Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
29-04-2019 20:46
Hoi Calamity! Hou je je nog een beetje staande?

Wordt jouw lapje alleen altijd nagekeken of heeft ze ook medicijnen? Wordt nog een feestje, het pilletje ging er bij de dierenarts zo in, denk dat het morgen anders gaat...
Mijn lapje wordt alleen nagekeken en er wordt ieder jaar naar het ruisje geluisterd. Ze krijgt geen medicatie. Het ruisje is ook echt amper te horen maar ik vind het wel een geruststellend gevoel dat ze toch even luisteren.

Ik hou me redelijk staande. Voel me een beetje of ik in een waas zit. Het ene moment lijkt alles even normaal (koffie drinken, broodje eten, tuinieren, forummen) maar dan ineens komt de man met de hamer weer langs en dringt opeens weer keihard tot me door dat ik mijn moeder kwijt ben. Dan ben ik weer heel verdrietig. Ben een beetje bang dat de hardste klap na het afscheid komt, dan is het meteen zo echt en onomkeerbaar... kan niet zo helder uitleggen wat ik bedoel geloof ik, mijn hoofd is een warboel en ik heb niet geslapen afgelopen nacht.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
derooiekater schreef:
29-04-2019 20:58
Mag je de pil niet fijn malen en door wat natvoer doen? Of easy pil dat is een kneedbaar snoepje of vitacraft liquid soep/saus of een beetje katten pasta.

Ik heb er totaal geen ervaring mee katten pillen te geven :rofl: :whistle:
;-D
Fijn dat ze haar in de gaten houden. Goed te horen of niet, het is toch een kruisje...

En sterkte Calamity. Dat is alles wat ik weet te zeggen... 😥🌹
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Geeft niets Mock, alle bloemetjes en knuffels doen me enorm veel goed, het hoeft niet altijd in woorden te worden uitgedrukt :cat:
:cat:
MockTurtle schreef:
29-04-2019 21:17
Nou, ik wil het een keertje proberen met die pillenschieter en eten. Wil dat niet, dan toch Easy Pill. Waarom zijn alle medicijnen voor katten gewoon niet vloeibaar? Novacam bijvoorbeeld gaat er best wel in... Hoe doe jij het dan, zonder ervaring? 🤪
Zo iets :whistle:
HOE GEEF IK MIJN KAT EEN PIL?

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.

2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.

3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.

4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.

5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.

6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.

7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.

8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.

9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.

10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil binnen met een elastiekje.

11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.

13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tesamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.

14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.

15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben
MockTurtle schreef:
29-04-2019 20:31
Daar ben ik nu ook heel blij om. Dit had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat ze misschien last had van haar gebit, omdat ze zo knarst met eten. Of van haar gewrichten, omdat ze wat stram wordt. En dan dit... Maar ben op tijd zoals het lijkt, hij heeft haar buik beluisterd en gevoeld en haar longen beluisterd. Klinkt allemaal prima en nog geen vocht. Ik hoop dat ze nu nog heel wat jaartjes gezond blijft. Gek genoeg lijkt ze zelf ook opgelucht ofzo, ik heb mijn praatzieke dametje ineens weer terug.

De dierenarts zei ook dat dit meestal per ongeluk gevonden wordt, tijdens inenten bijvoorbeeld. Wat naar dat het bij jouw dame zo hard ging...
Wat ontzettend fijn om de positieve dingen te lezen Schildpadje!
Hier vond ik Juffrouw 's ochtends hijgend. Meteen naar de DA. Haar longetjes zaten vol vocht. Ze was aan het verdrinken. De avond ervoren lag ze nog heerlijk op mijn schoot te spinnen. :'( En dat was 2 maanden nadat we een bultje voelde op de kaak van de andere oude dame (19). Ook meteen naar de DA. Agressief gezwel. Niet te behandelen en nu nog pijnloos maar kon binnen dagen knappen. Dus ook toen kwamen we zonder poes thuis :'(
Gelukkig hebben we nu weer een huis vol jonge vreugde. De twee broertjes brengen zoveel geluk!
Wel ga ik nu standaard elke 3 maanden voor een check. En dan nog kan er intussen vanalles zijn waar je geen erg in hebt, maar het geeft me wel het gevoel dat ik goed voor hen zorg en mochten ze 'iets' hebben, we het tijdig ontdekken.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Kleine rooie accepteerd verstoppen nog wel eens. Novacam/Metacam gaat e rd trouwens zo in leg ik op een lepeltje hap slik weg.

Oudste is echt een drama. Moest vorig jaar ontworming hebbeb i.v.m kitten kleine rooie.
Mijn muur was ontwormd en mijn bank en tafel maar niet de oudste.
Uiteindelijk de vloeibare variant gegeven. Maar hem pillen geven is drama
Hier is pillen geven ook een drama. Maar ik heb ontdekt dat als ik de pil met snoepjes rondstrooi, die pil even snel weg is als het snoep. Geen centje stress meer! Maar ik heb dan ook twee kruimeldieven qua snoep.... snuif en weg!
Haha, zo gaat het wel een beetje he? Altijd strijd...

Novacam gaat hier ook prima. Volgens mij is dat ook best lekker. Bij de oudste zijn pillen drama, deze heeft nog nooit pilletjes gehad. Ontwormen deed ik altijd al vloeibaar. Als de oudste dat pipet al ziet, rent ze kokhalzend weg. We zullen het zien morgen, maar aangezien ik ook niet in haar bekkie mag/kan kijken, heb ik er een hard hoofd in.

Wat verschrikkelijk lijkt me dat oudblond. Wat een verdriet... Maar nieuwe katten verzachten het leed dan toch. Geniet van het de kleine broeders! 😃
Toen oudste stierf was er 'jongste' nog als ik thuis kwam. Toen zij ook wegviel... Ontroostbaar was ik. En die flegmatiek: De voordeur opendoen en meteen door de knieën .... geen kat. Dat was ik dan weer even vergeten en meteen weer helemaal overstuur. Plan was om een jaartje te wachten om alles goed te verwerken voor we een nieuwe huisgenoot namen. Maar het ging echt niet goed met me en man verraste me na 2 maanden met foto's van 2 Maine Coon broertjes van 2 weken oud. Mijn hart ging sneller slaan. We zijn ze gaan bezoeken toen ze 6 weken waren en de een kwam naar man, de ander fleemde bij mij en de derde in het nest negeerde ons. Dat was zoooo duidelijk!
Mijn angst dat ik de oudjes 'verving' was meteen weg. De 'oudjes' hebben me geleerd dat ik katten in mijn leven nodig heb. Ik heb ze niet vervangen, de jongetjes zijn er omdat de oudjes zo waardevol waren en blijven.
Wat vreselijk om mee te maken Oudblond maar wat schrijf je mooi over de nieuwe liefdes in jullie leven :heart:
Calamitycat schreef:
29-04-2019 21:17
Mijn lapje wordt alleen nagekeken en er wordt ieder jaar naar het ruisje geluisterd. Ze krijgt geen medicatie. Het ruisje is ook echt amper te horen maar ik vind het wel een geruststellend gevoel dat ze toch even luisteren.

Ik hou me redelijk staande. Voel me een beetje of ik in een waas zit. Het ene moment lijkt alles even normaal (koffie drinken, broodje eten, tuinieren, forummen) maar dan ineens komt de man met de hamer weer langs en dringt opeens weer keihard tot me door dat ik mijn moeder kwijt ben. Dan ben ik weer heel verdrietig. Ben een beetje bang dat de hardste klap na het afscheid komt, dan is het meteen zo echt en onomkeerbaar... kan niet zo helder uitleggen wat ik bedoel geloof ik, mijn hoofd is een warboel en ik heb niet geslapen afgelopen nacht.
Is wel herkenbaar hoor. Een roes met een lach en een traan, de harde realiteit. Het is toch ook bizar dat iemand die je heel je leven hebt gekent plotseling onbereikbaar is.
We zijn een 'gouden greep'. We passen zo goed bij elkaar met z'n viertjes en de extendid baasjes: de buurmannen. 1 buurman is allergisch maar ze zijn beiden zo dol op onze mannekes dat die altijd in goede handen zijn. Zelfs als we een lange dag weg zijn, komen de buurmannen spelen met de katjes :heart: Zij blij, katjes blij, wij blij :heart:
Calamaty: 3 jaar geleden overleed mijn schoonmoeder, 63 was ze. En van slecht bericht tot overlijden waren er 8 maanden. De laatste keer dat ze de kracht op kon brengen om naar ons huis te komen was omwille van de katjes. Die wilde ze echt nog een keer zien.
Nu struggeld mijn oude moeder. Maar ook zij heeft alles op alles gezet om nog 1 keer naar de katjes te komen. We gaan haar binnenkort moeten missen, maar hoe veel levensplezier de filmpjes van onze katjes haar brengen is onbetaalbaar.
Ze brengen gewoon rust, ongein en vreugde die katteflappen! :heart:
Een hartruis hoor je best vaak trouwens.

Op de rozen na is alles geplant. Waar ik ze wilde hebben is de grond te hard en het werd snel donker. Heb ze in plastic tassen met water gedaan, hopelijk houden ze het vol tot morgen. Zwartwitje ging lekker trippen op het kattenkruid en huppelde daarna vrolijk weg. De twee witjes ontsnapten naar buiten, zal wel lang duren voordat zij zich weer melden.
Oudblond schreef:
29-04-2019 22:27
We zijn een 'gouden greep'. We passen zo goed bij elkaar met z'n viertjes en de extendid baasjes: de buurmannen. 1 buurman is allergisch maar ze zijn beiden zo dol op onze mannekes dat die altijd in goede handen zijn. Zelfs als we een lange dag weg zijn, komen de buurmannen spelen met de katjes :heart: Zij blij, katjes blij, wij blij :heart:
Calamaty: 3 jaar geleden overleed mijn schoonmoeder, 63 was ze. En van slecht bericht tot overlijden waren er 8 maanden. De laatste keer dat ze de kracht op kon brengen om naar ons huis te komen was omwille van de katjes. Die wilde ze echt nog een keer zien.
Nu struggeld mijn oude moeder. Maar ook zij heeft alles op alles gezet om nog 1 keer naar de katjes te komen. We gaan haar binnenkort moeten missen, maar hoe veel levensplezier de filmpjes van onze katjes haar brengen is onbetaalbaar.
Ze brengen gewoon rust, ongein en vreugde die katteflappen! :heart:
En nu moet ik alweer tissues pakken..... de liefde spat er echt vanaf.
Verdriet en liefde en de speciale band tussen mens en kat ligt zo dicht bij elkaar. Mooi vind ik dat.
miekemv schreef:
29-04-2019 22:25
Is wel herkenbaar hoor. Een roes met een lach en een traan, de harde realiteit. Het is toch ook bizar dat iemand die je heel je leven hebt gekent plotseling onbereikbaar is.
Ja dat is ook zo. Ik ben nu wees, dat is echt een heel raar gevoel....
Wat fijn Oudblond, dat je weer zo gelukkig bent met de nieuwe katten. En waarom lamg wachten? Je vervangt echt geen enkel dier, maar die kille, lege plek wordt wel weer opgevuld.

Lekker bezig geweest miekemv en dat nog zo laat! De rozen houden het vast nog wel een nachtje 🤞

Hartruis hoor je wel vaker inderdaad, maar wordt vaak toevallig ontdekt, of zoals bij Oudblond, te laat. Bij mijn kat nu gelukkig toevallig, was echt wel het laatste wat ik dacht.

Nu is het tijd voor bed. Slaap lekker alvast voor als jullie zover zijn!
Oudblond schreef:
29-04-2019 21:39
Wat ontzettend fijn om de positieve dingen te lezen Schildpadje!
Hier vond ik Juffrouw 's ochtends hijgend. Meteen naar de DA. Haar longetjes zaten vol vocht. Ze was aan het verdrinken. De avond ervoren lag ze nog heerlijk op mijn schoot te spinnen. :'( En dat was 2 maanden nadat we een bultje voelde op de kaak van de andere oude dame (19). Ook meteen naar de DA. Agressief gezwel. Niet te behandelen en nu nog pijnloos maar kon binnen dagen knappen. Dus ook toen kwamen we zonder poes thuis :'(
Gelukkig hebben we nu weer een huis vol jonge vreugde. De twee broertjes brengen zoveel geluk!
Wel ga ik nu standaard elke 3 maanden voor een check. En dan nog kan er intussen vanalles zijn waar je geen erg in hebt, maar het geeft me wel het gevoel dat ik goed voor hen zorg en mochten ze 'iets' hebben, we het tijdig ontdekken.
" Nieuwe katjes" zijn geen vervanging, ze zijn een pleister.
Heel naar hoe je ze plotsklaps kunt verliezen soms, en in elk geval gevoelsmatig, zonder duidelijke waarschuwing vooraf.
Calamitycat schreef:
29-04-2019 22:39
Ja dat is ook zo. Ik ben nu wees, dat is echt een heel raar gevoel....
Dat denk ik ook wel, ik denk ook dat familiebanden en structuren veranderen daarna.
Heb je een beetje ondersteuning om alles te regelen?
Ja mijn broer en ik regelen alles samen, onze band is goed. We wonen een flink eind uit elkaar (hij woont niet ver van het verzorgingshuis waar mijn moeder opgebaard ligt) maar alles valt via app en telefoon goed te regelen. Gelukkig heeft mijn broer een schat van een vrouw waarop hij ook kan steunen. Alles is nu wel zo'n beetje geregeld, de bloemen zijn besteld en de definitieve muziekkeuze is gemaakt, drie prachtige klassieke stukken. Vanmiddag komt mijn vriendin langs, dat vind ik wel erg fijn.

Vandaag en morgen hier nog de laatste dingen doen en dan vertrek ik donderdagochtend naar mijn broer en schoonzus. Daar blijf ik dan t/m zaterdag. De buurvrouw zorgt voor de katten en konijnen, het is heel lang geleden dat ik ze meer dan twee nachten alleen heb gelaten maar het komt wel goed, dat is het afgelopen zaterdag/zondag ook gekomen.
Calamitycat schreef:
30-04-2019 11:09
Ja mijn broer en ik regelen alles samen, onze band is goed. We wonen een flink eind uit elkaar (hij woont niet ver van het verzorgingshuis waar mijn moeder opgebaard ligt) maar alles valt via app en telefoon goed te regelen. Gelukkig heeft mijn broer een schat van een vrouw waarop hij ook kan steunen. Alles is nu wel zo'n beetje geregeld, de bloemen zijn besteld en de definitieve muziekkeuze is gemaakt, drie prachtige klassieke stukken. Vanmiddag komt mijn vriendin langs, dat vind ik wel erg fijn.

Vandaag en morgen hier nog de laatste dingen doen en dan vertrek ik donderdagochtend naar mijn broer en schoonzus. Daar blijf ik dan t/m zaterdag. De buurvrouw zorgt voor de katten en konijnen, het is heel lang geleden dat ik ze meer dan twee nachten alleen heb gelaten maar het komt wel goed, dat is het afgelopen zaterdag/zondag ook gekomen.
Dat is fijn, in elk geval hoef je het niet alleen te doen.
Dat is heel fijn inderdaad.
derooiekater schreef:
29-04-2019 21:38
Zo iets :whistle:
HOE GEEF IK MIJN KAT EEN PIL?

Zo dus! :rofl: :rofl: :rofl:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Calamity, ik kom je even een :hug: en :rose: brengen. En veel kattenhaar natuurlijk ;-D
Sterkte de komende dagen. Ik hoop dat je toch ook kan 'genieten' van de liefde tijdens het samenzijn met je broer en zijn vrouw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven