Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Madrid87 schreef:
29-04-2019 09:58
Hoop ik ook. Hij zat net weer met de kop te schudden en ineens zag ik wat uit zijn oor vliegen. Een soort modder achtig iets, best hard met haren eraan. Eventueel pootjes. Ik kan het niet goed zien. Ga het zo even langs de DA brengen, misschien weten zij wat het is. Best groot ook. Kan het zijn dat het gewoon dwars zat in zijn oor? Dat het er nu eindelijk uit is? Was zo'n gek gezicht.
Wat goed dat je het gezien hebt straks is het nog de oorzaak van zijn probleem. Ben benieuwd wat de bevindingen zijn.
Ja ik ook. Ziet er zo gek uit. Als een vlieg die vastzit in een klompje modder ofzo. Het is ook best een groot stuk ook. Heb hem niet meer zien krabben sinds het eruit is.
Alle reacties Link kopieren
Brrr klinkt vies maar ook idd wel als mogelijke oorzaak van de klachten. Eerlijk gezegd denk ik dat dat het ook wel was/is.

Vannacht werd ik wakker en toen lagen de rode dame en zwarte kanjer heel lief naast elkaar. Snel een foto van gemaakt. Toen ik vanmorgen wakker was lagen ze weer/nog zo maar zodra de zwarte kanjer hoorde dat ik wakker was kwam hij al vrijen dus was te laat.
Ze maken ook veel minder ruzie hoewel de rode dame wel heel erg "haar" krabpaal verdedigt. Soms moedigen we de zwarte kanjer om wat meer voor zichzelf op te komen. Hij is een mannetje en ruim een kilo zwaarder maar de dame is echt wel pinnig naar hem toe. Soms zie je hem ook echt verbaasd kijken zo van: wat heb ik nu fout gedaan, ik kwam gewoon even hallo zeggen.

Ik ben zo blij met ze, hou zoveel van ze geniet er zo van.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
We zullen het wel nooit afleren Mieke om ons zorgen te maken over onze poezenbeesten. We houden gewoon teveel van ze :)

Jee, Madrid, dat klinkt echt heel vies. Hoop dat hij nu van zijn 'probleem' af is, ben benieuwd.

Ik zit hier nu klassieke muziekstukken te luisteren en uit te zoeken voor het afscheid van mijn moeder a.s. vrijdag. Zaterdagochtend is ze overleden :'( Het is heel apart, mijn katten zijn helemaal geen schootkatten maar lapje is niet van mijn schoot af te slaan en de zwart-witte ligt op mijn computertafel heel ontspannen te doezelen. Ongelofelijk wat een steun katten kunnen zijn. Af en toe barst ik in brullen uit en dan begint lapje me kopjes te geven :heart:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Gecondoleerd calamitycat. Wat fijn dat je steun ervaart van je katten in deze moeilijke tijd.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Calamitycat, gecondoleerd en heel erg veel sterkte de komende tijd :hug: Wat fijn dat je zoveel steun aan je katten hebt. Ze voelen je blijkbaar feilloos aan, heel bijzonder vind ik dat altijd.

Wanneer ik verdrietig ben, voelt mijn kat dat ook vaak aan. Dan krijg ik likjes en kopjes en is ze heel erg aanhankelijk. Als ik angstig ben komt ze bovenop mijn buik/borst liggen, wat ze anders ook nooit doet.

Wat zijn het toch bijzondere beestjes :heart:
Ja het zag er zeker vies uit. De DA had geen idee wat het kon zijn, ze dacht een gedroogd blaadje of iets in die richting. Ze denken dat het probleem nu over moet gaan en dat het inderdaad de oorzaak was van de ooronsteking. Ik hoop het maar. Even afwachten nu. Ik hou hem goed in de gaten.

Fijn dat het zo goed gaat tussen je poezels IBI! Geniet maar lekker van ze.

Jeetje Calamitycat wat vreselijk voor je! Sterkte de komende tijd. Fijn dat je poezen zo lief voor je zijn. Dat voelen ze zeker wel aan ja. :hug: :redrose:
Dank jullie wel :redrose: Ik vind het heel fijn om de katten zo dichtbij me te hebben, ze geven echt troost.
Natuurlijk ben ik intens verdrietig maar het is goed zo, ze was oud en dement en er is haar en ons een hoop leed bespaard gebleven. Nu heeft ze haar rust.

Hoe krijgt je kat nou een gedroogd blaadje (o.i.d.) in zijn oor Madrid? :O
Gecondoleerd Calamitycat en ontzettend veel sterkte gewenst voor nu en de komende tijd... :hug:
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Calamitycat schreef:
29-04-2019 13:14
Dank jullie wel :redrose: Ik vind het heel fijn om de katten zo dichtbij me te hebben, ze geven echt troost.
Natuurlijk ben ik intens verdrietig maar het is goed zo, ze was oud en dement en er is haar en ons een hoop leed bespaard gebleven. Nu heeft ze haar rust.

Hoe krijgt je kat nou een gedroogd blaadje (o.i.d.) in zijn oor Madrid? :O
Fijn dat je moeder nu rust heeft. Maar toch, het zal enorm veel pijn doen. Denk goed aan jezelf en laat je maar fijn troosten door je poezels! :hug:

Hoe hij het gedaan heeft? Geen idee. Het was natuurlijk ook maar giswerk van de DA, het kan net zo goed wat modder zijn of een gedroogde vlieg ofzo. Ze dachten wel dat het zeker een oorzaak kon zijn. Dus zou wel fijn zijn als hij er nu dan echt vanaf is. :)
Ach jeetje, gecondoleerd Calamitycat :hug:
Wat fijn dat je poezels dat zo aanvoelen en even steun komen geven :cat:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Calamitycat schreef:
29-04-2019 12:05
We zullen het wel nooit afleren Mieke om ons zorgen te maken over onze poezenbeesten. We houden gewoon teveel van ze :)

Jee, Madrid, dat klinkt echt heel vies. Hoop dat hij nu van zijn 'probleem' af is, ben benieuwd.

Ik zit hier nu klassieke muziekstukken te luisteren en uit te zoeken voor het afscheid van mijn moeder a.s. vrijdag. Zaterdagochtend is ze overleden :'( Het is heel apart, mijn katten zijn helemaal geen schootkatten maar lapje is niet van mijn schoot af te slaan en de zwart-witte ligt op mijn computertafel heel ontspannen te doezelen. Ongelofelijk wat een steun katten kunnen zijn. Af en toe barst ik in brullen uit en dan begint lapje me kopjes te geven :heart:
miekemv schreef:
27-04-2019 13:51
Zijn er wel eens wormen gevonden?
Bij beide nog nooit heb kleine rooie wel volgens protocol tot 6 maanden elke maand ontwormd de oudste heb ik alleen de laatste keer mee genomen preventief. Maar tot op heden nog nooit een positieve test gehad.
Calamitycat gecondoleerd en sterkte
Gecondoleerd Calamitycat :rose:

Moeilijke tijden, als je hier wat kwijt wil mag altijd hoor!
Gecondoleerd Calamity. Ook al is het beter zo, het blijft retezwaar om afscheid van een ouder te moeten nemen. Hier zijn de katjes ook heel troostend als ze voelen dat ik me niet lekker voel. Extreem aanhankelijk en rustig.
Net liep Grijsje, de grootste, onder de buik van zijn broer door. Hij moest helemaal op de 'knieën'. Hilarisch! Terwijl hij ruimte genoeg had om langs broer heen te lopen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Update, voor wie het wil weten 😊

Mijn zwart-witte vriendinnetje was weer helemaal haar oude zelf. Geen gekke dingen meer op de bak. Ben vanavond toch even met haar naar de dierenarts gegaan, gewoon, even checken, ze is toch 12. Heeft ze een hartruis! Dus nu aan de medicijnen en over 2 maanden terug...
Goed dat je gegaan bent schildpadje! Hartruis in een vroeg stadium is goed te behandelen. Bij mijn 17-jarige dame hadden we het niet in de gaten en 6 maanden na haar laatste onderzoek ging het in 1 dag zo hard dat we haar in hebben moeten laten slapen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik zie dat hij mijn reactie weer eens niet geplaatst heeft.

@Calamitycat Heel veel sterkte ♡♡

En ja katten voelen emoties zeer goed aan en kunnen je echt helpen om te gaan met verdriet etc.
Het zijn echte "troostdieren."

Ik heb het boekje: "De Buddha op schoot" gelezen.
Het gaat over de helende kracht van katten.

Misschien iets voor jou om nu te lezen? De schrijver weet ik niet meer.
Ik ben net terug van tuinplanten uitgraven 25 km verderop. De planten mochten gratis weg vanwege een tuinrenovatie. Zit een grote struik kattenkruid bij. Ik wilde hem voor mijn katten uiteraard maar eenmaal in de auto dacht ik ineens dan komen straks vast alle buurtkatten langs.
Thuisgekomen lag een stukje buiten de auto en ja hoor. Direct een geinteresseerde buurtkat. Ik zal alles nog moeten planten voor het donker, arme ik.
Het is heel veel.
Oudblond schreef:
29-04-2019 20:06
Goed dat je gegaan bent schildpadje! Hartruis in een vroeg stadium is goed te behandelen. Bij mijn 17-jarige dame hadden we het niet in de gaten en 6 maanden na haar laatste onderzoek ging het in 1 dag zo hard dat we haar in hebben moeten laten slapen.
Daar ben ik nu ook heel blij om. Dit had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat ze misschien last had van haar gebit, omdat ze zo knarst met eten. Of van haar gewrichten, omdat ze wat stram wordt. En dan dit... Maar ben op tijd zoals het lijkt, hij heeft haar buik beluisterd en gevoeld en haar longen beluisterd. Klinkt allemaal prima en nog geen vocht. Ik hoop dat ze nu nog heel wat jaartjes gezond blijft. Gek genoeg lijkt ze zelf ook opgelucht ofzo, ik heb mijn praatzieke dametje ineens weer terug.

De dierenarts zei ook dat dit meestal per ongeluk gevonden wordt, tijdens inenten bijvoorbeeld. Wat naar dat het bij jouw dame zo hard ging...
Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal :heart:

Labrujajoder, ik ga het boekje zoeken, klinkt mooi.

Madrid, het maakt inderdaad eigenlijk niets uit wat het is geweest, als het maar beter gaat nu. Ik hoop het!

Ik schrik nogal over jouw ervaring met hartruis Oudblond. Toen mijn lapje nog een kitten was is er bij haar een (hele zachte) hartruis geconstateerd. Het wordt sindsdien wel ieder jaar goed gecheckt natuurlijk maar het ruisje is nu 15 jaar later nog steeds amper te horen en ze is er dus al behoorlijk oud mee geworden. Wat naar dat jij daar een hele andere ervaring mee hebt, lijkt me erg schrikken.
MockTurtle, goed dat je het nu weet en de kat medicatie krijgt en goed in de gaten wordt gehouden.

Oeh, dat wordt een feestje bij jou Mieke met al dat kattenkruid. Sterkte met je klus :)
Hoi Calamity! Hou je je nog een beetje staande?

Wordt jouw lapje alleen altijd nagekeken of heeft ze ook medicijnen? Wordt nog een feestje, het pilletje ging er bij de dierenarts zo in, denk dat het morgen anders gaat...
Mag je de pil niet fijn malen en door wat natvoer doen? Of easy pil dat is een kneedbaar snoepje of vitacraft liquid soep/saus of een beetje katten pasta.

Ik heb er totaal geen ervaring mee katten pillen te geven :rofl: :whistle:
derooiekater schreef:
29-04-2019 20:58
Mag je de pil niet fijn malen en door wat natvoer doen? Of easy pil dat is een kneedbaar snoepje of vitacraft liquid soep/saus of een beetje katten pasta.

Ik heb er totaal geen ervaring mee katten pillen te geven :rofl: :whistle:
Nou, ik wil het een keertje proberen met die pillenschieter en eten. Wil dat niet, dan toch Easy Pill. Waarom zijn alle medicijnen voor katten gewoon niet vloeibaar? Novacam bijvoorbeeld gaat er best wel in... Hoe doe jij het dan, zonder ervaring? 🤪

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven