In eigen bedje slapen
zondag 28 april 2019 om 15:56
Hallo allemaal,
Ons zoontje van 2 weken wil nog niet in zijn eigen bedje slapen. Wanneer wij hem hier in leggen begint hij meteen te huilen. Als we hem dan bij ons pakken os het goed. Tussen ons in slaapt hij perfect. We leggen hem soms overdag in zijn bedje maar ook dit lukt niet.
Tips? Hoe ging dit bij andere mama's?
Ons zoontje van 2 weken wil nog niet in zijn eigen bedje slapen. Wanneer wij hem hier in leggen begint hij meteen te huilen. Als we hem dan bij ons pakken os het goed. Tussen ons in slaapt hij perfect. We leggen hem soms overdag in zijn bedje maar ook dit lukt niet.
Tips? Hoe ging dit bij andere mama's?
maandag 29 april 2019 om 00:36
Eens!Stampertje12 schreef: ↑29-04-2019 00:25Het blijft zo bijzonder dat mensen aan de ene kant het beste voor hebben met en door het vuur gaan voor hun kinderen, maar aan de andere kant onnodige risico's nemen doordat ze met een modegril mee willen gaan.
Feit: baby's in je bed laten slapen geeft een hogere kans op overlijden.
Feit: kinderen niet vaccineren geeft een hogere kans op overlijden.
Feit: je kind in een babynestje laten slapen is onveilig en leidt tot hoger risico op verstikking.
Maar toch... je kunt zo ongeveer aan de hoogste boom opgeknoopt worden als je de meest veilige optie kiest omdat je dan "niet van je kind zou houden" of iets dergelijks.
Heel wonderlijk hoe irrationeel mensen zijn als het om hun kinderen gaat.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 29 april 2019 om 00:41
Als je het op de goede manier doet, dan is veilig slapen veiliger dan alleen slapen.Stampertje12 schreef: ↑29-04-2019 00:25Het blijft zo bijzonder dat mensen aan de ene kant het beste voor hebben met en door het vuur gaan voor hun kinderen, maar aan de andere kant onnodige risico's nemen doordat ze met een modegril mee willen gaan.
Feit: baby's in je bed laten slapen geeft een hogere kans op overlijden.
Feit: kinderen niet vaccineren geeft een hogere kans op overlijden.
Feit: je kind in een babynestje laten slapen is onveilig en leidt tot hoger risico op verstikking.
Maar toch... je kunt zo ongeveer aan de hoogste boom opgeknoopt worden als je de meest veilige optie kiest omdat je dan "niet van je kind zou houden" of iets dergelijks.
Heel wonderlijk hoe irrationeel mensen zijn als het om hun kinderen gaat.
Wij hebben ons hele bed er voor aangepast. Stevig matras, geen dekbedden maar wollen dekens, geen hoofdkussens bij zoon in de buurt, geen spleet tussen de matrassen, man niet naast de baby en we hadden bedhekjes zodat zoon niet uit bed zou kunnen vallen.
Ik was tijdens het slapen heel alert op zoon. Ik merkte meteen als hij even anders ademhaalde, ik herschikte de dekens meerdere keren, ik veranderde zijn houding als dat nodig was.
Dat zijn allemaal dingen die je niet doet wanneer je kind alleen slaapt.
Hier een linkje over samen slapen. https://kiind.nl/samen-slapen-is-veilig/
maandag 29 april 2019 om 00:46
Precies wat ik bedoel... Totaal irrationeel.Littlebell schreef: ↑29-04-2019 00:41Als je het op de goede manier doet, dan is veilig slapen veiliger dan alleen slapen.
Wij hebben ons hele bed er voor aangepast. Stevig matras, geen dekbedden maar wollen dekens, geen hoofdkussens bij zoon in de buurt, geen spleet tussen de matrassen, man niet naast de baby en we hadden bedhekjes zodat zoon niet uit bed zou kunnen vallen.
Ik was tijdens het slapen heel alert op zoon. Ik merkte meteen als hij even anders ademhaalde, ik herschikte de dekens meerdere keren, ik veranderde zijn houding als dat nodig was.
Dat zijn allemaal dingen die je niet doet wanneer je kind alleen slaapt.
Hier een linkje over samen slapen. https://kiind.nl/samen-slapen-is-veilig/
"Ons gebeurt dat niet, want x... y... z..."
Ah, toevallig... Als je er op klikt blijkt het weer iets van die McKenna te zijn. De bekende prediker en die hard voorstander van samen in bed slapen. Typisch dat iedere keer als iemand naar een willekeurig artikel verwijst dat een goed argument zou bevatten voor "veilig" samen slapen wéér de naam van één individu opduikt als de enige bron achter waarom iets totaal anders zou zijn dan meerdere, onafhankelijke, onderzoekers concluderen.
Net als met dat vaccineren: Er is één fraudeur geweest die ooit een onderzoek heeft gefrutseld waarin een relatie tussen vaccineren en autisme wordt verondersteld en sindsdien duikt die ene vent steeds op als sterk argument.
Sorry, maar ik geloof op het onderwerp van samen slapen toch echt eerder een onafhankelijk Nederlands onderzoekinstituut dan een of andere individu die zijn geld verdient met boeken en lezingen waarin hij samen slapen promoot.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 29-04-2019 00:55
34.96% gewijzigd
maandag 29 april 2019 om 00:54
Totaal irrationeel zegt ze...Stampertje12 schreef: ↑29-04-2019 00:46Precies wat ik bedoel... Totaal irrationeel.
maandag 29 april 2019 om 08:38
Er zijn zijn zat sites over wel veilig 'samen' slapen. En bij het CB weten ze ook wel hoe je wel veilig samen kan slapen. Dat dat niet zo die baby tussen je inleggen is snappen de meeste wel hoor.
Coosleepers en bedjes naast je bed/op de slaapkamer van de ouders... en niet tussen je inleggen zomaar.
Dat is echt niet de modegrill. Juist niet. Ook die worden door de rest aan de hoogste boom geknoopt.
De meeste hier tenminste... al lees ik er nu een die dat wel heeft gedaan.
Coosleepers en bedjes naast je bed/op de slaapkamer van de ouders... en niet tussen je inleggen zomaar.
Dat is echt niet de modegrill. Juist niet. Ook die worden door de rest aan de hoogste boom geknoopt.
De meeste hier tenminste... al lees ik er nu een die dat wel heeft gedaan.
maandag 29 april 2019 om 09:05
Hier nog iemand met goede ervaringen met slapen op eigen kamer.
Mijn oudste sliep met een week op eigen kamer, de tweede vanaf dag 2.
Ik vind het totaal niet erg om er snachts uit te moeten om even te troosten, tutje geven, schone luier en knuffelen. Ik vond het wel erg om niet te slapen door allerlei geluiden die baby maakte, dus dit werkte voor mij en baby heel goed. Ook bij de overgang naar het grote bed zijn ze er nooit uitgekomen, ze kruipen niet tussenin snachts.
Wat ik me echt oprecht afvraag: vrienden van ons laten hun kind van 2 tussenin kruipen snachts of leggen hem in hun bed als hije dat wil. Ook blijven ze bij hem liggen tot hij slaapt.
Hoe doe je dat als je er 2 hebt? Zij is nu hoogzwanger en verwacht binnenkort de 2e. Gaan ze dan met 4en in bed??
Echt oprechte vraag. Lijkt mij niet te doen om bij allebei de kinderen te liggen tot ze slapen.... laat staan met 4en in bed
Mijn oudste sliep met een week op eigen kamer, de tweede vanaf dag 2.
Ik vind het totaal niet erg om er snachts uit te moeten om even te troosten, tutje geven, schone luier en knuffelen. Ik vond het wel erg om niet te slapen door allerlei geluiden die baby maakte, dus dit werkte voor mij en baby heel goed. Ook bij de overgang naar het grote bed zijn ze er nooit uitgekomen, ze kruipen niet tussenin snachts.
Wat ik me echt oprecht afvraag: vrienden van ons laten hun kind van 2 tussenin kruipen snachts of leggen hem in hun bed als hije dat wil. Ook blijven ze bij hem liggen tot hij slaapt.
Hoe doe je dat als je er 2 hebt? Zij is nu hoogzwanger en verwacht binnenkort de 2e. Gaan ze dan met 4en in bed??
Echt oprechte vraag. Lijkt mij niet te doen om bij allebei de kinderen te liggen tot ze slapen.... laat staan met 4en in bed
maandag 29 april 2019 om 09:59
Ze bestaan nog!! De heerlijk nuchtere moeders.ClaireSophie schreef: ↑28-04-2019 20:11Ik weet nog dat de kraamzorg binnenkwam, januari jl. Dus redelijk vers. We moesten aan 'rooming in' doen, minimaal zes maanden...
Die zwever is gelukkig na één dag ingeruild voor een nuchtere kraamverzorgster.![]()
TO: hier liet ik de kleine vaak na het voeden (fles vanaf dag 1) even bij mij tot ze weer sliep en legde haar dan slapend in een verwarmd(!!) Babynestje weer terug. De eerste week lag het babynestje in ons bed in het midden met onze deken onder het nestje. Noodzaak want die piep hechtingen deden piep veel pijn dus even snel uit bed de kleine pakken ging niet. Na één week verhuisde net nestje naar het wiegje en het wiegje naast ons bed en vanaf week vijf ging het wiegje naar haar kamertje.
En nu met precies 16 weken slaapt ze nog overdag en s'nachts in haar nestje in het wiegje, in haar eigen kamertje. Voor zover ik kan inschatten, niks mis met hechting tussen de kleine en ons...
Zorg vooral dat je toekomt aan slaap, dát is het allerbelangrijkste en hóe dat is voor elke ouder anders. Want weinig tot geen slaap in combi met een baby is pas écht een recept voor een onveilige(ere) hechting.
You go girl!
maandag 29 april 2019 om 11:37
Onze baby is bijna 4 weken en slaapt in een cosleeper ‘s nachts. Ik leg wel vaak mn hand op hem en hij heeft mn vinger ook vaak vast. Verder hebben we een zachte deken op het matras gelegd, blijkbaar wil hij dat graag, anders huilt hij ook gelijk.. overdag slaapt hij op ons of in een bednest, of in de kinderwagen. Veel opties!
Maarrrr kanttekening: dit is echt een makkelijke baby vind ik. Ik dacht eerlijk gezegd dat baby’s meer waren zoals onze oudste, en die accepteerde de cosleeper (of kinderwagen, of box, of bednest...) echt niet. Wilde veel dichter bij ons zijn. Dat was echt een draagdoekbaby. Bij hem kwam het ook goed, hij sliep na 4 maanden in een bedje en na 6-7 maanden de hele nacht door. Geloof niet dat er per se verband tussen zit. De eerste maanden zijn gewoon heftig voor een babytje denk ik.
Maarrrr kanttekening: dit is echt een makkelijke baby vind ik. Ik dacht eerlijk gezegd dat baby’s meer waren zoals onze oudste, en die accepteerde de cosleeper (of kinderwagen, of box, of bednest...) echt niet. Wilde veel dichter bij ons zijn. Dat was echt een draagdoekbaby. Bij hem kwam het ook goed, hij sliep na 4 maanden in een bedje en na 6-7 maanden de hele nacht door. Geloof niet dat er per se verband tussen zit. De eerste maanden zijn gewoon heftig voor een babytje denk ik.
maandag 29 april 2019 om 12:21
Ik heb even zijn eigen site bekeken, en zelfs die man zelf zet daar niet op dat het veilig is. Alleen dat als je het wilt, hè het zo veilig mogelijk kunt maken door x,y,z. En hij vindt dat er nog geen voldoende bewijs is dat het onveilig is. Maar dat is nog heel wat anders dan stelen dat het wel veilig is.Stampertje12 schreef: ↑29-04-2019 00:46Precies wat ik bedoel... Totaal irrationeel.
Ah, toevallig... Als je er op klikt blijkt het weer iets van die McKenna te zijn. De bekende prediker en die hard voorstander van samen in bed slapen. Typisch dat iedere keer als iemand naar een willekeurig artikel verwijst dat een goed argument zou bevatten voor "veilig" samen slapen wéér de naam van één individu opduikt als de enige bron achter waarom iets totaal anders zou zijn dan meerdere, onafhankelijke, onderzoekers concluderen.
Net als met dat vaccineren: Er is één fraudeur geweest die ooit een onderzoek heeft gefrutseld waarin een relatie tussen vaccineren en autisme wordt verondersteld en sindsdien duikt die ene vent steeds op als sterk argument.
Sorry, maar ik geloof op het onderwerp van samen slapen toch echt eerder een onafhankelijk Nederlands onderzoekinstituut dan een of andere individu die zijn geld verdient met boeken en lezingen waarin hij samen slapen promoot.
maandag 29 april 2019 om 12:32
Hier baby van 3 maanden. Hij sliep de eerste weken in de wandelwagenbak op onze kamer en overdag in de box of bij mij.
Nu slaapt hij in zijn eigen bedje, maar wel bij ons op de kamer. Overdag kan ik hem daar ook prima laten slapen want beneden is het te druk ivm zijn broer. (Peuter)
Peuter was drama met slapen, maar sliep ook net als zijn broertje in eigen bedje op onze kamer.
Nu slaapt hij in zijn eigen bedje, maar wel bij ons op de kamer. Overdag kan ik hem daar ook prima laten slapen want beneden is het te druk ivm zijn broer. (Peuter)
Peuter was drama met slapen, maar sliep ook net als zijn broertje in eigen bedje op onze kamer.
maandag 29 april 2019 om 12:53
Volgens mij is het heel simpel. Als een baby prima alleen slaapt op de babykamer, niet huilt of maar heel eventjes, dan lekker daar laten slapen. Vindt een baby dat niet prima, en geeft de baby dit duidelijk aan door hard en lang te huilen en stopt de baby met huilen zodra pa en ma weer in de directe nabijheid zijn, dan zorg je voor een co sleeper.
Ik kan niet tegen die 'stoere' verhalen van vaders en moeders die trots vertellen dat ze de baby een paar nachten met het campingbedje in de garage hebben gezet zodat ze de baby niet meer konden horen huilen en allemaal lekker konden slapen. En het heeft hartstikke goed geholpen, na een paar nachten sliep de baby zonder huilen gewoon lekker weer op zijn eigen kamer.
Dat je dat hardop durft te vertellen denk ik dan, je zou je dood moeten schamen.
Mijn dochter zei overigens op 3 jarige leeftijd al hoe oneerlijk het is dat zij geacht wordt elke nacht alleen te slapen, terwijl zij nog maar een kind is, terwijl wij als grote mensen gezellig elke nacht bij elkaar mogen slapen.
En eigenlijk heeft zij daar gewoon een punt!
Ik kan niet tegen die 'stoere' verhalen van vaders en moeders die trots vertellen dat ze de baby een paar nachten met het campingbedje in de garage hebben gezet zodat ze de baby niet meer konden horen huilen en allemaal lekker konden slapen. En het heeft hartstikke goed geholpen, na een paar nachten sliep de baby zonder huilen gewoon lekker weer op zijn eigen kamer.
Dat je dat hardop durft te vertellen denk ik dan, je zou je dood moeten schamen.
Mijn dochter zei overigens op 3 jarige leeftijd al hoe oneerlijk het is dat zij geacht wordt elke nacht alleen te slapen, terwijl zij nog maar een kind is, terwijl wij als grote mensen gezellig elke nacht bij elkaar mogen slapen.
En eigenlijk heeft zij daar gewoon een punt!
maandag 29 april 2019 om 12:58
Waar hoor je dit soort verhalen?Baudolino schreef: ↑29-04-2019 12:53
Ik heb dat nog nooit gehoord.
Dat is kindermishandeling.
maandag 29 april 2019 om 13:01
watdachtjehiervan schreef: ↑29-04-2019 12:58Waar hoor je dit soort verhalen?
Ik heb dat nog nooit gehoord.
Dat is kindermishandeling.
Ik heb ze ook wel eens gehoord ja, maar niet van mensen in mijn omgeving. Alleen via het forum.
maandag 29 april 2019 om 13:44
Feit is ook dat je baby bij je in de buurt laten slapen zorgt voor een kleinere kans op wiegendood. Rooming in is het officiële advies. Maar die vergeet je gemakshalve maar even.Stampertje12 schreef: ↑29-04-2019 00:46Precies wat ik bedoel... Totaal irrationeel.
maandag 29 april 2019 om 14:50
Rooming in wel, maar bed-sharing niet. Bijna niemand volgt alle adviezen volledig op, dat is nauwelijks werkbaar. Al was het maar omdat de baby het er gewoon niet mee eens is
Mijn kind sliep in slaapzak op een aankleedkussen naast me de eerste maand. Mag ook niet, want ze zouden in theorie opzij kunnen rollen, hun hoofd kunnen draaien en dan te veel ‘oude lucht’ kunnen inademen. In het ziekenhuis lag ze in een plastic bakje dat smaller was dan dat hele kussen, en tot wel 20/30 cm hoog, en dat kon blijkbaar wel.
Overigens las ik een mooi stuk van deze Dr McKenna zelf, die schreef dat ouders ook vooral na moeten gaan hoe ze zich hier over zouden voelen als hun kind wel wat gebeurt. Die kans is er namelijk altijd, ook als je álle regels opvolgt (kleine kans gelukkig, maar een hebben nog niks ontdekt wat hem 0 maakt). Mocht je kind toch overlijden, ben jij er dan nog steeds van overtuigd dat het hier niet door kwam, of ben je dan toch bang dat je het verstikt hebt. Is dat laatste het geval, dat raadt hij aan om het niet te doen. Dus ouders die er heel huiverig tegenover staan raadt hij het zelf ook gewoon af. Niet omdat het voor hen gevaarlijker is, maar omdat het voor hen ‘psychologisch gevaarlijker’ is.
maandag 29 april 2019 om 15:05
ClaireSophie schreef: ↑28-04-2019 20:20Maar in aanvulling op Nausicaa, hoe doen de lang samenslapers dat?
- Als je met je partner een nachtje weggaat, slaapt je kind dan bij opa en oma ook naast het bed?
- Of als het kind uit logeren gaat?
- Seks met een kind van 1,5 naast je? Of ben ik de enige die graag seks heeft in bed mét geluid![]()
- Film + tv kijken in bed en dan geen Nijntje
Oprecht benieuwd!
Heel simpel, wij gaan geen nachtje met z'n tweeën weg, kind gaat geen nachtje weg, seks hebben we, en tv oid hebben we niet in de slaapkamer.
Ik ben blij voor je dat je zo blij bent met jouw keuzes voor je baby, maar ze zijn echt niet de enige juiste.
maandag 29 april 2019 om 15:21
Het valt me gewoon op dat sommigen wel vallen over het samen in een bed slapen en dit sterk afkeuren maar niet over het alleen op een kamer laten slapen. Beide punten worden officieel afgeraden. T is ook wel eens meten met twee maten hier.nausicaa schreef: ↑29-04-2019 14:50Rooming in wel, maar bed-sharing niet. Bijna niemand volgt alle adviezen volledig op, dat is nauwelijks werkbaar. Al was het maar omdat de baby het er gewoon niet mee eens is. Die heeft soms mooi geen zin in strak ingestopt tot de schouders, een speen of een kamertemperatuur van 16 graden.
Mijn kind sliep in slaapzak op een aankleedkussen naast me de eerste maand. Mag ook niet, want ze zouden in theorie opzij kunnen rollen, hun hoofd kunnen draaien en dan te veel ‘oude lucht’ kunnen inademen. In het ziekenhuis lag ze in een plastic bakje dat smaller was dan dat hele kussen, en tot wel 20/30 cm hoog, en dat kon blijkbaar wel.
Overigens las ik een mooi stuk van deze Dr McKenna zelf, die schreef dat ouders ook vooral na moeten gaan hoe ze zich hier over zouden voelen als hun kind wel wat gebeurt. Die kans is er namelijk altijd, ook als je álle regels opvolgt (kleine kans gelukkig, maar een hebben nog niks ontdekt wat hem 0 maakt). Mocht je kind toch overlijden, ben jij er dan nog steeds van overtuigd dat het hier niet door kwam, of ben je dan toch bang dat je het verstikt hebt. Is dat laatste het geval, dat raadt hij aan om het niet te doen. Dus ouders die er heel huiverig tegenover staan raadt hij het zelf ook gewoon af. Niet omdat het voor hen gevaarlijker is, maar omdat het voor hen ‘psychologisch gevaarlijker’ is.
maandag 29 april 2019 om 15:34
Verschil is dat als je samen slaapt, je een hippie bent, onverantwoord handelt en niet kan loslaten, maar als je baby op eigen kamer legt, je blijkbaar als nuchter wordt gezien.
maandag 29 april 2019 om 16:03
Ik vroeg het ook, en het was echt een oprechte vraag. Ik vind het prima als iedereen doet wat voor hen werkt, ik bedacht alleen ineens dat hier wat complicaties zaten.Morgenstond_ schreef: ↑29-04-2019 15:05Heel simpel, wij gaan geen nachtje met z'n tweeën weg, kind gaat geen nachtje weg, seks hebben we, en tv oid hebben we niet in de slaapkamer.
Ik ben blij voor je dat je zo blij bent met jouw keuzes voor je baby, maar ze zijn echt niet de enige juiste.
Het was nog helemaal niet eens in me opgekomen, maar ik zou het echt heel onhandig vinden als kind niet ook elders dan ouders zou kunnen slapen. Niet na twee weken natuurlijk, maar ik heb nu met 4/5 maanden al wel eens een overnachting voor werk.
maandag 29 april 2019 om 16:17
Heb ik het goed dat jij bewust alleenstaande moeder bent? Dan lijkt me de situatie ook weer anders.nausicaa schreef: ↑29-04-2019 16:03Ik vroeg het ook, en het was echt een oprechte vraag. Ik vind het prima als iedereen doet wat voor hen werkt, ik bedacht alleen ineens dat hier wat complicaties zaten.
Het was nog helemaal niet eens in me opgekomen, maar ik zou het echt heel onhandig vinden als kind niet ook elders dan ouders zou kunnen slapen. Niet na twee weken natuurlijk, maar ik heb nu met 4/5 maanden al wel eens een overnachting voor werk.
Onze familie woont allemaal ver. Als we daarheen gaan, blijven we zelf ook overnachten. Er is nu voor ons geen enkele reden om kind als hij dat niet zelf aangeeft ergens te laten overnachten. Inmiddels hebben we een peuter van 3 en baby van bijna 1, en als peuter het nu leuk zou vinden zou het wat mij betreft wel kunnen, dan zouden we hem halverwege afzetten en kan hij daar opgehaald worden.
maandag 29 april 2019 om 16:28
Meeste mensen hebben het gewoon over een coosleeper of bedoelen met 'samen' slapen in 1 kamer slapen. Veilig slapen.nausicaa schreef: ↑29-04-2019 14:50Rooming in wel, maar bed-sharing niet. Bijna niemand volgt alle adviezen volledig op, dat is nauwelijks werkbaar. Al was het maar omdat de baby het er gewoon niet mee eens is. Die heeft soms mooi geen zin in strak ingestopt tot de schouders, een speen of een kamertemperatuur van 16 graden.
Maar ook daar 'lezen' die aangevallen moedertjes ook elke keer over heen.
Ik geloof dat er maar 1 is die het heeft over echt in bed tussen de ouder in slapen.
De rest heeft het over niet in aparte kamers slapen en vooral over veilig samen slapen ( dus de coosleeper) al tig pagina's. Maar ja dat relt niet zo lekker.
maandag 29 april 2019 om 16:32
Ik snapuberhaupt niet waarom dit altijd zo'n rel-onderwerp moet zijn. Lekker boeiend wat andere moeders doen en wat anderen vinden van jouw opvoedkeuzes. Als je zelf 100% achter je eigen keuzes staat hoef je jezelf toch sowieso niet aangevallen te voelen over hoe een ander het doet?
Elke keuze heeft voor- en nadelen en het is voor ieder aan zichzelf om te bekijken wat zwaarder weegt of belangrijker is. Een ander heeft daar niets over te zeggen of van te vinden. Iedereen doet gewoon wat voor haar gezin het beste voelt en er is niet one size fits all.
Elke keuze heeft voor- en nadelen en het is voor ieder aan zichzelf om te bekijken wat zwaarder weegt of belangrijker is. Een ander heeft daar niets over te zeggen of van te vinden. Iedereen doet gewoon wat voor haar gezin het beste voelt en er is niet one size fits all.
maandag 29 april 2019 om 16:35
Mee eens hoor. Maar ik denk ook dat er moeders zijn die denken dat een kind van 4 maanden hoort door te slapen, in zijn eigen bed en eigen kamer. Als je het graag goed wilt doen en je denkt dat dat het beste is terwijl je gevoel wat anders zegt, is het wel fijn om te weten hoe anderen dat doen/oplossen.snorriemorrie schreef: ↑29-04-2019 16:32Ik snapuberhaupt niet waarom dit altijd zo'n rel-onderwerp moet zijn. Lekker boeiend wat andere moeders doen en wat anderen vinden van jouw opvoedkeuzes. Als je zelf 100% achter je eigen keuzes staat hoef je jezelf toch sowieso niet aangevallen te voelen over hoe een ander het doet?