(over)dosis foliumzuur?

23-04-2019 21:36 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al een aantal weken foliumzuur dat ik ooit heb gekocht bij Kruidvat. Omdat het potje bijna leeg is, heb ik vanmiddag Mama A tot Z meegenomen van de winkel. Aangezien er zoveel meer in een tablet zit van Mama A tot Z wilde ik net een pil nemen, maar toen vroeg ik me af of een overdosis foliumzuur ook bestaat en hoe schadelijk dat dan is? Jullie weten het vast, dus vandaar hier mijn vraag.
Ja, dat bestaat, nee, het is niet schadelijk

Toevallig is het bij mij te hoog, daarom weet ik dit :)
Gelukkig dat het niet schadelijk is. Wel fijn dat je het weet. Is het ook niet zo dat te hoog beter is dan te laag? Of is dat een hele domme vraag?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat een te kort met je lijf doet. Maar te hoog doet iig niks
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... mzuur.aspx
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Een tekort geeft bloedarmoede. Teveel foliumzuur kan vooral een vitamine B12-tekort maskeren, omdat ze op elkaar lijken. Verder kan dat niet veel kwaad.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Volgens mij is het normaal gesproken ook niet schadelijk, maar mijn verloskundige raadde mij overmatig gebruik tijdens de zwangerschap af.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:51
98.38% gewijzigd
Er zijn studies die wijzen op een verband tussen te hoge foliumzuur en vitamine b12 waardes en autisme:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5704156/

Er moet nog meer onderzoek naar worden gedaan maar ik zou niet te veel nemen. Lijkt me niet dat er in mama a tot z te veel zit.
Hoeveel zit er in die mama vitamines dan? Ik dacht dat al die zwangerschap vitamines zo'n beetje standaard waren.

Waar je wel op moet letten is vitamine A, teveel kan schadelijk zijn tijdens de zwangerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven