Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
donderdag 25 april 2019 om 21:47
Wat heerlijk, geniet ervan!streepjesdekbed schreef: ↑25-04-2019 21:37Oh de tuin wordt zo mooi! Voor het eerst sinds jaren dat ik er weer echt heel erg mee bezig ben; er is in de winter een grote boom (>16 meter hoog) gerooid en die heeft zoveel ruimte, licht en water gegeven!
Ik zie het met de dag groener en bloemiger worden, lekker van alles door elkaar. En twee kasjes vol zaaigoed, zo spannend en leuk. Ik word er echt heel blij van!
En morgen komen mijn nieuwe tuinbankje en bistrosetje, ga ik er de hele dag op zitten om naar alles te kijken.![]()
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Irrational fear that the cats are up to something
donderdag 25 april 2019 om 22:02
Ik zal eens uitzoeken hoe ik plaatjes kan plakken, dan post ik wat binnenkort!
Het is echt zo leuk om hier mee te lezen, krijg er steeds heel veel zin van om zelf ook weer aan de slag te gaan en ik leer veel van jullie!
donderdag 25 april 2019 om 22:12
Foto uploaden kan o.a. via:
https://postimages.org/nl/
Klik op t knopje achter de link:

Op t schilderijtje hier onder klikken en tussen [img ] en [ /img] je link plakken.
https://postimages.org/nl/
Klik op t knopje achter de link:

Op t schilderijtje hier onder klikken en tussen [img ] en [ /img] je link plakken.
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 26 april 2019 om 03:00
Ik kom bij je wonen!Calamitycat schreef: ↑25-04-2019 20:52Nog een paar foto's van mijn 'voortuin', gewoon omdat tulpen zo mooi zijn![]()
Vanuit mijn slaapkamerraam
Twee jaar geleden
![]()
vrijdag 26 april 2019 om 04:42
Mooie foto’s CC! Ik durfte het bijna niet aan te kaarten, maar ik zie dat jullie het zelf al aangeven. Op Zembla gisteren een reportage gezien van het landbouwgif
. Maar het schijnt dat 1 op de 5 Nederlanders last heeft van de gif omdat er zoveel landbouwakkers liggen bij woonwijken. Wij hebben hier ook vlakbij boerenland, waar flink bemest wordt, geen bollen maar landbouw.. en dat kan enorm stinken
, geen idee ook hoe ongezond het is.
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 26 april 2019 om 07:08
CC, prachtig, die tulpen! Streepjesdekbed, welkom en we zijn benieuwd naar de plaatjes van jouw tuin!
Ik kreeg gisteren weer een lading planten binnen, de spirea's die in de plek van de hortensia's moeten komen, twee blauwe clematissen, een geraniumsoort die ik nog niet had en een roze bloeiende spirea. Zijn nog maar kleine plantjes, maar groter aanschaffen was zo duur dat ik dat maar heb gelaten. Het groeit wel uit, al zal het even slikken zijn om ze in te wisselen voor de al flink uitgegroeide hortensia's. Maar binnen een paar jaar zijn die spirea's uitgegroeid tot een flinke haag. Een haag waarachter de auto uit het zicht verdwijnt, en dat is de bedoeling. Had met hortensia's ook prima gekund, maar die zien er nu al niet meer uit. Ik spit er een paar uit en die snoei ik flink terug. Dat loopt wel weer uit, en knoppen zaten er sowieso al niet in.
Ik kreeg gisteren weer een lading planten binnen, de spirea's die in de plek van de hortensia's moeten komen, twee blauwe clematissen, een geraniumsoort die ik nog niet had en een roze bloeiende spirea. Zijn nog maar kleine plantjes, maar groter aanschaffen was zo duur dat ik dat maar heb gelaten. Het groeit wel uit, al zal het even slikken zijn om ze in te wisselen voor de al flink uitgegroeide hortensia's. Maar binnen een paar jaar zijn die spirea's uitgegroeid tot een flinke haag. Een haag waarachter de auto uit het zicht verdwijnt, en dat is de bedoeling. Had met hortensia's ook prima gekund, maar die zien er nu al niet meer uit. Ik spit er een paar uit en die snoei ik flink terug. Dat loopt wel weer uit, en knoppen zaten er sowieso al niet in.
vrijdag 26 april 2019 om 11:52
Zit nu in de trein terug uit Berlijn. Daar zijn we de afgelopen week met het gezin geweest. Kan niet wachten om een rondje door de tuin te lopen. Heb het weer in de gaten gehouden, een blauwe regen via mp gekocht. Op pad zijn is heel leuk, maar thuis komen ook! 
Handig om te weten hoe foto’s geplaatst kunnen worden, daar heb ik al vaker mee geworsteld en was toen afgehaakt...
Ik ga een poging wagen, zijn foto’s van 16 april, ben benieuwd hoe de tuin er uit ziet straks!

Handig om te weten hoe foto’s geplaatst kunnen worden, daar heb ik al vaker mee geworsteld en was toen afgehaakt...
Ik ga een poging wagen, zijn foto’s van 16 april, ben benieuwd hoe de tuin er uit ziet straks!
vrijdag 26 april 2019 om 11:58
Hoekje met schoenlappersplant, gebroken hartjes, akelei en een oude klimhortensia en rondondendron die we konden behouden.

We genieten mee van de kers van de buren
Op de schutting groeien 2 soorten clematis en een wingerd, voor de pergola staat een sering en groeit een roos. Voor deze border ben ik nog op zoek naar een boom ok wat meer diepte en geborgenheid te krijgen.

We genieten mee van de kers van de buren
anoniem_6369ef364647e wijzigde dit bericht op 26-04-2019 12:20
51.83% gewijzigd
vrijdag 26 april 2019 om 12:07
Gelukt!
We zijn bijna 4 jaar geleden verhuisd, ons huis is gebouwd in de jaren 50. Wij zijn de tweede eigenaar. De oude bewoonster had jaren niets meer aan het huis en de tuin gedaan. Twee jaar geleden hebben we hem opnieuw ingericht. Omdat het zo was overwoekerd konden we maar weinig planten houden helaas. Nu kijk ik alles groot
We zijn bijna 4 jaar geleden verhuisd, ons huis is gebouwd in de jaren 50. Wij zijn de tweede eigenaar. De oude bewoonster had jaren niets meer aan het huis en de tuin gedaan. Twee jaar geleden hebben we hem opnieuw ingericht. Omdat het zo was overwoekerd konden we maar weinig planten houden helaas. Nu kijk ik alles groot
vrijdag 26 april 2019 om 12:26
Wat een leuke tuin Foxymama! Als ik dan zo'n kronkelend pad zie ga ik toch ook weer een beetje twijfelen of een klein stukje bestrating niet leuk zou zijn in de tuin.. Voor een 'nieuwe' tuin zie-tie er al best volwassen uit, vind ik!
Groentuintje, mest uitrijden is niet erg schadelijk voor de omgeving, behalve dan dat het oppervlaktewater nogal rijk aan voedingsstoffen wordt en dat is voor een deel van de inheemse planten niet gunstig. Maar schadelijk voor jezelf is het niet. Wat er aan giffen wordt gebruikt verschilt erg per boerenbedrijf. Hier in de omgeving is vooral glastuinbouw, en dan bijna alleen maar snijbloemen. Ik vind dat persoonlijk echt vreselijk, ontzettend overbodige luxe en er wordt heel veel gif gebruikt in de teelt, en ook wel vervuild water geloosd ed. Gelukkig zit ik aan de dijk en dus 'upstream' van de bedrijven, dus ik hoop dat er niet teveel gif in mijn moestuin komt..
Gister keek ik over de rand van het terras naar mijn bosbordertje (heb een border in de schaduw waar een grote den in staat) en zag dat 2 verloren gewaande planten toch weer aan het opkomen waren: de koningsvaren en de solomonszegel. Oh en er staat overal vogelmelk te bloeien ineens (zaten ook bij de bollen die ik vorig jaar gekocht heb) zo lief
Oh, en dank nog allemaal voor de tips voor tuinhulp! Helaas zit ik nogal in een uithoek (en ook niet echt bij jou in de buurt YL
) dus schoffelstudenten etc zijn er niet. En het gaat me ook meer om wat je zelf altijd doet, dat rondje door de tuin lopen s avonds en dan zien dat er hier wat water nodig is, daar wat luis weggepoetst moet worden, etcetc. Die dingen die jullie allemaal ook kennen maar die moeilijk uit te leggen zijn aan een ander
Nou ja, we zien wel hoe het loopt. In elk geval blij dat t even goed geregend heeft!
Groentuintje, mest uitrijden is niet erg schadelijk voor de omgeving, behalve dan dat het oppervlaktewater nogal rijk aan voedingsstoffen wordt en dat is voor een deel van de inheemse planten niet gunstig. Maar schadelijk voor jezelf is het niet. Wat er aan giffen wordt gebruikt verschilt erg per boerenbedrijf. Hier in de omgeving is vooral glastuinbouw, en dan bijna alleen maar snijbloemen. Ik vind dat persoonlijk echt vreselijk, ontzettend overbodige luxe en er wordt heel veel gif gebruikt in de teelt, en ook wel vervuild water geloosd ed. Gelukkig zit ik aan de dijk en dus 'upstream' van de bedrijven, dus ik hoop dat er niet teveel gif in mijn moestuin komt..
Gister keek ik over de rand van het terras naar mijn bosbordertje (heb een border in de schaduw waar een grote den in staat) en zag dat 2 verloren gewaande planten toch weer aan het opkomen waren: de koningsvaren en de solomonszegel. Oh en er staat overal vogelmelk te bloeien ineens (zaten ook bij de bollen die ik vorig jaar gekocht heb) zo lief
Oh, en dank nog allemaal voor de tips voor tuinhulp! Helaas zit ik nogal in een uithoek (en ook niet echt bij jou in de buurt YL
vrijdag 26 april 2019 om 12:51
Foxymama, wat leuk Berlijn! Wij zijn vorig jaar geweest en verliefd geworden op die stad
. We willen er zsm weer naartoe, alleen wanneer is nog de vraag.
En leuke tuinfoto’s heb je gepost
. De natuur maakt een enorme spurt nu met de regen en door het warme weer de afgelopen periode.
.
Ik hoop dat het morgenochtend droog is, wilde graag nog naar Koningsdag rommelmarktjes snuffelen
.
@ Moosy, Okay ik wist idd dat bloemenkwekerijen en bollenvelden het meest schadelijk zijn qua giffen. Wij hier in het oosten hebben meer landbouw ( mais etc).
En leuke tuinfoto’s heb je gepost
Ik hoop dat het morgenochtend droog is, wilde graag nog naar Koningsdag rommelmarktjes snuffelen
@ Moosy, Okay ik wist idd dat bloemenkwekerijen en bollenvelden het meest schadelijk zijn qua giffen. Wij hier in het oosten hebben meer landbouw ( mais etc).
vrijdag 26 april 2019 om 13:12
Moosey, kan me voorstellen dat het lastig is om iemand te vinden die je helpt met evenveel liefde en kennis als jij. Moeilijk, echt een les loslaten 
Berlijn is fantastisch! Zo groot maar zo gemoedelijk! We logeerden in Friedrichshain
ook onze jongens van bijna 10 en 13 hadden het helemaal naar hun zin.
Berlijn is fantastisch! Zo groot maar zo gemoedelijk! We logeerden in Friedrichshain
anoniem_6369ef364647e wijzigde dit bericht op 26-04-2019 13:39
2.03% gewijzigd
vrijdag 26 april 2019 om 13:48
Dat is idd een leuk gedeelte van Berlijnfoxymama schreef: ↑26-04-2019 13:12Moosey, kan me voorstellen dat het lastig is om iemand te vinden die je helpt met evenveel liefde en kennis als jij. Moeilijk, echt een les loslaten
Berlijn is fantastisch! Zo groot maar zo gemoedelijk! We logeerden in Friedrichshainook onze jongens van bijna 10 en 13 hadden het helemaal naar hun zin.
vrijdag 26 april 2019 om 15:32
vrijdag 26 april 2019 om 15:56
Jammer! De docent bij de tuinontwerp cursus (onderdeel van operatie steenbreek) gaf ook aan dat je geen buxus meer in de tuin moest planten. Ze vond eigenlijk dat tuincentra ze ook niet meer moesten verkopen. De kans op de mot is enorm groot/vroeger of later komt hij langs.Maktub schreef: ↑26-04-2019 15:32Ik moet opzoek naar een nieuw struikjetot twee weken terug had ik nog een keurige buxus. Toen zag ik de eerste rups, en nu is hij ronduit vermoord. Ik heb het op voorbaat maar opgegeven met bestrijden, ik heb het idee dat bijna geen enkele buxus in Nederland deze plaag gaat overleven.
Bij mijn ouders zijn ze 1a2 jaar geleden allemaal opgegeten, mijn vader heeft er nu prachtige rozen staan.
Grappig om te zoen hoe alles met de regen een groeispurt neemt. Onze tuin gaat ook hard.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
vrijdag 26 april 2019 om 16:06
mooi!
Ik ben nog steeds opzoek naar welk plantje er in mijn pot staat, heb nu wel deze site gevonden:
https://identify.plantnet.org (maar meeste zijn amerikaans denk ik)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.