Bindingsangst

29-04-2019 21:36 5 berichten
Mijn toenmalige vriend heeft het een half jaar geleden, na een relatie van drie jaar, uitgemaakt. Ik was echt helemaal van slag hierdoor. Ik ben de afgelopen tijd wel wat jongens tegengekomen, en dat klikte heel erg, maar als het dan wat serieuzer wordt, krijg ik er last van, en wil ik het meteen afkappen. Dit leidt ertoe dat ik jongens afkap, met wie ik het eigenlijk wel heel gezellig vind. Met andere woorden, ik vind het moeilijk om mezelf weer te geven, omdat ik in mijn vorige relatie juist heel erg afhankelijk was van mijn vriend, en bang was dat hij weg ging. Heeft iemand tips voor mij?
Jezelf geen diagnose opleggen omdat het zo lekker bekt.

Gewoon je tijd nemen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer stelt het wellicht wat kort door de bocht, maar ik denk inderdaad dat je geen bindingsangst hebt.

Dat betekent niet dat het niet vervelend voor je kan zijn. Maar gun jezelf tijd. Sommige gebeurtenissen in je leven zijn gewoon heftig en daar heb je tijd voor nodig om ermee te leren omgaan.

Misschien moet je je insteek met jongens veranderen. Misschien moet je niet al op zoek zijn naar een relatie, want daar lijkt het op als ik je bericht lees. Je bent er gewoon nog niet aan toe. Nou en? Dat is echt niet erg. Er is geen wet die zegt dat je na een half jaar al een nieuwe relatie moet hebben.

Ik ben jarenlang ook bang geweest dat mijn vriend weg zou gaan. Maar als je jezelf niet open stelt (en je zou je angst dus ook moeten kunnen vertellen aan de jongen die je leuk vindt) dan blijf je sowieso alleen ;) Ik ben nu bijna 12 jaar samen, getrouwd en heb 2 kindjes. En het heeft me zo'n 5 jaar gekost om echt te geloven dat hij bij me zou blijven. En vergis je niet.... soms schiet ik nog steeds in die reflex.

Maar gun jezelf de tijd. Des te stabieler je zelf bent, des te stabieler zal je relatie zijn.
Misschien heb je meer tijd nodig om je relatie te verwerken? Het feit dat jij nu nog met die relatie in je achterhoofd zit, wil zeggen dat je misschien nood hebt aan tijd voor jezelf vooraleer je terug in een nieuwe relatie te storten. Zes maand single zijn na een relatie van drie jaar is niet heel lang. Je moet niet eeuwig alleen blijven natuurlijk, maar het is geen schande om tijd te besteden in het terugvinden van wie jij bent in je eentje.

Daarnaast ben je misschien nog niet de juiste partner tegengekomen, met name iemand waarmee jij je terug honderd procent op het gemak voelt. Als de juiste jongen of man zich aandient en je echt nog sukkelt met deze bindingsangst, is dit iets dat besproken kan worden en waarmee aan de slag kan gegaan worden.

Geniet rustig van het daten zou ik zeggen, zonder je druk te maken over "hoe serieus" de relaties al zijn/worden. Komt wel weer op z'n plooien.
leeg
Kennelijk heb je het gevoel dat je in een relatie je eigen afstand niet kan bepalen. In wezen kan je na tien jaar nog beslissen dat het niet (of niet meer) de relatie is die je wil. Net zoals ex heeft gedaan na drie jaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven