijn moeder vroeger naast de keukendeur staan. Gek genoeg heb ik helemaal geen clematis in mijn tuin, bedenk ik me nu, alleen klimrozen.
Jouw konijnenvilla is nog altijd een juweeltje! Heeft ook wel wat weg van een zweeds of fins huisje.
@groentuintje, mooie clematis. Zo een had mijn moeder vroeger naast de keukendeur staan. Gek genoeg heb ik helemaal geen clematis in mijn tuin, bedenk ik me nu, alleen klimrozen.
dinsdag 23 april 2019 om 13:26
Dankje Duet en Yellow
.
Wij hebben ook rozen, maar dat zijn verwilderde stamrozen die enorm gegroeid zijn tegen de achtergevel. Het grappige is dat de roos geënt was met 2 soorten rozen, een roze en een grote rode roos.
Als de rozen in bloei staan, volgen er zeker foto’s
Wij hebben ook rozen, maar dat zijn verwilderde stamrozen die enorm gegroeid zijn tegen de achtergevel. Het grappige is dat de roos geënt was met 2 soorten rozen, een roze en een grote rode roos.
Als de rozen in bloei staan, volgen er zeker foto’s
dinsdag 23 april 2019 om 13:29
Prachtig gemaakt! Het doet mij denken aan een Zweedse villaCalamitycat schreef: ↑23-04-2019 10:17Wat leuk dat jullie een konijnenparadijs aan het bouwen zijn. Hoeveel heb je er?
Villa Flappie in originele staat. Niet zelf gebouwd overigens maar kant en klaar gekocht. Ik heb genoeg projecten in de tuin en werk bijna fulltime dus zelf bouwen zou een tig-jarenproject zijn geworden![]()
![]()
dinsdag 23 april 2019 om 13:46
Prachtig geschilderd bedoel je?
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 13:48
Ik denk inderdaad dat ik me een stuk beter voel als het huisje weg is. Waarom dat al jaren geen reden genoeg is om eraan te beginnen is me dan ook echt een raadselduet schreef: ↑23-04-2019 11:27@CC, op jouw eerste foto van de konijnenvilla, waar deze nog niet af is, zie ik inderdaad het rood van jouw zweedse huisje. Ik kan me voorstellen dat het pijnlijk is om dat weg te moeten halen, maar misschien als het weg is dat je in een klap van je nare gevoel af bent.
De konijnenvilla is geschilderd in Zweeds blauw en grijs, dus helemaal loslaten kan ik het toch niet. Maar ben er nog iedere dag blij mee dus dat zit wel goed!
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 13:58
Wauw.... eh, WAUW. Wat mooi!Calamitycat schreef: ↑23-04-2019 10:17Wat leuk dat jullie een konijnenparadijs aan het bouwen zijn. Hoeveel heb je er?
Villa Flappie in originele staat. Niet zelf gebouwd overigens maar kant en klaar gekocht. Ik heb genoeg projecten in de tuin en werk bijna fulltime dus zelf bouwen zou een tig-jarenproject zijn geworden![]()
![]()
dinsdag 23 april 2019 om 14:01
Mijn amandelen zijn er ook uitgehaald toen ik al "volwassen" was. Viel hartstikke mee. Alleen voelde ik me beter bij géén ijsjes etenGroenTuintje schreef: ↑22-04-2019 21:31Dankje allen. Helaas moeten ze er toch uit na meerdere amandelonstekingen en 2 zware abcessen te hebben gehad. Schijnt vergelijkbare pijn te zijn, dus ik zit er als een berg tegenop. Enige wat wel fijn is, dat ik nooit meer zo ziek kan worden door die rot amandelen. Eerst moeten ze de eerstvolgende 10 dagen helen door de medicatie en pijnstilling, en als ze rustig zijn over een aantal maanden eruit..
.
Ik probeer een beetje afleiding te zoeken in de tuin, nu met het mooie weer groeit en bloeit alles zo snel![]()
dinsdag 23 april 2019 om 14:06
Beterschap Groentuintje!
Wat een mooie foto's zijn er weer geplaatst.
Hebben jullie nog leuke tips voor bloemrijke langbloeiende planten waar vlinders en bijen op af komen?
Wij hebben 3 houten plantenbakken staan die van ellende uit elkaar vallen. Nu wil ik een nieuwe plantenbak maken van 250cm lang. De drie planten die ik nu heb (fuchsia, camelia en 1 waar ik de naam even van kwijt ben het is een klein boompje met mooie paarse bloemen) komen er sowieso in en wil misschien een toscaanse jasmijn erbij zetten. Verder dus opvullen met kleurige bloemen die lang bloeien.
Tips zijn welkom
Wat een mooie foto's zijn er weer geplaatst.
Hebben jullie nog leuke tips voor bloemrijke langbloeiende planten waar vlinders en bijen op af komen?
Wij hebben 3 houten plantenbakken staan die van ellende uit elkaar vallen. Nu wil ik een nieuwe plantenbak maken van 250cm lang. De drie planten die ik nu heb (fuchsia, camelia en 1 waar ik de naam even van kwijt ben het is een klein boompje met mooie paarse bloemen) komen er sowieso in en wil misschien een toscaanse jasmijn erbij zetten. Verder dus opvullen met kleurige bloemen die lang bloeien.
Tips zijn welkom
dinsdag 23 april 2019 om 14:19
Zaphod, ik heb wel een paar tips voor je v.w.b. bijen-, hommel- en vlinderplanten.
IJzerhard is echt een pareltje. Wordt wel hoog (1.00-1.20) maar kan heel goed tegen wind en bloeit langgggggg (met paarse bloemen).
Ook veel ooievaarsbeksoorten bloeien lang, ze zijn er in verschillende hoogtes en kleuren. De Rozanne bijvoorbeeld, die bloeit van mei t/m oktober.
Steentijm (nepata nepata), blijft laag (ca. 40 cm.), witte bloemetjes, ruikt heerlijk naar een combinatie van tijm en munt.
Duifkruid, is er in wit en paars. Blijft ook maar bloeien (steeds uitgebloeide bloemen wegknippen), ca. 50 cm. hoog.
Verder zijn ook vlinderstruiken (die zijn er ook in mini uitvoering) die prima in bakken te plaatsen zijn.
Ik ga nog even nadenken, waarschijnlijk komt er nog wel wat meer
IJzerhard is echt een pareltje. Wordt wel hoog (1.00-1.20) maar kan heel goed tegen wind en bloeit langgggggg (met paarse bloemen).
Ook veel ooievaarsbeksoorten bloeien lang, ze zijn er in verschillende hoogtes en kleuren. De Rozanne bijvoorbeeld, die bloeit van mei t/m oktober.
Steentijm (nepata nepata), blijft laag (ca. 40 cm.), witte bloemetjes, ruikt heerlijk naar een combinatie van tijm en munt.
Duifkruid, is er in wit en paars. Blijft ook maar bloeien (steeds uitgebloeide bloemen wegknippen), ca. 50 cm. hoog.
Verder zijn ook vlinderstruiken (die zijn er ook in mini uitvoering) die prima in bakken te plaatsen zijn.
Ik ga nog even nadenken, waarschijnlijk komt er nog wel wat meer
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 14:26
Hier nog de beloofde foto's
Forrest Flame

2 jaar terug lelie bollen geplant, deze was ik totaal vergeten maar opeens komt er 1 omhoog.

Akelei die flink gegroeid is

Roos vol in de knop

Mijn sering staat vol in het blad maar er zijn geen knoppen in te vinden helaas.. Kunnen die ook weleens later komen? Of gaat er wat anders mis?
Forrest Flame

2 jaar terug lelie bollen geplant, deze was ik totaal vergeten maar opeens komt er 1 omhoog.

Akelei die flink gegroeid is

Roos vol in de knop

Mijn sering staat vol in het blad maar er zijn geen knoppen in te vinden helaas.. Kunnen die ook weleens later komen? Of gaat er wat anders mis?
dinsdag 23 april 2019 om 14:28
Zaphod, kijk ook hier eens naar voor wat meer inspiratie
https://www.vlinderstichting.nl/actueel ... derplanten
https://www.bastin.nl/webwinkel/bijenplanten.html
https://www.buitenlevengevoel.nl/plante ... antrekken/
https://www.vlinderstichting.nl/actueel ... derplanten
https://www.bastin.nl/webwinkel/bijenplanten.html
https://www.buitenlevengevoel.nl/plante ... antrekken/
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 14:31
Mooie foto's Zaphod, je planten zien er erg gezond uit.
Over je sering, heb je die na de bloei misschien flink teruggesnoeid? Jonge scheuten die in het jaar ervoor gevormd zijn moet je altijd laten zitten want op deze scheuten bloeit de struik het jaar erop. Heb je die scheuten weggeknipt dan bloeit de sering dus niet.
Over je sering, heb je die na de bloei misschien flink teruggesnoeid? Jonge scheuten die in het jaar ervoor gevormd zijn moet je altijd laten zitten want op deze scheuten bloeit de struik het jaar erop. Heb je die scheuten weggeknipt dan bloeit de sering dus niet.
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 14:37
dinsdag 23 april 2019 om 14:48
Ja lijkt mij ook een prachtig groen land. Ik ben er nog nooit geweest maar hoor ik positieve verhalen overCalamitycat schreef: ↑23-04-2019 13:46Prachtig geschilderd bedoel je?Ja, toch nog een beetje Zweden in mijn tuin en dat mag ook best hoor, mijn hart is echt verknocht geraakt aan dat land maar Zweeds rood, dat komt er niet meer in
![]()
dinsdag 23 april 2019 om 14:50
Dankje
dinsdag 23 april 2019 om 14:52
Echt een aanrader. Noorwegen is mooier qua ruige natuur maar ik hou erg van de rust en ruimte in Zweden, de bossen die nog echt naar humus ruiken, de eindeloze velden met wilde lupines, de prachtige meren waar je gewoon water uit kan drinken als je dorst hebtGroenTuintje schreef: ↑23-04-2019 14:48Ja lijkt mij ook een prachtig groen land. Ik ben er nog nooit geweest maar hoor ik positieve verhalen over.
calamitycat wijzigde dit bericht op 23-04-2019 15:00
0.11% gewijzigd
Purr-a-noia